
Η πτώση της ζήτησης σε φυσικό αέριο στην Ελλάδα τo 2022 κατά 19,2% και της Ε.Ε. κατά 17% καθώς και η έκρηξη κατασκευής νέων υποδομών FSRUs στη Γηραιά Ήπειρο έχει οδηγήσει τους εγχώριους επενδυτές σε δεύτερες σκέψεις ως προς την υλοποίηση τέτοιων επενδυτικών σχεδίων.
Σχέδια τα οποία είχαν αδειοδοτηθεί και ωρίμασαν στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης παγώνουν λόγω και των τεράστιων ποσοτήτων LNG που έχουν συμφωνήσει να εισάγουν τα ευρωπαϊκά κράτη τόσο το 2023 όσο και το 2024 αλλά και τα επόμενα έτη.
Επιπροσθέτως οι ευρωπαϊκές αποφάσεις για ταχύτερη ανάπτυξη των έργων ΑΠΕ αποτελούν έναν ακόμη λόγο που φρενάρει τις επενδύσεις σε LNG αλλά και στην κατασκευή νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο.
Όπως είναι λογικό και στην Ελλάδα διαπιστώνεται ένας προβληματισμός ως προς την υλοποίηση έργων υποδομών σε φυσικό αέριο.

Το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης πυροδότησε τα σχέδια ενεργειακών ομίλων για την κατασκευή πέντε FSRU, ενώ λόγω και της απόφασης της απολιγνιτοποίησης που είχε προηγηθεί το 2019 τέσσερα CCGT ήταν στη φάση της αδειοδότησης και της ωρίμανσης.
Σε ό,τι αφορά τις πλωτές υποδομές φυσικού αερίου αυτές είναι οι δύο της Gastrade ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης, η μία της Motor Oil στην Κόρινθο (Διώρυγα Gas), άλλη μία στο Βόλο Mediterranean Gas και εκείνη της Elpedison στη Θεσσαλονίκη.
Επίσης σε ό,τι αφορά τα CCGT η Mytilineos έχει ήδη κατασκευάσει τη μονάδα του Αγίου Νικολάου 826 MW έχοντας θεμελιώσει το έργο από το 2019, η Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής ισχύος 877 MW των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – MOTOR OIL είναι σε προχωρημένη φάση κατασκευής, τον εξοπλισμό για τη μονάδα της Αλεξανδρούπολης ισχύος 840 MW έχουν παραγγείλει οι εταιρείες ΔΕΗ – ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενώ αδειοδοτικά είναι έτοιμη και η μονάδα της Elpedison στη Θεσσαλονίκη ισχύος 826 MW.
Την ίδια στιγμή στις νέες μονάδες έχει προστεθεί και η Πτολεμαϊδα 5 της ΔΕΗ.
Οι προαναφερόμενες υποδομές δεν αποσκοπούν μόνο στην κάλυψη των εγχώριων ενεργειακών αναγκών αλλά και εκείνων των βαλκανικών χωρών. Η Βουλγαρία ήταν από τις χώρες, η οποία όταν υπέστη τη διακοπή παροχής αερίου από τη Ρωσία στράφηκε στην Ελλάδα για να προμηθευτεί φυσικό αέριο.

Παρόλα αυτά τα γειτονικά κράτη ήδη έχουν εξασφαλίσει ποσότητες και από άλλες πηγές προμήθειας, ενώ στην Ελλάδα κάθε χρόνο από εδώ και πέρα αναμένεται να σημειώνεται ρεκόρ στη διείσδυση των ΑΠΕ.
Τα νέα δεδομένα έχουν οδηγήσει επενδυτές να φρενάρουν τις αποφάσεις τους για την υλοποίηση έργων μεταφοράς φυσικού αερίου και μονάδων ηλεκτροπαραγωγής.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως η Motor Oil όπως έκανε γνωστό και ο αναπληρωτής CEO Πέτρος Τζαννετάκης εξετάζει με μεγαλύτερη προσοχή και λεπτομέρεια την επένδυση της «Διώρυγα Gas» χωρίς να πατάει το κουμπί… της επενδυτικής απόφασης.
Επίσης, αν και σχεδόν πάνω από ένα χρόνο αναμένεται η επενδυτική απόφαση της κατασκευής της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής της Elpedison, εντούτοις νεότερα από τους μετόχους τους δεν υπάρχουν… Όπως επίσης και για το σχέδιο του FSRU στη Θεσσαλονίκη.
Σιγή ασυρμάτου… επικρατεί και στο μέτωπο του FSRU του Βόλου.
Στη συγκεκριμένη κατηγορία έργων, το μόνο που παραμένει ζωντανό… και υλοποιείται είναι το πρώτο FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη.
Εριξαν… άγκυρες για το FSRU στην Αλεξανδρούπολη
ολοκληρώθηκε η εκφόρτωση μεγάλων αγκυρών για την αγκίστρωση του Πλωτού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, στα 10 ναυτικά μίλια ανοικτά της Αλεξανδρούπολης.
Υπενθυμίζεται ότι η Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU), χωρητικότητας 153.500 κ.μ. LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της ευρύτερης περιφέρειας (Ρουμανία, Σερβία, Β. Μακεδονία κ.α.) αλλά και με προοπτική να εφοδιάσει και την Ουκρανία.
Το FSRU Αλεξανδρούπολης αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φθάνει ήδη μέχρι και το 60% της τεχνικής δυναμικότητας των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος.
Σημειώνεται πως το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης έχει ενταχθεί και χρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» (ΕΠΑνΕΚ) με το ποσό της δημόσιας δαπάνης να ανέρχεται στα 166,7 εκατ. ευρώ.