Ναυτιλία | Θα φορολογηθούν μόνο τα υπό ελληνική σημαία πλοία; | Θέμα με τα πρακτικά της γενικής συνέλευσης της ΕΕΕ

Ναυτιλία | Θα φορολογηθούν μόνο τα υπό ελληνική σημαία πλοία; | Θέμα με τα πρακτικά της γενικής συνέλευσης της ΕΕΕ

Εντείνεται ο προβληματισμός ανάμεσα στις ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται ποντοπόρα πλοία που είναι νηολογημένα στην ελληνική σημαία για το ύψος της φορολόγησης τους, ανεξάρτητα από το συνάλλαγμα που θα εισάγουν σε ετήσια βάση, αλλά και για την υποχρεωτικότητα της εθελοντικής δέσμευσης που θα προβλέπει το νέο Συνυποσχετικό.

κείμενο Σάββας Αθανασίου

Οι αποφάσεις ελήφθησαν από την πρόσφατη γενική συνέλευση των μελών της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών με μεγάλη πλειοψηφία σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις του νέου Συνυποσχετικού που προβλέπει μείωση των συντελεστών από το 10% στο 5% και την επέκταση της υποχρέωσης για όλες τις εταιρείες είτε υπογράψουν είτε δεν υπογράψουν την εθελοντική συμμετοχή στην φορολόγηση.

Ωστόσο, υπάρχουν αρκετές εταιρείες που διαφωνούν για την υποχρεωτικότητα και μάλιστα στην πρόσφατη γενική συνέλευση τρεις εταιρείες συμφερόντων του εφοπλιστή Βασίλη Μπακολίτσα κατέθεσαν γραπτό υπόμνημα που έγραψε ο καθηγητής Δημοσίου Δικαίου Πάνος Λαζαράτος για την αντισυνταγματικότητα της ρύθμισης.

Ειδικότερα, διαφωνούν και με τον καθορισμό πλαφόν εισαγωγής ναυτιλιακού συναλλάγματος ανεξάρτητα αν το εισάγουν στην πραγματικότητα ή όχι.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες από την πλευρά των διαφωνούντων κατατέθηκε αίτημα για να τους παραδοθούν τα επίσημα πρακτικά της γενικής συνέλευσης της ΕΕΕ, όμως παρότι που δόθηκε δεκαήμερη προθεσμία, δεν έχουν παραδοθεί ακόμη.

Να θυμίσουμε για την ιστορία:

Με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα για το διάστημα 2013-2016, προβλεπόταν η κυβέρνηση να εισπράξει από την επιπλέον φορολόγηση του τονάζ στα ποντοπόρα πλοία, συνολικά 140 εκατ. ευρώ για το διάστημα 2013- 2016, 80 το 2013 και 60 το 2014, ενώ το 2015 και το 2016 προβλέπονται μηδενικά έσοδα.

Το πρώτο Συνυποσχετικό για την «εθελοντική φορολόγηση των ναυτιλιακών εταιρειών» μεταξύ της ΕΕΕ και της κυβέρνησης υπογράφηκε στις 19 Ιουλίου 2013 μεταξύ του τότε πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και του προέδρου της ΕΕΕ, Θεόδωρου Βενιάμη.

Τότε συμμετείχαν οικειοθελώς 441 ναυτιλιακές εταιρείες που διέθεταν 2.769 πλοία και το Συνυποσχετικό είχε ισχύ για τρία χρόνια. Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι υπουργός Οικονομικών ήταν ο Γιάννης Στουρνάρας και υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Τότε, είχε αναφερθεί ότι το ύψος της συμβολής της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας υπολογίζεται σε 75 εκατομμύρια ευρώ και ειπώθηκε ότι σταδιακά θα ανέλθει στο ποσό των 140 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

stolos

Το Συνυποσχετικό είχε παραταθεί για ένα χρόνο στις 26 Ιουνίου 2017. Στην σχετική ανακοίνωση της ΕΕΕ υπενθύμισε ότι το «εν λόγω Συνυποσχετικό αποτέλεσε πρωτοβουλία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, στην οποία η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα ανταποκρίθηκε στη συντριπτική της πλειοψηφία θετικά, αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά την ενότητα και σύμπνοια του κλάδου, καθώς και την επιθυμία του να στηρίξει έμπρακτα τον τόπο του σε δύσκολες περιόδους».

Στις 27 Φεβρουαρίου 2019, ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συναντήθηκε με το Προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και υπέγραψαν νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας. Με το νέο Συνυποσχετικό, καθιερώθηκε σε μόνιμη βάση η καταβολή ποσού που αντιστοιχεί στο 10% των εισαγόμενων μερισμάτων των μελών της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Τότε, υπουργός Οικονομικών ήταν ο Ευκλείδης Τσακαλώτος και υπουργός Ναυτιλίας, ο Φώτης Κουβέλης. Όπως είχε αναφερθεί, με δεδομένο το ύψος των δηλωθέντων μερισμάτων των τελευταίων ετών, το ποσό που θα εισρέει στα δημόσια ταμεία θα είναι κατ’ ελάχιστο 75 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

stolos

2 thoughts on “Ναυτιλία | Θα φορολογηθούν μόνο τα υπό ελληνική σημαία πλοία; | Θέμα με τα πρακτικά της γενικής συνέλευσης της ΕΕΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.