‘Χρυσά’ τα F-35 | Η αγορά των 40 οπλισμένων F-35 θα φτάσει τα 40 δισ. και όχι τα 9 δισ. | Το ισοζύγιο με την Τουρκία

‘Χρυσά’ τα F-35 | Η αγορά των 40 οπλισμένων F-35 θα φτάσει τα 40 δισ. και όχι τα 9 δισ. | Το ισοζύγιο με την Τουρκία

Tα αεροσκάφη F-35 βρίσκονται στο προσκήνιο μετά την έγκριση από τις ΗΠΑ για την πώληση των υπερσύγχρονων μαχητικών στην Ελλάδα.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
Διονύσης Τζουγανάτος

Στο πλαίσιο αυτό όλο και περισσότερα ερωτήματα δημιουργούνται για την προμήθειά τους.

Ένα από αυτά αφορά το κόστος των F-35 για την αγορά τους, αλλά πολύ περισσότερο για τη συντήρηση ενός αεροπλάνου που θεωρείται το πιο ακριβό σε όλο τον κόσμο σε όλους τους τομείς.

Θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις σε ερωτήσεις που σίγουρα όλοι έχουμε.

[INFOGRAPHIC: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ]

Πόσο κοστίζει ένα F-35

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η χώρα μας θα προχωρήσει στην αγορά 40 υπερσύγχρονων μαχητικών πέμπτης γενιάς από τις ΗΠΑ. Η χώρα μας θα βάλει στη φαρέτρα της το πιο σύγχρονο μαχητικό που διαθέτει ο ιπτάμενος στόλος των Ηνωμένων Πολιτειών, ωστόσο το κόστος ανά αεροσκάφος δεν γίνεται να μην προκαλεί ζάλη.

Οι τύποι των F-35 είναι τρεις και στις τρεις περιπτώσεις η τιμή τους είναι πολύ υψηλή. Η τιμή του F-35 ανά μονάδα, συμπεριλαμβανομένου του βοηθητικού κόστους, όπως η συντήρηση σε αποθήκες, ο εξοπλισμός επίγειας υποστήριξης και τα ανταλλακτικά, ανέρχεται σε 110,3 εκατ. δολάρια ανά F-35A. 135,8 εκατ. δολάρια κοστίζει κάθε F-35B και 117,3 εκατ. δολάρια κάθε F-35C.

Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι αυτά τα νούμερα δεν περιλαμβάνουν το κόστος για την προμήθεια όπλων, επιπλέον εξοπλισμού, κατάρτισης, συντήρησης ή αναβαθμίσεων, όπως η αναβάθμιση Block 4.

Πόσο κοστίζει η συντήρηση ενός F-35

Μελετώντας επίσημη έκθεση για τα δημοσιονομικά των ΗΠΑ μπορούμε να υπολογίσουμε ότι το πραγματικό λειτουργικό κόστος για ένα αεροσκάφος F-35Α βρίσκεται περίπου στα 7,1 εκατ. δολάρια. Εάν λοιπόν η Ελλάδα παραλάβει 40 τέτοια αεροσκάφη το συνολικό κόστος συντήρησης θα ξεπερνά τα 300 εκατ. δολάρια το χρόνο, ενώ εάν συνυπολογίσουμε το κόστος για κάθε ώρα πτήσης αυτός ο αριθμός θα αυξηθεί ανάλογα με τις επιχειρήσεις στις οποίες συμμετέχουν τα μαχητικά.

Μάλιστα, το  Γραφείο Κυβερνητικής Λογοδοσίας των ΗΠΑ που είναι το ανώτατο ελεγκτικό όργανο της ομοσπονδιακής κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών, σημειώνει στη μελέτη του ότι το κόστος για τη συντήρηση ενός F-35A αγγίζει τα 7,8 εκατ. δολάρια το χρόνο. Ένα F-35B κοστίζει 9,1 εκατ. δολάρια το χρόνο, ενώ ένα F-35C από 7,9 έως 9,9 εκατ. δολάρια το χρόνο.

Πίνακας από τη μελέτη του GAO υπολογίζει το κόστος των F-35 και τους λάθος υπολογισμούς της αμερικανικής κυβέρνησης
Πίνακας από τη μελέτη του GAO υπολογίζει το κόστος των F-35 και τους λάθος υπολογισμούς της αμερικανικής κυβέρνησης

Πρέπει εδώ να τονιστεί ότι μέχρι και οι ίδιες οι ΗΠΑ υποεκτίμησαν το κόστος των F-35 το οικονομικό έτος 2021. Ειδικότερα, υπολόγισαν ότι το κόστος κάθε αεροσκάφους F-35 ανά έτος ήταν 4,1 εκατομμύρια δολάρια για το μοντέλο Α, 6,8 εκατομμύρια δολάρια για την έκδοση F-35B με σύντομη απογείωση και κάθετη προσγείωση και 7,5 εκατομμύρια δολάρια για το μοντέλο F-35C που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αεροπλανοφόρο.

«Χρυσή» κάθε ώρα πτήσης

Η πιο πρόσφατη εκτίμηση (ΠΗΓΗ) για το κόστος ανά ώρα πτήσης του μοντέλου F-35A ήταν 33.000 δολάρια. Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ επιδιώκει να μειώσει το κόστος αυτό στα 25.000 δολάρια έως το 2025, επίσης σε δολάρια του 2012.

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι το F-35 δεν είναι απλά το πιο ακριβό αεροσκάφος στον κόσμο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, αλλά και αυτό που κοστίζει περισσότερο για να το διατηρούν οι χώρες στο οπλοστάσιό τους.

Πόσα θα πληρώσει η Ελλάδα για την αγορά των F-35

Το δυνητικό συνολικό κόστος είναι 8,6 δισεκατομμύρια δολάρια για συνολικά 40 μαχητικά (συγκρότηση δυο Μοιρών). Όπως χαρακτηρηστικά επισημαίνει το State Department: «Αυτή η προτεινόμενη πώληση θα υποστηρίξει τους στόχους εξωτερικής πολιτικής και την εθνική ασφάλεια των Ηνωμένων Πολιτειών, βελτιώνοντας τις αεροπορικές δυνατότητες και τη διαλειτουργικότητα ενός συμμάχου του ΝΑΤΟ που είναι μια δύναμη για πολιτική και οικονομική σταθερότητα στην Ευρώπη».

Να σημειωθεί πως στην παρούσα ανακοίνωση δεν γίνεται αναφορά στην απόκτηση νέων όπλων αέρος – αέρος και κρούσης (χερσαίων και επιφανείας).

Κι εδώ έρχεται το σημείο κλειδί.

Tο κόστος, που φημολογείται ότι μπορεί να εκτοξευτεί στα 40 δισ. δολάρια

Οπως είναι γνωστό από το περιεχόμενο της επιστολής αιτήσεως (LΟR-Letter of Request) που είχαμε στείλει στο τέλος Ιουνίου του 2022, η κυβέρνηση είχε ζητήσει την προμήθεια 20 και 20 αεροσκαφών.

Πηγές στην Πολεμική Αεροπορία αναφέρουν ότι οι διαπραγματεύσεις θα ξεκινήσουν για την αγορά μιας Μοίρας (από 18 έως 24 αεροσκάφη) με το κόστος να εκτιμάται ότι θα κυμανθεί γύρω στα 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ η απόκτηση και μιας δεύτερης Μοίρας, αργότερα, αναμένεται να ανεβάσει το συνολικό ύψος στα 8,6 έως 9 δισεκατομμύρια.

Εάν ισχύουν οι πληροφορίες που λένε ότι αγοράζουμε μόνο την «πλατφόρμα», χωρίς να έχουμε προσδιορίσει τα όπλα που θα φέρει πάνω του το αεροπλάνο και για τα οποία θα χρειαστούν άλλα τόσα δισεκατομμύρια, δεν αποκλείεται το κόστος απόκτησής τους -όπως γράφτηκε και στο ieidiseis.gr– να εκτιναχθεί στα 40 δισεκατομμύρια!

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Δήμος Βερύκιος : Η παρούσα κυβέρνηση για να εμφανίσει μειωμένο κόστος ως προς την συγκεκριμένη προμήθεια ακολουθεί την πεπατημένη προηγούμενων κυβερνήσεων αγοράζοντας άοπλα αμυντικά συστήματα ! Αγοράζει δηλαδή άοπλα F-35 για παρελάσεις και όχι για αερομαχίες!

Τα μαχητικά

Από τα στοιχεία που παρουσιάζονται ( κι αναλύει ο Βασίλης Νέδος στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ) προκύπτουν ορισμένα γενικότερα συμπεράσματα και ορισμένες ειδικότερες τάσεις. Κατ’ αρχάς σε ό,τι αφορά την αεροπορική υπεροχή στο σκέλος των μαχητικών φαίνεται ότι η Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.) είναι αρκετά βήματα μπροστά από την τουρκική αεροπορία (THK). Η Π.Α. διαθέτει ήδη Rafale, ενώ προχωρεί με σχετικά ικανοποιητικό βαθμό η αναβάθμιση 84 F-16 σε διαμόρφωση Viper, δίχως να υπολογίζεται ότι έως το 2030 θα έχει προσγειωθεί (κατά πάσα πιθανότητα στην Ανδραβίδα) και το πρώτο F-35.

Προκύπτουν βέβαια ζητήματα, ειδικά ως προς την αναβάθμιση των F-16 Viper, καθώς υπάρχει πρόβλημα συνεργασίας ανάμεσα στα συστήματα ηλεκτρονικής αυτοπροστασίας και τα ραντάρ που, θεωρητικά, η κατασκευάστρια εταιρεία και η ΕΑΒ έχουν αναλάβει να επιλύσουν.

Αντιστρόφως, η σημερινή τουρκική αεροπορία απαρτίζεται σχεδόν αποκλειστικά από F-16 (και κάποια παλιά Phantom) και αναμένει τη θετική απάντηση για το πακέτο αναβάθμισης υφισταμένων και αγοράς νέων αεροσκαφών, περιλαμβανομένων περίπου 900 πυραύλων. Αυτή η εξέλιξη θα κρατήσει μια ισορροπία που οι Αμερικανοί φαίνεται να επιθυμούν, να βρίσκεται δηλαδή η Ελλάδα ένα τεχνολογικό βήμα μπροστά από την Τουρκία στον τομέα της αεροπορικής υπεροχής.

Τα drones

Αντιστρόφως ανάλογη είναι η κατάσταση στον τομέα των UAV, όπου η Τουρκία έχει ένα σαφές προβάδισμα έναντι της Ελλάδας. Στον τομέα των UAV η Τουρκία έχει κατορθώσει να μετατραπεί σε μια εξαγωγική δύναμη, μετατρέποντας την κατασκευή μη επανδρωμένων «Made in Turkey» σε εμπορικό πλεονέκτημα. To 2023 η τουρκική αμυντική βιομηχανία (κατά τον ισχυρισμό των εκπροσώπων της) έφθασε τα 5,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων η συντριπτική πλειονότητα αφορά UAV και συνδεδεμένα με αυτά συστήματα. Υπενθυμίζεται ότι τουρκικά UAV έχουν ήδη αγοράσει ευρωπαϊκές χώρες όπως η Πολωνία, η εμπόλεμη Ουκρανία και η Αλβανία, ενώ στη λίστα βρίσκονται κράτη όπως το Αζερμπαϊτζάν, η Λιβύη, η Αιθιοπία, η Σομαλία, η Σαουδική Αραβία, το Πακιστάν το Μπανγκλαντές και σχεδόν το σύνολο των κεντροασιατικών κρατών.

Η Πολεμική Αεροπορία είναι αρκετά βήματα μπροστά από την τουρκική – διαθέτει ήδη Rafale, ενώ προχωρεί με σχετικά ικανοποιητικό βαθμό η αναβάθμιση 84 F-16 σε διαμόρφωση Viper.

Σε αυτόν τον τομέα η Ελλάδα κινείται εξαιρετικά αργά και αποτελεί φιλοδοξία της κυβέρνησης, όπως αυτή εκφράστηκε από τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Νίκο Δένδια, να γίνουν βήματα αφενός προς την εγχώρια παραγωγή, αφετέρου προς την ενίσχυση των αεροναυπηγικών δυνατοτήτων.

Στο ερχόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται η κατάθεση του νομοσχεδίου για την ανασυγκρότηση της ΕΑΒ, ενώ θα ανακοινωθεί και η νέα διοίκηση, με νέο διευθύνοντα σύμβουλο και δύο εντεταλμένους συμβούλους που θα αναλάβουν την ανασυγκρότηση της βιομηχανίας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *