Ελληνικοί Εξοπλισμοί | Αγοράζουμε 7 φρεγάτες αξίας 12 δισ. | Δυσβάσταχτο το κόστος των «εντελώς δωρεάν» φρεγατών LCS | Γερνάει ο στόλος μας
Εκτός από 40 F-35 αγοράζουμε και 7 φρεγάτες από τις ΗΠΑ. Πρόκειται για ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα μαμούθ που θα αγγίξει τα 12 δισ. δρομολογεί η κυβέρνηση.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Μετά την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα των F-35 ο υπουργός Άμυνας αποκάλυψε ότι ήδη η Ελλάδα έχει ζητήσει επισήμως από τις ΗΠΑ να ενταχθεί στον σχεδιασμό και τη συμπαραγωγή 7 φρεγατών νέας γενιάς κλάσης Constellation.
Ο συγκεκριμένος τύπος φρεγατών κατευθυνόμενων πυραύλων κλάσης Constellation που χτίζει αυτή την περίοδο το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό έχουν ιταλικό σχεδιασμό και αποτελούν εκμοντερνισμένο μοντέλο των ευρωπαϊκών φρεγατών πολλαπλών χρήσεων (FREMM), που το γαλλικό και το ιταλικό ναυτικό.
Σε ό,τι αφορά το ακριβές κόστος παραμένει αδιευκρίνιστο. Ακόμη και οι Αμερικανοί δεν έχουν βγάλει τελικό κόστος της υπό κατασκευή φρεγάτας κλάσης Constellation. Υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 1,2 με 1,4 δισ. δολάρια το κάθε πλοίο χωρίς όπλα.
Με δεδομένη αυτή την εκτίμηση εάν οι 7 φρεγάτες που θα παραγγείλει η Ελλάδα κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία το κόστος θα ξεπεράσει το 1,6 δισ.
Επομένως το συνολικό κόστος των φρεγατών χωρίς τα όπλα τους θα αγγίξει τα 12 δισ.
Στο σημείο αυτό να παραθέσουμε τον Υπουργό Άμυνας Νίκο Δένδια κι όσα ανακοίνωσε μετά τη συνάντησή του με τον Κύπριο ομόλογό του, Βασίλη Πάλμα (ΠΗΓΗ)
«Μελετάμε και την ενδιάμεση λύση των LCS, που μας προσφέρονται δωρεάν από τις ΗΠΑ, αλλά πέραν αυτού, θέλω να σας πω ότι συζητάμε με τις ΗΠΑ για τον σχεδιασμό, τον κοινό σχεδιασμό και τη συμπαραγωγή των φρεγατών νέας γενιάς, Constellation. Ηδη στις 16 Ιανουαρίου 2024 παρελήφθη από το ΓΕΝ σχετική επιστολή του αμερικανικού ναυτικού, καταρχήν αποδοχής του ενδιαφέροντός μας για τον σχεδιασμό και τη συμπαραγωγή επτά νέων φρεγατών κλάσης Constellation στα ελληνικά ναυπηγεία. Με βάση, λοιπόν, αυτή την πρόταση, εφόσον υπάρξει συμφωνία, η Ελλάδα θα μπορούσε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα αυτό ευθύς εξαρχής. Δηλαδή στον σχεδιασμό του.
Σύμφωνα με τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Και θα μπορούσε αυτό να αποτελέσει ένα τεράστιο άλμα και για τον ελληνικό Στόλο αλλά και για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Και να λειτουργήσει ως φάρος για να αποδείξει τις δυνατότητες της Ελλάδας στην παραγωγή πλατφορμών και συστημάτων στον 21ο αιώνα»
Δυσβάσταχτο το κόστος επισκευής και συντήρησης των «εντελώς δωρεάν» φρεγατών LCS
Σε ότι αφορά την «εντελώς δωρεάν» απόκτηση φρεγατών απο τις ΗΠΑ, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική.
Τις «παράκτιες μηχανότρατες» (LCS) που… απλόχερα μας μεταφέρουν οι ΗΠΑ (είναι χαρακτηριστικός ο σαρκασμός του Δήμου Βερύκιου) , τις έχει ήδη αποδομήσει ο Αρχηγός του αμερικανικού Ναυτικού (CNO) Ναύαρχος Michael Gilday κατά την κατάθεση του στο κογκρέσο: «Αρνούμαι -είπε- να καταβάλλω ένα επιπλέον δολάριο σε ένα σύστημα που δεν θα μπορούσε να εντοπίσει ένα υποβρύχιο υψηλής τεχνολογίας στο σημερινό περιβάλλον. Ένα LCS είναι τόσο θορυβώδες όσο ένα αεροπλανοφόρο».
Αλλά και ο πρόεδρος της Αμερικανικής επιτροπής Ενόπλων Υπηρεσιών Adam Smith έχει δηλώσει για τις LCS: «Δεν μπορούμε να τις χρησιμοποιήσουμε. Πρώτον, διότι δεν μπορούν να κάνουν το οτιδήποτε. Δεύτερον, όταν επιχειρούν συνεχίζουν να παρουσιάζουν αστοχίες. Το προωστήριο σκεύος του έχει κριθεί αναξιόπιστο».
Οι ΗΠΑ στην προσπάθεια τους να ξεφορτωθούν τις LCS προσπαθούν να πείσουν το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ότι επιδέχονται παρεμβάσεις βελτίωσης το κόστος των οποίων είναι κάποιες δεκάδες εκατομμύρια δολάρια που σίγουρα ξεπερνούν τα 50 εκατομμύρια ! Επιπλέον στο κόστος θα πρέπει να προστεθεί και το κόστος συντήρησης που κρίνεται δυσβάσταχτο καθώς υπολογίζεται ότι αντιστοιχεί σε περισσότερο από μια φορά του συνολικού του λειτουργικού κόστους του ΠΝ.
H ηλικία του Στόλου
Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να παραβλέπουμε τα υπαρκτά, μεγάλα προβλήματα του ελληνικού στόλου.
Ο λόγος δε για έναν τομέα όπου παραδοσιακά η Ελλάδα είχε ποιοτικό πλεονέκτημα. Το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.) διαθέτει έναν Στόλο ολοένα γηράσκοντα (ΠΗΓΗ), ενώ η Ελλάδα αποτελεί μια χώρα με περιορισμένες ναυπηγικές δυνατότητες ή, όπως λένε κάποιοι, με ανεκμετάλλευτες δυνατότητες. Τα ελληνικά προβλήματα είναι προφανή από τους αριθμούς.
Αναμένονται, βέβαια, οι τρεις φρεγάτες γαλλικής ναυπήγησης, ενώ σε αυτές προστίθενται πλέον, ως «μπόνους» στο πακέτο των F-35, και 4 αμερικανικά πλοία παράκτιων επιχειρήσεων τύπου LCS (που αναλύσαμε πιο πάνω) . Προβλέπεται επίσης στο ίδιο πακέτο και η συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα των φρεγατών τύπου Constellation, που αποτελεί ιταλικό σχέδιο δημιουργίας ενός στόλου συνολικά 20 πλοίων αυτής της κλάσης για το Αμερικανικό Ναυτικό.
Μακάρι να ευοδωθεί το σχέδιο συμπαραγωγής καθώς ο οικονομικός κύκλος θα δημιουργήσει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την Ελλάδα. Ουσιαστικά η Ελλάδα θα μπει σε ένα πρόγραμμα για ένα πολεμικό πλοίο που θα διαθέτουν στο μέλλον ελάχιστες χώρες.
Tην ίδια ώρα, η Τουρκία έχει αυξήσει κατακόρυφα τις ναυπηγικές δυνατότητές της με πλοία εγχώριας παραγωγής. Ηδη το τουρκικό ναυτικό παρέλαβε την πρώτη φρεγάτα της κλάσης Istif και έως το 2030 τα ναυπηγεία της γειτονικής χώρας θα έχουν παραδώσει ακόμη τρεις. Πλεονέκτημα για την Αγκυρα είναι το κόστος ναυπήγησης των Istif, που δεν ξεπερνάει τα 350 εκατ. ευρώ ανά μονάδα.
Η Τουρκία έχει αυξήσει τις ναυπηγικές δυνατότητές της. Ηδη το Τ.Ν. παρέλαβε την πρώτη φρεγάτα της κλάσης Istif και έως το 2030 τα ναυπηγεία της χώρας θα έχουν παραδώσει ακόμη τρεις.
Με βάση το γενικότερο έργο των πλοίων εγχώριας ναυπήγησης (υπό τον γενικό όρο MILGEM, δηλαδή «Εθνικό Πλοίο»), η Τουρκία έχει αποκτήσει σειρά κορβετών (κλάση Ada) με ικανοποιητικές δυνατότητες και κόστος περί τα 150 εκατ. ευρώ. Είναι, λοιπόν, προφανές ότι η Ελλάδα, αν και έχει ανάγκη πολλών πλοίων, δεν μπορεί να μπει σε διαγωνισμό για ολοένα και περισσότερες «πλώρες», καθώς το χαμηλό κόστος παραγωγής δίνει στην Τουρκία ένα a priori ποσοτικό πλεονέκτημα.
Σήμερα η Ελλάδα δεν επενδύει στην εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία της, ενώ διαιωνίζονται και στρεβλώσεις του παρελθόντος, καθώς το Π.Ν. σε ορισμένες περιπτώσεις πληρώνει υποκατασκευαστικό έργο που δεν αποδίδει. Πρόκειται και σε αυτή την περίπτωση για ένα από τα προβλήματα που καλείται να λύσει γρήγορα η κυβέρνηση. Στο ναυτικό σκέλος, η Αθήνα αντιμετωπίζει και τη μεγάλη φυγή των στελεχών. Με διάφορες κινήσεις που θα ενισχύσουν το εισόδημα αλλά και το ηθικό του προσωπικού, αναμένεται ότι έως το 2030 η κατάσταση θα έχει βελτιωθεί.
Τα υποβρύχια
Κάτω από το νερό η Ελλάδα διατηρεί το πλεονέκτημα με τα γερμανικής ναυπήγησης υποβρύχια τύπου 214 και εκτιμάται ότι έως το 2030 θα έχει προχωρήσει η παραγγελία για ακόμη δύο. Η Τουρκία ακολουθεί από κοντά, καθώς έχει ήδη παραληφθεί το πρώτο υποβρύχιο τύπου 214 και επιχειρείται έως το 2030 να έχουν ναυπηγηθεί στην Κωνσταντινούπολη και τα υπόλοιπα πέντε. Τα υποβρύχια 214 αποτελούν όπλο σπάνιας αποτελεσματικότητας, γεγονός το οποίο πιστοποιήθηκε κατά την κρίση του 2020 με αφορμή τις έρευνες του «Ορούτς Ρέις».
Τέλος, σε επίπεδο Ναυτικού η Τουρκία έχει προβάδισμα στον τομέα των μη επανδρωμένων υποβρυχίων και σκαφών επιφανείας, καθώς ήδη ναυπηγούνται εγχώρια δύο τύποι. Στην Ελλάδα γίνεται μια προσπάθεια ώστε να υπάρξουν ανάλογα σχέδια τα επόμενα χρόνια.