Οι Ελληνες εφοπλιστές/καναλάρχες που μαίνονται κατά του Πούτιν ενώ μεταφέρουν το πετρέλαιό του

Οι Ελληνες εφοπλιστές/καναλάρχες που μαίνονται κατά του Πούτιν ενώ μεταφέρουν το πετρέλαιό του

Τις κινήσεις των ελληνόκτητων τάνκερ καθώς φορτώνουν ορυκτά καύσιμα από ρωσικά λιμάνια εν μέσω πολέμου καταγράφει η νέα έρευνα των Reporters United και τα αντιστοιχεί στους πραγματικούς ιδιοκτήτες τους.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το νέο δημοσίευμα της ερευνητικής – δημοσιογραφικής ομάδας τα ευρήματα της έρευνας είναι τα εξής:

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
  • Το 52% (σε χωρητικότητα) των πλοίων που μεταφέρουν ορυκτά καύσιμα από τη Ρωσία εν μέσω πολέμου (9 Μαρτίου – 30 Απριλίου) είναι ελληνικά
  • Στο τοπ πέντε των Ελλήνων μεταφορέων ο Γιώργος Οικονόμου, ο Ανδρέας Μαρτίνος, ο Νικόλας Μαρτίνος, ο Διαμαντής Διαμαντίδης και ο Γιώργος Προκοπίου.
  • Βαρδινογιάννης, Αλαφούζος, Μαρινάκης: Την ίδια ώρα που οι τηλεοπτικοί σταθμοί τους κατηγορούν ως «πουτινικούς» όσους τηρούν πιο μετριοπαθή στάση απέναντι στη Μόσχα, με τα καράβια τους εξασφαλίζουν εκατομμύρια ευρώ στον Πούτιν.
  • Λάτσης, αδερφοί Αγγελόπουλοι, Μελισσανίδης, Ίδρυμα Ωνάση ανάμεσα στους μεταφορείς ρωσικού πετρελαίου.
  • Μόνο μία εφοπλιστής -και μάλιστα η πιο μεγάλη-, η Μαρία Αγγελικούση, έχει δηλώσει ρητά ότι θα σταματήσει να μεταφέρει ρωσικά ορυκτά καύσιμα.

Όπως αναφέρουν οι Reporters United, «κομβικό σημείο του αρχικού ευρωπαϊκού σχεδίου αποτελούσε η απαγόρευση σε ευρωπαϊκές εταιρείες άρα και στις ελληνικές όχι μόνο να φέρνουν στην Ευρώπη ρωσικά φορτία, αλλά και να τα μεταφέρουν σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του κόσμου, ακόμα και σε χώρες που δεν έχουν επιβάλει εμπάργκο στη Ρωσία». Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει αποφασιστεί ακόμη.

Αναλυτικότερα, στο διάστημα 9 Μαρτίου – 30 Απριλίου, οι Reporters United εντόπισαν 40 Έλληνες εφοπλιστές που μετέφεραν ορυκτά καύσιμα από ρωσικά λιμάνια.

Η δημοσιογραφική ομάδα των Reporters United περιγράφοντας τη μεθοδολογία τους σημειώνουν ότι βασιζόμενοι στην εφαρμογή της Greenpeace στο Twitter, (Russian Tanker) η οποία σχεδόν σε πραγματικό χρόνο καταγράφει όποιο πλοίο φορτώνει πετρέλαιο ή ορυκτό αέριο από ρωσικό λιμάνι, δημιούργησαν μια ανοιχτή βάση δεδομένων που καταγράφει όλες τις αναχωρήσεις πλοίων ελληνικών συμφερόντων από τη Ρωσία, αφετέρου αντιστοιχεί κάθε πλοίο στον πραγματικό του δικαιούχο.

Επίσης αναφέρουν ότι μέσα από γραφήματα που ενημερώνονται περιοδικά, παρακολουθείται τόσο η συμμετοχή της ελληνικής ναυτιλίας ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου στις μεταφορές ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία, όσο και τους Έλληνες εφοπλιστές που πρωταγωνιστούν στη μεταφορά.

Στο σημείο αυτό εμείς στο de-facto θα θυμίσουμε ποιο είναι το νομικό καθεστώς που διέπει το ρωσικό πετρέαλιο (τώρα πουγράφονται αυτές οι γραμμές).

Μέχρι σήμερα, η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου και αερίου δεν είναι παράνομη και δεν υπόκειται στις κυρώσεις των δυτικών χωρών, όπως οι άλλες οικονομικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τη Μόσχα.

Αυτό πρόκειται να αλλάξει σύντομα. Εδώ και μέρες, η Ευρωπαϊκή Ένωση συζητά με τα κράτη μέλη της στο πλαίσιο του έκτου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας ένα εμπάργκο που θα αφορά και τη μεταφορά των ρωσικών ορυκτών καυσίμων με πλοία. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της Wall Street Journal, το εμπάργκο θα αφορά μόνο το πετρέλαιο (άρα όχι το αέριο) και δεν πρόκειται να μπει σε εφαρμογή πριν το τέλος του 2022.

Κομβικό σημείο του αρχικού ευρωπαϊκού σχεδίου αποτελούσε η απαγόρευση σε ευρωπαϊκές εταιρείες (άρα και στις ελληνικές) όχι μόνο να φέρνουν στην Ευρώπη ρωσικά φορτία, αλλά και να τα μεταφέρουν σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του κόσμου, ακόμα και σε χώρες που δεν έχουν επιβάλει εμπάργκο στη Ρωσία. Ωστόσο, φαίνεται πως το εμπάργκο θα περιλαμβάνει μόνο τις εισαγωγές στην Ευρώπη.

Ελληνικό λόμπινγκ κατά του εμπάργκο

Η στροφή οφείλεται και σε ελληνικές πιέσεις, όπως ανέφεραν διπλωματικές πηγές στους Financial TimesΣύμφωνα με το Βήμα, οι κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Κύπρου και της Μάλτας υποστήριξαν πως «μια τέτοια κίνηση θα βοηθήσει απλώς τους ανταγωνιστές της Ευρώπης».

Το ελληνικό λόμπινγκ απέδωσε καρπούς: Η Κομισιόν, αναφέρει το Bloomberg, αποφάσισε να αμβλύνει το σχέδιο του εμπάργκο επιτρέποντας στις ναυτιλιακές να συνεχίσουν να μεταφέρουν πετρέλαιο σε τρίτες (εκτός ΕΕ) χώρες.

Παραμένει όμως στο τραπέζι ένα δεύτερο αρνητικό για την (ελληνική) ναυτιλία σημείο του σχεδίου: Η απαγόρευση στις ευρωπαϊκές και βρετανικές ασφαλιστικές εταιρείες να ασφαλίζουν τις μεταφορές πετρελαίου από τη Ρωσία. Με δεδομένο ότι 20 από τους 25 μεγαλύτερους αντασφαλιστικούς οργανισμούς έχουν την έδρα τους στο Λονδίνο, η μεταφορά των ρωσικών φορτίων αναμένεται να καταστεί ακόμα πιο προβληματική.

Άλλο οι κυρώσεις, άλλο η νομιμότητα

Εδώ πρέπει να σημειωθεί πως ακόμα και όταν οι κυρώσεις εναντίον της Μόσχας τεθούν σε εφαρμογή, αυτές θα είναι μονομερείς, δηλαδή αποφασισμένες από μια μερίδα κυβερνήσεων (των χωρών της Δύσης), χωρίς νομιμοποίηση από υπερεθνικό φορέα, όπως ο ΟΗΕ.

Με άλλα λόγια, αυτοί που μετά την επιβολή του εμπάργκο θα συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικά ορυκτά καύσιμα θα έχουν να αντιμετωπίσουν κυρώσεις από τα κράτη της Δύσης που συμμετέχουν στο εμπάργκο, και κυρίως από τις ΗΠΑ και την ΕΕ: Στην ουσία το τίμημα θα είναι ο αποκλεισμός τους από τις δυτικές αγορές. Καθώς όμως σημαντικές παγκόσμιες (Κίνα) και περιφερειακές δυνάμεις (Ινδία, Πακιστάν, Νότια Αφρική, Βραζιλία) δεν συμμετέχουν στο εμπάργκο, και ταυτόχρονα υποδέχονται με θετικό μάτι την αλλαγή εξαγωγικού προσανατολισμού της Μόσχας, οι εφοπλιστές που θα συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικά φορτία θα συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση στις αγορές αυτές.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *