Πρωτοφανείς καταστάσεις καταγράφονται στην ποντοπόρο ναυτιλία αυτήν την περίοδο, καθώς η προσπάθεια που καταβάλλεται για να καταπολεμηθεί η κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας, έχει φέρει στο προσκήνιο ακόμα και τα φορτηγά πλοία, τα οποία εμφανίζονται να κερδίζουν από αυτήν την συγκυρία. Ειδικότερα, στην απέλπιδα προσπάθειά τους να εξασφαλίσουν απόθεμα ενόψει της εορταστικής περιόδου, εμπορικές αλυσίδες κολοσσοί, όπως οι αμερικανικές Walmart, Target, Home Depot, Dollar Tree και Costco έχουν αρχίσει να ναυλώνουν τα δικά τους.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Αντί όμως να χρησιμοποιούν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, προχωρούν σε ναυλώσεις φορτηγών πλοίων, τα οποία έχουν την ευελιξία να ξεφορτώσουν τα κοντέινερ που μεταφέρουν σε άλλα λιμάνια και άλλα σημεία, όπου παρατηρείται λιγότερη συμφόρηση. Πρόκειται για μία τάση, που δεν αποκλείεται να κάνει την εμφάνισή της και στη Γηραιά Ήπειρο, καθώς έχουν ήδη αρχίσει να παρατηρούνται τα πρώτα προβλήματα και σε ευρωπαϊκά λιμάνια.
Μάλιστα, ήδη αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες που ειδικεύονται στις μεταφορές ξηρού χύδην φορτίου (που κατά κανόνα μεταφέρεται σε υπόγεια αμπάρια), προχωρούν σε εσπευσμένες μετατροπές κάποιων από τα φορτηγά τους πλοία, ώστε να μπορούν να φορτώσουν και κυρίως να ασφαλίσουν σε σταθερό σημείο, όσο το δυνατόν περισσότερα εμπορευματοκιβώτια.
Μόλις λάβουν τις σχετικές πιστοποιήσεις αξιοποιούν τα εν λόγω πλοία για να τα ναυλώσουν σε μεγάλους ομίλους του λιανεμπορίου, που επείγονται για την παραλαβή εμπορευμάτων, από παιχνίδια και ηλεκτρονικές συσκευές, μέχρι ρούχα και παπούτσια, από χώρες, όπως η Κίνα, η Ινδονησία, το Βιετνάμ και η Μαλαισία.
Ασφαλώς, αυτή η συγκυρία δεν θα κρατήσει για πολύ, καθώς εκτιμάται ότι από τις αρχές του νέου έτους, δεν θα υπάρχει η ίδια επείγουσα ανάγκη. Ως εκ τούτου, το χρονικό περιθώριο για την εξασφάλιση αυτών των επιπλέον εσόδων είναι ιδιαίτερα στενό για τις ναυτιλιακές. Ωστόσο, το όφελος είναι σημαντικό, καθώς τα λειτουργικά έξοδα ενός φορτηγού πλοίου είναι σαφώς χαμηλότερα συγκριτικά με ένα σύγχρονο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Οι πρωτοβουλίες των ΗΠΑ
Αλλά και οι αλυσίδες είναι κερδισμένες, καθώς εξασφαλίζουν πολύτιμα αποθέματα σε συντομότερο χρονικό διάστημα. Αυτήν την περίοδο, μόνο στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς συνωστίζονται πάνω από 60 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, φορτωμένα με εμπορεύματα αξίας αρκετών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ σχεδιάζει πρωτοβουλίες, προκειμένου να επιτραπεί ακόμα και η 24ωρη λειτουργία στα λιμάνια «εισόδους» της χώρας, καθώς ακόμα αυτό δεν είναι εφικτό, λόγω των ισχυόντων κανονισμών. Μάλιστα, αναλυτές σημειώνουν ότι τουλάχιστον το 20-25% των προϊόντων που είναι σήμερα κολλημένα μέσα σε ένα πλοίο, δεν θα προλάβουν να βρεθούν στα ράφια των καταστημάτων για την επερχόμενη «Black Friday», που θα λάβει χώρα στις 26 Νοεμβρίου.
Έτσι, η αξιοποίηση των φορτηγών πλοίων για την έγκαιρη μεταφορά έστω κάποιων προϊόντων φαντάζει μία ρεαλιστική επιλογή για πολλές αλυσίδες. Ένα τέτοιο πλοίο, ναυλωμένο από την Walmart αφίχθη στο Λος Άντζελες στις 21 Αυγούστου. Αρχικά, «κόλλησε» στην ουρά έξω από το λιμάνι, αλλά σύντομα έφυγε από τους υπερπλήρεις σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων και μετακινήθηκε σε έναν άλλο κάβο, μόνο για φορτηγά πλοία, όπου και ξεφόρτωσε τελικά 10 ημέρες μετά στις 31 Αυγούστου.
Παράλληλα, η Walmart επέλεξε για τη μεταφορά των προϊόντων, κοντέινερ μεγέθους 53 πόδων, που χρησιμοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά από φορτηγά και τρένα εντός των ΗΠΑ. Με τον τρόπο αυτό ξεπέρασε και το πρόβλημα των ελλείψεων κοντέινερ 40 ποδών, που χρησιμοποιούνται από τα πλοία. Εκτός των παραπάνω, θα πρέπει να συνεκτιμηθεί και το γεγονός ότι οι αλυσίδες μπορούν να βρουν διαθέσιμα φορτηγά πλοία προς ναύλωση, κάτι που δεν ισχύει για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου ο διαθέσιμος χώρος είναι μικρός και διαθέσιμος μετά από αρκετές εβδομάδες, ενδεχομένως και σε δύο μήνες από σήμερα ή και περισσότερο!
Η τάση αυτή αναμένεται να κορυφωθεί τις επόμενες εβδομάδες, με τις αλυσίδες να στρέφονται στα φορτηγά πλοία για τη μεταφορά κυρίως των προϊόντων που είναι πιο δημοφιλή κατά την περίοδο των εορτών. Παιχνίδια, στολίδια, ρούχα, όπως πουλόβερ, διακοσμητικά και παπούτσια θα βρεθούν στο επίκεντρο των δρομολογίων αυτών.