
Οι ελλείψεις σε οδηγούς, λεωφορεία και συρμούς, η παλαιότητα του στόλου και η κακή συντήρηση, προβάλλουν οι κυριότερες αιτίες για την εικόνα ασφυξίας που επικρατεί τις τελευταίες εβδομάδες στις αστικές συγκοινωνίες, αποτελώντας βόμβες μετάδοσης της πανδημίας σε ολόκληρη την Αττική, όπως γράφει η Μαριάννα Τζάνε.
“Πρόσθετα μέτρα δεν μπορούμε να πάρουμε αφού οι χρονοαπoαστάσεις στις γραμμές 1 και 2 του μετρό είναι στα 4 και 4,5 λεπτά και αντίστοιχα στα 6 λεπτά στην γραμμή 1 (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος)” επισημαίνει ο Πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ κ. Χάρης Δαμάσκος. Όπως αναφέρει, “για να κατέβει ο χρόνος θα έπρεπε να έχουμε περισσότερους συρμούς αλλά και περισσότερους οδηγούς που σήμερα δεν υπάρχουν”.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής παρουσιάζοντας προ ημερών τον κυβερνητικό σχεδιασμό για τις δημόσιες συγκοινωνίες δήλωσε ότι προγραμματίζονται 655 προσλήψεις με ταχύτατες διαδικασίες που θα δώσουν οξυγόνο στα ΜΜΜ.
Παράλληλα έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το leasing 300 μεταχειρισμένων λεωφορείων δεκαετίας, τα οποία όμως αναμένεται να κυκλοφορήσουν αρχές του 2021. Η σύμβαση έχει 3ετή διάρκεια, με δικαίωμα προαίρεσης επιπλέον ενός έτους και συνολικό προϋπολογισμό σχεδόν 50 εκατομμύρια.
Το leasing, σύμφωνα με τον υπουργό είναι μία από τις άμεσες δράσεις του υπουργείου για να βελτιωθεί η κατάσταση, μέχρι να λυθεί οριστικά το πρόβλημα, με την προμήθεια 1.000 νέων λεωφορείων για Αθήνα και 300 για Θεσσαλονίκη που θα προμηθευτεί η κυβέρνηση με ένα μεγάλο διαγωνισμό που δρομολογείται το επόμενο διάστημα.
Από τις νέες προσλήψεις, 200 άτομα προγραμματίζεται να προσληφθούν στην ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) και οι υπόλοιποι στην ΟΣΥ (λεωφορεία). Από αυτούς 80 είναι τεχνικό προσωπικό και 120 οδηγοί. Μόνο που οι τελευταίοι, για να βγουν στους δρόμους, θα χρειαστεί να περάσουν από ένα στάδιο εκπαίδευσης, κάτι που υπολογίζεται να τους εντάξει στο δυναμικό των συγκοινωνιών σε περίπου 1 χρόνο.
Στα προβλήματα στα ΜΜΜ θα πρέπει να προστεθούν τα απανωτά κρούσματα βανδαλισμών που κατήγγειλε και χθες η ΣΤΑΣΥ με επιθέσεις σε 15 συρμούς τις τελευταίες 10 μέρες, οι συχνές βλάβες σε οχήματα και συρμούς, οι οποίες προκαλούν μεγάλες καθυστερήσεις μέχρι να αποσυρθούν και να αντικατασταθούν, αυξάνοντας τις χρονοαποστάσεις αλλά και η προοδευτική αύξηση της επιβατικής κίνησης.
Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών, την 1 Σεπτεμβρίου σημειώθηκαν 204.000 επικυρώσεις στην ΟΣΥ και 791.000 στην ΣΤΑΣΥ. Μία εβδομάδα αργότερα, στην ΟΣΥ επικυρώθηκαν 231.000 και αντίστοιχα 853.000 στην ΣΤΑΣΥ ενώ στις 15 Σεπτεμβρίου τα αντίστοιχα νούμερα ήταν 245.000 και 911.000. Το αντίστοιχο περσινό διάστημα η επιβατική κίνηση των οδικών μεταφορών ήταν 416.000 και αντίστοιχα 1.371.000 στις σταθερές συγκοινωνίες.
Αυτό δείχνει μια σταδιακή ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης, η οποία εξηγείται και από το άνοιγμα των σχολείων και η οποία συγκρινόμενη με πέρσι αντιπροσωπεύει περίπου το 70-80% των επιβατών.
Κατά τον κ. Δαμάσκο, όπλα για την μείωση της επιβατικής κίνησης μπορούν να αποτελέσουν μόνο η τηλεργασία η οποία πλέον τίθεται σε εφαρμογή για το 40% των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα αλλά και η προσέλευση σε διαφορετικές ώρες στον δημόσιο τομέα.
Στην αναδιάταξη του χάρτη των συγκοινωνιών, αναμένεται να συμβάλλει και η συμφωνία με τα ΚΤΕΛ, με στόχο να αναλάβουν το 30% του συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ. Η σύμπραξη, η οποία επί του παρόντος έχει τον χαρακτήρα του προσυμφώνου αφορά τα περιφερειακά δρομολόγια (π.χ Ραφήνα, Γέρακας, Γλυκά Νερά, Πεντέλη, Διόνυσο κ.α), ωστόσο συνεπάγεται ενίσχυση της ΟΣΥ με επιπλέον 203 οχήματα και 550 οδηγούς, σε ημερήσια βάση.
Η συνεργασία αυτή μπορεί να απελευθερώσει στόλο και προσωπικό από περιφερειακά δρομολόγια εντός της πόλης, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση των ΜΜΜ. Όμως είναι άγνωστο πότε θα μπορέσει να υλοποιηθεί καθώς εκκρεμούν οι όροι της οικονομικής συμφωνίας και η έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Να σημειωθεί ότι η είσοδος των ΚΤΕΛ στις δημόσιες συγκοινωνίες, έχει προκαλέσει την αντίδραση του κλάδου των τουριστικών λεωφορείων, ο οποίος με επιστολή του στον Πρωθυπουργό έχει ζητήσει να γίνει διαγωνισμός και να κερδίσει αυτός που θα κάνει την πιο συμφέρουσα προσφορά.
Το υπουργείο προχωρεί παράλληλα και στην τρίτη φάση του σχεδιασμού, με την αναβάθμιση 15 γηρασμένων συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του Μετρό και μετρούν 35 έτη ζωής και την αγορά 7 συρμών για τις Γραμμές 2.
«Επί 11 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στο μετρό. Επί 13 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στα λεωφορεία. Επί 11 χρόνια δεν έχει αγοραστεί ούτε ένα λεωφορείο» υπογράμμισε πρόσφατα ο κ. Καραμανλής, υποστηρίζοντας ότι η κατάσταση, έφτασε στα όρια της διάλυσης επί ΣΥΡΙΖΑ.
Σήμερα σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου, στην Αθήνα από τα 850 οχήματα που ήταν σε κυκλοφορία πριν ένα χρόνο, στο δρόμο έχουν βγει 1.150.
Ο υπουργός πάντως δεν έχει διστάσει δημόσια να δηλώσει ότι οι αστικές συγκοινωνίες χρειάζονται 2.000 λεωφορεία για να εξυπηρετηθεί αποτελεσματικά ο κόσμος και 6.000 οδηγούς.
Σε εξέλιξη ο επιχειρησιακός σχεδιασμός
Την ίδια στιγμή, όπως γράφει η Παναγιώτα Καρλατήρα ξεδιπλώνεται και υλοποιείται ο επιχειρησιακός σχεδιασμός των αρχών για την αντιμετώπιση του δεύτερου επιδημικού κύματος, με στοχευμένες παρεμβάσεις, κυρίως στην Αττική, οι οποίες θα κλιμακώνονται στο εξής εφόσον δεν ανακόπτουν την επιδημία. Ζητούμενο όλων, όπως διαμηνύεται από την κυβέρνηση και το υπουργείο Υγείας, είναι να ελεγχθεί η επιδημία χωρίς να εφαρμοστεί lockdown στην Αττική – ένας τέτοιος αποκλεισμός δραστηριοτήτων και μετακινήσεων για τον πληθυσμό της Αττικής χαρακτηρίζεται από τους επιστήμονες ως ύστατη λύση για την ανάσχεση της επιδημίας.
Η καθολική χρήση μάσκας, δηλαδή σε εσωτερικούς όπως ισχύει σήμερα αλλά και σε εξωτερικούς χώρους, όπως και ο περιορισμός των μετακινήσεων για τα άτομα ηλικίας 65 χρόνων και άνω, παραμένουν τα δύο βασικά μέτρα που επεξεργάζονται οι αρχές για το επόμενο διάστημα, εφόσον συνεχιστεί η αρνητική πορεία της επιδημίας.
Κρίσιμο διάστημα είναι οι επόμενες 10 ημέρες, όπως διευκρίνισε χθες, κατά την καθιερωμένη ενημέρωση της Τρίτης, στο υπουργείο Υγείας ο καθηγητής Γκίκας Μαγιορκίνης, λέγοντας πως «η επίδραση των μέτρων που έχουν ληφθεί από την περασμένη Τρίτη θα αξιολογηθεί στο τέλος της άλλης εβδομάδας και θα καθορίσει την εφαρμογή περαιτέρω μέτρων». Ο καθηγητής έκανε λόγιο για τη σημασία των τοπικού χαρακτήρα παρεμβάσεων, υπογραμμίζοντας τη λογική προτεραιοποίησης αυτών των παρεμβάσεων με βάση τον οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπό τους.
Από αύριο πάντως τίθενται εκ νέου σε εφαρμογή περιοριστικά μέτρα σε πολιτιστικές – ψυχαγωγικές εκδηλώσεις. Πρόκειται για την τρίτη φορά που ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς θέτει περιορισμούς στο συγκεκριμένο πεδίο. Πλέον αναστέλλονται και οι υπαίθριες ανοιχτές θεατρικές παραστάσεις – είχε ανακοινωθεί αρχικά η αναστολή των συναυλιών και στη συνέχεια των μουσικών παραστάσεων σε ανοιχτούς χώρους και θέατρα.
Το… ψηφιακό στοίχημα της ενημέρωσης του πληθυσμού
Με δεδομένο ότι το κρίσιμο στοιχείο για το διάστημα που διανύουμε είναι η ενημέρωση του πληθυσμού, ιδιως των ευάλωτων και ηλικιωμένων ηλικιακών ομάδων, σχετικά με τους τρόπους προστασίας τους και με τα μέτρα που βρίσκονται κάθε φορά σε ισχύ, ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς, ανακοίνωσε χθες ότι θα ενεργοποιηθεί ως βασικό όπλο για την καταπολέμηση του ιού η έγκυρη ενημέρωση.
Προκειμένου, λοιπόν, κάθε πολίτης να μπορεί ανά πάσα στιγμή να ενημερώνεται για τα μέτρα που ισχύουν στην περιοχή του, δημιουργείται ειδική πλατφόρμα στο covid19.gov.gr.
Όπως εξήγησε, οι πολίτες θα βλέπουν ένα χάρτη της Ελλάδας με δυο βαθμίδες, ανά Δήμο και ανά Περιφερειακή Ενότητα. Θα μπορούν να δουν τον «βαθμό επικινδυνότητας» ο οποίος ισχύει εκείνη την χρονική περίοδο για την περιοχή αυτή. Κάθε Δήμος ή αντιστοίχως Περιφερειακή Ενότητα θα είναι χρωματισμένη με έναν από τους τέσσερις βαθμούς επικινδυνότητας, με πράσινο, με κίτρινο, με πορτοκαλί ή με κόκκινο.
Ο πολίτης επίσης θα μπορεί να εισάγει τον ταχυδρομικό του κώδικα (ΤΚ) και αυτόματα να βλέπει τι ισχύει σε επίπεδο μέτρων για την περιοχή του. Επιπλέον του χάρτη, θα υπάρχει και ένας πίνακας στην σελίδα, στον οποίο θα αναρτώνται και θα αναλύονται τα μέτρα τα οποία ισχύουν ανά χρωματική κατηγορία. Τι ισχύει, δηλαδή, σε περίπτωση που κάποιος Δήμος είναι σε πράσινο, σε κίτρινο και ούτω καθ’ εξής και βέβαια και ανά δραστηριότητα. Τι ισχύει, δηλαδή, για τα σχολεία, για την εστίαση, για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, για την άθληση. Η πλατφόρμα θα αναρτηθεί στην κυβερνητική ιστοσελίδα την Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου.
Ο αγώνας για την αναδιάταξη στις ΜΕΘ
Ο υφυπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης, παρουσίασε κατά τη χθεσινή ενημέρωση πως ενισχύεται το πεδίο των ΜΕΘ καθώς και το ανθρώπινο δυναμικό στο ΕΣΥ. Ειδικότερα, και σύμφωνα με όσα είπε, έχουν αναπτυχθεί και είναι διαθέσιμες 107 κλίνες στην ΜΕΘ Covid στην Αττική 107, από τις οποίες είναι κατειλημμένες 62. Παράλληλα, προχωράει το σχέδιο για αύξηση με 40 επιπλέον κλινών ΜΕΘ. Υπάρχει επίσης ένα σχέδιο μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου για προσθήκη 22 κλινών, μέσα στον Οκτώβριο άλλων 67 και μέχρι το Νοέμβριο επιπλέον 41 κλίνες.
Υπάρχει επίσης η δωρεά της Βουλής, οι 50 κλίνες ΜΕΘ στο νοσοκομείο ΣΩΤΗΡΙΑ, μια δωρεά στη Νίκαια, υπάρχουν 155 ΜΕΘ και 19 ΜΑΦ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και τέλος, 75 νέες κλίνες ΜΕΘ και 9 νέες κλίνες ΜΑΦ στα ήδη λειτουργούντα Νοσοκομεία της χώρας επιπλέον, μέσα από προγράμματα ΕΣΠΑ.
«Αναδιατάσσουμε τις δυνάμεις μας προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα όποια προβλήματα. Δεν μπορούμε να πάμε αυτή την στιγμή στη μέγιστη δυνατότητα σε κλίνες ΜΕΘ αποκλειστικά για τον κορωνοϊό, διότι έχουμε και άλλα περιστατικά να αντιμετωπίσουμε στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας» εξήγησε ο κ. Κοντοζαμάνης.
Σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, ο υφυπουργός ανέφερε πως έχουν γίνει συνολικά 6.200 προσλήψεις, ενώ προχωράει και σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Ενδεικτικά ανέφερε ότι γίνονται διαδικασίες για τις κρίσεις 943 μόνιμων γιατρών και πως εκδόθηκε απόφαση για 400 επιπλέον θέσεις ιατρικού προσωπικού και αυτό ήταν μία έκτακτη προκήρυξη.
Έχουν ανακοινωθεί 1.116 προσλήψεις του ΑΣΕΠ. Είναι η προκήρυξη 2Κ, ενώ αρχές Αυγούστου βγήκε μία καινούργια προκήρυξη 6Κ, 1.209 θέσεων λοιπού προσωπικού και αυτοί, όπως και οι άλλοι του ΑΣΕΠ. Και επιπλέον προχωρά εντός του Σεπτεμβρίου στην στελέχωση των Νοσοκομείων με 2.250 νοσηλευτές, οι οποίοι θα αποκτήσουν ειδικότητα, οι 1.600 από αυτούς ειδικότητα στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας και οι υπόλοιποι νοσηλευτές σε υπόλοιπες μονάδες των Νοσοκομείων.
Επίσης, θα εισαχθούν στο σύστημα υγείας 2,500 ειδικευόμενοι νοσηλευτές και θα επεκταθούν οι συμβάσεις για 4.000 συμβασιούχους του ΟΑΕΔ.