Containers | Ολα τα ρεκόρ είναι για να… σπάνε το 2022

Containers | Ολα τα ρεκόρ είναι για να… σπάνε το 2022

Οσοι ήλπιζαν ότι η κατάσταση στην εφοδιαστική αλυσίδα θα βελτιωνόταν πλησιάζοντας προς την κινεζική Πρωτοχρονιά μάλλον διαψεύστηκαν. Οσο η συμφόρηση στα μεγάλα λιμάνια του πλανήτη, κυρίως των ΗΠΑ και της Κίνας, καλά κρατεί και οι καθυστερήσεις στις προσεγγίσεις των πλοίων ξεπερνάνε τις επτά ημέρες τόσο η αξιοπιστία των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) θα δοκιμάζεται και η αναταραχή θα παραμένει.

κείμενο Λάμπρος Καραγεώργος

Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με την τελευταία έκθεση Global Liner Performance (GLP), της Sea-Intelligence, τον Δεκέμβριο του 2021 ο βαθμός αξιοπιστίας των εταιρειών liners μειώθηκε επιπλέον 1,2% και έπεσε στο 32%, το χαμηλότερο ποσοστό από το 2011 που η Sea-Intelligence ξεκίνησε τις μετρήσεις.

Την ίδια στιγμή οι ναύλοι στα containers παραμένουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, παρά τη μικρή αποκλιμάκωση. Ο ναύλος για ένα container 40 ποδιών βρέθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε στα 9.375,70 δολάρια, μειωμένος κατά 0,5% σε σύγκριση με μία εβδομάδα πριν, όμως εξακολουθεί να είναι 79% υψηλότερα από την ίδια περίοδο πέρυσι.

Το πιο αξιοσημείωτο όμως είναι ότι ο μέσος ναύλος από την αρχή του έτους βρίσκεται στα 9.490 δολάρια ή 6.537 δολάρια υψηλότερα από τον μέσο ναύλο των τελευταίων πέντε ετών που ανέρχεται σε 2.935 δολάρια.

Την προηγούμενη εβδομάδα οι ναύλοι στις γραμμές Ευρώπης – Αμερικής αυξήθηκαν. Στη γραμμή Ρότερνταμ – Νέα Υόρκη ο ναύλος για ένα container 40 ποδιών αυξήθηκε κατά 2%, στα 6.455 δολάρια, ενώ στην αντίθετη διαδρομή η άνοδος ήταν 3%, στα 1.276 δολάρια.

Αντίθετα, ο ναύλος από την Απω Ανατολή (Σανγκάη) στην Ευρώπη (Γένοβα) μειώθηκε κατά 1%, παραμένει όμως ακόμη πάνω από τα 12.000 δολάρια, στα 12.723 δολάρια, και για την επόμενη εβδομάδα ο Drewry εκτιμά ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν σταθεροί σε αυτά τα επίπεδα.

Ναυλώσεις… διαρκείας

Η συμφόρηση στα λιμάνια και η τάση για ναυλώσεις μεγαλύτερης διάρκειας έχουν περιορίσει τη διαθεσιμότητα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αποτέλεσμα την εκτίναξη των ναύλων των πλοίων σε επίπεδα ρεκόρ. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα που αναφέρει η εταιρεία αναλύσεων Alphaliner και αφορά το πλοίο «Messini» 2.452 TEU της Costamare, έτους ναυπήγησης 1997, που ναυλώθηκε στη Wan Hai Lines για 12 μήνες στα 80.000 δολάρια την ημέρα.

Πρόκειται, όπως τονίζει η Alphaliner, για τον πιο υψηλό ναύλο στην ιστορία του κλάδου για πλοίο αυτής της ηλικίας και αυτής της διάρκειας ναύλωσης.

Επίσης, το πλοίο «X-Press Mekong», μεταφορικής ικανότητας 2.756 TEU, ναυλώθηκε για μόλις 50 ημέρες αντί 175.000 τη μέρα. Δηλαδή το πλοίο θα εξασφαλίσει 8,75 εκατ. δολάρια έσοδα για 50 ημέρες. Είναι επίσης ο υψηλότερος ναύλος που έχει κλειστεί ποτέ για πλοία αυτού του μεγέθους.

Η χρονιά των ρεκόρ

Το 2022, που είναι η «χρονιά της Τίγρης» σύμφωνα με το κινεζικό ημερολόγιο, θα καταρριφθούν όλα τα ρεκόρ στο κλάδο των containerships, εκτιμούν οι αναλυτές, καθώς ο αριθμός των διαθέσιμων για ναυλώσεις πλοίων είναι ελάχιστος. Επίσης το πρόβλημα της έλλειψης πλοίων εντείνεται από το γεγονός ότι οι παραδόσεις νεότευκτων είναι πολύ λίγες. Εκτιμάται ότι μόλις 1 εκατ. TEU θα παραδοθεί φέτος από τα ναυπηγεία, μέγεθος που αναμένεται να διατηρήσει περιορισμένη τη διαθεσιμότητα χωρητικότητας το 2022. Ετσι για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η ζήτηση αναμένεται να ξεπεράσει την αύξηση της προσφοράς.

Η εμφάνιση της εξαιρετικά μεταδοτικής παραλλαγής Ομικρον έχει ασκήσει περαιτέρω πίεση στις υποδομές της εφοδιαστικής αλυσίδας σε όλον τον κόσμο, γεγονός που περιορίζει περαιτέρω την προσφορά πλοίων.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ζήτηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 6,5% το 2021, ελαφρώς υψηλότερη από τις προηγούμενες προσδοκίες, με περαιτέρω αναμενόμενη αύξηση 4% το 2022, ενώ ο ρυθμός αύξησης της προσφοράς για το 2021 και το 2022 εκτιμάται σε 4,2% και 3,8%, αντίστοιχα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.