Σχεδόν 400 εκατομμύρια άνθρωποι σε 45 πόλεις της Κίνας βρίσκονται αυτή τη στιγμή υπό πλήρη ή μερικό αποκλεισμό ως μέρος της αυστηρής πολιτικής της Κίνας για μηδενικό Covid. Μαζί, αντιπροσωπεύουν το 40%, ή 7,2 τρισεκατομμύρια δολάρια του ετήσιου ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος για τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, σύμφωνα με στοιχεία της Nomura Holdings.
Από την Nicole Goodkind/CNN
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Οι αναλυτές κρούουν προειδοποιητικά καμπανάκια, αλλά λένε ότι οι επενδυτές δεν αξιολογούν σωστά πόσο σοβαρές μπορεί να είναι οι παγκόσμιες οικονομικές επιπτώσεις από αυτά τα παρατεταμένα lockdown. «Οι παγκόσμιες αγορές προς το παρών υποτιμούν τον αντίκτυπο, επειδή η μεγάλη προσοχή παραμένει στραμμένη στη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας και στις αυξήσεις των επιτοκίων της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ», έγραψε ο Lu Ting, επικεφαλής οικονομολόγος και συνεργάτης της Nomura για την Κίνα, σε σημείωμα του την περασμένη εβδομάδα.
Το πιο ανησυχητικό είναι το επ’ αόριστον lockdown στη Σαγκάη, μια πόλη 25 εκατομμυρίων κατοίκων και έναν από τους κορυφαίους κόμβους παραγωγής και εξαγωγών της Κίνας.
Οι καραντίνες εκεί οδήγησαν σε ελλείψεις τροφίμων, αδυναμία πρόσβασης στην ιατρική περίθαλψη, ακόμη και σε θανάτους κατοικίδιων ζώων. Έχουν επίσης αφήσει το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου χωρίς προσωπικό.
Το λιμάνι της Σαγκάης, το οποίο διαχειρίζεται πάνω από το 20% της κινεζικής εμπορευματικής κίνησης, τουλάχιστον αυτό ίσχυε για το 2021, βρίσκεται ουσιαστικά σε αδιέξοδο. Οι προμήθειες τροφίμων που έχουν κολλήσει σε κοντέινερ χωρίς ψύξη ήδη σαπίζουν.
Τα εισερχόμενα φορτία παραμένουν κολλημένα στους θαλάσσιους τερματικούς σταθμούς της Σαγκάης για οκτώ ημέρες, κατά μέσο όρο, προτού μεταφερθούν αλλού, ενώ αν και ο χρόνος αποθήκευσης των εξαγώγιμων προϊόντων έχει μειωθεί αυτό συμβαίνει εξαιτίας του ότι δεν υπάρχουν άδεια κοντέινερ να αποσταλούν στις αποβάθρες από τις αποθήκες.
Οι αεροπορικές εταιρείες εμπορευμάτων έχουν ακυρώσει όλες τις πτήσεις εντός και εκτός πόλης και περισσότερο από το 90% των φορτηγών που υποστηρίζουν παραδόσεις εισαγωγών και εξαγωγών είναι επί του παρόντος εκτός λειτουργίας.
Η Σαγκάη παράγει το 6% των εξαγωγών της Κίνας, σύμφωνα με τα κυβερνητικά στοιχεία για το 2021, και το κλείσιμο εργοστασίων μέσα και γύρω από την πόλη κλονίζει περαιτέρω τις αλυσίδες εφοδιασμού. Ακόμα και τα εργοστάσια προμηθειών της Sony και της Apple, μέσα και γύρω από τη Σαγκάη, βρίσκονται σε αδράνεια.
Η Quanta, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής φορητών υπολογιστών και MacBook στον κόσμο, σταμάτησε ήδη εντελώς την παραγωγή. Το εργοστάσιο αντιπροσωπεύει περίπου το 20% της παραγωγικής ικανότητας φορητών υπολογιστών της Quanta και η εταιρεία προηγουμένως υπολόγιζε ότι θα στείλει 72 εκατομμύρια μονάδες φέτος εκτός Κίνας. Επίσης, η Tesla έκλεισε το Giga εργοστάσιό της στη Σαγκάη, το οποίο παράγει περίπου 2.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα την ημέρα.
Την περασμένη Παρασκευή, το Υπουργείο Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Πληροφορικής της Κίνας ανέφερε σε ανακοίνωση του ότι έστειλε μια ομάδα εργασίας στη Σαγκάη προκειμένου να εργαστεί σε ένα σχέδιο για την επανέναρξη της παραγωγής σε 666 βασικούς κατασκευαστές στην αποκλεισμένη πόλη.
Τα στελέχη της Tesla ελπίζουν ότι θα τους επιτραπεί να ανοίξουν ξανά τις πόρτες τους μέχρι την επόμενη Δευτέρα, τερματίζοντας τη μεγαλύτερη παύση του εργοστασίου από τα εγκαίνια του το 2019. Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει χάσει πάνω από 50.000 μονάδες μέχρι στιγμής, σύμφωνα με στοιχεία από το Reuters.
«Ο αντίκτυπος στην Κίνα είναι σημαντικός και οι επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία είναι αρκετά σημαντικές», δήλωσε ο Michael Hirson, επικεφαλής του Eurasia Group για την Κίνα και τη Βορειοανατολική Ασία. «Πιστεύω ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μία μεγαλύτερη αστάθεια και οικονομική και κοινωνική αναστάτωση για τουλάχιστον τους επόμενους έξι μήνες».
Σε μια έκθεση που κυκλοφόρησε την περασμένη εβδομάδα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου προειδοποίησε για ένα ακόμα χειρότερο οικονομικό σενάριο, που αφορά την αποσύνδεση των παγκόσμιων οικονομιών η οποία ωθήθηκε και από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και που σύμφωνα με το οποίο θα μπορούσε να υπάρξει μακροπρόθεσμα μείωση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 5%.
Πρόκειται για κάτι αρκετά πιθανό δεδομένων των βαθιών οικονομικών διασυνδέσεων μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ. Οι επενδύσεις σε μετοχές και ομόλογα που αφορούν και τις δύο οικονομίες έφτασαν τα 3,3 τρισεκατομμύρια δολάρια στο τέλος του 2020, σύμφωνα με στοιχεία του Rhodium Group.
«Είναι ακόμα πολύ αλληλένδετες οικονομίες», είπε ο Hirson. «Αυτή η ενοποίηση δεν είναι κάτι που θα αντιστραφεί εύκολα γιατί θα ήταν απίστευτα δαπανηρό για τις ΗΠΑ και την παγκόσμια οικονομία» πρόσθεσε.
Ωστόσο, οι Αμερικανοί οικονομικοί ηγέτες πιστεύουν ότι η αποσύνδεση των οικονομιών είναι ήδη σε εξέλιξη. Ο συνιδρυτής της Oaktree, Howard Marks, έγραψε στα τέλη Μαρτίου ότι «το εκκρεμές [έχει] γυρίσει πίσω προς τις τοπικές πηγές» και μακριά από την παγκοσμιοποίηση. Ο πρόεδρος της Blackrock, Larry Fink, έχει σχεδόν την ίδια άποψη, κάτι που τόνισε σε επιστολή προς τους μετόχους της εταιρείας. «Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία», έγραψε, «έθεσε ένα τέλος στην παγκοσμιοποίηση που ζήσαμε τις τελευταίες τρεις δεκαετίες».
Σε ομιλία της στο Ατλαντικό Συμβούλιο την περασμένη εβδομάδα, η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Janet Yellen τόνισε ότι οι ΗΠΑ παρακολουθούν στενά τις πολιτικές και οικονομικές διασυνδέσεις της Κίνας με τη Ρωσία. «Στο μέλλον, θα είναι ολοένα και πιο δύσκολο να διαχωριστούν τα οικονομικά ζητήματα από ευρύτερα ζητήματα εθνικού συμφέροντος, συμπεριλαμβανομένης της εθνικής ασφάλειας», είπε.
Ενώ τόνισε ότι ελπίζει να αποφευχθεί μια «διπολική διαίρεση» μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ, «η στάση του κόσμου απέναντι στην Κίνα και η προθυμία του να αγκαλιάσει την περαιτέρω οικονομική ολοκλήρωση μπορεί κάλλιστα να επηρεαστεί από την αντίδραση της Κίνας στο κάλεσμά μας για αποφασιστική δράση στη Ρωσία».
Το ένα τρίτο της Κίνας, εν τω μεταξύ, έχει κολλήσει σε καραντίνες και η οικονομία της υποφέρει. Η πρόσφατη αντιμετώπιση της πανδημίας της Κίνας είναι πιθανό να κοστίσει τουλάχιστον 46 δισεκατομμύρια δολάρια σε χαμένη οικονομική παραγωγή ανά μήνα, ή 3,1% του ΑΕΠ, σύμφωνα με έρευνα του Κινεζικού Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ.
Οι αναλυτές δεν πιστεύουν πλέον ότι ο στόχος της Κίνας για το 2022 για οικονομική ανάπτυξη 5,5%, ο λιγότερο φιλόδοξος στόχος της χώρας εδώ και τρεις δεκαετίες, είναι ρεαλιστικός. Η Παγκόσμια Τράπεζα αναθεώρησε τις εκτιμήσεις της για την κινεζική οικονομική ανάπτυξη αυτή την εβδομάδα στο 5%, αλλά σημείωσε ότι εάν συνεχιστούν οι περιοριστικές πολιτικές της, αυτό θα μπορούσε να μειωθεί στο 4%.
Τα οικονομικά βάρη έρχονται σε μια πολιτικά επισφαλή στιγμή. Αυτό το φθινόπωρο, ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping θα υποβάλει αίτηση για τρίτη θητεία ως ηγέτης του έθνους, παραβιάζοντας την παράδοση του ανώτατου ορίου δύο θητειών.