Ξεκίνησε την Παρασκευή (20/11) η μεγάλη γιορτή των εκπτώσεων, η οποία φέτος αναμένεται να κρατήσει μία ολόκληρη εβδομάδα έπειτα από αίτημα των λιανεμπόρων έγινε δεκτό
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Το αίτημα των λιανεμπόρων έγινε πραγματικότητα, με την Black Friday να μετατρέπεται τελικά σε… Black Week, καθώς θα διαρκέσει συνολικά μια εβδομάδα.
Οι καταναλωτές μπορούν από την Παρασκευή έως και την Δευτέρα (30/11) να βρουν ελκυστικές προσφορές με την Black Friday να είναι προγραμματισμένη για την ερχόμενη Παρασκευή 27 Νοεμβρίου.
Πίσω από τη μεγαλύτερη διάρκεια των φετινών προσφορών υπάρχουν τρεις λόγοι:
Πρώτον, τα φυσικά εμπορικά καταστήματα έκλεισαν λίγο μετά την έναρξη των ενδιάμεσων χειμερινών εκπτώσεων, γεγονός που επέφερε πλήγμα στις επιχειρήσεις.
Δεύτερον, πολλοί καταναλωτές προβαίνουν ήδη σε αγορές για τα Χριστούγεννα και, τρίτον και κυριότερο, φέτος η Black Friday θα γίνει αποκλειστικά εξ αποστάσεως, μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων και των τηλεφωνικών παραγγελιών, καθώς το lockdown ισχύει τουλάχιστον έως τις 30 Νοεμβρίου.
Οι ανησυχίες των επιχειρηματιών
Την ίδια στιγμή ωστόσο, υπάρχει και μεγάλη ανησυχία από την πλευρά των επιχειρηματιών. Αυτό που ανησυχεί τους καταστηματάρχες είναι η άμεση παράδοση των προϊόντων τους από τις εταιρείες διανομής, οι οποίες έχουν τεράστιο φόρτο εργασίας εξαιτίας του lockdown. Σημειώνουν, μάλιστα, ότι κατά τη διάρκεια του lockdown της άνοιξης, εξαιτίας του μεγάλου όγκου των παραγγελιών οι διανομές καθυστερούσαν ακόμα και εβδομάδες.
Παράλληλα, αγωνία υπάρχει για την ανταπόκριση των καταναλωτών, λόγω των οικονομικών επιπτώσεων του κορονοϊού στα περισσότερα νοικοκυριά.
Οδηγίες προς τους καταναλωτές
Ενόψει των ηλεκτρονικών προσφορών της Black Friday, η γενική διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά τη διενέργεια των ηλεκτρονικών τους συναλλαγών και να ελέγχουν αν παρέχονται οι ακόλουθες πληροφορίες από τα ηλεκτρονικά καταστήματα:
- Η ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
- Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος.
- Η συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν έξοδα σε περίπτωση επιστροφής κλπ). Επιβεβαιώστε ότι η τιμή που καλείστε να πληρώσετε ταυτίζεται με αυτήν που δηλώνεται στην ιστοσελίδα.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγετε τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
- Η διαθεσιμότητα, ο τρόπος πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.
Επισημαίνεται σε ότι αφορά τη Black Friday ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν περισσότερες δικλείδες ασφαλείας για τον καταναλωτή σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει το προϊόν, έναντι της κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό.
- Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών από την παραλαβή του, καθώς και η πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
- Ο σύνδεσμος ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πανενωσιακή πλατφόρμα ΗΕΔ).
- Πληροφορίες ασφάλειας του ιστότοπου: εμφάνιση εικονιδίου ασφάλειας, δηλ. μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser, ηλεκτρονική διεύθυνση που ξεκινά με https://).
Συστήνεται επίσης στους καταναλωτές:
Να μην παρέχουν ευαίσθητα δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
- Να αγνοήσουν τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία τους.
- Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
- Σε περιπτώσεις άγνωστων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, να διερευνούν τη φήμη τους στο διαδίκτυο.
- Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.
Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της γενικής διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή ή να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους μέσω της φόρμας καταγγελιών που βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (www.mindev.gov.gr) ή μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr.
Με SMS η έξοδος τα Χριστούγεννα
Χριστούγεννα με sms στο 13033, βόλτα στα μαγαζιά με κανόνες και παράταση στο lockdown δείχνουν τα έως τώρα δεδομένα.
Μάλιστα, ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ανέφερε ότι πρώτα θα ανοίξουν τα καταστήματα λιανικής ενώ οι γιορτές και συγκεκριμένα το ρεβεγιόν θα γίνει με τις οικογένειες αλλά με λίγα άτομα.
«Θα ξεκινήσουμε από το λιανεμπόριο»
Ο κ. Γεωργιάδης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ανοίξουν ορισμένοι τομείς της οικονομίας, όπως τα εποχιακά είδη, όπως παιχνίδια, που έχουν πληγεί ιδιαίτερα. Ωστόσο, τόνισε ότι η αγορά θα λειτουργήσει με αυστηρούς όρους, όπως μάσκες, αποστάσεις, περιορισμένος αριθμός ατόμων μέσα στο κατάστημα.
Ψώνια με click away
Δήλωσε επίσης πως ένα από τα μέτρα που θα εφαρμοστούν θα είναι τα ψώνια με τον τρόπο του click away, δηλαδή όπως εξήγησε θα γίνεται παραγγελία από τον καταναλωτή στο κατάστημα, η παραγγελία θα ετοιμάζεται, ο πολίτης θα κλείνει ραντεβού με τον καταστηματάρχη και θα πηγαίνει να την παραλαμβάνει από το κατάστημα, μειώνοντας στο ελάχιστο την ανθρωπινή επαφή ενώ θα μειωθεί σε μεγάλο βαθμό ο συνωστισμός μέσα στα καταστήματα.
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι οι τομείς της οικονομίας που έχει αποδειχθεί ότι αποτελουν εστίες διασποράς του ιού δε θα ανοίξουν, ή θα ανοιξουν πολύ αργότερα.
Κρίσιμη εβδομάδα για το άνοιγμα της αγοράς
Από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης στη συνέντευξη του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τονίζει: «Αξιολογούμε την κατάσταση μέρα με τη μέρα και σύντομα, πιθανώς τις αμέσως επόμενες ημέρες, αναμένεται να ληφθούν αποφάσεις που αφορούν το άνοιγμα της αγοράς και τους τρόπους με τους οποίους αυτό θα γίνει» και προσθέτει: «έχουμε απόλυτη γνώση για το τι συμβαίνει στην αγορά και μάλιστα σε όλα της τα επίπεδα».
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι πρωταρχικό μέλημα της Κυβέρνησης είναι η προστασία της δημόσιας υγείας. Παράλληλα όμως, είναι και η στήριξη επιχειρήσεων και εργαζομένων «καθώς οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας δεν περιορίζονται μόνο στο διάστημα κατά το οποίο ισχύει το lockdown», ενώ ταυτόχρονα, «η κυβέρνηση συνεχίζει το μεταρρυθμιστικό της έργο με γνώμονα την ταχύτητα».
Η ελληνική οικονομία, σημειώνει ο κ. Παπαθανάσης, παρά το δυσμενές διεθνές περιβάλλον μέχρι και τη δεύτερη φάση της πανδημίας, που είναι εμφανώς σκληρότερη και πιο επώδυνη από την πρώτη, βρισκόταν σε φάση ανάταξης έναντι του δευτέρου τριμήνου. «Δουλεύουμε εντατικά και δημιουργούμε τους μηχανισμούς έτσι ώστε πολύ γρήγορα να απορροφηθούν εμπροσθοβαρώς τα απαιτούμενα χρήματα» είπε ο αναπληρωτής υπουργός υπενθυμίζοντας ότι, εκτός από τα 32 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, η χώρα θα διαχειριστεί επιπλέον 40 δισ. ευρώ του ΕΣΠΑ ‘21 -’22 και άλλων ταμείων.
Στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων για τη μεγαλύτερη δυνατόν αξιοποίηση του αναπτυξιακού νόμου από τις επιχειρήσεις ο κ. Παπαθανάσης αποκαλύπτει στη συνέντευξή του, τους άξονες των αλλαγών που σχεδιάζονται.
Υπογραμμίζει πως το να επιτευχθούν σημαντικά πλήγματα «στο τέρας της γραφειοκρατίας», στον τομέα των επενδύσεων, αποτελεί για την κυβέρνηση, αλλά και για τον ίδιο προσωπικά, ένα από τα σημαντικότερα στοιχήματα και γνωστοποιεί ότι οι αλλαγές που προωθούνται αφορούν στην επιτάχυνση των διαδικασιών, στην αποφυγή ταυτόχρονης υποβολής πληθώρας αιτημάτων και, γενικότερα, στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του χρόνου επεξεργασίας όλων, ανεξαιρέτως, των αιτημάτων.
Κι όπως σημειώνει ο ίδιος: «σχεδιάζουμε δράσεις ενίσχυσης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στη βιομηχανία, δράσεις ανάπτυξης δεξιοτήτων ανθρώπινου δυναμικού και δράσεις συνεργατικών σχηματισμών. Κομβικό ρόλο σε αυτό θα διαδραματίσουν τα καθεστώτα ενίσχυσης του Αναπτυξιακού Νόμου, γι’αυτό και ήδη αναμορφώνουμε πολλές χρονοβόρες διαδικασίες».
Τι είναι η Black Friday
Black Friday (Μαύρη Παρασκευή) είναι το ανεπίσημο όνομα της ημέρας που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες, δηλαδή η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου (μεταξύ 24-30 Νοεμβρίου), ημέρα η οποία έχει θεωρηθεί ως η αρχή της περιόδου των Χριστουγεννιάτικων αγορών στην χώρα από το 1952.
Οι περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου ανοίγουν πολύ νωρίς, τα τελευταία χρόνια από τις μεταμεσονύκτιες ώρες, και δίνουν μεγάλες προσφορές. Η Black Friday δεν είναι επίσημη αργία, αλλά η Καλιφόρνια και κάποιες άλλες Πολιτείες τηρούν την αργία της “Ημέρας μετά την ημέρα των Ευχαριστιών” για τους υπαλλήλους της Πολιτείας, συνήθως αντί για μια άλλη ομοσπονδιακή αργία, όπως η Ημέρα του Κολόμβου.
Πολλοί εργαζόμενοι εκτός λιανικής και τα σχολεία έχουν αργία και την ημέρα των Ευχαριστιών και την επόμενη, οπότε μαζί με το Σαββατοκύριακο που ακολουθεί δημιουργείται μια τετραήμερη αργία που αυξάνει τον αριθμό των δυνητικών αγοραστών.
Η Black Friday είναι η ημέρα με τον μεγαλύτερο τζίρο πωλήσεων του έτους στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 2005, αν και ειδήσεις, που εκείνη την εποχή ήταν ανακριβείς, την περιέγραφαν ως τέτοια για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα
Παρόμοιες ιστορίες επανεμφανίζονται κάθε χρόνο αυτή την εποχή, παρουσιάζοντας αγοραστική υστερία και έλλειψη αποθεμάτων, δημιουργώντας έτσι μια κατάσταση φαύλου κύκλου ανατροφοδότησης της ζήτησης.