fbpx

Belharra: Οι Γάλλοι επανέρχονται με πρόταση για 4 Belharra

Sharing is caring!

Belharra: Οι Γάλλοι επανέρχονται με νέα πρόταση που αλλάζει τα δεδομένα
Belharra: Οι Γάλλοι επανέρχονται με νέα πρόταση που αλλάζει τα δεδομένα

Η απόκτηση δύο γαλλικών φρεγατών Belharra για την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού θεωρούνταν δεδομένη μέχρι τις αρχές Ιουλίου και το μόνο που απέμενε, όπως προέκυπτε τότε από το ρεπορτάζ, ήταν η επίσημη ανακοίνωση. 

Το σκηνικό άλλαξε όμως και όπως φαίνεται τις τελευταίες μέρες προκρίνεται η αμερικανική λύση για την ανανέωση του ελληνικού στόλου, που περιλαμβάνει 4 φρεγάτες MMSC με ναυπήγηση τους στην Ελλάδα, εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ, 2 πλοία ενδιάμεση λύσης και συμμετοχή στο πρόγραμμα ναυπήγησης νέων φρεγατών FFG του ναυτικού των ΗΠΑ.  

Παρόλα αυτά οι διαπραγματεύσεις με τους αμερικανούς είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο και αυτό φαίνεται ότι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν οι Γάλλοι που επανήλθαν στο Πολεμικό Ναυτικό με νέα προσφορά.

Σύμφωνα με πληροφορίες οι Γάλλοι έχουν έτοιμή και συμφέρουσα λύση για τη χρηματοδότηση του εξοπλιστικού προγράμματος των φρεγατών.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η κατασκευάστρια εταιρεία των Belharra, η Naval Group, προσφέρει στο Πολεμικό Ναυτικό 4 φρεγάτες belharra, με κόστος περίπου 1δις ευρώ έκαστη, ενώ είναι ανοιχτή πλέον στο ενδεχόμενο κατασκευής τους σε ελληνικά ναυπηγεία. Στο κόστος φαίνεται ότι δεν συμπεριλαμβάνεται ο οπλισμός, ενώ δεν είναι ξεκάθαρο και το τοπίο σχετικά με το χρονικό διάστημα της υποστήριξης εν συνεχεία (FOS) που θα λαμβάνουν τα πλοία.  

Βέβαια η πρόταση της Naval Group αφορά την γαλλική έκδοση των Belharra (FDI) και όχι την διαμόρφωση που έχει επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό και ως εκ τούτου έχουν πάρει το παρατσούκλι Belharra Hellenique (ΗΝ).

Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στους δύο τύπους Belharra;

Οι Belharra ΗΝ διαφέρουν αρκετά από τις γαλλικές καθώς το ΓΕΝ προχώρησε σε μια σειρά παρεμβάσεων στο  πλοίο προκειμένου να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του. 

Οι FDI έχουν διαμορφωθεί έτσι ώστε να είναι καταλληλότερες για τις ανοικτές θάλασσες και έτσι ο οπλισμός που έχουν δεν ταιριάζει με τις απαιτήσεις του ΠΝ, που θέλει το πλοίο να έχει, όχι απλά χαρακτηριστικά αυτοπροστασίας αλλά αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.

Για το λόγο αυτό οι  Belharra Hellenique σχεδιάστηκαν να έχουν 32  βλήματα έναντι 16 των FDI. Συγκεκριμένα θα έχουν 4 εκτοξευτές Sylver, τρεις Α50 και ο τέταρτος θα είναι το Α70, που σημαίνει ότι θα φέρουν 24 πυραύλους ASTER 30 συν 8 πυραύλους SCALP Naval ή εναλλακτικά 32 ASTER 30.

Παράλληλα σημαντική διαφορά των δύο εκδόσεων αποτελεί η απουσία των συστημάτων CIWS και ECM από τις FDI. Τα συστήματα αυτα θεωρούνται αναγκαία από τους αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού και για το λόγο αυτό είχαν προστεθεί στις Belharra ΗΝ.

Όλες αυτές οι προσθήκες που είχαν σχεδιάσει οι άνθρωποί του ΠΝ στις Belharra ήταν αναγκαίες για να μπορεί το πλοίο να καλύψει τις επιχειρησιακές ανάγκες για τις οποίες προορίζεται. Φυσικά ακόμα και στην γαλλική εκδοχή οι Belharra αποτελούν ένα πλοίο με μεγάλες δυνατότητες που καλύπτουν ξεκάθαρα τις ανθυποβρυχιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις για αεράμυνα περιοχής. Στον αντίποδα βέβαια επειδή δεν θα γίνουν μετατροπές στο γαλλικό σχέδιο όπως είναι φυσικό μειώνεται και η τιμή τους.

Υπενθυμίζεται ότι το Πολεμικό Ναυτικό, πέρα από καινούργιες φρεγάτες, χρειάζεται και πλοία ενδιάμεσης λύσης για τα οποία υπάρχει οι Γάλλοι έχουν έτοιμη πρόταση η οποία θα παρουσιαστεί συνολικά με την προσφορά που θα καταθέσουν σύντομα. Τέλος υπάρχει και το ζήτημα του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού, όπου περιμένουμε να δούμε αν έχει και εκεί το Παρίσι κάποια πρόταση.  

Αξίζει να θυμήσουμε τη σύγκριση των γαλλικών και των αμερικανικών φρεγατών

Ποιες είναι οι διαφορές των δύο πλοίων (MMSC – Belharra)

Όσο αφορά τα ραντάρ των δύο πλοίων εδώ ξεκάθαρα υπερτερεί το γαλλικό πλοίο. (ΠΗΓΗΗ Bellharra με το SeaFire 500 έχει ουσιαστική τη διπλάσια εμβέλεια, με 500 χιλιόμετρα ενώ το TRS-4D  που έχουν οι MMSC έχουν εμβέλεια 250 χλμ.

Η διαφορά αυτή είναι πολύ ουσιαστική, ειδικότερα από την στιγμή που η ηγεσία του ΠΝ έχει ξεκαθαρίσει πως η νέα φρεγάτα που θα προμηθευτούμε πρέπει ξεκάθαρα να έχει δυνατότητες αεράμυνας περιοχής.

Στην πράξη το ραντάρ των Bellharra της επιτρέπει να εντοπίζει στόχους νωρίτερα ενώ παράλληλα έχει δυνατότητα ταυτόχρονης εμπλοκής 16 στόχων τη στιγμή που η MMSC μπορεί να βάλει μόλις δύο βλήματα εναντίον ισάριθμων στόχων.

Αναφορικά με τα  όπλα που φέρουν τα δύο πλοία η μεν Belharra έχει 16 βλήματα μεσαίου βεληνεκούς Aster 15 και 16 βλήματα μεγάλου βεληνεκούς Aster 30. Από την άλλη μεριά τα πλοία MMSC φέρουν φόρτο 32 ESSM ή 8 SM-2. Σίγουρα η γαλλική φρεγάτα είναι καλύτερα εξοπλισμένη αλλά από την άλλη θα ήταν υπερβολή να χαρακτηρίσει κάποιος τα MMSC  ως απροστάτευτα.  

Η Βelharra, όμως έχει το τεράστιο πλεονέκτημα πως μπορεί να εξοπλιστεί με τους πυραύλους scalp naval που μπορούν να πλήξουν στόχους μέχρι και 1000 χλμ και πρόκειται πραγματικά για ένα όπλο στρατηγικής σημασίας,  αλλά εδώ υπάρχει το μειονέκτημα πως αν «φορεθούν» scalp naval μειώνονται τα βλήματα αντιαεροπορικής άμυνας που είναι και πρέπει να είναι η βασική επιχειρησιακή απαίτηση.

Για την αντιμετώπιση και εξουδετέρωση στόχων επιφανείας τα δύο πλοία αξιοποιούν παρόμοια βλήματα, με τις γαλλικές φρεγάτες να εξοπλίζονται με Exocet Block IIIC έναντι Harpoon Block II των αμερικάνικων.  Για όπλο εγγύς άμυνας CIWS και τα δύο πλοία μπορούν να φέρουν RAM.

Ένα σημείο στο οποίο τα δύο πλοία παρουσιάζουν μεγάλη διαφορά είναι αυτό του ανθυποβρυχιακού πολέμου, που επίσης είναι ένα τομέας που αποτελεί προτεραιότητα για το ΠΝ. Συγκεκριμένα η Bellharra είναι αδιαμφισβήτητα πολύ καλύτερο πλοίο σε αυτό το κομμάτι αφού διαθέτει ένα ολοκληρωμένο σύστημα ανθυποβρυχιακής έρευνας. Ενώ στο αντίποδα η MMSC έχει μειωμένες δυνατότητες σε αυτό τον τομέα, πάντα σε σχέση με τις Belhara, αφού δεν φέρει σόναρ τροπίδας, κάτι που το ΠΝ θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ.

Οι φρεγάτες MMSC είναι πιο γρήγορες από τις Belharra, 30+ έναντι 28 κόμβων, αλλά το σύστημα πρόωσης του πλοίου βασίζεται σε υδροπροωθητές (waterjets) και  δυστυχώς έχει αποδειχθεί προβληματικό.  Ακόμα ένα αμφιλεγόμενο στοιχείο των πλοίων MMSC είναι πως είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο στην υπερκατασκευή. Αυτό είναι θετικό από πλευράς ότι δεν ανεβάζει το κέντρο βάρους του πλοίου αλλά το μεγάλο μειονέκτημα είναι η αντοχή σε πλήγματα από εχθρικά κατευθυνόμενα βλήματα και η δομική καταπόνηση σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Σημαντικό ρόλο στην επιλογή του πλοίο φυσικά παίζει και το οικονομικό. Σύμφωνα με πληροφορίες η γαλλική πρόταση για δύο φρεγάτες Belharra, με τις αλλαγές που θέλει να γίνουν το ΠΝ, κοστολογείται γύρω στα 2,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Στον αντίποδα οι αμερικανοί μας προσφέρουν 4 πλοία MMSC με 3,971 δις ευρώ, με πρόβλεψη τα 3 από αυτά να κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία.

Πέρα από τις επιχειρησιακές διαφορές των πλοίων η στρατιωτική και πολιτική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων εξετάζει και άλλους παράγοντες για να καταλήξει στην απόφαση της για νέο πλοίο. Γιατί μπορεί στα χαρτιά οι Belharra να είναι πιο κοντά στις απαιτήσεις του ΠΝ αλλά οι αμερικανοί προσφέρουν ένα πιο ολοκληρωμένο πακέτο σε σχέση με τους Γάλλους. 

Στην προκείμενη περίπτωση το LoR που στάλθηκε στους αμερικανούς δεν περιέχει μόνο τα πλοία MMSC αλλά πάει πακέτο με τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ του ΠΝ, την παράδοση πλοίων ενδιάμεσης λύσης και την ενδεχόμενη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα ναυπήγησης των νέων φρεγατών των ΗΠΑ της FFG(X).

Στην LοR το ΠΝ ζητάει και τον ταυτόχρονο εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO σε διαμόρφωση ανάλογη με αυτή των φρεγατών MMSC, με κοινά interface στα Συστήματα Πληροφοριών Μάχης, το ραντάρ και άλλα ηλεκτρονικά. Έτσι τα 8 πλοία πολλαπλών ρόλων του ΠΝ (σ.σ. 4 MMSC και 4 MEKO) θα μοιράζονται πάρα πολλά κοινά συστήματα, με ότι συνεπάγεται αυτό για την συντηρησιμότητα του Στόλου, και την επιχειρησιακή του ικανότητα.

Αναφορικά με το πλοίο ενδιάμεσης λύσης διακαής πόθος των Πολεμικού Ναυτικού είναι τα αμερικανικά αντιτορπιλικά Arleigh Burke, τα οποία έχουν τεράστια δύναμη πυρός, ενώ στο τραπέζι υπάρχει και η λύση των καταδρομικών Ticonderoga.

Σε κάθε περίπτωση αναμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθούν οι διαπραγματεύσεις με τους αμερικανούς, ενώ δεν αποκλείεται οι Γάλλοι να επανέλθουν με νέα πρόταση.  Αυτό όμως που προέχει είναι η απόφαση να ληφθεί λίαν συντόμως γιατί οι εξελίξεις τρέχουν και ο χρόνος δεν είναι υπέρ μας.  

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *