Last updated on 25 Ιουλίου, 2023 at 08:02 πμ
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Σύμφωνα με τις πληροφορείες τον τελευταίο καιρό υπάρχει προσπάθεια «αναβίωσης» της ομάδας «Ζ», της μακροβιότερης υπηρεσίας δικυκλιστών της Αστυνομίας.
Η ομάδα «Ζ» άρχισε να αποδυναμώνεται από το 2010 και μετά, ύστερα από την ίδρυση της ομάδας ΔΙ.ΑΣ.,. Μίας ομάδας που κλήθηκε να σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος της αστυνόμευσης και διαχείρισης περιστατικών και τα κατάφερε σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό.
Οι «Ζητάδες», λάτρεις των δύο τροχών στο σύνολό τους, με την πάροδο του χρόνου μειώθηκαν και άρχισαν να εκτελούν καθήκοντα φυλάξεων στόχων.
Μειώθηκαν ωστόσο σε τέτοιο βαθμό οι «μπαρουτοκαπνισμένοι» μοτοσικλετιστές της ΕΛ.ΑΣ. που έπαψαν να εκτελούν περιπολίες. Οι αστυνομικοί και οι μηχανές τους δεν επαρκούσαν για να καλύψουν τομείς αστυνόμευσης της πόλης.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι πριν από το 2010 υπήρχαν περίπου 300 μηχανές στους δρόμους, ενώ σήμερα ο αριθμός τους δεν ξεπερνά τις 100.
Τα τελευταία βράδια 14 μηχανές (εφτά ζευγάρια) πραγματοποιούν περιπολίες στην πρωτεύουσα. Δέκα μηχανές στον τομέα που καλύπτει το κέντρο της πόλης και τέσσερις στη δυτική Αττική.
Οι νυχτερινές βάρδιες επιβεβαιώνουν την προσπάθεια που γίνεται για «αναβίωση» της ομάδας, όπως εξηγούν αστυνομικές πηγές. Το πλεονέκτημα των «Ζητάδων», όπως περιγράφουν οι ίδιες πηγές, είναι ότι μπορούν να λάβουν όλο το φάσμα των σημάτων από το επιχειρησιακό κέντρο.
Λειτουργούν, δηλαδή, ακριβώς όπως τα περιπολικά της Άμεσης Δράσης, με τη διαφορά ότι φτάνουν γρηγορότερα στο συμβάν. Το μειονέκτημα είναι τα συχνότερα ατυχήματα και οι περισσότεροι τραυματισμοί αστυνομικών.
H ιστορία της Ομάδας «Ζ» – Τι είναι οι «Ζητάδες»
Η ομάδα «Ζ» ιδρύθηκε 1στις 7 Φεβρουαρίου του 1979 όταν με απόφαση της ηγεσίας του Αστυνομικού Σώματος δημιουργήθηκε η ομάδα πιλοτικά για τον νομό Αττικής .
Μέχρι σήμερα, η ομάδα «Ζ» έχει μετρήσει αναρίθμητες επιτυχίες , ενώ φημίζεται για την ταχύτητα με την οποία καταστέλλει το έγκλημα.
Η σύσταση και η λειτουργία αυτού του θεσμού αποδείχθηκε πολύ αποτελεσματική λόγω των κυκλοφοριακών προβλημάτων και από την ανάγκη της γρήγορης παρουσίας της Άμεσης Δράσης σε διάφορα συμβάντα, κυρίως υψηλού κινδύνου.
Σύντομη ιστορική αναδρομή…
Η ομάδα αυτή επανδρώθηκε στην αρχή από Αστυνομικούς της Τροχαίας Αθηνών και στην συνέχεια από Αστυνομικούς διαφόρων Υπηρεσιών, οι οποίοι επιθυμούσαν να υπηρετήσουν στην Άμεση Δράση ως μοτοσικλετιστές με δική τους αίτηση.
Διευθυντής της Άμεσης Δράσης Αττικής ήταν ο αστυνομικός διευθυντής Σηφάκης Εμμανουήλ και προϊστάμενος της Ομάδας «Ζ» ο Αστυνόμος Β΄ Σταθάτος Παναγιώτης με βοηθό τον Ανθυπαστυνόμο Κουκιάσα Δημήτριο.
Στις 18/2/79 (μια ημέρα μετά την σύσταση της), εννέα μοτοσικλετιστές ανέλαβαν δοκιμαστικά καθήκοντα για να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητα του καινούργιου θεσμού.
Στον ίδιο χρόνο και μετά τις πρώτες εντυπώσεις προστέθηκαν άλλοι έξι με τον Αρχιφύλακα Μώρο Κλέωνα, να είναι ο πρώτος παραγωγικός Αρχιφύλακας που οδηγούσε υπηρεσιακή μοτοσικλέτα.
Κατά τον πρώτο χρόνο της ίδρυσης και λειτουργίας και για χρονικό διάστημα ενός και πλέον χρόνου εκινούντο 15 μοτοσικλετιστές, από 17-9-1981 εκινούντο 55 μοτοσικλετιστές στα όρια που αστυνόμευε η τότε Αστυνομία Πόλεων και αυξήθηκαν μέχρι τους 100 μοτοσικλετιστές μέχρι που έγινε η ενοποίηση με το σώμα της Ελληνικής Χωροφυλακής και αργότερα η υπηρεσία της Ομάδας «Ζ» επεκτάθηκε και σε άλλα αστικά κέντρα όπως η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα.
Όνομα «Ζ»…
Το όνομά της, ως Ομάδα «Ζ», το πήρε από την Ελληνική αλφάβητο με την χρήση του γράμματος ολογράφως ΖΗΤΑ ή Ζήτα και χρησιμοποιήθηκε ως κωδικός αναγνώρισης στον ασύρματο.
Όπως άλλες υπηρεσίες χρησιμοποιούν το Α (για τα περιπολικά) το Δ (για τους μοτοσικλετιστές της Τροχαίας) κλπ, έτσι κι αυτή η υπηρεσία έπρεπε να έχει ως αναγνωριστικό κάτι εύηχο για την χρήση του ασυρμάτου.
Το αρχικό σήμα της Ομάδας Ζήτα ξεκίνησε από ιδέα του Αρχιφύλακα Κων/νου Καβαλινάκη λίγο πριν την ενοποίηση της Ελ. Χωροφυλακής και Αστυνομίας Πόλεων και υλοποιήθηκε στο εργαστήριο με την επωνυμία Taboo στην οδό Μάγερ (κέντρο Αθηνών) όπου φιλοτεχνήθηκε τόσο από τον ιδιοκτήτη του Παναγιώτη Μπιτζιλέκη όσο και από τον Βασίλειο Τσάτσο για την τελική έκδοση του σήματος.
Πεσόντες Αστυνομικοί της Ομάδας «Ζ»
Η επικινδυνότητα αυτής της υπηρεσίας φαίνεται και από το πλήθος θανατηφόρων συμβάντων κατά την εκτέλεση υπηρεσίας τους όπου σε συνδυασμό με τον κίνδυνο που διατρέχει ένας μοτοσικλετιστής και την ένταση με την οποία συμβάλει ένας Αστυνομικός οι πιθανότητες ενός ατυχήματος είναι αυξημένες.
Αστυφ. ΛΑΔΙΑΣ Σπυρίδων ————————22/12/1980
Αρχιφ. ΛΟΥΠΑΣΑΚΗΣ Αντώνιος —————-21/06/1987
Αστυφ. ΚΩΣΤΑΣ Δημήτριος ———————–25/10/1991
Αστυφ. ΓΟΝΤΙΚΑΣ Ευάγγελος ——————-11/11/1991
Αστυφ. ΛΑΟΥΡΔΑΣ Ανδρέας ———————25/11/1995
Αστυφ. ΚΟΤΣΙΑΣ Δημήτριος——————-16-17/01/2002
Αστυφ. ΔΗΜΟΣ Παναγιωτης ———————-16/11/2003