Arleigh Burke | Ελληνικό ενδιαφέρον για απόκτησή τους από τις ΗΠΑ

Arleigh Burke | Ελληνικό αίτημα για απόκτησή τους από τις ΗΠΑ
Arleigh Burke | Ελληνικό αίτημα για απόκτησή τους από τις ΗΠΑ

Φαίνεται πως το σχέδιο του Π.Ν ξεδιπλώνεται. Το ενδιαφέρον για τις αμερικανικές φρεγάτες MMSC παραμένει και η προσπάθεια στρέφεται στα αντιτορπιλικά Αrleigh Burke.

Το ζήτημα της απόκτησης νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό απασχολεί εδώ και αρκετό καιρό το ελληνικό «Πεντάγωνο», με τους αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού να έχουν επισημάνει πολλές φορές την ανάγκη οι φρεγάτες να ανανεωθούν.

Αυτή τη στιγμή, η χώρα μας διαθέτει 13 φρεγάτες, εννέα τύπου S και τέσσερις τύπου ΜΕΚΟ. Οι φρεγάτες S είναι ολλανδικές, εκ των οποίων οι δύο (ΕΛΛΗ και ΛΗΜΝΟΣ) αγοράστηκαν την περίοδο 1980-1981, ενώ οι υπόλοιπες επτά αγοράστηκαν μετά τον παροπλισμό τους από το ολλανδικό Ναυτικό. Από τις S, οι έξι εκσυγχρονίστηκαν το 2010, ενώ οι ΜΕΚΟ είναι γερμανικές και είχαν παραγγελθεί το 1988, έφτασαν στην Ελλάδα το 1992 και μετά από σχεδόν 30 χρόνια μάχιμης υπηρεσίας χρήζουν άμεσης αναβάθμισης.

Όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας, παρά την υπερπροσπάθεια να διατηρηθούν στο ύψιστο επιχειρησιακό επίπεδο οι κρίσιμες μονάδες επιφανείας, ο χρόνος και η φθορά έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στα… σκαριά και απαιτούνται άμεσες αλλαγές και παρεμβάσεις.

Το προβάδισμα της αμερικανικής φρεγάτας MMSC | Το κόλπο με τα Arleigh Burke

Η διαδικασία για την απόκτηση τεσσάρων νέων φρεγατών φαίνεται πως έχει «ξεκολλήσει» για τα καλά και τις επόμενες ημέρες αναμένεται να έχουμε σημαντικές εξελίξεις.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι προβάδισμα στην… κούρσα για το νέο ελληνικό πλοίο έχουν οι αμερικανικές MMSC (MultiMission Surface Combatant) της εταιρίας Lockheed Martin, η οποία υπενθυμίζουμε πως κατασκευάζει επίσης τα καλύτερα μαχητικά 5ης γενιάς στον κόσμο, τα F-35.

Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού φέρεται να δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το αμερικανικό πλοίο. Φυσικά όλα αυτά σε συνάρτηση με τις ελληνικές ανάγκες.

Ποιες είναι αυτές;

  • Ναυπήγηση αριθμού των φρεγατών σε Ελληνικά ναυπηγεία,
  • Παραχώρηση πλοίων ενδιάμεσης λύσης, δηλαδή μεταχειρισμένων μονάδων οι οποίες θα μπορούν άμεσα να ενσωματωθούν επιχειρησιακά στη δύναμη του Στόλου,
  • Ανάληψη του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ – σύμφωνα με τις αλλαγές που επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό

Επίσης, κάτι εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι η χώρα μας βάζει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους Αμερικανούς τη συμμετοχή της Ελλάδας και του Πολεμικού Ναυτικού στο αμερικανικό πρόγραμμα κατασκευής της φρεγάτας κατευθυνόμενων βλημάτων FFGX, με στόχο να αναλάβει την κατασκευή αριθμού πλοίων στα ελληνικά ναυπηγεία.

«Κλειδί» της διαπραγμάτευσης θεωρείται το πλοίο που θα αποτελέσει την ενδιάμεση λύση. Το σκάφος δηλαδή που θα φτάσει το αμέσως επόμενο διάστημα στην Ελλάδα και θα μπει κατευθείαν στη δύναμη του Στόλου.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η Αθήνα ζητάει επισήμως από την Ουάσιγκτον την αποδέσμευση αντιτορπιλικού κλάσης Arleigh Burke, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ενδιάμεση λύση έως ότου ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των τεσσάρων φρεγατών MMSC.

Τι είναι τα Arleigh Burke

Τα «Arleigh Burke» έχουν εκτόπισμα που ξεπερνά τους 9000 τόνους, μήκος 156 μέτρα και πλήρωμα σχεδόν 300 άτομα. Αυτό που έχει σημασία είναι ο οπλισμός του, ο οποίος κι είναι βαρύτατος καθώς διαθέτει πυροβόλο 127 χιλιοστών, αμυντικά συστήματα «Phalanx» (τα οποία θέλει το Πολεμικό Ναυτικό), πυραύλους επιφανείας αλλά και αντιαεροπορικούς πυραύλους με μεγάλη εμβέλεια ( 160 χλμ), τορπίλες αλλά και ένα οργανικό ελικόπτερο.

Πηγές του Πολεμικού Ναυτικού επισημαίνουν πως με τα Arleigh Burke ικανοποιείται το αίτημα του Πολεμικού Ναυτικού για πλοία ικανά να παρέχουν άμυνα περιοχής. Αυτός είναι και ένας από τους κυριότερους λόγους που το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΝ έχουν βάλει το συγκεκριμένο πλοίο στο στόχαστρό τους.

Τονίζουμε πως η περίπτωση αποδέσμευσης από το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό των Arleigh Burke, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολη, καθώς αποτελεί μία από τις κυριότερες μονάδες κρούσης των ΗΠΑ. Φαίνεται πως η Αθήνα θα πιέσει και δεν αποκλείεται να προτείνει την απόκτηση των αμερικανικών αντιτορπιλικών με την μέθοδο leasing, ώστε να αποκτηθούν στη συνέχεια πλήρως. Επισημαίνουμε ακόμη ότι η απόφαση αποδέσμευσης των πλοίων είναι πολιτική.

Αυτό σημαίνει πως την απόφαση θα την πάρει ο εκλεγμένος Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν.

Πόσο εύκολη είναι η απόκτησή τους τελικά;

Σε  έκθεσή της  CRS προς το Κογκρέσο των ΗΠΑ, με ημερομηνία 8 Ιουνίου του 2020 (RL32109 Version 231), περιγράφεται αναλυτικά η παρούσα κατάσταση και τις μελλοντικές προοπτικές του στόλου των μεγάλων σκαφών επιφανείας του USN.

Όσα αναγράφονται στη συγκεκριμένη έκθεση, φαίνεται πόσο μικρό είναι το περιθώριο ή η πρόθεση αποδέσμευσης σκαφών της κλάσης Arleigh Burke στην Ελλάδα.

Η έκθεση μπορείτε να την διαβάσετε ολόκληρη εδώ αναφέρεται επί λέξει στην παράγραφο με τον τίτλο «Επίπεδα Δυνάμεων μειζόνων μονάδων μάχης επιφανείας» – «LSC (Large Surface Combatants) Force Levels»:

“Τον Δεκέμβριο του 2016, το USN ανακοίνωσε την πρόθεσή του να εξασφαλίσει τη μόνιμη διατήρηση δύναμης 355 σκαφών όλων των ειδών και κατηγοριών σε υπηρεσία. Από αυτά τα 104 σκάφη θα είναι LSC, μέχρι το οικονομικό έτος 2029. Στο τέλος του οικονομικού έτους 2019 (FY2019), το Ναυτικό των ΗΠΑ διατηρούσε (και διατηρεί…) σε υπηρεσία, 22 σκάφη (καταδρομικά – cruisers) κλάσης Ticonderoga (CG-47) και 89 μικρότερα αντιτορπιλικά κλάσης Arleigh Burke (DDG-51). 27 συνολικά Ticonderoga εντάχθηκαν σε υπηρεσία μεταξύ 1983 και 1994. Τα πρώτα πέντε που ναυπηγήθηκαν, αποσύρθηκαν την περίοδο 2004-2005, καθώς κρίθηκε ασύμφορος ο εκσυγχρονισμός τους.”

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *