Volkswagen | Η διαβολοβδομάδα του γερμανικού γίγαντα αυτοκινήτων τελειώνει αλλά η μάχη της επιβίωσης μόλις ξεκίνησε

H εβδομάδα της κόλασης της Volkswagen τελειώνει, αλλά η μάχη της εταιρείας με τους συνδικαλιστικούς εργάτες μόλις αρχίζει.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Τη Δευτέρα, η αυτοκινητοβιομηχανία προκάλεσε σοκ σε όλο τον επιχειρηματικό κόσμο, ανακοινώνοντας ότι σκέφτεται να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία λόγω του σκληρού ανταγωνισμού από την Κίνα. Εάν ακολουθήσει την πρόταση, θα είναι τα πρώτα λουκέτα σε γερμανικό έδαφος στην 87χρονη ιστορία της εταιρείας-γράφει το Politico.

Για «ένα χρόνο, ίσως για δύο χρόνια, μέχρι να αλλάξουν τα πράγματα», σύμφωνα με τον Οικονομικό Διευθυντή της VW, Arno Antlitz και αυτό γιατί ήδη ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία προκειμένου μειώσει το κόστος της, καθώς ολόκληρος ο κλάδος υφίσταται μια ιστορική αλλαγή από την καύση στον ηλεκτρισμό.

Ενώ η Volkswagen δεν είναι μόνη της όσον αφορά τις πιέσεις να παραμείνει στη ζωή, η ιδιαίτερη δομή του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας την έχει φέρει σε επισφαλή θέση με λίγα περιθώρια ελιγμών.

«Τα τελευταία 20 χρόνια, παρέμεινε ένα διογκωμένο τέρας και αρνήθηκε να κάψει το λίπος από το δίκτυο παραγωγής της», δήλωσε ο Matthias Schmidt, Ευρωπαίος αναλυτής αυτοκινήτων. «Λόγω της πίεσης των συνδικάτων, η VW απλά δεν έχει αλλάξει τη στρατηγική της». Τώρα, για να πετύχει τον στόχο της για μείωση των δαπανών κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2026, τα στελέχη της θέλουν να κλείσουν γερμανικά εργοστάσια παραγωγής. Και οι συνδικαλιστές δεν σκοπεύουν να πάνε σε αυτό χωρίς μάχη.

Οι εργαζόμενοι διατηρούν ισχυρή προστασία των θέσεων εργασίας στα εργοστάσια αυτοκινήτων της Volkswagen, χάρη σε μια συμφωνία του 1994 που τους προστατεύει από απολύσεις μέχρι το 2029.

Τα στελέχη της VW λένε ότι η συμφωνία πρέπει να τελειώσει.

Αλλά δεν είναι τόσο απλό: Το συμβούλιο εργαζομένων της VW κατέχει τις μισές θέσεις του εποπτικού συμβουλίου της μάρκας αυτοκινήτων και έχει ισχυρούς δεσμούς με την Κάτω Σαξονία —ένα βόρειο κρατίδιο στη Γερμανία που φιλοξενεί τα κεντρικά γραφεία της VW, η οποία ελέγχει το 20 τοις εκατό των δικαιωμάτων ψήφου του διοικητικού συμβουλίου.

Σε μια καίρια συνάντηση στις 4 Σεπτεμβρίου, ο Antlitz είπε στους εργαζόμενους ότι η εταιρεία θα χρειαστεί να περικόψει έως και 25.000 υπαλλήλους για να πετύχει τον στόχο των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αν και αρχικά ήλπιζε να επιτύχει αυτόν τον στόχο μέσω πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και φυσικής φθοράς, ο στόχος μειώθηκε κατά περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Και το συμβούλιο εργαζομένων είναι απίθανο να συμβιβαστεί: Η συνεδρίαση ήταν γεμάτη από χιλιάδες υπαλλήλους που φώναξαν «Auf Wiedersehen» στον Antlitz.

«Δεν μπορείτε να περιμένετε από το εργατικό δυναμικό να επωμιστεί τις συνέπειες των λαθών σας», είπε η Daniela Cavallo, πρόεδρος του συμβουλίου εργαζομένων, στα στελέχη της Volkswagen στη συνεδρίαση.

Η Volkswagen ήταν πρωτοπόρος στην Κίνα, χτίζοντας σε μεγάλο βαθμό την αλυσίδα εφοδιασμού της για αυτοκίνητα και βοηθώντας μια από τις μεγαλύτερες μάρκες αυτοκινήτων της -SAIC- να καταστήσει έφορο το έδαφος μέσω μιας υποχρεωτικής κοινοπραξίας. Το στοίχημα απέδωσε και η VW σύντομα βρέθηκε εξαρτημένη από την κινεζική αγορά για το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης και των πωλήσεών της.

Ωστόσο, οι Κινέζοι καταναλωτές δεν ενδιαφέρονται πλέον για αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και οι εγχώριες μάρκες έχουν ξεπεράσει τους ξένους ανταγωνιστές τους στη μετάβαση, καθιστώντας οχήματα όπως η VW ακόμη λιγότερο δελεαστικά.

«Δεν υπάρχουν άλλες επιταγές χρημάτων από την Κίνα», είπε ο CEO Oliver Blume στους εργαζόμενους στη συνάντηση.

Το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, οι πωλήσεις της Volkswagen στην Κίνα μειώθηκαν σχεδόν κατά 20%.

Η πτώση των κινεζικών εσόδων αφήνει τη Volkswagen με λίγες επιλογές προκειμένου να καλύψει το οικονομικό της έλλειμμα, καθιστώντας το κλείσιμο εργοστασίων μια προφανή επιλογή. Η VW θα χρειαστεί να υποβάλει μια καλά τεκμηριωμένη πρόταση στους εργαζομένους των συνδικάτων για να ξεκινήσει οποιεσδήποτε διαπραγματεύσεις.

Εν τω μεταξύ, χωριστές διαπραγματεύσεις βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Οι συλλογικές διαπραγματεύσεις για τους εργάτες μετάλλου και ηλεκτρισμού ξεκίνησαν με το συνδικάτο IG Metall να ανακοινώνει τον Ιούλιο ότι οι εργαζόμενοι θέλουν αύξηση μισθού 7% για να αντεπεξέλθουν έναντι του αυξημένου πληθωρισμού.

Η συνάντηση της Volkswagen στις 4 Σεπτεμβρίου αφορούσε στο ότι η εταιρεία «άνοιξε τα χαρτιά της στο τραπέζι», κάτι που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μοχλός σε μελλοντικές διαπραγματεύσεις με εργαζομένους σε συνδικάτα, είπε ο αναλυτής Schmidt. Με την προοπτική κλεισίματος εργοστασίων και απώλειας θέσεων εργασίας στο τραπέζι, η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την απειλή προκειμένου να μειώσει τις αυξήσεις μισθών και άλλες απαιτήσεις.

Αν όμως καταρρεύσουν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, η IG Metall έχει προειδοποιήσει ότι οι εργαζόμενοι ενδέχεται να προχωρήσουν σε απεργία από τις 29 Οκτωβρίου. Θα είναι μια ανώμαλη πτώση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *