Στο 20% οι θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου | Δυο εβδομάδες πριν το εμπάργκο (γράφημα)

Μία εβδομάδα πριν την εφαρμογή του «απαγορευτικού» στις εισαγωγές ρωσικού αργού από την ΕΕ, στις 5 Δεκεμβρίου, η Ευρώπη εξακολουθεί να καλύπτει από την Ρωσία το 15-20% των συνολικών εισαγωγών αργού από θαλάσσης.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Όπως είναι γνωστό στις 8 Ιουνίου 2022, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) αποφάσισε να επιβάλει απαγόρευση στις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου. Η απαγόρευση του αργού πετρελαίου θα τεθεί σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου και μέχρι τότε η ΕΕ πρέπει να έχει βρει νέους προμηθευτές και η Ρωσία πρέπει να βρει νέους αγοραστές.

Η εικόνα σήμερα

Πως έχει μέχρι στιγμής η κατάσταση; Σύμφωνα με την ναυτιλιακή οργάνωση, Bimco,  στις αρχές του τρέχοντος έτους, η Ρωσία εξήγαγε με πλοία, 11 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου στην ΕΕ κάθε μήνα. Αντιστοιχούσε η ποσότητα αυτή στο 60% όλων των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου δια θαλάσσης και στο 30% των εισαγωγών αργού πετρελαίου δια θαλάσσης, της ΕΕ.

Το πρώτο μισό του Νοεμβρίου, οι ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου προς την ΕΕ ανήλθαν σε 3,7 εκατομμύρια τόνους, ίσο με το 38% του συνόλου των ρωσικών θαλάσσιων εξαγωγών και το 20% των εισαγωγών αργού πετρελαίου από τη θάλασσα της ΕΕ. Τα στοιχεία είναι ελαφρώς υψηλότερα σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, όταν οι όγκοι θαλάσσιου αργού πετρελαίου από τη Ρωσία προς την ΕΕ αποτελούσαν το 31% των συνολικών ρωσικών θαλάσσιων εξαγωγών και το 14% των θαλάσσιων εισαγωγών αργού πετρελαίου της ΕΕ.

Αν και απομένουν λιγότερο από δύο εβδομάδες μέχρι να τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση ρωσικών εισαγωγών, οι εισαγωγές από τη Ρωσία εξακολουθούν να αποτελούν το 15-20% των θαλάσσιων εισαγωγών αργού πετρελαίου της ΕΕ. Μέχρι στιγμής, οι αγοραστές στην ΕΕ έχουν βρει νέους προμηθευτές για περίπου τις μισές προηγούμενες εισαγόμενες ποσότητες αργού πετρελαίου από τη Ρωσία και πρέπει να βρουν άμεσα νέους προμηθευτές για περίπου 5,5 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου το μήνα, λέει ο Niels Rasmussen, Chief Shipping Analyst της BIMCO.

Νέοι αγοραστές

Όλο αυτό το διάστημα η Ρωσία βρήκε νέους αγοραστές στην Ινδία και την Κίνα και η καθεμία εισάγει τώρα περίπου το 25% των ρωσικών εξαγωγών δια θαλάσσης  αργού πετρελαίου, από 0% και 15% αντίστοιχα στην αρχή του έτους. Η ΕΕ από την πλευρά της βρήκε νέα προσφορά από πολλές περιοχές με τον Περσικό Κόλπο, τη Δυτική Αφρική και την Ανατολική Ακτή της Νότιας Αμερικής να ξεχωρίζουν. Συνολικά, ο μέσος όρος των φορτίων και δρομολογίων για τα δεξαμενόπλοια αργού αυξάνεται και θα αυξηθεί περαιτέρω μόλις τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση, λέει ο Rasmussen.

Πάντως πρέπει να σημειωθεί ότι παρά την επερχόμενη απαγόρευση, η Ρωσία αύξησε κατά 10% της εξαγωγές δια θαλάσσης αργού το 2022 από ό,τι το 2021. Ωστόσο, οι όγκοι παρέμειναν κατά 7% χαμηλότεροι από ό,τι το 2019. Προσβλέποντας στο μέλλον, τόσο η US Energy Information Administration (EIA) όσο και ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (International Energy Agency -IEA) προβλέπουν ότι η ρωσική παραγωγή πετρελαίου θα μειωθεί κατά σχεδόν 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2023 σε σύγκριση με την παραγωγή πριν τον ρωσοουκρανικό πόλεμο, που είναι μία μείωση σχεδόν κατά 20%.

Εκτιμάται ότι η Ρωσία δεν θα μπορέσει να βρει νέους αγοραστές για να αναπληρώσει το σύνολο των εξαγωγών προς την ΕΕ, ενώ η επιβολή πλαφόν από την ΕΕ και τους G7 θα μπορούσε να καταλήξει να περιορίσει τις εξαγωγές καθώς και τη διαθεσιμότητα πλοίων για την μεταφορά αργού.

Από την άλλη πλευρά αναμένεται αύξηση της παραγωγής σε Βόρεια και Νότια Αμερική που θα  αναπληρώσει τη χαμένη ρωσική παραγωγή.

Κερδισμένα και χαμένα

Η Bimco στη συνέχεια αναφέρει τα πλοία που έχουν κερδίσει από τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο θαλάσσιο εμπόριο λόγω των απαγορεύσεων στο ρωσικό πετρέλαιο

Μέχρι στιγμής, επισημαίνει έχουν ωφεληθεί τα πλοία Suezmax. Στην αρχή του έτους, εξυπηρετούσαν περίπου το 25% όλων των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου δια θαλάσσης, αλλά τώρα εξυπηρετούν το 40% όλων των εξαγωγών. Τα πλοία Aframax έχουν χάσει μερίδιο, λόγω της μείωσης των εξαγωγών αργού πετρελαίου στην ΕΕ.

Επίσης τα πλοία VLCC και Suezmax έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στις εισαγωγές αργού πετρελαίου της ΕΕ. Με κορυφή τον Αύγουστο όταν έφτασαν να εξυπηρετούν το 20% των εισαγωγών της ΕΕ, μεταφέρουν τώρα περίπου το 10% του συνόλου του αργού πετρελαίου στην ΕΕ, διπλάσιο από αυτό που έκαναν στην αρχή του έτους. Τα Suezmax έχουν επίσης αυξήσει το μερίδιό τους από 30% σε 45%, ενώ οι Aframax έχουν χάσει μερίδιο λόγω των χαμηλότερων εισαγωγών από τη Ρωσία.

You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours