Έξι μεγάλα έργα που θα μεταμορφώσουν τα δυτικά προάστια της Αθήνας τα επόμενα χρόνια. Σειρά από παρεμβάσεις ετοιμάζονται για να αναβαθμιστεί το τμήμα αυτό της πρωτεύουσας το οποίο έχει ανάγκη από επιπλέον υποδομές για να μπορέσει να αντιμετωπίσει σημαντικά θέματα όπως το κυκλοφοριακό ή την προσβασιμότητα στο δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς της πόλης.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Τα έργα-σημαίες που αναμένουμε να προωθηθούν τους επόμενους μήνες ή και χρόνια είναι: η ολοκλήρωση της επέκτασης της γραμμής 3 προς Πειραιά, η επέκταση του Τραμ προς Κερατσίνι, ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά, η επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον και μελλοντικά προς Μενίδι, η υποθαλάσσια Σαλαμίνας-Περάματος και η επέκταση του Προαστιακού Σιδηρόδρομου προς Ελευσίνα και Μέγαρα.
Η επέκταση της γραμμής 3 προς Πειραιά
Για τη δυτική πλευρά της πόλης η επέκταση της γραμμής 3 στο κέντρο του Πειραιά αποτελεί ένα μεγάλο επίτευγμα. Η πολεοδομία της πόλης και οι στενοί δρόμοι του κάνουν το Μετρό ως τον γιατρό στο αθεράπευτο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.
Οι 3 νέοι σταθμοί ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ, ΠΕΙΡΑΙΑΣ και ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ολοκληρώνουν την μεγάλη επέκταση της μπλε γραμμής. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι οι περιοχές του Πειραιά της Νίκαιας, Νεάπολης, Κορυδαλλού και Αγίας Βαρβάρας θα αλληλοσυνδέονται μεσα σε λίγα λεπτά.
Η ολοκλήρωση και λειτουργία της επέκτασης τοποθετείται από την Αττικό Μετρό, για φέτος το καλοκαίρι. Συνολικά η επέκταση από την Αγία Μαρίνα μέχρι το Δημοτικό Θέατρο θα εξυπηρετεί πάνω από 130.000 επιβάτες καθημερινά. Οι λεωφορειακές γραμμές των παραπάνω περιοχών θα συρρικνωθούν και οι περισσότερες θα γίνουν διαδημοτικές.
Η επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον-Μενίδι
Η προετοιμασία για την νέα επέκταση της γραμμής 2 προς το Ίλιον είναι γεγονός. Στην Αττικό Μετρό έχουν ξεκινήσει τις μελέτες για αυτό το έργο και αν όλα πάνε καλά προς το τέλους του έτους το έργο θα μπορέσει να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και να προκηρυχθεί.
Περιλαμβάνει την περαιτέρω επέκταση της γραμμής στα βόρειο-δυτικά προάστια της πόλης. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα περιλαμβάνεται σήραγγα 4,5 περίπου χιλιομέτρων με 3 σταθμούς: ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ, ΙΛΙΟΝ, ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ.
Μελλοντικά η γραμμή 2 θα συνεχίσει με πορεία βόρεια, θα διασχίσει την Αττική Οδό, για να φτάσει και στο Δήμο Μενιδίου και να καλύψει και αυτό το σημείο της πρωτεύουσας. Έτσι η γραμμή 2 θα ολοκληρώσει την ανάπτυξη της, αναφορικά τουλάχιστον με το βορειο-δυτικό άκρο της.
Η επέκταση του Προαστιακού Σιδηρόδρομου προς Ελευσίνα-Μέγαρα
Σημαντική προσθήκη στο δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς στην Αττική. Προβλέπει την επέκταση του Προαστιακού με μια γραμμή η οποία είναι μήκους 36 χλμ. Θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα περνά από τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα και θα τερματίζει στα Μέγαρα.
Ουσιαστικά μιλάμε για την αξιοποίηση της παλιάς μετρικής γραμμής η οποία έχει τεθεί εκτός λειτουργίας εδώ και περίπου 15 χρόνια. Η χρηματοδότηση καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η δημοπράτηση του έργου από τον ΟΣΕ τοποθετείται το επόμενο χρονικό διάστημα και η ολοκλήρωση της το 2026.
Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά
Το μεγάλο αυτό οδικό έργο κυριολεκτικά ήταν ένα από τα ξεχασμένα έργα το οποίο βγαίνει στην επιφάνεια. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει την υλοποίηση του και σύμφωνα με αυτόν το έργο θα μπορέσει να δημοπρατηθεί το 2022.
Με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ.Σχιστού, θα συνδεθεί η ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της, Περιφερειακή Αιγάλεω, ενώ θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και ο διανοιγμένες Σήραγγες “φάντασμα” που είναι στη στροφή προς Σκαραμαγκά και πριν την Λίμνη Κουμουνδούρου. Ακόμα, θα υπάρξει και ένας κόμβος που θα συνδέει απευθείας τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με την Λ.Αθηνών.
Πρόκειται για έργο που θα μεταμορφώσει τις οδικές μεταφορές στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, του Χαϊδαρίου και του Θριάσιου Πεδίου.
Η υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος
Αυτό είναι το μεγαλύτερο έργο της σημερινής μας λίστας. Η υποθαλάσσια σύνδεση Σαλαμίνας-Περάματος συζητείται εδώ και πολλά χρόνια. Το 2016 ξεκίνησε ένας …μαραθώνιος διαγωνισμός και το 2022 δείχνει ως η χρονιά που το έργο θα μπορέσει να πάρει σάρκα και οστά με την ανάδειξη αναδόχου.
Περιλαμβάνει υποθαλάσσια σύνδεση του Περάματος με τη Σαλαμίνα (στη νήσο του Αγίου Γεωργίου) και οδικές προσβάσεις στη Σαλαμίνα (με παράκαμψη των Παλουκίων) και ένα νέο οδικό άξονα από το Σχιστό μέχρι το Πέραμα.
Αν τα έργα ξεκινήσουν το 2023, προς το τέλος της δεκαετίας το έργο θα μπορέσει να ολοκληρωθεί.
Η επέκταση του Τραμ προς Κερατσίνι
Η επέκταση του Τραμ στο Κερατσίνι και το Πέραμα ήταν στην ατζέντα των έργων για χρόνια ωστόσο δεν μπόρεσε ποτέ να πάρει το πράσινο φως της υλοποίησης. Ωστόσο η αρνητική στάση του Δήμου Περάματος και η έλλειψη πολιτικής βούλησης για να προχωρήσει, έστειλε το έργο της Αττικό Μετρό στα συρτάρια.
Σήμερα θεωρείται το σημαντικότερο -και ίσως μόνο- έργο που μπορεί να συνδέσει αρχικά το Κερατσίνι με το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς. Μάλιστα ένα μέρος της διαδρομής είχε προβλεφθεί ως υπόγειο, πράγμα που έκανε το Τραμ να μοιάζει με light metro. Η διαδρομή Πειραιάς-Κερατσίνι δεν θα διαρκούσε περισσότερο από 6-8 λεπτά.
Απόφαση για να υλοποιηθεί αυτή η επέκταση δεν έχει ληφθεί αλλά από είναι έργο ενταγμένο στο Ρυθμιστικό της Αθήνας και θα καλύψει ένα μεγάλο συγκοινωνιακό κενό στη δυτική πλευρά του Πειραιά.