Στις καλένδες οι κορβέτες – πάει πίσω και ο Ναύσταθμος Κρήτης

Στις καλένδες οι κορβέτες – πάει πίσω και ο Ναύσταθμος Κρήτης

Σε πρόσφατη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Πρωθυπουργό τέθηκαν επί τάπητος τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού που όπως είναι πρόδηλο, παρά την κρισιμότητά τους, έχουν βαλτώσει εδώ και καιρό λόγω κόστους.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Στη σύσκεψη υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη είχαν δώσει το παρών ο υπουργός Επικρατείας, Σταύρος Παπασταύρου, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας  Νίκος Δένδιας και ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ο αρχηγός ΓΕΝ, Ιωάννης Δρυμούσης, ο σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας, Θάνος Ντόκος, και ο διευθυντής της ΓΔΑΕΕ, Αριστείδης Αλεξόπουλος. Συζητήθηκε το πλαίσιο των εξοπλιστικών του Πολεμικού Ναυτικού οι προτεραιότητες, αλλά και η υποχρεωτική αναβολή συγκεκριμένων προμηθειών και projects λόγω έλλειψης δημοσιονομικού χώρου (δεδομένου ότι πρόκειται για έργα που χρηματοδοτούνται από αμιγώς εθνικούς πόρους -βλ. Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων- και κατά συνέπεια η υλοποίησή τους είναι στενά συναρτημένη με τα δημοσιονομικά περιθώρια του Προϋπολογισμού).

Σύμφωνα μάλιστα με πηγές που επικαλείται στο σχετικό ρεπορτάζ του για την «Καθημερινή» ο Βασίλη Νέδος, έπειτα από διεξοδική ανάλυση των δεδομένων, ο υπουργός Αμυνας Νίκος Δένδιας και οι στενοί συνεργάτες του κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όχι απλά δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για νέα εξοπλιστικά προγράμματα, αλλά ούτε και περιθώριο για πληρωμές προγραμμάτων που είναι ήδη ενεργά!

Ενδεικτική και η αποστροφή του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος σε δηλώσεις του στον ΑΝΤ1 εξήγησε πως οι αμυντικές δαπάνες μαζί με το κόστος εξυπηρέτησης χρέους και τις συντάξεις, είναι οι βασικοί παράγοντες που δεν επιτρέπουν σημαντική μείωση του ΦΠΑ. «Oι φρεγάτες και τα αεροπλάνα στοιχίζουν», παρατήρησε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης.

Στις καλένδες οι κορβέτες – πάει πίσω και ο Ναύσταθμος Κρήτης
H 12th Freedom-Class LCS Cooperstown του Αμερικανικού Ναυτικού κατά τη διάρκεια άσκησης |Lockheed Martin Photo Πηγή: Protagon.gr | Στις καλένδες οι κορβέτες – πάει πίσω και ο Ναύσταθμος Κρήτης

Ενα από τα κορυφαία προγράμματα του ΠΝ που όπως όλα δείχνουν πάει στις καλένδες, είναι το περιβόητο πρόγραμμα για τις κορβέτες, ύψους 1,7-2,1 δισ. ευρώ – σε μία εξέλιξη που δίνει πρόωρο τέλος στην ιδιότυπη «ναυμαχία» μεταξύ της γαλλικής Νaval Group (κατασκευάστριας των τριών ελληνικών φρεγατών FDI κλάσης Κίμων) και της ιταλικής Fincantieri.

Στο «πάγο» κατά τις ίδιες πληφοφορίες φέρεται να μπαίνει και το θέμα της απόκτησης της τέταρτης FDI (γνωστής και ως Belharra) με το βαρύ κόστος των 1,2 δισ. ευρώ.

H ενδιάμεση λύση που προκρίνεται μέχρι την παραλαβή των τριών FDI, αλλά και την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, είναι η αυτή της απόκτησης τεσσάρων έως έξι  φρεγατών LCS (Littoral combat ship) κλάσης Freedom από το Αμερικανικό Ναυτικό με βασικο δέλεαρ το κόστος της προμήθειας που μπορεί να είναι από μηδενικό έως και (μόλις) 100 εκατ. ευρώ έκαστη.

Παράλληλα και συνδυαστικά, όπως σημειώνεται και στο ρεπορτάζ της «Καθημερινής», εξετάζεται η επιστροφή της Ελλάδας στο… δοκιμασμένο εργαλείο χρηματοδότησης αγοράς αμερικανικών οπλικών συστημάτων (FMF/Foreign Military Funding) – ένα μεικτό σύστημα δανείων με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής και επιχορηγήσεις, μέσω του οποίου μπορούν να καλυφθούν δανειοδοτικές ανάγκες ακόμη και σημαντικών προγραμμάτων (όπως τα αεροσκάφη πέμπτης γενιάς F-35) ή και μικρότερων, που μπορεί να αφορούν ελικόπτερα, λέμβους ή παράκτια περιπολικά.

Αντίθετα, προχωρά, όπως και να έχει, η αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ, με εντολή για επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών.

Σημειώνεται πως αν και το πρόγραμμα έχει ανατεθεί στη γερμανική κοινοπραξία ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS)-Thales Netherlands, ακόμη δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση. Τελευταίες πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν ότι πλέον -και κυρίως μετά την πρόσφατη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον γερμανό καγκελάριο Ολαφ Σολτς στο Βερολίνο- έχουν επιλυθεί όλα τα εκκρεμή ζητήματα.

Εξάλλου, προς αναστολή μόλις τρεις μήνες από τη δημοπράτησή τους, βαίνουν και τα έργα αναβάθμισης και επέκτασης των υποδομών στον Nαύσταθμο Κρήτης, συνολικού ύψους 190 εκατ. ευρώ.

Διαβεβαιώνεται ωστόσο ότι έστω και με κάποια χρονική καθυστέρηση,  ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων στον Ναύσταθμο θα προχωρήσει αφού είναι δεδομένες οι επιχειρησιακές ανάγκες που εξυπηρετεί (βλ. ταχύτερη πρόσβαση του Στόλου στην Ανατολική Μεσόγειο).

Προς οριστική ματαίωση, τέλος, βαίνει το λιμάνι στον Παγασητικό Κόλπο, με σκοπό τη μεταφορά εκεί των αρματαγωγών του Πολεμικού Ναυτικού.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *