Η Stellantis, ένας πολυεθνικός ευρωπαϊκός – αμερικανικός όμιλος κατασκευής αυτοκινήτων που κατέχει περισσότερες από δώδεκα μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των Chrysler, Fiat, Jeep, Peugeot και Ram, αντιμετωπίζει σήμερα σοβαρές και άκρως επικίνδυνες προκλήσεις σε κάθε στροφή.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Από τον Jack Ewing/New York Times
Οι πωλήσεις και τα κέρδη της εταιρείας έχουν πέσει κατακόρυφα. Οι έμποροι, που έχουν κολλήσει με χώρους στάθμευσης γεμάτους με απούλητα αυτοκίνητα, επικρίνουν δημόσια την Stellantis και τον διευθύνοντα σύμβουλό της σε ασυνήθιστα σκληρούς τόνους. Η τιμή της μετοχής της εταιρείας έχει υποχωρήσει σχεδόν 50% από το υψηλό της σημείο τον Μάρτιο. Και το συνδικάτο που εκπροσωπεί τους εργάτες των εργοστασίων της στις ΗΠΑ απειλεί να προχωρήσει σε απεργία σε πολλά εργοστάσια.
Οι Αμερικανοί της United Automobile Workers αναμένεται να ψηφίσουν τις επόμενες ημέρες για να εγκρίνουν απεργίες σε πολλά εργοστάσια του κολοσσού, διαμαρτυρόμενοι για τις αθετημένες υποσχέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Τα προβλήματα εγείρουν ερωτήματα και για το μέλλον του Carlos Tavares, του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis, ο οποίος τρέχει σε αγώνες αυτοκινήτων στον ελεύθερο χρόνο του. Αφού ανέλαβε τα ηνία της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας PSA το 2014, απέκτησε στη συνέχεια μια σειρά έως τότε ανταγωνιστών του για να δημιουργήσει μια εταιρεία που πέρυσι πούλησε περισσότερα αυτοκίνητα από ό,τι η αμερικανική General Motors.
Την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία είπε ότι αξιολογεί ποιος θα έπρεπε να ηγηθεί της εταιρείας όταν λήξει το συμβόλαιο του Tavares, στις αρχές του 2026. Ο ίδιος θα μπορούσε να παραμείνει διευθύνων σύμβουλος, είπε η Stellantis, αλλά η δήλωση δεν ήταν ακριβώς ψήφος εμπιστοσύνης.
Το 2021, η PSA συγχωνεύθηκε με τη Fiat Chrysler και η ενοποιημένη εταιρεία υιοθέτησε το όνομα Stellantis. Ενώ η εταιρεία εδρεύει στο Άμστερνταμ, οι δραστηριότητές της στις ΗΠΑ αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ήμισυ των κερδών της Stellantis τους πρώτους έξι μήνες του 2024, κάτι που σημαίνει ότι τα προβλήματα στις ΗΠΑ αντηχούν πέρα από τον Ατλαντικό. Και τα προβλήματα είναι βαθιά, λένε οι αναλυτές.
«Δεν θα ήθελα να είμαι ο Carlos Tavares», είπε η Erin Keating, ανώτερη διευθύντρια οικονομικών και βιομηχανικών γνώσεων στην Cox Automotive, μια εταιρεία έρευνας αγοράς.
Η Jeep και άλλες μάρκες της Stellantis αύξησαν τις τιμές τους περισσότερο από ό,τι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες τα τελευταία χρόνια, είπε η ίδια, και περίμεναν περισσότερο για να προσφέρουν εκπτώσεις όταν η ζήτηση επιβραδύνθηκε. Τα υψηλά επιτόκια έκαναν αυτές τις τιμές ακόμη πιο δυσάρεστες για τους αγοραστές αυτοκινήτων. Ως αποτέλεσμα, πολλοί άνθρωποι που είναι έτοιμοι να ανταλλάξουν Jeep Wagoneers ή Dodge Chargers τα οποία αγόρασαν πριν από τρία ή τέσσερα χρόνια δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα πιο πρόσφατα μοντέλα.
Οι έμποροι των Dodge έχουν, κατά μέσο όρο, 149 ημέρες παράδοσης αυτοκινήτων σε παρτίδες, συμπεριλαμβανομένων πολλών μοντέλων του 2023, σύμφωνα με την Cox. Αυτό είναι σχεδόν διπλάσιο από τον μέσο όρο του κλάδου. Το μερίδιο αγοράς των εμπορικών σημάτων Stellantis στις Ηνωμένες Πολιτείες μειώθηκε στο 8,6% στα τέλη Ιουνίου από 10,4% ένα χρόνο νωρίτερα, δήλωσε η Cox.
Οι έμποροι είναι εξαγριωμένοι. Ο Kevin Farrish, ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Αντιπροσώπων Stellantis, που εκπροσωπεί τους ανεξάρτητους αντιπροσώπους αυτοκινήτων της εταιρείας, κατηγόρησε τις αποφάσεις που ευνόησαν τα βραχυπρόθεσμα κέρδη και βοήθησαν τον Tavares να πληροί τις προϋποθέσεις για την αύξηση του μισθού του κατά 50% πέρυσι, κερδίζοντας ο ίδιος σχεδόν 40 εκατομμύρια δολάρια.
«Η απερίσκεπτη βραχυπρόθεσμη λήψη αποφάσεων για την εξασφάλιση κερδών ρεκόρ το 2023 είχε καταστροφικές, αλλά εντελώς προβλέψιμες, συνέπειες στην αγορά των ΗΠΑ», έγραψαν ο Farrish και άλλα μέλη του συμβουλίου σε επιστολή προς τον Tavares αυτόν τον μήνα. «Αυτές οι συνέπειες περιλαμβάνουν την ταχεία υποβάθμιση των εμβληματικών αμερικανικών εμπορικών σημάτων μας». «Δημιουργήσατε αυτό το πρόβλημα», έγραψαν οι έμποροι σε μια ασυνήθιστα άμεση επίπληξη.
Η Stellantis αρνήθηκε να θέσει τον Tavares διαθέσιμο για συνέντευξη στους New York Times. Σε ανακοίνωσή της, η εταιρεία είπε ότι η αποζημίωση του ήταν σύμφωνη με τα άλλα διευθυντικά στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, λαμβάνοντας υπόψη τα εταιρικά κέρδη.
Ο πρόεδρος της United Automobile Workers, Shawn Fain, ήταν εξίσου σκληρός στην κριτική του στον Tavares, κατηγορώντας τον ότι έκανε πίσω στις υποσχέσεις για αναζωογόνηση των εργασιών σε ένα κλειστό εργοστάσιο στο Belvidere του illinois, και ότι σχεδιάζει να μετακινήσει την παραγωγή του Dodge Durango, ένα μεγάλο σπορ όχημα, από το Detroit στον Καναδά.
«Είτε θα επιτρέψουμε έναν εκτός ελέγχου C.E.O. και τους δισεκατομμυριούχους υποστηρικτές του που έχουν απολαύσει χρόνια κέρδη ρεκόρ για να κλείνουν εργοστάσιο μετά από εργοστάσιο και να συνεχίζουν να καταστρέφουν τη χώρα μας», είπε ο Fain στα μέλη του συνδικάτου την περασμένη εβδομάδα, «ή θα σταθούμε εμπόδιο, όρθιοι».
Η αντιπαράθεση Stellantis και U.A.W. έρχεται ένα χρόνο μετά τις απεργίες που βοήθησαν τους εργαζόμενους να κερδίσουν αυξήσεις ρεκόρ στους μισθούς τους. Ως μέρος της σύμβασης που τερμάτισε αυτές τις απεργίες, οι εργαζόμενοι κέρδισαν το δικαίωμα να αποχωρήσουν εάν η εταιρεία δεν εκπληρώσει τις υποσχέσεις της.
Η εταιρεία αρνήθηκε ότι παραβίασε οποιεσδήποτε δεσμεύσεις προς την U.A.W. και είπε ότι δεν επιβεβαιώνει τα σχέδια για μετακίνηση της παραγωγής Durango.
«Η Stellantis τήρησε και θα συνεχίσει να τηρεί τη συμφωνία που κατέληξαν τα δύο μέρη το 2023», είπε ο Carlos Zarlenga, ο επικεφαλής επιχειρησιακός διευθυντής της Stellantis North America, σε email προς τον Fain την περασμένη Δευτέρα.
Τα προβλήματα στη Stellantis εγείρουν αμφιβολίες για τη σειρά εξαγορών της τελευταίας δεκαετίας που την κατέστησαν την τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία μετά την Toyota, τη Volkswagen και τη Hyundai-Kia (η Stellantis είναι πέμπτη αν η συμμαχία Renault, Nissan και Mitsubishi θεωρηθεί ως μία εταιρεία).
Η σύναψη συμφωνίας με επικεφαλής τον Tavares έπρεπε να επιτρέψει στις μάρκες αυτοκινήτων της εταιρείας να μοιραστούν το κόστος ανάπτυξης νέας τεχνολογίας και να εξοικονομήσουν χρήματα χρησιμοποιώντας κοινά εξαρτήματα. Το σκεπτικό ήταν ότι οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν περισσότερες πιθανότητες να επιβιώσουν από την αναταραχή που προκλήθηκε από τη στροφή της βιομηχανίας στα ηλεκτρικά οχήματα και την αυτόνομη οδήγηση.
Τα οφέλη από αυτή την απόφαση δεν είχαν τα αποτελέσματα που ήλπιζε η εταιρεία, είπαν οι αναλυτές. Η εταιρεία διαφώνησε, αναφέροντας σε μια δήλωση ότι ο συνδυασμός των αυτοκινητοβιομηχανιών είχε εξοικονομήσει 8 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2019.
Η Stellantis προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία από μεσαία και μικρά αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ωστόσο, η γκάμα μοντέλων της Jeep αφορά μεγάλα και βαριά οχήματα, όπως και ακριβότερα, αφού διέκοψε τα μικρότερα μοντέλα Cherokee και Renegade πέρυσι. Αυτή η αλλαγή ήρθε ακριβώς τη στιγμή που οι αγοραστές με συνείδηση του κόστους άρχισαν να δείχνουν προτίμηση για μικρότερα S.U.V. όπως τα Toyota RAV4, Chevrolet Trax και Honda CR-V.
Και η Stellantis δεν μπόρεσε να σταματήσει την παρακμή της Chrysler, η οποία ξεκίνησε πριν από δεκαετίες και ήταν κάποτε ένας σπουδαίος αντίπαλος της Chevrolet και της Ford Motor. Η σειρά της Chrysler έχει μειωθεί σε ένα όχημα -το minivan Pacifica, το οποίο είναι διαθέσιμο ως plug-in υβριδικό ή με συμβατικό βενζινοκινητήρα (η Chrysler εξακολουθεί να πουλάει το υπόλοιπο απόθεμα του sedan 300, το οποίο σταμάτησε να παράγει πέρυσι).
Η Stellantis είπε ότι λαμβάνει μέτρα για να ανακτήσει μερίδιο αγοράς, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης της αρχικής τιμής του φθηνότερου μοντέλου της, του Jeep Compass, κάτω από τα $30.000. Η εταιρεία είπε αυτή την εβδομάδα ότι θα αναζωογονήσει το minivan Chrysler Voyager με αρχική τιμή 40.000 $, ελαφρώς χαμηλότερη από το φθηνότερο Pacifica. Το νέο Voyager θα κυκλοφορήσει προς πώληση στα τέλη του τρέχοντος έτους. Παράλληλα, οι μεγαλύτερες εκπτώσεις για μοντέλα όπως το pickup Ram 1500 Classic βοήθησαν τις πωλήσεις της Stellantis στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά να αυξηθούν κατά 20% τον Αύγουστο, ανέφερε η εταιρεία.
Ωστόσο, με τόσα πολλά απούλητα οχήματα, η Stellantis αντιμετωπίζει πίεση προκειμένου να ρίξει την παραγωγή και να μειώσει τις θέσεις εργασίας, «πράγμα που είναι προφανώς κόκκινη γραμμή για την U.A.W.», δήλωσε ο Kevin Roberts, διευθυντής βιομηχανικών αναλύσεων και πληροφοριών στο CarGurus, έναν ιστότοπο αγορών αυτοκινήτων.
Την ίδια στιγμή, οι έμποροι παραπονιούνται ότι η εταιρεία δεν έχει ξεκάθαρη στρατηγική.
«Οι επιχειρήσεις μας υποφέρουν. Οι υπάλληλοί μας υποφέρουν», δήλωσε ο Sean Hogan, αντιπρόεδρος του Sierra Auto Group, που κατέχει τις αντιπροσωπείες Stellantis στο Λος Άντζελες. «Δεν βλέπουμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο που να μας επαναφέρει σε έναν όγκο που είχαμε κάποτε».
Ο Hogan, επίσης γραμματέας του συμβουλίου αντιπροσώπων της εταιρείας, είπε ότι συναντήθηκε με κορυφαία στελέχη της Stellantis την περασμένη Δευτέρα, αλλά ότι δεν έμεινε ικανοποιημένος από αυτά που άκουσε. Η αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθεί να μην προσφέρει κίνητρα που να είναι αρκετά γενναιόδωρα για να αυξήσουν τις πωλήσεις και να επιτρέψουν στους αντιπροσώπους να αποκομίσουν αξιοπρεπές κέρδος, ανέφερε σε ένα email.
Ο Fain, ο πρόεδρος της U.A.W., είπε στα μέλη ότι τουλάχιστον ένα τοπικό σωματείο θα διενεργήσει ψηφοφορία εξουσιοδότησης απεργίας σύντομα. Σύμφωνα με τους όρους του συμβολαίου με την Stellantis, το σωματείο είναι υποχρεωμένο να συναντηθεί τουλάχιστον επτά φορές με τη διοίκηση για να προσπαθήσει να λύσει τα προβλήματα του. Απεργία θα μπορούσε να γίνει μόνο αν οι συνομιλίες είναι ανεπιτυχείς.
Βραχυπρόθεσμα, το κλείσιμο των εργοστασίων από απεργούς εργάτες μπορεί να είναι μια αφορμή για την Stellantis να κερδίσει χρόνο. Αλλά η εταιρεία θα κινδύνευε επίσης να βλάψει τις μάρκες της αποξενώνοντας τους αγοραστές αυτοκινήτων που συμμερίζονται τα αιτήματα των συνδικάτων. «Η εργατική αναταραχή δεν είναι ποτέ καλή», είπε η Keating της Cox Automotive.