Στη δίνη των ρωσικών κυρώσεων η ελληνόκτητη ναυτιλία

Στη δίνη των ρωσικών κυρώσεων η ελληνόκτητη ναυτιλία
Οι Έλληνες εφοπλιστές πληρώνουν σε ρούβλια και κερδίζουν σε δολάρια | Από 5 έως και 12 εκατ. δολ. το ταξίδι

Πόλεμος, ενεργειακή κρίση και lockdown κλυδωνίζουν τις αγορές, ενώ η άνοδος του πληθωρισμού σε ιστορικά επίπεδα συμπληρώνει τον εφιάλτη – Πώς επηρεάζεται από το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο η ελληνόκτητη ναυτιλία που ελέγχει το 26% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

κείμενο Μηνάς Τσαμόπουλος

Κλυδωνίζεται το σύμπαν αυτή την εποχή από τα γεγονότα σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας και το lockdown λόγω πανδημίας στην Κίνα έχουν δημιουργήσει έναν γκριζόχρωμο καμβά. Κανείς δεν είναι πλέον σε θέση να προβλέψει ούτε το άμεσο μέλλον. Και μέσα σε όλα αυτά η άνοδος του πληθωρισμού παγκοσμίως σε ιστορικά επίπεδα προκαλεί εφιάλτες.

Στο επίκεντρο των εξελίξεων βρίσκεται η ναυτιλία αφού μέσω αυτής διακινείται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.

Η ΕΕ αποφάσισε την επιβολή κυρώσεων για το ρωσικό αργό πετρέλαιο. Αυτό θα σημάνει την απαγόρευση μεταφοράς πετρελαίου από πλοίο υπό κοινοτική σημαία ή κοινοτικών συμφερόντων πλήττοντας την ελληνόκτητη ναυτιλία που πρωταγωνιστεί ελέγχοντας το 26% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.

Μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού έχουν ενισχύσει τις συναλλαγές τους με τους Ρώσους, χωρίς, όπως επισημαίνεται, να υπάρχουν ενδείξεις ότι παραβιάζουν κυρώσεις. Φορτία μεταφέρονται δια θαλάσσης προς την Ινδία και την Ασία.

Από τα 190 δεξαμενόπλοια (χωρητικότητας άνω των 15.000 τόνων dw) που παρέλαβαν φορτία αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών από τα βασικά λιμάνια του Primorsk, του Novorossiysk, της Ust-Luga και της Αγίας Πετρούπολης από την 1 έως τις 27 Απριλίου, περίπου 76 ανήκαν σε Έλληνες πλοιοκτήτες.

Ας πάρουμε όμως τα γεγονότα με τη σειρά.

Αλυσίδες εφοδιασμού

Καθώς οι δυτικές οικονομίες περνούν στη μετά την Covid εποχή, στην Κίνα το κύμα των μεταλλάξεων και οι επιπτώσεις τους συνεχίζουν να εξαπλώνονται, με το βόρειο λιμάνι του Qinhuangdao να είναι ο τελευταίος κόμβος διακίνησης κινεζικών εμπορευμάτων που έκλεισε καθώς οι κινεζικές αρχές επιμένουν στο μηδέν πολιτική Covid.

Περίπου 50 εκατομμύρια τόνοι αγαθών διακινήθηκαν στο Qinhuangdao το πρώτο τρίμηνο, κυρίως άνθρακας από την ενδοχώρα και εισαγωγές μεταλλευμάτων. Επομένως το νέο αυτό lockdown θα διατηρήσει επιπλοκές στην αλυσίδα εφοδιασμού καθώς και στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Ενεργειακή κρίση

Όμως η πανδημία δεν είναι ο μόνος παράγοντας που δημιουργεί παγκόσμιες διαταραχές.

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία απειλεί τον ενεργειακό εφοδιασμό πολλών χωρών σε όλο τον κόσμο, οι οποίες αγωνίζονται να διατηρήσουν επαρκείς προμήθειες.

Για παράδειγμα, η Κίνα θα μειώσει τους εισαγωγικούς δασμούς σε διάφορες ποιότητες άνθρακα από την 1η Μαΐου 2022 έως τις 31 Μαρτίου 2023.

Όπως επισημαίνει σε ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers  «το 2021, η Κίνα εισήγαγε 323,33 εκατομμύρια τόνους άνθρακα, περίπου το 8% της συνολικής κατανάλωσης άνθρακα.

-Επιπλέον, η Ινδία, η οποία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας άνθρακα θα αυξήσει τις εισαγωγές άνθρακα τα επόμενα τρία χρόνια για να καλύψει τη ζήτηση και να δημιουργήσει αποθέματα, μια κίνηση που θα μπορούσε να αυξήσει περαιτέρω τις παγκόσμιες τιμές του άνθρακα.

– Εν τω μεταξύ, οι Ινδοί αγοραστές thermal coal-θερμικού άνθρακα πληρώνουν υψηλές τιμές για την εισαγωγή του καυσίμου. Αρκετές αποστολές ινδονησιακής προέλευσης ολοκληρώθηκαν αυτήν την εβδομάδα για 95$-98$/mt FOB για πλοία Panamax και Capesize.

– Στα τέλη Απριλίου, οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας είχαν απόθεμα 21.445 εκατ. mt άνθρακα, αρκετό για καύση για λίγο περισσότερο από επτά ημέρες, οι αγοραστές υποχρεώθηκαν να διαπραγματευτούν χαμηλότερες τιμές λόγω του επείγοντος. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης άνθρακα διαπραγματεύονται σε περίπου 326 USD/τόνο, σημειώνοντας αύξηση 25% σε μηνιαία βάση».

Ξηρό Φορτίο

Στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου, αν και ο δείκτης Capesize μειώθηκε περίπου 4% προς το τέλος της περασμένης εβδομάδας, παραμένει, ως γενική εικόνα, ανεβασμένος κλείνοντας την εβδομάδα στις 2.136 μονάδες, αυξημένος κατά 16% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Ακολούθησαν οι BHSI και BSI με άνοδο 6% και 2,1% αντίστοιχα στις 1.593 και 2.734 μονάδες, ενώ ο BPI συνεχίζει την πτωτική τάση πέφτοντας 2,2% σε εβδομαδιαία βάση κλείνοντας στις 2.938 μονάδες.

Πετρέλαιο

Η ενεργειακή κρίση συνεχίζεται, δημιουργώντας επιπλοκές στην παγκόσμια οικονομία καθώς οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου αυξάνονται.

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση τoυ Χclusiv Shipbrokers oι τιμές WTI και Brent ανέρχονται σε 104 και 107 USD/βαρέλι αντίστοιχα, και η τιμή του φυσικού αερίου TTF διαπραγματεύεται σε ευρώ 99/mWatt/h μετά την απόφαση της Gazprom να αναστείλει τις παραδόσεις φυσικού αερίου σε δύο γειτονικές ευρωπαϊκές χώρες, τη Βουλγαρία και την Πολωνία, με την τελευταία να βασίζεται στο ρωσικό αέριο για το 65% των προμηθειών της, ενώ η Βουλγαρία έχει μεγαλύτερη έκθεση στις εισαγωγές από τη Ρωσία που αντιπροσωπεύουν το 90% των συνολικών προμηθειών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Ευρωπαίοι αγοραστές έχουν ήδη πληρώσει το ρωσικό αέριο σε ρούβλια και μέχρι στιγμής τουλάχιστον δέκα εταιρείες έχουν κάνει το επιπλέον βήμα και έχουν ανοίξει λογαριασμούς στη Gazprombank για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις πληρωμής της Ρωσίας.

Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε με πλοία 22,1 εκατ. τόνους LNG, σημειώνοντας αύξηση περίπου 73% από έτος σε έτος.

Οι Γερμανοί αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει ότι οι καταναλωτές της ΕΕ θα πρέπει να προετοιμαστούν για ένα μεγάλο οικονομικό χτύπημα και υψηλότερες τιμές ενέργειας στο εγγύς μέλλον.

Καθώς οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί λόγω Covid έχουν λήξει ως επί το πλείστον παγκοσμίως, η αυξανόμενη ζήτηση για αεροπορικά καύσιμα και διάφορα προϊόντα πετρελαίου, ενίσχυσε το BCTI, το οποίο μετρά 7 συνεχόμενες θετικές ημέρες κλείνοντας την εβδομάδα στις 1.255 μονάδες με αύξηση κατά 16,6%. Ενώ αντίθετα, ο πόλεμος στην Ουκρανία σε συνδυασμό με τις υψηλές τιμές του αργού πετρελαίου πιέζουν την προσφορά και τη ζήτηση του αργού, με τον BDTI να κλείνει στις 1.253 μονάδες, χάνοντας περίπου 15% κατά βάρος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *