Χιλιάδες βρετανικές πτήσεις από και προς τη Ρωσία έχουν ακυρωθεί, την ώρα που περί τις 30 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, προβαίνουν σε απαγόρευση των πτήσεων.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!κείμενο Χριστίνα Λαΐνοπούλου
Την Κυριακή, ενώ πολλές χώρες είχαν ήδη επιβάλλει περιορισμούς σε εθνικό επίπεδο για τις ρωσικές πτήσεις (Γερμανία, Βρετανία, Ιταλία, Γαλλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Ιρλανδία, Πολωνία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σλοβενία, Τσεχία, Λιθουανία, Λετονία, Εσθονία, Nορβηγία και Φινλανδία), η πρόεδρος της Κομισιόν, Ursula von der Leyen, δήλωσε ότι η ΕΕ θα κλείσει τον εναέριο χώρο σε ρωσικά αεροσκάφη.
Την περασμένη εβδομάδα, ο βρετανός υπουργός Μεταφορών, ανέφερε στο Twitter ότι η χώρα του απαγόρευσε τις προγραμματισμένες πτήσεων των ρωσικών αερομεταφορέων στον εναέριο χώρο του Ην. Βασιλείου ή σε βρετανικά εδάφη, χαρακτηρίζοντας αποτρόπαιες τις ενέργειες Πούτιν στην Ουκρανία, οι οποίες δεν θα αγνοηθούν. Η Ρωσία στη συνέχεια έκλεισε τον εναέριο χώρο της για όλες τις Βρετανικές αεροπορικές εταιρίες.
Όπως μεταδίδει η Telegraph, η British Airways ανέστειλε τις πτήσεις στη Μόσχα αλλά και όσες χρησιμοποιούν τον ρωσικό εναέριο χώρο ενώ και η Virgin Atlantic αλλάζει τα δρομολόγια που περιελάμβαναν ρωσικό εναέριο χώρο και προειδοποιεί για ελαφρώς αυξημένη διάρκεια σε ορισμένα δρομολόγια, για λόγους ασφαλείας.
Το κλείσιμο του ρωσικού εναέριου χώρου και ο πόλεμος στην Ουκρανία αναμένεται να έχουν πολλαπλές συνέπειες για τους Βρετανούς οι οποίοι προγραμματίζουν ταξίδια στο εξωτερικό. Η Telegraph, συνοψίζει μερικά από τα βασικότερα ερωτήματα που σχετίζονται με το ζήτημα αυτό…
-Ποιοι εναέριοι χώροι έχουν κλείσει;
Το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης, όπως και ο Καναδάς, έχει κλείσει για τους ρωσικούς αερομεταφορείς, αναγκάζοντας τον εθνικό αερομεταφορέα της Ρωσίας, Aeroflot, να προβεί σε ακυρώσεις τεράστιου αριθμού πτήσεων.
Η Ρωσία έκλεισε τον εναέριο χώρο της στους αερομεταφορείς του Ηνωμένου Βασιλείου και όλες οι διεθνείς αεροπορικές αρχές έχουν πλέον αλλάξει τα δρομολόγια πτήσεων ώστε να αποφεύγουν τον ουκρανικό εναέριο χώρο μετά τη ρωσική εισβολή. Σύμφωνα με την εικόνα από το Flightradar24, οι πτήσεις στην Ευρώπη έχουν είναι πολύ πυκνές, και αποφεύγονται οι πτήσεις στην Ουκρανία.
Η NOTAM του Καναδά που απαγορεύει τις ρωσικές πτήσεις δημιουργεί εξαίρεση για μεμονωμένες πτήσεις που αναζητούν και λαμβάνουν ειδική άδεια να διασχίσουν τον εναέριο χώρο του.
Η Μολδαβία έκλεισε επίσης μέρος του εναέριου χώρου της και ο βόρειος γείτονας της Ουκρανίας, η Λευκορωσία, έκλεισε μέρος του εναέριου χώρου της την Πέμπτη.
Πολλές αεροπορικές εταιρείες αποφεύγουν ήδη τον ουκρανικό εναέριο χώρο μετά την κατάρριψη της πτήσης 17 της Malaysia Airlines το 2014, και από την αρχή της κρίσης στην Ουκρανία φέτος, ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη σχεδιάσει εκ νέου τα δρομολόγιά τους για να αποφύγουν τον ρωσικό εναέριο χώρο.
-Οι πτήσεις θα ακριβύνουν;
Οι μεγαλύτεροι χρόνοι πτήσης είναι απίθανο να επηρεάσουν το κόστος του εισιτηρίου. Ωστόσο, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία θα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές καυσίμων σε όλη την Ευρώπη, κάτι που θα μπορούσε με τη σειρά του να σημαίνει υψηλότερους ναύλους, ανάλογα με το αν κάθε αεροπορική εταιρεία έχει αντισταθμίσει τις προμήθειες καυσίμων της.
Η Ryanair αναφέρει ότι οι πτήσεις της δεν θα επηρεαστούν βραχυπρόθεσμα, καθώς έχει αντισταθμίσει τον εφοδιασμό της για τους επόμενους μήνες. Ωστόσο, γίνεται κατανοητό ότι η Wizz Air δεν αντισταθμίζει τις προμήθειες της και η EasyJet έχει «κλειδώσει» χαμηλότερους όγκους.
-Το κόστος των διακοπών θα αυξηθεί;
Η αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου και του πετρελαίου θα μπορούσε πράγματι να επηρεάσει τις διακοπές. Οι αυξήσεις της τιμής του πετρελαίου σε όλη την Ευρώπη σημαίνει ότι το κόστος ενοικίασης αυτοκινήτου στο εξωτερικό μπορεί να αυξηθεί τους επόμενους μήνες. Η Ολλανδία και η Γερμανία είναι από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς ρωσικού αργού πετρελαίου, πράγμα που σημαίνει ότι οι τιμές μπορεί να είναι ιδιαίτερα υψηλές σε αυτές τις χώρες.
Η Ιταλία και η Σλοβακία εξαρτώνται ιδιαίτερα από τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία και είναι ευάλωτες σε αυξήσεις τιμών τις επόμενες εβδομάδες και μήνες, που με τη σειρά τους θα μετακυλιθούν στο κόστος των διακοπών μέσω της αύξησης των τιμών των ξενοδοχείων και του κόστους των υπηρεσιών εστίασης.
-Μπορεί οι ταξιδιώτες να αντιμετωπίσουν απροσδόκητες επιβαρύνσεις στα πακέτα διακοπών;
Οι τουρ οπερέιτορ επιτρέπεται από το νόμο να προσθέτουν επιπλέον χρεώσεις στο κόστος των διακοπών, σε περιστάσεις εκτός του ελέγχου τους, όπως η αύξηση των τιμών των καυσίμων, όχι όμως ανεξέλεγκτα.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς που διέπουν τα ταξίδια, οι εταιρείες επιτρέπται να εφαρμόζουν αυξήσεις έως και 8% χωρίς να επιτρέπουν τη δωρεάν ακύρωση. Έτσι, ένα all inclusive πακέτου ύψους 2.000 λιρών για την Ελλάδα που μπορεί να έκλεισε κάποιος Βρετανός τον Ιανουάριο ενδέχεται να κοστίσει 2.160 λίρες, μετά τις νόμιμες προσαυξήσεις.
-Ποιες μακρινές πτήσεις θα αλλάξουν δρομολόγιο;
Παρότι οι British Airways και Virgin Atlantic δεν έχουν επιστρέψει σε πλήρη λειτουργία μετά την πανδημία, ορισμένα από τα δρομολόγια που θα επηρεαστούν είναι τα Λονδίνο προς Μπανγκόκ, Δελχί, Σιγκαπούρη και Ισλαμαμπάντ, καθώς και δρομολόγια φορτίου προς την Κίνα και την Ιαπωνία (και τα δύο είναι κλειστά προς το παρόν για αφίξεις στο Ηνωμένο Βασίλειο ).
Ο John Grant της OAG λέει: «Σε κανονικές εποχές το κλείσιμο θα ήταν σοβαρό για όλες τις αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται από την Ευρώπη στη Βορειοανατολική Ασία και κάτω στη Νότια Ασία, και εξίσου σοβαρό για τη Ρωσία που χρεώνει τεράστια τέλη για την πρόσβαση στον εναέριο χώρο τους.
Ωστόσο, τόσο η Κίνα όσο και η Ιαπωνία παραμένουν ουσιαστικά κλειστές για επιβατικές πτήσεις, παρόλο που λειτουργούν υπηρεσίες εμπορευμάτων και η συχνότητα των δρομολογίων προς τη Νότια Ασία δεν έχει φτάσει ακόμη στα προ της Covid-19 επίπεδα.
Αυτό το γεγονός πιθανότατα θα επηρεάσει ελάχιστες πτήσεις την ημέρα αυτή τη στιγμή, αλλά μακροπρόθεσμα θα απογοητεύσει τις αεροπορικές εταιρείες, αν και έχουν εναλλακτικές λύσεις».
-Η διάρκεια των πτήσεων θα μεγαλώσει;
Αυτό είναι πολύ πιθανό. Η British Airways ανέφερε ότι η αλλαγή δρομολόγησης ορισμένων υπηρεσιών μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερους χρόνους πτήσεων ζητώντας συγγνώμη από τους πελάτες της για την ταλαιπωρία.
Η Virgin έχει επίσης προειδοποιήσει για αυξημένους χρόνους πτήσεων, με τις πτήσεις προς την Ινδία ή το Πακιστάν να αναμένεται να διαρκούν 15 έως 60 λεπτά περισσότερο από το συνηθισμένο.
Ο John Grant της OAG λέει: «Οι πρόσθετες αποστάσεις που διανύονται είναι οριακές και έχουν ελάχιστο αντίκτυπο στους χρόνους πτήσης αυτή τη στιγμή, επομένως δεν είναι μεγάλο ζήτημα για τις αεροπορικές εταιρείες».
-Θα μπορεί κανείς να ταξιδέψει στη Ρωσία;
Η Ρωσία δεν έχει απαγόρευση για τους Βρετανούς πολίτες, αλλά για τις βρετανικές αεροπορικές εταιρίες. Οι Βρετανοί θα μπορούν να ταξιδεύουν στη Ρωσία μέσω άλλης ευρωπαϊκής χώρας.
-Θα γίνει επιστροφή χρημάτων εάν επρόκειτο κανείς να πετάξει στη Μόσχα;
Ναι. Όπως δήλωσε εκπρόσωπος της British Airways, «ειδοποιούμε τους πελάτες ακυρωμένων πτήσεων για πλήρη επιστροφή των χρημάτων τους και θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε στενά την κατάσταση».
– Τι γίνεται στις πτήσεις με ενδιάμεση στάση στη Ρωσία;
Καμία πτήση της British Airways ή της Virgin Atlantic δεν θα πετάει πάνω από ή θα προσγειώνεται στη Ρωσία. Καμία από αυτές τις αεροπορικές εταιρίες δεν θα έχει ενδιάμεση στάση σε ρωσικές πόλεις.
-Το Ην. Βασίλειο πρόσθεσε στην κόκκινη λίστα κάποια χώρα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία;
Ναι, προστέθηκε η Ουκρανία, που σημαίνει ότι υπάρχει σύσταση για αποφυγή ταξιδιών σε αυτήν υπό τις τρέχουσες συνθήκες.
Οι τουριστικοί πράκτορες και οι εταιρείες κρουαζιέρας θα υποχρεωθούν να ακυρώσουν τυχόν επερχόμενα ταξίδια στη χώρα. Η Viking Cruises έχει ήδη ακυρώσει όλες τις αναχωρήσεις του 2022 στο δρομολόγιό της στο Κίεβο, τη Μαύρη Θάλασσα και το Βουκουρέστι.
Η Βρετανία συμβουλεύει τους Βρετανούς υπηκόους να εγκαταλείψουν την Ουκρανία εάν είναι ασφαλές να το κάνουν. Όλη η εναέρια κυκλοφορία προς τη χώρα έχει ανασταλεί και η είσοδος στη χώρα θα ακυρώσει οποιαδήποτε ταξιδιωτική ασφάλιση μπορεί να έχουν οι ταξιδιώτες.
Παρόλ’ αυτά, οι Βρετανοί μπορούν να ταξιδέψουν στη Ρωσία, αλλά υπάρχουν περιοχές της κόκκινης λίστας που περιλαμβάνουν μια ακτίνα 20 χιλιομέτρων από τα ουκρανικά σύνορα, καθώς και την Τσετσενία, την Ινγκουσετία και το Νταγκεστάν και τις περιοχές Budyonnovsky, Levokumsky, Neftekumsky, Stepnovsky και Kursky στο Κράι της Σταυρούπολης.
Η Ουκρανία συνορεύει με τη Λευκορωσία, την Πολωνία, τη Σλοβακία, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία και τη Μολδαβία. Η Βρετανία συμβουλεύει για αποφυγή ταξιδιών στην Ουκρανία από οποιαδήποτε από αυτές τις χώρες.
-Πρόκειται να μπουν άλλες γειτονικές χώρες, όπως η Φινλανδία, στην κόκκινη λίστα;
Την περασμένη εβδομάδα η Ρωσία προειδοποίησε ότι η Φινλανδία και η Σουηδία θα αντιμετώπιζαν «στρατιωτικές συνέπειες» εάν επιδίωκαν να ενταχθούν στο ΝΑΤΟ, αφού η Σάνα Μάριν, η Φινλανδή πρωθυπουργός και η Μαγκνταλένα Άντερσον, η Σουηδή ομόλογός της, συμμετείχαν σε έκτακτη σύνοδο κορυφής με τους ηγέτες του ΝΑΤΟ για να συζητήσουν την κρίση.
Τέτοιες απειλές μπορεί να αποτρέψουν τους ταξιδιώτες να κάνουν κράτηση για διακοπές στη Σκανδιναβία, καθώς και στις χώρες της Βαλτικής, αλλά η Βρετανία δεν έχει καμία προειδοποίηση σχετικά με τα ταξίδια σε αυτές τις δύο περιοχές. Οι ταξιδιώτες που θα επιλέξουν να ακυρώσουν μονομερώς τις διακοπές τους, δεν θα δικαιούνται επιστροφή χρημάτων. Η κράτηση πακέτου με προστασία Atol με αξιόπιστο ταξιδιωτικό πράκτορα είναι ο καλύτερος τρόπος για τους Βρετανούς να διασφαλίσουν την ασφάλεια των χρημάτων τους.