
Την “εκτόξευση” των αξιών στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αξιοποιούν οι Έλληνες εφοπλιστές, πουλώντας περιουσιακά στοιχεία σε ιδιαίτερα “αλμυρές” τιμές.
Του Γιώργου Γεωργίου
Τελευταίο παράδειγμα φαίνεται πως είναι η Tsakos Shipping & Trading, συμφερόντων της οικογένειας Τσάκου. Σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Braemar, η ναυτιλιακή φέρεται να πούλησε το containership “Irenes Respect” (χωρητικότητας 2.824 TEUs και κατασκευής 2006), έναντι 43 εκατ. δολαρίων. Αγοραστής πάντα, με βάση την Braemar, είναι ο γαλλικός κολοσσός μεταφοράς containers, CMA CGM.
Εάν επιβεβαιωθεί, θα πρόκειται για εξαιρετικά συμφέρουσα συμφωνία, δεδομένου ότι η Tsakos φέρεται να είχε καταβάλει περίπου 8 εκατ. δολάρια για την απόκτησή του, πριν από μερικά χρόνια.
Μάλιστα, αυτό δεν είναι το πρώτο “asset play” deal της ναυτιλιακής. Στις αρχές του καλοκαιριού είχε συνδεθεί από ναυλομεσίτες με την πώληση του “Sphene” (χωρητικότητας 3.390 TEUs και κατασκευής 2007) έναντι 37 εκατ. δολαρίων. Η αγορά του εν λόγω πλοίου τον περασμένο Φεβρουάριο είχε κοστίσει περίπου 13 εκατ. δολάρια.
Το Capital.gr ζήτησε ένα σχόλιο από την εταιρεία, αλλά δεν έλαβε ακόμη κάποια απάντηση.

Επενδύσεις σε νέα πλοία
Παράλληλα, όμως, με τη φερόμενη πώληση αυτών των πλοίων, η Tsakos επενδύει σε νέο τονάζ. Στο τέλος Μαΐου, ναυλομεσίτες είχαν επισημάνει ότι παρήγγειλε δύο πλοία, χωρητικότητας 2.800 TEUs έκαστο, στη Νότια Κορέα.
Το ύψος της συμφωνίας δεν είχε γίνει τότε γνωστό, αλλά η αγορά αποτιμούσε κάθε ένα από αυτά στα 34-35 εκατ. δολάρια.
Η ναυτιλιακή διαχειρίζεται και ορισμένα άλλα containerships, ναυπήγησης από το 2001 έως και το 2008, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα της.
Η βασική δραστηριότητα του Ομίλου Τσάκου είναι τα δεξαμενόπλοια, ενώ συνολικά έχει υπό την κατοχή του 98 πλοία (tankers, bulk carriers, containerships και LNG carriers).
Πωλήσεις – ορόσημα
Η εντυπωσιακή πορεία της ναυλαγοράς των containerships φέτος αποτυπώνεται στην “εκρηκτική” άνοδο των τιμών σε second hand και νεότευκτα πλοία.
Μόνο το Σεπτέμβριο καταγράφηκαν αυξήσεις από 2,2% έως και 12,2% σχεδόν σε όλα τα μεγέθη και τις ηλικίες των μεταχειρισμένων πλοίων, σύμφωνα με τον οίκο ανάλυσης VesselsValue.
Αυτή η κατάσταση έχει δημιουργήσει νέα ορόσημα, όπως η φερόμενη πρόσφατη πώληση του “Cape Chronos” (χωρητικότητας 6.900 TEUs και κατασκευής 2015), ενός πλοίου ελληνικών συμφερόντων. Το τίμημα ξεπέρασε, όπως λένε ναυλομεσίτες, τα 130 εκατ. δολάρια.
