Ναυτιλία | Οι προκλήσεις για τη νέα Πρόδρο της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού | Το Εθνικό Νηολόγιο

Ναυτιλία | Οι προκλήσεις για τη νέα Πρόδρο της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού | Το Εθνικό Νηολόγιο

Η χθεσινή μέρα είναι μία από τις αξιομνημόνευτες για την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Έχοντας ολοκληρώσει την πρώτη της 100ετία, πλέον η Ένωση έθεσε για νέο καπετάνιο της, για πρώτη φορά γυναίκα, την Μελίνα Τραυλού, μία από τις σημαντικότερες επιχειρηματίες του χώρου, με σημαντική πείρα ως βοηθό για τις προκλήσεις που θα αναλάβει.

της Αναστασίας Βαμβακά

Σύμμαχος της νέας προέδρου, είναι ωστόσο και η σκληρή δουλειά του προηγούμενου διαστήματος, δεδομένου ότι ο απερχόμενος πρόεδρος, κ. Θεόδωρος Βενιάμης, είναι από τους μακροβιότερους προέδρους στην ιστορία της Ένωσης και η θητεία του συνέπεσε με μια περίοδο της ελληνικής νεότερης Ιστορίας με πολλές οικονομικές και πολιτικές προκλήσεις και αναταραχές, με την ελληνική ναυτιλία να έχει κληθεί να διαχειριστεί πολλές από αυτές.

Οι προκλήσεις

Είναι ο πρόεδρος που κλήθηκε να εκπροσωπήσει τα θεμιτά συμφέροντα της πρώτης ναυτιλίας απέναντι σε εννέα ελληνικές κυβερνήσεις, μαζί με τις υπηρεσιακές και πληθώρα υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας, καθώς και απέναντι σε ξένα κέντρα εξουσίας.

Βασικό όπλο σε αυτό, ήταν ανεξαρτήτων των πολιτικών διαφορών, η βαθιά πεποίθησή του κ. Βενιάμη ότι η ναυτιλία είναι εθνικό απόκτημα του τόπου και πρέπει να είναι πάντα συνδεδεμένη με την Ελλάδα.

Η κατά τα άλλα πάντα “σκληρή” ΕΕΕ απέκτησε εξωστρεφές χαρακτήρα τα προηγούμενα χρόνια, με την Μελίνα Τραυλού ήδη με τις πρώτες δηλώσεις να δείχνει συνεχίστρια αυτής της αντίληψης. Με δεκάδες μικρές και μεγάλες δράσεις μέσω της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, ενός συλλογικού οργάνου κοινωνικής υπευθυνότητας, η ΕΕΕ προσέφερε σε κρίσιμες στιγμές ( φωτιές, ανθρωπιστική κρίση, προσφυγικό κ.α) στην κοινωνία.

“Ενωμένοι την επόμενη ημέρα”

Οι τέσσερις θητείες του κ. Βενιάμη είναι η μεγαλύτερη απόδειξη της ιδιαίτερης εκτίμησης που έχερε ανάμεσα στους συναδέλφους του, οι οποίοι κάνουν λόγο για έναν δίκαιο, με όραμα για τον κλάδο, δύσκολο διαπραγματευτή αλλά και προσιτό προς όλους. 

“Πιστεύω” του ήταν και είναι, και τώρα που υπάρχει ένα έντονο εκλογικό κλίμα στην Ενωση για τη διαδοχή, ότι την επόμενη ημέρα “όλοι ενωμένοι με τα μανίκια ψηλά για το καλό του κλάδου και του τόπου”.

Το μήνυμα του απερχόμενου προέδρου

“Βασική παράμετρος για την αναβίωση της ναυτοσύνης αποτελεί η βελτίωση της εικόνας του ναυτικού επαγγέλματος καθώς και η αναγκαία αναδιάρθρωση του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης λόγω των χρόνιων αδυναμιών που παρουσιάζει” ανέφερε κατά την απολογιστική ομιλία του ο απερχόμενος πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης.

“Στο παγκόσμιο επίπεδο, o ελληνικός εφοπλισμός επίσης πρωτοστατεί, με τεκμηριωμένες προτάσεις, συμμετέχοντας ενεργά στις διεθνείς διεργασίες για την υιοθέτηση ρεαλιστικών και αποτελεσματικών μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία” ανέφερε σε άλλη σημείο δίνοντας τα βασικά σημεία της επόμενης ημέρας.

“Σε κάθε περίπτωση, θα συνεχίσουμε να διαμηνύουμε ότι η ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει τη βάση ανάπτυξης της νέας γενιάς ναυτικών, αξιωματικών αλλά και κατώτερου πληρώματος, που θα μπορέσει να διακριθεί στο διεθνές εργασιακό στίβο, αξιοποιώντας την εξαίρετη φήμη που έχει η ναυτοσύνη των Ελλήνων και αποκομίζοντας επαγγελματικά οφέλη και προοπτικές.

Όμως θα επαναλάβω, για άλλη μια φορά, ότι οι Έλληνες ναυτικοί εκτός από εξαίρετης ποιότητας επαγγελματίες, καλούνται να είναι και ανταγωνιστικοί όσον αφορά τους οικονομικούς όρους εργασίας, που πρέπει να είναι συμβατοί με τα κρατούντα στη διεθνή ναυτική αγορά εργασίας. Σχετικές νομοθετικές παρεμβάσεις που έγιναν για τη ναυτολόγηση Ελλήνων στα υπό ελληνικής σημαίας πλοία έχουν δημιουργήσει μια νέα τάξη πραγμάτων.

Ο συνδικαλισμός της ναυτεργασίας, ο οποίος πρόσφατα άλλαξε ηγεσία, αντιλαμβανόμενος τη σπουδαιότητα αυτής της παραμέτρου, θα πρέπει να αποδεσμευθεί πλήρως από κωλύματα του παρελθόντος, που αποδεδειγμένα οδήγησαν στη συρρίκνωση του κλάδου των Ελλήνων ναυτικών.

Εξάλλου, όπως προανέφερα, το όραμα της αναβίωσης της ναυτοσύνης στον τόπο μας, ώστε να αποτελέσει πάλι επαγγελματική επιλογή και παράλληλα διέξοδο για τους νέους, πρέπει να είναι σημείο συμπόρευσης πλοιοκτησίας και ναυτεργασίας” σημείωσε ο κ. Βενιάμης.

Η ναυτική εκπαίδευση πάντα στο προσκήνιο

Όπως είπε, “η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών, όλα τα προηγούμενα χρόνια, στάθηκε πλησίον στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, χρηματοδοτώντας μέσω της Συν-Ένωσις τις κτιριακές τους ανάγκες ανακαινίσεων αλλά και τον απαιτούμενο εξοπλισμό τους. Επιπροσθέτως, συναινώντας στην αναγκαιότητα να υπάρξει μια ολιστική προσέγγιση των παθογενειών του ισχύοντος συστήματος, συνεργαστήκαμε στενά με το Ίδρυμα Ευγενίδου, που ανέλαβε για λογαριασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, την εκπόνηση σχετικής μελέτης για τη συνολική αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό αυτού, προκειμένου να μπορέσει η ναυτική εκπαίδευση στη χώρα μας να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις της εποχής για την ανάδειξη άρτια εκπαιδευμένων αξιωματικών.

Αν και η μελέτη έχει παραδοθεί στην Πολιτεία, από την περασμένη άνοιξη, μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία πρωτοβουλία για την αξιοποίηση των συμπερασμάτων και προτάσεων αυτής. Αντιθέτως, διαπιστώνεται ότι γίνονται αποσπασματικές ενέργειες, χωρίς μακροπρόθεσμη προστιθέμενη αξία, οι οποίες μάλλον εντείνουν τα υφιστάμενα προβλήματα, παρά τα αντιμετωπίζουν.

Με την ευκαιρία, θα ήθελα να διευκρινίσω ότι η Ένωσή μας έχει ταχθεί υπέρ της παραγωγής περισσότερων αξιωματικών. Σε καμία περίπτωση, δεν εναντιωνόμαστε στην ίδρυση νέων Ακαδημιών, αλλά δεν μπορούμε να μην καυτηριάζουμε μεμονωμένες ενέργειες, που δεν υποστηρίζονται από ένα ολιστικό πρόγραμμα αντιμετώπισης των διαχρονικών προβλημάτων των ήδη σε λειτουργία Σχολών, όπως είναι η έλλειψη καθηγητών αλλά και το σύστημα εισαγωγής σε αυτές.

Το τρέχον εκπαιδευτικό έτος δεν καλύφθηκαν όλες οι θέσεις των σχολών και είμαστε πολύ κοντά στην επόμενη εξεταστική περίοδο εισαγωγικών εξετάσεων, χωρίς να υπάρχει μια διαμορφωμένη πολιτική. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος και θα υπάρξει ένας καινοτόμος προγραμματισμός για το μέλλον της ναυτικής εκπαίδευσης.

Τέλος, θέλω να αναφερθώ και στη θετική αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για τους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων Ναυτικής Κατεύθυνσης, με την οποία αποκτούν το δικαίωμα προαγωγής πάλι έως τον α’ βαθμό πλοιάρχου και μηχανικού, δεδομένου ότι όποιος νέος επιλέξει το ναυτικό επάγγελμα, επιθυμούμε να του δίνεται η ευκαιρία επαγγελματικής του ανέλιξης, έστω και με αυστηρότερες προϋποθέσεις. Όπως προανέφερα, υπάρχει μια θάλασσα ευκαιρίες.”

Το διεθνές σκηνικό

Σε σχέση με τη διεθνή συγκυρία και την πράσινη μετάβαση, ο κ. Βενιάμης σημείωσε ότι “θα πρέπει όλοι οι νομοθέτες σε παγκόσμιο ή και ευρωπαϊκό επίπεδο να θυμούνται ότι η απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα θα πρέπει να μην οδηγήσει σε στρεβλώσεις του ανταγωνισμού.

Επιπλέον, οι περιφερειακές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ειδικά στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πράσινης συμφωνίας (το λεγόμενο Green Deal) δεν θα πρέπει να υπερκεράσουν την ατζέντα της ναυτιλιακής πολιτικής, διακυβεύοντας την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Οι προσεχείς διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ μαζί με το σύνολο των προτάσεων στο νομοθετικό πακέτο Fit for 55 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα συνεχίσουν να πρωτοστατούν στα θέματα που παρακολουθεί η Ένωσή μας και θέλω να ευχαριστήσω τους συναδέλφους μας που προεδρεύουν στις αρμόδιες Επιτροπές της Ένωσής μας καθώς και τους συμμετέχοντες σε αυτές για το χρόνο που διαθέτουν και τις προσπάθειες που καταβάλλουν για τη διαμόρφωση και επεξεργασία των θέσεών μας.”

Εθνικά νηολόγια

“Μεταξύ των εθνικών μας προτεραιοτήτων όλα αυτά τα χρόνια παρέμεινε η υλοποίηση εκσυγχρονισμού του ελληνικού νηολογίου και ως επακόλουθο η ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας αυτού. Είναι γεγονός ότι, έστω και καθυστερημένα, με καθοριστικές νομοθετικές διορθωτικές ρυθμίσεις του θεσμικού πλαισίου της ελληνικής σημαίας, ήρθησαν στρεβλώσεις και αντινομίες του παρελθόντος και συγκρατήθηκε η αθρόα φυγή των ποντοπόρων πλοίων, των τελευταίων χρόνων, που είχε οδηγήσει σε κρίσιμη αποδυνάμωση τον υπό ελληνική σημαία στόλο και με ότι αυτό συνεπάγεται για τη δύναμη της εκπροσώπησης της Ελλάδος στα διεθνή fora.

Όμως, όπως επανειλημμένως έχουμε υπογραμμίσει, η νομοθετική αυτή αποκατάσταση των στρεβλώσεων δεν αρκεί δυστυχώς για την ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας του υπό ελληνική σημαία πλοίου. Θα πρέπει επιπλέον και άμεσα η διοικητική διαδικασία και υποστήριξη, με πυλώνα το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και τις συναρμόδιες διυπουργικές υπηρεσίες να αναβαθμιστούν πλήρως, ώστε να καταστούν ανταγωνιστικές και ελκυστικές για την πλοιοκτησία σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες που προσφέρουν αλλοδαπά (ευρωπαϊκά και μη) νηολόγια, αντιμετωπίζοντας τις δυστοκίες του ελληνικού γραφειοκρατικού συστήματος νηολόγησης και λειτουργίας αυτής.

Παραμένουμε λοιπόν πιστοί στον εθνικό στόχο ανάκαμψης της ελληνικής σημαίας και αναμένουμε την επιβεβλημένη δράση εκ μέρους της πολιτείας, στην οποία έχουμε υποβάλλει από καιρό σχετικές εποικοδομητικές προτάσεις” ανέφερε.

traulou melina

Το προσωπικό μήνυμα

“Θέλω λοιπόν να τους ευχαριστήσω όλους για τις αξέχαστες στιγμές και τα πολλά συναισθήματα που μοιραστήκαμε, προβληματισμούς, ανησυχίες, επιτυχίες και ειδικά τους συναδέλφους μου στο Προεδρείο και στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΕΕ, που ολοκληρώνει σήμερα τη θητεία του, το οποίο με υποστήριξε με θέρμη στο απαιτητικό έργο της Ένωσής μας” τόνισε ο κ. Βενιάμης και σημείωσε ότι:

“Θα χρησιμοποιήσω, για άλλη μια φορά, το απόφθεγμα του σημαίνοντος αγωνιστή του 1821, Ιωάννη Μακρυγιάννη “Είμαστε εις το “εμείς” και όχι εις το “εγώ””. Και το εμείς για την οικογένεια της ναυτιλίας είναι η Ένωσή μας” υπογράμμισε αναφέροντας ότι “φθάσαμε στον εντυπωσιακό αριθμό των 2.288 πλοίων, και να σας ζητήσω να παραμείνουμε όλοι κοντά στην Ένωση, εγγράφοντας ακόμη περισσότερα πλοία από τη μεγάλη δεξαμενή της ελληνικής πλοιοκτησίας”.

2 thoughts on “Ναυτιλία | Οι προκλήσεις για τη νέα Πρόδρο της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού | Το Εθνικό Νηολόγιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.