Η ιστορία του Mr Jumbo και η ιδέα που τον έκανε εκατομμυριούχο | Το παιχνιδάδικο που έγινε πολυκατάστημα και οι νέοι ανταγωνιστές

Από τα είδη σπιτιού και τα εποχιακά προέρχεται πλέον το πάνω από το 60% του τζίρου της Jumbo, γεγονός που τα τελευταία χρόνια καθιστά την εταιρεία περισσότερο εκπτωτικό πολυκατάστημα με ανταγωνιστές τα σούπερ μάρκετ, τα βιβλιοχαρτοπωλεία, τα καταστήματα οικιακού εξοπλισμού, τις επιχειρήσεις με εποχιακά είδη.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Αυτό γράφει σε άρθρο της η Δήμητρα Μανιφάβα και συνεχίζει την οικονομική ανάλυση. Μπορεί το 1986 όταν ιδρύθηκε η Jumbo να άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στη Γλυφάδα ως κατάστημα παιχνιδιών, όμως από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας η κατάσταση έχει αλλάξει άρδην.

Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, ο ανταγωνισμός για τη Jumbo δεν πρόκειται να ενταθεί το επόμενο διάστημα από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση παιχνιδιών, αλλά από επιχειρήσεις που πωλούν είδη ένδυσης, αξεσουάρ και είδη σπιτιού σε χαμηλές τιμές, όπως είναι για παράδειγμα η Pepco με τα εγκαίνια του πρώτου της καταστήματος στην Ελλάδα να αναμένονται το πιθανότερο εντός της πρώτης εβδομάδας του Οκτωβρίου, η Sinsay που διαθέτει για την ώρα ηλεκτρονικό κατάστημα στην Ελλάδα, αλλά ήδη ετοιμάζεται για να ανοίξει και φυσικά καταστήματα μέσα στο 2023.

Σύμφωνα με την εξαμηνιαία οικονομική έκθεση της Jumbo στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2022 το 41,98% του τζίρου της ή 148,60 εκατ. ευρώ προήλθε από τις πωλήσεις ειδών σπιτιού και το 19,29% ή 68,28 εκατ. ευρώ από εποχιακά είδη. Δεύτερη σε πωλήσεις κατηγορία είναι τα παιχνίδια, αποτελώντας το 19,52% του τζίρου της, ποσοστό που για το α’ εξάμηνο του 2022 αντιστοιχεί σε 69,09 εκατ. ευρώ, απέχοντας, ωστόσο, πολύ από το μερίδιο που καταλάμβανε στον κύκλο εργασιών του ομίλου ακόμη και τρία χρόνια πριν.

Ψιλικά και παρόμοια είδη αποτελούν φέτος το 8,81% του τζίρου της Jumbo (31,18 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο), τα είδη βιβλιοχαρτοπωλείου το 6,79% (24,04%), τα βρεφικά είδη το 3,57% (12,63 εκατ. ευρώ) και τα υπόλοιπα είδη το 0,04%. Το δεύτερο εξάμηνο βεβαίως αναμένεται μια άνοδος των πωλήσεων σε είδη βιβλιοχαρτοπωλείου, λόγω έναρξης σχολικής χρονιάς, καθώς και στα παιχνίδια και εποχιακά, όχι όμως ικανή για να «εκθρονίσει» τα είδη σπιτιού.

Την τελευταία χρονιά πριν από την πανδημία, το 2019, τα είδη σπιτιού στο σύνολο της χρονιάς αποτελούσαν το 35% του τζίρου του ομίλου Jumbo, με τα εποχιακά να βρίσκονται στη δεύτερη θέση και μερίδιο 24% και τα παιχνίδια στην τρίτη θέση με μερίδιο 21%.

Το 2020, χρονιά ωστόσο που δεν είναι απολύτως αντιπροσωπευτική για τον όμιλο, καθώς για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν λειτουργούσαν όχι μόνο τα φυσικά καταστήματα αλλά ούτε και το ηλεκτρονικό του κατάστημα, το μερίδιο των ειδών σπιτιού έφτασε το 39%, των εποχιακών ειδών το 22% και των παιχνιδιών το 20%.

Δεκαπέντε χρόνια πριν τα παιχνίδια αποτελούσαν το 40% για τη Jumbo, με τα εποχιακά είδη και τα είδη σπιτιού να αντιπροσωπεύουν μαζί το 28% και τα βρεφικά προϊόντα το 22%. Το 2010, στην αρχή της χρηματοοικονομικής κρίσης τα παιχνίδια εξακολουθούσαν να έχουν την πρωτοκαθεδρία στις πωλήσεις της Jumbo, αποτελώντας το 34% του τζίρου της, με τα εποχιακά να ακολουθούν (26%) και τα είδη σπιτιού στην τρίτη θέση (20% του κύκλου εργασιών της).

Το 2015 τα είδη σπιτιού αποτελούσαν πλέον την κατηγορία που αποφέρει τις περισσότερες πωλήσεις στην Jumbo (29,7%), με τα παιχνίδια, ωστόσο, τότε να βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση (28,97%) και τα εποχιακά στην τρίτη θέση με 25,06%.

Η ιστορία του Mr Jumbo και η ιδέα που τον έκανε εκατομμυριούχο | Το παιχνιδάδικο που έγινε πολυκατάστημα και οι νέοι ανταγωνιστές

Η ιστορία του Mr Jumbo και η ιδέα που τον έκανε εκατομμυριούχο

Όλοι έχουμε κάποια στιγμή εκνευριστεί ή γελάσει με τις (κατά τα άλλα) έξυπνες διαφημίσεις των Jumbo. Όπως όλοι, έχουμε κάποια στιγμή ψωνίσει από τα Jumbo! Αυτός ήταν ο στόχος του Απόστολου Βακάκη, ο οποίος κρύβεται πίσω από την ελληνική αυτοκρατορία των παιχνιδιών. Ένας επιχειρηματίας που διακρίνεται για τη διορατικότητά και την εργασιομανία του. Ποιος όμως είναι στ’ αλήθεια ο ιδιοκτήτης της αλυσίδας «καταστημάτων της χαράς», που κατέκτησε τα Βαλκάνια;

Ο Απόστολος Βακάκης γεννήθηκε το 1954 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Σε ηλικία οκτώ χρόνων, το 1962, πήγε ως πρόσφυγας με την οικογένεια του στην Ελλάδα. Το success story ξεκινά με την ίδρυση El Greco από τον πατέρα του, η οποία μέσα σε λίγα χρόνια εξελίχθηκε ως μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία παιχνιδιών.  Στην εν λόγω εταιρεία έκανε τα πρώτα επαγγελματικά του βήματα, όταν το 1979 ολοκλήρωσε σπουδές χρηματοοικονομικών και λογιστικής στο Λονδίνο και επέστρεψε στην Ελλάδα.

«Ξεκίνησα από “γιος του μπαμπά μου”. Για να είμαι απολύτως ειλικρινής, μου πήρε δύο χρόνια να συνειδητοποιήσω ότι πρέπει να δουλεύω. Η προσαρμογή μου στην επιχείρηση πήρε χρόνο. Το ’81 όμως αναγκαστικά προσαρμόστηκα. Ανέλαβα τη διεύθυνση παραγωγής στο εργοστάσιο της El Greco στη Ζάκυνθο. Εκεί έμεινα τρία χρόνια και απέκτησα σημαντική πείρα για τη μετέπειτα πορεία μου», είχε δηλώσει ο ίδιος σε συνέντευξη του.

Αργότερα, όταν ανέλαβε εκείνος τα ηνία της El Greco, αποφασίζει να την πουλήσει στην πολυεθνική Hasbro, παίρνοντας ο ίδιος τη διεύθυνση της εταιρείας στην Ελλάδα.

Η μεγάλη απόφαση

Ως ανήσυχο επιχειρηματικό πνεύμα, δεν μπορούσε να απλώς συμβιβαστεί με μια διευθυντική θέση και  αποφασίζει να φτιάξει τη δική του εταιρεία, ξεκινώντας από το… μηδέν. Έτσι προχώρησε το 1986 στη δημιουργία των Jumbo, των «καταστημάτων της χαράς», όπως ο ίδιος τα αποκαλεί. Το πρώτο κατάστημα άνοιξε στη Γλυφάδα και ακολούθησε η δημιουργία καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα.

Προτίμησε να στεγάσει τα πρώτα καταστήματα σε υπόγεια ή στους πάνω ορόφους εμπορικών κέντρων, τους οποίους όλοι οι υπόλοιποι σνόμπαραν, με αποτέλεσμα να προσφέρονται σε πολύ ελκυστικές τιμές.

Μία ακόμη κίνηση που διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της εταιρείας, αποτέλεσε η είσοδός της στο Χρηματιστήριο τον Ιούνιο του 1997. Το γεγονός αυτό απέφερε χρήματα στα ταμεία, κάτι που συνέβαλε στη δημιουργία των τεράστιων καταστημάτων, που όλοι γνωρίζουμε. Τα χρόνια που ακολουθούν βρίσκουν την εταιρεία σταθερά στην κορυφή της επιτυχίας.

Τη δεδομένη στιγμή οι παλιοί μέτοχοι, μεταξύ των οποίων και ο Βακάκης, κατέχουν το 31% των μετοχών, με το 60% να βρίσκεται στα χέρια ξένων θεσμικών.

Ο Φοίβος, η Αθηνά και τα επόμενα βήματα

Το 2004 η εταιρεία αναλαμβάνει -μετά από πλειοδοτικό διαγωνισμό- το δικαίωμα αποκλειστικής παραγωγής και εμπορίας των μασκότ των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, του Φοίβου και της Αθηνάς.

Το επόμενο μεγάλο βήμα ήταν η μετεξέλιξη των Jumbo από μαγαζιά παιχνιδιού σε πολυκαταστήματα, προσφέροντας τους πελάτες τους μια σειρά από άλλα προϊόντα, όπως είδη σπιτιού, εποχιακά και καθαριστικά.

Αυτές οι κινήσεις συνέβαλαν στο να… απογειωθούν τα Jumbo και κόντρα στην κρίση να ανεβάσουν τον τζίρο και την κερδοφορία τους.

«Έχοντας ζήσει τα επεισόδια της Κύπρου το ’74…»

Το δίκτυο που έχει δημιουργηθεί περιλαμβάνει σήμερα 75 καταστήματα σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σκόπια και Αλβανία. «Έχοντας ζήσει τα επεισόδια της Κύπρου το ’74 και το ενδεχόμενο ενός πολέμου (στην Ελλάδα), η αίσθηση που αποκόμισα τότε ήταν ότι η αγορά μας δεν επηρεάζεται, δείχνει να είναι ανελαστική. Αυτό, όμως, δεν πρέπει να το λαμβάνουμε ως δεδομένο. Καλό είναι να υπάρχει αισιοδοξία, στον βαθμό όμως που αυτό δεν γίνεται θανατηφόρο», δήλωσε σε συνέντευξη του.

Το ελικόπτερο και τα σποτάκια

Ο Απόστολος Βακάκης μετακινείται από το ένα κατάστημά του… στο άλλο, με ιδιωτικό ελικόπτερο. Ο ίδιος είπε πως «με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζουμε τρεις επισκέψεις την ημέρα, όταν με τον παραδοσιακό θα επιτυγχάναμε μόνο μία. Το ελικόπτερο μπορεί να ακούγεται φαντεζί επιλογή, στην πράξη όμως είναι ένα εργαλείο αντίστοιχο του αεροπλάνου».

Όσο για τα viral διαφημιστικά σποτάκια των πολυκαταστημάτων, λέγεται ότι αποτελούν έμπνευση του ίδιου του επιχειρηματία.

Η άλλη όψη…

Η εταιρεία έχει βρεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο του ΕΦΕΤ, της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτών και άλλων αρμοδίων φορέων. Δεν είναι λίγες οι φορές που αναγκάστηκε να καταβάλει χρηματικά ποσά ως πρόστιμα, για την προέλευση πολλών προϊόντων από Κίνα.

Όπως δεν είναι λίγες οι φορές που βρέθηκε στο στόχαστρο ακόμα και των ίδιων της των εργαζομένων, που πραγματοποίησαν κινητοποιήσεις διαμαρτυρόμενοι για χαμηλούς μισθούς. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να αναγνωριστεί το γεγονός ότι ο όμιλος προσφέρει εργασία σε χιλιάδες πολιτών.

Η διαμάχη για την πισίνα των 700 m²

Ο Βακάκης πέρασε και προσωπικές… περιπέτειες. Το 2013 το Δασαρχείο Πεντέλης και κάτοικοι της περιοχής είχαν καταγγείλει ότι ο εργολάβος που ανέλαβε την κατασκευή του σπιτιού του στην Πολιτεία, πετούσε μπάζα από τις εκσκαφές που έγιναν για τη δημιουργία πισίνας 700 τετραγωνικών μέτρων(!) σε δασική έκταση.

Μάλιστα, του επιβλήθηκε ποινή με τριετή αναστολή και πρόστιμο πολλών χιλιάδων ευρώ. Ασκήθηκε έφεση κατά της απόφασης, όπου υποστηρίχτηκε πως τα συνεργεία δεν έριξαν ουδέποτε μπάζα σε δασική έκταση, αλλά κηπευτικό χώμα σε ιδιωτική έκταση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *