Πώς ξεμπλοκάρει ο διαγωνισμός για την Υποθαλάσσια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Ν. Καβάλας

Πώς ξεμπλοκάρει ο διαγωνισμός για την Υποθαλάσσια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Ν. Καβάλας

Την απεμπλοκή του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Υποθαλάσσιας Αποθήκης Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) Νότιας Καβάλας σηματοδότησε η χθεσινή συνάντηση ανάμεσα στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τον πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Οι Κώστας Σκρέκας και Αθανάσιος Δαγούμας βρέθηκαν και συζητήσαν στον απόηχο, των προ δεκαημέρου, βαρύτατων χαρακτηρισμών του τελευταίου για τις προτάσεις του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) να συμπεριληφθούν στον κανονισμό τιμολόγησης της ΥΑΦΑ και τα συνοδευτικά έργα για την αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου. Να θυμίσουμε, ότι των δηλώσεων Δαγούμα ακολούθησε την περασμένη Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου συνάντηση του προέδρου της ΡΑΕ και της CEO του Διαχειριστή Μαρίας Ρίτα Γκάλι.

Το παρασκήνιο

Σύμφωνα με όσα είπε στον ΟΤ ανώτατη πηγή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «η ατζέντα της χθεσινής συνάντησης των Σκρέκα – Δαγούμα συμπεριελάμβανε και το θέμα του διαγωνισμού της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας». Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ έχει κολλήσει εδώ και μήνες στο στάδιο της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών από τους φιναλίστ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean) καθώς η ΡΑΕ έχει καθυστερήσει στην έκδοση του κανονισμού τιμολόγησης της υποθαλάσσιας αποθήκης.

Ο ίδιος αξιωματούχος μιλώντας στον ΟΤ σημείωσε ότι «η ΡΑΕ προχώρησε στη σύνταξη σχεδίου κανονισμού τιμολόγησης, βάσει συγκεκριμένων επιστημονικών και τεχνικών μεθοδολογιών. Το σχέδιο αυτό θα βγει στη δημοσιότητα πιθανότατα μέσα στην εβδομάδα».

Αναφορικά με τη διένεξη ανάμεσα στη ΡΑΕ και τον ΔΕΣΦΑ για τα έργα αναβάθμισης του ΕΣΦΑ με δεδομένη την πρόβλεψη για μεγάλη αύξηση της ζήτησης φυσικού αερίου, σύμφωνα με όσα εξηγεί στον ΟΤ άλλη αρμόδια πηγή «αυτά δεν συνδέονται με τον κανονισμό τιμολόγησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας. Τα έργα αυτά έχουν να κάνουν συνολικά με τις εκτιμήσεις για τις ανάγκες του ΕΣΦΑ τα επόμενα χρόνια και όχι με την επένδυση της Ν. Καβάλας».

Υπενθυμίζεται, σύμφωνα με τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας ο Διαχειριστής θεωρεί αναγκαία ως έργα την κατασκευή δεύτερου αγωγού Κομοτηνής – Θεσσαλονίκης και Αθήνας – Θεσσαλονίκης καθώς η χωρητικότητα των υφιστάμενων δεν μπορούν να καλύψουν τις μελλοντικές ανάγκες κατανάλωσης.

Το δημόσιο και τα στρατηγικά αποθέματα

Το ΥΠΕΝ, σύμφωνα με την ανώτατη πηγή, «δεν έχει καμία δυνατότητα παρέμβασης στον κανονισμό τιμολόγησης. Το ελληνικό δημόσιο, μπορεί να παρέμβει μόνο για έναν λόγο», λέει στον ΟΤ ο ίδιος αξιωματούχος: «Για την τήρηση στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας σε φυσικό αέριο. Και βιώνοντας την τρέχουσα ενεργειακή κρίση αντιλαμβανόμαστε το πόσο σημαντικό είναι να τηρούνται τέτοια αποθέματα». Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το ελληνικό δημόσιο δεν αποκλείεται να αναλάβει μέρος του κόστους της επένδυσης για αυτό το σκοπό. Δηλαδή για την τήρηση στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας.

Με τον τρόπο αυτό δεν αποκλείεται ο κανονισμός τιμολόγησης να προβλέπει χαμηλότερο ποσοστό επιμερισμού του κόστους της επένδυσης στους χρήστες του ΕΣΦΑ. Πληροφορίες θέλουν να το 50% του κόστους να περάσει στους χρήστες, το 35% να καλυφθεί από την Ε.Ε. (έργο PCI) και το 15% από τους επενδυτές. Αν όντως το ελληνικό δημόσιο επιδιώξει να τηρεί στρατηγικά αποθέματα τότε το 50% ίσως να χαμηλώσει.

Το ύψος της επένδυσης για την αξιοποίησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας εκτιμάται σε 300 με 400 εκ. ευρώ.

Η χρησιμότητα της ΥΑΦΑ

Η αξιοποίηση της εκκρεμεί εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία. Αν λειτουργούσε σήμερα η ΥΑΦΑ θα πρόσφερε οικονομική ανάσα 400 εκ. ευρώ, εν μέσω της ενεργειακής κρίσης.

Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας είναι ένα εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου και με τις κατάλληλες επενδύσεις μπορεί να χρησιμεύσει ως αποθηκευτικός χώρος ποσοτήτων του συγκεκριμένου καυσίμων σε περιόδους χαμηλών τιμών και διάθεσης του με αυτά τα χαμηλά κόστη μέσω του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου στους καταναλωτές σε εποχές ενεργειακής κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε.

Τον περασμένο Οκτώβριο σε εκδήλωση ο πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Γιώργος Περιστέρης είχε υπογραμμίσει πως αν η αποθήκη αερίου της Καβάλας λειτουργούσε θα πρόσφερε ετήσια εξοικονόμηση 400 εκ. ευρώ στους καταναλωτές. Ο επικεφαλής της εισηγμένης είχε κάνει τις εκτιμήσεις αυτές με τις πρωτόγνωρες τιμές του φυσικού αερίου που επικρατούσαν πριν από τέσσερις μήνες.

Αν λοιπόν συνταχθεί ο κανονισμός τιμολόγησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι έτοιμο να ανάψει το πράσινο φως για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης. Ο κανονισμός είναι προαπαιτούμενο από τους υποψήφιους επενδυτές προκειμένου να καταρτίσουν και να υποβάλλουν τις οικονομικές προσφορές τους.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.