Πόσο ασφαλείς είναι σήμερα οι αεροπορικές πτήσεις;

Πόσο ασφαλείς είναι σήμερα οι αεροπορικές πτήσεις;

Οι αναφορές για τρομακτικά και μερικές φορές τραγικά περιστατικά σε αεροπλάνα έγιναν περισσότερες φέτος, με αποτέλεσμα πολλοί να αναρωτιούνται αν είναι ακόμα ασφαλές να πετάς.

Από τον Chris Isidore/CNN Business

Μία τάπα πόρτας έσκασε σε πτήση της Alaska Airlines αφήνοντας μια ανοιχτή τρύπα στην άτρακτο ενός Boeing 737 Max. Τα τηλέφωνα και τα ρούχα των επιβατών ξεκίνησαν να αιωρούνται στην άτρακτο και κάποια από αυτά εκτοξεύτηκαν έξω τη νύχτα καθώς έπεφταν οι μάσκες οξυγόνου, ενώ το αεροπλάνο κατευθύνθηκε προς το έδαφος, ευτυχώς χωρίς σοβαρούς τραυματισμούς.

Ένα άλλο αεροσκάφος της Boeing έχασε ύψος τόσο απότομα που οι επιβάτες πετάχτηκαν στην οροφή της καμπίνας, αφήνοντας δεκάδες τραυματίες που χρειάστηκαν νοσηλεία κατά την προσγείωση.

Επιβατικό αεροσκάφος συγκρούστηκε με στρατιωτικό αεροπλάνο σε αεροδρόμιο του Τόκιο, σκοτώνοντας πέντε μέλη της ιαπωνικής ακτοφυλακής που ανταποκρίνονταν σε περιστατικό σεισμού.

Και συνέβησαν περισσότερα ασήμαντα περιστατικά, όπως όταν ένας τροχός 90 κιλών έπεσε από ένα αεροπλάνο κατά την απογείωση του, συνθλίβοντας σταθμευμένα οχήματα στο έδαφος. Η μηχανή ενός άλλου αεροπλάνου πήρε φωτιά. Τζετ που προσγειώθηκε σε ένα αεροδρόμιο ανακαλύφθηκε ώρες αργότερα ότι είχε χάσει ένα κρίσιμο πλαστικό πάνελ.

Όλα αυτά τα περιστατικά κέρδισαν αντάξια την προσοχή μιας Kardashian στα social media…

Αλλά η απάντηση στο ερώτημα εάν είναι ακόμα ασφαλές να πετάς δεν είναι τόσο απλή.

Η γρήγορη απάντηση είναι ότι οι πτήσεις είναι ασφαλείς –πιο ασφαλείς από τις περισσότερες μορφές ταξιδιού- και πολύ, πολύ πιο ασφαλείς από τη βόλτα με το αυτοκίνητο που κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι καθημερινά χωρίς να το σκέφτονται δύο φορές.

«Όταν φτάσετε στο αεροδρόμιο και επιβιβαστείτε στην άτρακτο υπό πίεση, αυτό είναι το πιο ασφαλές μέρος του ταξιδιού», είπε ο Anthony Brickhouse, ερευνητής ατυχημάτων και καθηγητής ασφάλειας της αεροπορίας στο Αεροναυτικό Πανεπιστήμιο Embry-Riddle. «Κινδυνεύετε περισσότερο στο δρόμο προς το αεροδρόμιο με το αυτοκίνητο».

Αλλά είναι επίσης αλήθεια ότι πρόκειται για καθαρή τύχη που η αμερικανική αεροπορική βιομηχανία έχει διατηρήσει ανέπαφο το σχεδόν τέλειο ρεκόρ ασφαλείας της.

Alaska Airlines

15 σχεδόν τέλεια χρόνια

Από τότε που ένα αεροσκάφος εσωτερικών πτήσεων συνετρίβη στο Buffalo της Νέας Υόρκης τον Ιανουάριο του 2009, σκοτώνοντας 49 επιβαίνοντες και έναν στο έδαφος, μόνο πέντε άλλοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε δυστυχήματα σε προγραμματισμένες εμπορικές πτήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες:
– Τρεις επιβάτες σκοτώθηκαν το 2013 όταν ένα αεροσκάφος της Asiana Airlines διαλύθηκε και συνετρίβη κοντά στον διάδρομο στο Σαν Φρανσίσκο.
– Μία επιβάτης σε πτήση Southwest του 2018 πέθανε όταν ένα κάλυμμα κινητήρα έσπασε το παράθυρο δίπλα στο σημείο που καθόταν.
– Ένας επιβάτης σκοτώθηκε το 2019 όταν ένα μικρό αεροπλάνο γλίστρησε από τον διάδρομο στην Αλάσκα.

Συγκριτικά, κατά μέσο όρο περισσότεροι από 100 άνθρωποι ημερησίως πέθαιναν στους δρόμους και τους αυτοκινητόδρομους της Αμερικής μεταξύ 2003 και 2022, το πιο πρόσφατο έτος για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία από τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα ολόκληρου του έτους.

Η κατεστραμμένη άτρακτος της πτήσης 214 της Asiana Airlines είναι ορατή στον διάδρομο προσγείωσης στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Σαν Φρανσίσκο αφού συνετρίβη κατά την προσγείωση και κάηκε το Σάββατο 6 Ιουλίου 2013

Ωστόσο, άλλες μορφές πτήσης δεν είναι και τόσο ασφαλείς.

Σχεδόν 300 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους από το 2009 ενώ ταξίδευαν σε πτήσεις «κατ’ απαίτηση», όπως ιδιωτικά τζετ. Και σχεδόν 5.500 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στη γενική αεροπορία, τα οποία είναι συνήθως μικρά αεροπλάνα που συχνά λειτουργούν από ερασιτέχνες πιλότους. Ενώ η εμπορική αεροπορία έχει το ασφαλέστερο ρεκόρ μεταξύ των επιλογών μεταφοράς, οι σιδηρόδρομοι είναι η δεύτερη ασφαλέστερη μορφή ταξιδιού.

Οι σιδηρόδρομοι είχαν 71 θανάτους επιβατών στα προαστιακά τρένα και η Amtrak από το 2009 έως το περασμένο έτος. Όμως τα επιβατικά τρένα διένυσαν πολύ λιγότερα μίλια από τα αεροπλάνα ή τα μηχανοκίνητα οχήματα.

Όταν ελέγξετε τον πολύ μεγαλύτερο αριθμό μιλίων που διανύθηκαν με αεροπλάνα, είναι σαφώς πολύ πιο επικίνδυνο να ταξιδεύετε στο έδαφος από το να πετάτε με μια εμπορική αεροπορική εταιρεία των ΗΠΑ είπε ο Ed Pierson, διευθυντής του Ιδρύματος για την Ασφάλεια της Αεροπορίας και σκληρός επικριτής της Boeing. Ο ίδιος ανέφερε ότι γνωρίζει τα στατιστικά στοιχεία, αλλά λόγω των ανησυχιών σχετικά με τους ποιοτικούς ελέγχους στην κατασκευάστρια εταιρείΑ αεροσκαφών, θα αρνιόταν να πετάξει με το Boeing 737 Max ο ίδιος ή ένα μέλος της οικογένειας του. Έχει μάλιστα κατέβει από ένα Max λίγο πριν από την αναχώρηση του, αφού έκπληκτος ανακάλυψε ότι βρισκόταν στο συγκεκριμένο μοντέλο αεροπλάνου.

Ωστόσο, ο Pierson είπε ότι είναι πρόθυμος να πετάει με τα περισσότερα αεροπλάνα, ακόμη και με πολλά παλαιότερα μοντέλα Boeing. «Βγάζοντας το Max από την εξίσωση, (το πέταγμα) έχει αποδειχθεί ότι είναι αρκετά ασφαλές», είπε.

Η καταστροφή αποφεύχθηκε οριακά

Δυστυχώς, το ιστορικό ασφάλειας των τελευταίων ετών όσον αφορά τις αεροπορικές πτήσεις δεν αποτελεί εγγύηση για την ασφάλεια στο μέλλον. Το ρεκόρ για τη βιομηχανία αεροπορικών ταξιδιών των ΗΠΑ σχεδόν χωρίς θανάτους οφείλεται εν μέρει στις προσπάθειες των αεροπορικών αρχών, των αεροπορικών εταιρειών και των κατασκευαστών αεροσκαφών, παρά την κριτική που ασκήθηκε πρόσφατα και στις τρεις αυτές ομάδες.

Αλλά κυρίως ήταν καθαρή τύχη.

Σε κάθε περίπτωση, αν τα πράγματα είχαν πάει λίγο διαφορετικά, τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να ήταν πολύ χειρότερα.

Το αεροπλάνο της Alaska Air που έχασε το βύσμα της πόρτας πετούσε για περισσότερο από δύο μήνες χωρίς τα τέσσερα μπουλόνια που χρειάζονταν για να κρατηθεί το βύσμα της πόρτας στη θέση του, σύμφωνα με το National Transportation Safety Board. Είχε πραγματοποιήσει 153 πτήσεις προτού χάσει το βύσμα της πόρτας στα 16.000 πόδια. Είκοσι δύο από αυτές τις πτήσεις ήταν μεταξύ Χαβάης και ηπειρωτικής χώρας.

Εάν η πόρτα είχε σκάσει στο κανονικό υψόμετρο πτήσης των 35.000 ποδιών ή ώρες από το πλησιέστερο αεροδρόμιο πάνω από τον ανοιχτό Ειρηνικό Ωκεανό, ή αν το βύσμα είχε πάει κατευθείαν πίσω και χτυπούσε την ουρά του αεροπλάνου, πιθανότατα θα είχε προκάλεσε απώλεια του αεροσκάφους και των 177 επιβαινόντων.

Και αυτό δεν ήταν το μόνο περιστατικό. Πριν από ένα χρόνο, η συζήτηση για την αεροπορική ασφάλεια δεν επικεντρωνόταν στα αεροπλάνα της Boeing. Ήταν σε μια σειρά παραλίγο αστοχιών σε διαδρόμους προσγείωσης στα αεροδρόμια των ΗΠΑ με αναφορές για περιστατικά συγκρούσεων που είχαν αποτραπεί ελάχιστα.

Οι παρολίγο αεροπορικές τραγωδίες στο έδαφος

Στις 4 Φεβρουαρίου του 2023, ένα αεροσκάφος της FedEx έφτασε σε απόσταση 45 μέτρων από τον διάδρομο προτού οι πιλότοι του συνειδητοποιήσουν ότι ένα αεροσκάφος της Southwest βρισκόταν σε διαδικασία απογείωσης στον ίδιο διάδρομο. Ήταν ένα από τα πέντε τέτοια περιστατικά στα οποία μία τραγωδία αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή σε μια περίοδο μόλις επτά εβδομάδων στις αρχές του περασμένου έτους.

Και κανένα από αυτά τα περιστατικά δεν ήταν τόσο σοβαρό όσο ένα άλλο τον Ιούλιο του 2017, όταν ένα αεροσκάφος της Air Canada με έναν κυβερνήτη που ήταν ξύπνιος για περισσότερες από 19 ώρες παραλίγο να προσγειωθεί σε τροχόδρομο στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Σαν Φρανσίσκο όπου γέμιζαν με επιβάτες τρία αεροσκάφη προκειμένου να απογειωθούν.

Το NTSB αργότερα διαπίστωσε ότι το αεροσκάφος της Air Canada έφτασε σε απόσταση 30 μέτρων από το έδαφος πριν απογειωθεί ξανά χωρίς να έρθει σε επαφή με κανένα από τα επιβατικά στο έδαφος. Η ρυθμιστική αρχή ασφαλείας είπε ότι περισσότεροι από 1.000 άνθρωποι στα τέσσερα αεροπλάνα μπορεί να είχαν χάσει τη ζωή τους αν το -τελικά- ατύχημα δεν είχε αποφευχθεί την τελευταία στιγμή.

«Θα ήταν η χειρότερη καταστροφή στην ιστορία της αεροπορίας», είπε ο Brickhouse. «Οι πιλότοι, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι μηχανικοί -είναι όλοι άνθρωποι και οι άνθρωποι κάνουν λάθη. Εργαζόμαστε για να σχεδιάσουμε το σύστημα έτσι ώστε όταν γίνονται λάθη, να μπορούμε να ανακάμψουμε από αυτά χωρίς να υπάρξει τραγωδία».

Ωστόσο, ο Pierson είπε ότι το σύστημα βρίσκεται υπό άνευ προηγουμένου πίεση και οι ρυθμιστικές αρχές, οι αεροπορικές εταιρείες και οι κατασκευαστές αεροσκαφών όπως η Boeing πρέπει να κάνουν σοβαρές αλλαγές. «Νομίζω ότι το σύστημα βρίσκεται υπό τρομερό άγχος», είπε. «Υπάρχει έλλειψη προσωπικού, στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, έλλειψη πιλότων, προσωπικού συντήρησης, προσωπικού παραγωγής αεροσκαφών».

Ο κλάδος μαστίζεται από υπερβολική αυτοπεποίθηση;

Αυτό που ανησυχεί περισσότερο τον Pierson είναι η άποψη ότι η φαινομενική ασφάλεια του αμερικανικού συστήματος αερομεταφορών σημαίνει ότι τίποτα δεν χρειάζεται να βελτιωθεί. «Υπάρχει μια αίσθηση υπερβολικής αυτοπεποίθησης», είπε. «Συνεχίζουμε να προσπαθούμε να υποβαθμίζουμε τα πάντα και να μιλάμε για το πόσο ασφαλές είναι το σύστημα. Δεν είναι η σωστή νοοτροπία. Αυτή είναι η νοοτροπία που σκοτώνει τους ανθρώπους».

Ο Brickhouse πιστεύει ότι τα αεροπλάνα σε χρήση σήμερα είναι ασφαλή. Ο ίδιος είπε ότι το δράμα του περιστατικού στην Alaska Air έφερε την προσοχή σε μια σειρά από άλλα γεγονότα που από μόνα τους δεν αποτελούν σοβαρή απειλή, ακόμη κι αν δεν έπρεπε να έχουν συμβεί. «Έχουμε ελέγχους ασφαλείας στην αεροπορία όλη την ώρα. Δεν πρόκειται όμως να συνταχθεί γενικό κατηγορητήριο κατά της αεροπορικής βιομηχανίας», είπε. «Αλλά μετά την Alaska Air, έγινε ένα γεγονός χιονοστιβάδας και όλοι έγιναν υπερευαίσθητοι».

Παρά το γεγονός ότι έχει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην ασφάλεια του συστήματος από τον Pierson, ο Brickhouse είπε επίσης ότι δεν θα απέρριπτε κανέναν που φοβάται να πετάξει αυτή τη στιγμή ή που θέλει να αποφύγει ένα αεροπλάνο όπως το 737 Max. Και έχει τις δικές του ανησυχίες για ζητήματα όπως ο αριθμός των ατυχημάτων που αποφεύχθηκαν κατά ελάχιστο στα αεροδρόμια της χώρας. «Δεν πιστεύω στην τύχη, αλλά είμαστε τυχεροί που αυτά τα περιστατικά δεν μετατράπηκαν σε καταστροφές», είπε. «Όταν έχετε μια τάση που συνεχίζει να εμφανίζεται, πρέπει να εστιάσετε στη διόρθωσή της».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *