Οι Ηνωμένες Πολιτείες κατάσχεσαν ένα ιρανικό φορτίο πετρελαίου που βρισκόταν σε πλοίο που διαχειρίζεται η Ρωσία κοντά στην Ελλάδα και θα στείλουν το φορτίο στις Ηνωμένες Πολιτείες με άλλο πλοίο, δήλωσαν τρεις πηγές που γνωρίζουν το θέμα, όπως αναφέρει το Reuters.
Οι ελληνικές αρχές κατέσχεσαν τον περασμένο μήνα το υπό ιρανική σημαία Pegas, με 19 μέλη ρωσικού πληρώματος στο πλοίο, κοντά στις ακτές του νότιου νησιού της Εύβοιας λόγω των κυρώσεων της ΕΕ.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Είπαν ότι το πλοίο κατασχέθηκε στο πλαίσιο των κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας για την εισβολή στην Ουκρανία. Ωστόσο, το πλοίο απελευθερώθηκε αργότερα λόγω σύγχυσης σχετικά με τις κυρώσεις για τους ιδιοκτήτες του.
Το δεξαμενόπλοιο, το οποίο μετονομάστηκε σε Lana την 1η Μαρτίου και φέρει ιρανική σημαία από την 1η Μαΐου, παρέμεινε έκτοτε κοντά στα ελληνικά ύδατα. Προηγουμένως έφερε ρωσική σημαία.
Πηγή του ελληνικού υπουργείου Ναυτιλίας δήλωσε την Πέμπτη ότι το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ “ενημέρωσε την Ελλάδα ότι το φορτίο του πλοίου είναι ιρανικό πετρέλαιο”.
“Το φορτίο έχει μεταφερθεί σε άλλο πλοίο που έχει μισθωθεί από τις ΗΠΑ”, πρόσθεσε η πηγή, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται αφού οι Ηνωμένες Πολιτείες επέβαλαν την Τετάρτη κυρώσεις σε αυτό που περιέγραψαν ως ”δίκτυο λαθρεμπορίας πετρελαίου και ξεπλύματος χρήματος που υποστηρίζεται από τη Ρωσία” για τη Δύναμη Quds των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν, ακόμη και όταν η Ουάσινγκτον προσπαθεί να αναβιώσει την πυρηνική συμφωνία με το Ιράν. Αμερικανοί αξιωματούχοι δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Η κατάσχεση επιβεβαιώθηκε από άλλη δυτική πηγή που γνωρίζει το θέμα, η οποία πρόσθεσε ότι το φορτίο μεταφέρθηκε στο δεξαμενόπλοιο Ice Energy με σημαία Λιβερίας, το οποίο διαχειρίζεται η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Dynacom.
Πηγή της Dynacom επιβεβαίωσε ότι “η μεταφορά του πετρελαίου βρισκόταν σε εξέλιξη από το πλοίο στο Ice Energy της Dynacom, το οποίο στη συνέχεια θα αποπλεύσει για τις Ηνωμένες Πολιτείες”.
Το ιρανικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA ανέφερε την Τετάρτη ότι το υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν κάλεσε τον επιτετραμμένο της πρεσβείας της Ελλάδας στην Τεχεράνη μετά την κατάσχεση του φορτίου ενός πλοίου που βρισκόταν “υπό τη σημαία της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν στα ελληνικά ύδατα και ενημερώθηκε για τις έντονες αντιρρήσεις” της ιρανικής κυβέρνησης.
Σύμφωνα με τα δεδομένα εντοπισμού του πλοίου Ice Energy, βρισκόταν σήμερα αγκυροβολημένο κοντά στην Εύβοια.
Μια δαπανηρή μεταφορά πετρελαίου μεταξύ δεξαμενόπλοιων στη θάλασσα υπογραμμίζει τα βήματα που είναι διατεθειμένος να κάνει τουλάχιστον ένας Κινέζος αγοραστής για να εξασφαλίσει την ομαλή ροή πετρελαίου από την ανατολική Ρωσία προς την Ασία.
Οπως μεταδίδει το Βloomberg, oι αγοραστές χρησιμοποιούν δημιουργικούς τρόπους για να διατηρήσουν τις ροές, καθώς περισσότεροι πλοιοκτήτες αποφεύγουν το ρωσικό πετρέλαιο λόγω των πιθανών επιπτώσεων από οικονομικές κυρώσεις, σύμφωνα με ναυλομεσίτες. Μικρά πλοία χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά μεταξύ του ρωσικού λιμανιού Kozmino και της θάλασσας ανοιχτά του Yeosu στη Νότια Κορέα, όπου τα φορτία μεταφέρονται από πλοίο σε πλοίο σε υπερδεξαμενόπλοια για το επόμενο σκέλος του ταξιδιού στην Κίνα.
Αυτή η διαδικασία είναι ασυνήθιστη για το αργό ESPO, ένα είδος ρωσικού πετρελαίου που συνήθως φορτώνεται σε μικρότερα δεξαμενόπλοια για ένα άμεσο, πενθήμερο ταξίδι στην Κίνα. Ενώ αυξάνει το συνολικό χρόνο και το κόστος, οι μεσίτες είπαν ότι η πρακτική γίνεται πιο κοινή καθώς οι πλοιοκτήτες και οι αγοραστές δίνουν προτεραιότητα στην έτοιμο απόθεμα μικρών πλοίων για να μεταφέρουν πετρέλαιο από το Kozmino μέσα από σύντομες διαδρομές.
Οι πρόθυμοι αγοραστές ρωσικού αργού πρόκειται να επωφεληθούν από τις μεγάλες εκπτώσεις σε σχέση με τις παγκόσμιες τιμές αναφοράς, καθώς άλλοι αποφεύγουν τις συμφωνίες με τη Μόσχα λόγω του πολέμου της στην Ουκρανία. Το φτηνό πετρέλαιο το έχει καταστήσει ελκυστικό για κορυφαίους καταναλωτές όπως η Κίνα και η Ινδία που συνεχίζουν τις εισαγωγές από τον παραγωγό του ΟΠΕΚ+, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζουν διεθνή καταδίκη και αυξανόμενα οικονομικά εμπόδια.
Η Κίνα πρόκειται να λάβει σχεδόν όλες τις φορτώσεις ESPO αυτόν τον μήνα, μια κατηγορία που ρέει συχνά σε άλλες χώρες όπως η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία λόγω της εγγύτητας και των απλών Logistics.
Ο αριθμός των πλοιοκτητών και των ασφαλιστών που είναι πρόθυμοι να χειριστούν φορτώσεις από την ανατολική και τη δυτική Ρωσία μειώνεται, ανέφεραν ναυλομεσίτες. Αυτό έχει δημιουργήσει μια πρόκληση logistics για τους παραγωγούς και τους αγοραστές, καθώς εργάζονται με λιγότερα δεξαμενόπλοια και πρέπει να εξετάσουν τον καλύτερο τρόπο ανάπτυξης των διαθέσιμων τύπων πλοίων.