
Πώς θα «ζωντανέψει» ο αγωγός αερίου Ελλάδας – Ιταλίας…
Ξανακατέβασαν από τα… ράφια το σχέδιο για τον υποθαλάσσιο αγωγό αερίου Ελλάδας-Ιταλίας, ο ΥΠΕΝ Θόδωρος Σκυλακάκης και ο Κωνσταντίνος Ξιφαράς (ΔΕΠΑ Εμπορίας και IGI Poseidon, η εταιρία που ‘τρέχει’ το έργο μαζί με τους Ιταλούς της Edison).
Οι προϋποθέσεις τώρα για να προχωρήσει το έργο είναι οι εξής: Πρώτον λύνεται το θέμα με τις περιοχές ΝΑΤURA, δεύτερον ότι διευκολύνεται το χρηματοδοτικό και τρίτον η γεωπολιτική παράμετρος.
Στην τρίτη και πολύ σημαντική παράμετρο θυμίζουμε ότι πρότζεκτ που είναι συνέχεια του μεγάλου αγωγού EastMed (αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας-Ιταλίας) είχε παγώσει όταν η Ουάσιγκτον με non paper προς τη Λευκωσία και την Αθήνα δήλωνε ότι «δεν θα υποστήριζε την υλοποίηση του αγωγού για λόγους οικονομικής βιωσιμότητας, επιβάρυνσης του περιβάλλοντος αλλά και για λόγους ασφάλειας στην Ανατολική Μεσόγειο».
Ο πραγματικός λόγος όμως τότε, όπως μας είπαν διπλωματικές πηγές στην Αθήνα, αλλά και οι άνθρωποι που βρίσκονταν στην Πρεσβεία, ήταν οι σφοδρές αντιδράσεις της Άγκυρας που ήθελαν τον αγωγό να περνάει οπωσδήποτε από την Τουρκία.
Ο φίλος (και της στήλης) Τζέφρι Πάιατ φέρεται να είπε τότε «ας μην τους στεναχωρούμε, αρκετά προβλήματα έχουμε μαζί τους…».
Τώρα η κατάσταση άλλαξε….
…Kαι η κρίσιμη συνάντηση Σκυλακάκη – Κοέν…
Η ρήξη Ισραήλ-Τουρκίας είναι μεγάλη και οι ισραηλινοί προχωρούν όλα τα ενεργειακά τους έργα ερήμην της Άγκυρας και με συνεταίρο την Ελλάδα.
Αυτό πιστοποιήθηκε στην πρόσφατη επίσκεψη παραμονές Χριστουγέννων, του Ισραηλινού υπουργού Ενέργειας κ. Έλι Κοέν με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θόδωρο Σκυλακάκη.
Αποφασίστηκε να προχωρήσουν τα κοινά έργα μεταξύ των δύο χωρών στους τομείς της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και του φυσικού αερίου.
Στην κατεύθυνση αυτή, η εξειδικευμένη ιταλική εταιρία κατασκευής σωλήνων Tenaris και ο Πρόεδρος της IGI Poseidon, Κωνσταντίνος Ξιφαράς, συνεργάστηκαν για εκτεταμένες δοκιμές αντοχής υλικών υψηλής απόδοσης και συγκολλήσεων, υπό συνθήκες υψηλής πίεσης που προσομοιώνουν τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου μέσω των υποθαλάσσιων αγωγών που έχει ήδη σχεδιάσει η IGI Poseidon για φυσικό αέριο.
Επίσης ανακοινώθηκε και συνεργασία IGI Poseidon με τη Σωληνουργεία Κορίνθου, για την προώθηση της ασφαλούς και αποδοτικής μεταφοράς υδρογόνου μέσω υποθαλάσσιων αγωγών υψηλής πίεσης.
Τότε ο Φαμπρίτσιο Ματτάνα, στέλεχος της Edison και Διευθύνων Σύμβουλος της IGI Poseidon, είχε υπενθυμίσει πως ο αγωγός θα διασφαλίζει και το ρόλο του υδρογόνου στην ενεργειακή μετάβαση.
Επίσης πρόσφατα υπογράφτηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) η απόφαση για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων της κατασκευής και λειτουργίας του υποθαλασσίου αγωγού καθώς και των συνοδευτικών του εγκαταστάσεων, καθώς «πατούσαν» πάνω σε περιοχή Natura, η οποία δεν περιλαμβανόταν στο δίκτυο προστατευόμενων περιοχών της χώρας όταν είχε αρχικώς εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη του έργου προ δεκαετίας.
Ένας τελευταίος, αλλά όχι έσχατος λόγος είναι ότι ο επανεκλεγείς Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στηρίζει τα ορυκτά καύσιμα, άρα και οι Αμερικανοί αλλάζουν ρότα.
Να θυμίσουμε επίσης πως ο αγωγός EastMed-Poseidon, συνολικού μήκους 2.100 χλμ. από το Ισραήλ ως την Ιταλία μέσω Ελλάδας, έχει σχεδιαστεί για να είναι πλήρως συμβατός και με υδρογόνο, παρέχοντας ένα διάδρομο προς την ΕΕ για υδρογόνο που θα παράγεται στο Ισραήλ, την Κύπρο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς και για υδρογόνο που θα εισάγεται από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική.
Πρόκειται για έναν διασυνδετήριο αγωγό αμφίδρομης ροής για τη μεταφορά των ενεργειακών πόρων της Ανατολικής Μεσογείου στις ευρωπαϊκές αγορές, μέσω της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ιταλίας.
Η συνολική δυναμικότητά του έχει σχεδιαστεί για την παροχή ποσοτήτων φυσικού αερίου και υδρογόνου προς την Κύπρο, την Ελλάδα, την Ιταλία και τις λοιπές ευρωπαϊκές αγορές έως 12 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης σε μέγιστη ροή 20 δισ. κυβικών μέτρων τον χρόνο.
Πληροφορίες από τη στήλη wiseman