Hellas Liberty | Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά

liberty lifo 1
Hellas Liberty | Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά

Στη σκιά του εγκαταλελειμμένου σιλό, δίπλα στα τεράστια αδρανή μηχανήματα και λίγα μέτρα από τις πέτρινες δεξαμενές βρίσκεται το Hellas Liberty, ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας και το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά.


Με τις άγκυρες βιραρισμένες, καθαρό, με τη σημαία να κυματίζει στην πρύμνη, χωρίς ίχνος σκουριάς στις λαμαρίνες και με την πλώρη στραμμένη στην μπούκα του λιμανιού, μοιάζει έτοιμο να σαλπάρει γι’ ακόμα μία φορά στα 77 του χρόνια. Η αποστολή του, όμως, είναι διαφορετική.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Το Hellas Liberty, το μεγαλύτερο ίσως πλωτό μουσείο της Μεσογείου, δεν αποτελεί μόνο ένα ατόφιο και πλήρως επισκέψιμο κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας αλλά και μια σπάνια ευκαιρία να σκεφτούμε την απόσταση που έχει διανύσει η Ελλάδα από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι σήμερα και τον τρόπο που η θάλασσα διαμόρφωσε τη συλλογική μας ταυτότητα.

Πλοία του ενός ταξιδιού

Ενώ ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος μαινόταν, όλα έδειχναν ότι οι ΗΠΑ δεν θα έμεναν για πολύ αμέτοχες. Με τον συμμαχικό στόλο να μειώνεται, η ναυπήγηση φορτηγών πλοίων με ελαφρύ οπλισμό, ικανών να μεταφέρουν σε νηοπομπές τα απαραίτητα στην εμπόλεμη Ευρώπη, κρίθηκε επιτακτική.

Τα πλοία αυτά, που πήραν τη συμβολική ονομασία λίμπερτυ, ξεκίνησαν να ναυπηγούνται το 1941. Σε μια άνευ προηγουμένου ναυπηγική φρενίτιδα, 2.711 τέτοιου τύπου πλοία κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ ως το 1945.


Ο Ρούσβελτ θα αναφερθεί με διόλου κολακευτικά λόγια στις ναυπηγικές τους γραμμές, το «Time» θα τα χαρακτηρίσει «ασχημόπαπα», ενώ πολλοί θα μιλήσουν για «πλοία του ενός ταξιδιού». Τα λίμπερτυ, όμως, που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην έκβαση του πολέμου, έμελλε να μακροημερεύσουν. Άλλωστε, 2.400 από αυτά βγήκαν αλώβητα από τις πολεμικές επιχειρήσεις.

Μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ αποφάσισε να διατηρήσει ως εφεδρικά κάποια από αυτά και τα υπόλοιπα θα διατεθούν προς πώληση σε τρίτες χώρες για εμπορικούς σκοπούς.

Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Ο κ. Ευάγγελος Κούζιλος, πρόεδρος του Δ.Σ. του Ομίλου Φίλων Λίμπερτυ και συνταξιούχος πλοίαρχος στην κουβέρτα του Hellas Liberty. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σήμερα μόλις τέσσερα από αυτά τα 2.711 πλοία εξακολουθούν να υπάρχουν. Δύο, πλήρως λειτουργικά, βρίσκονται στις ΗΠΑ και αποτελούν πλωτά μουσεία, διατηρώντας τα πολεμικά τους χρώματα. Εκεί υπάρχει ένα ακόμα, προσαραγμένο, που έχει μετατραπεί σε εργοστάσιο. Το τέταρτο δεν είναι άλλο από αυτό που βρίσκεται στον Πειραιά.


Με τον ελληνόκτητο στόλο να έχει αποδεκατιστεί, τα λίμπερτυ αποτέλεσαν την απαραίτητη μαγιά για την ανασυγκρότησή του. Εκατό από αυτά θα περιήλθαν άμεσα σε Έλληνες πλοιοκτήτες, ενώ υπολογίζεται ότι περισσότερα από 600, σε σύνολο 943 που διατέθηκαν, τα διαχειρίστηκαν εταιρείες ελληνικών συμφερόντων. Τα «ασχημόπαπα» λίμπερτυ, πολύχρωμα πλέον και χωρίς τον ελαφρύ οπλισμό τους, θα μεσουρανήσουν τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες, μεταφέροντας γενικό και χύδην φορτίο σε όλον τον κόσμο.


Σήμερα μόλις τέσσερα από αυτά τα 2.711 πλοία εξακολουθούν να υπάρχουν. Δύο, πλήρως λειτουργικά, βρίσκονται στις ΗΠΑ και αποτελούν πλωτά μουσεία, διατηρώντας τα πολεμικά τους χρώματα. Εκεί υπάρχει ένα ακόμα, προσαραγμένο, που έχει μετατραπεί σε εργοστάσιο. Το τέταρτο δεν είναι άλλο από αυτό που βρίσκεται στον Πειραιά.

Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Στο λίμπερτυ Hellenic Star της Hellenic Lines ο κ. Ευάγγελος Κούζιλος πραγματοποίησε το πρώτο του μπάρκο το 1967. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


«Ήταν σοφά και απόλυτα μελετημένα πλοία» μας λέει ο κ. Ευάγγελος Κούζιλος, πρόεδρος του Δ.Σ. του Ομίλου Φίλων Λίμπερτυ και συνταξιούχος πλοίαρχος. Ο ίδιος, που ξεκίνησε την καριέρα του το 1967 σε λίμπερτυ, ανέλαβε, τέσσερις δεκαετίες μετά, το τιμόνι του Hellas Liberty. Χαρακτηρίζει τα πλοία αυτής της σειράς «φωτεινό παράδειγμα», πυλώνα στη γιγάντωση της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, που «συνεισέφερε και συνεισφέρει τεράστια ποσά στη χώρα και στους εργαζόμενους».

Ένα Λίμπερτυ ξεπροβάλλει στον Πειραιά

Τα τελευταία ελληνόκτητα λίμπερτυ οδηγήθηκαν σε διαλυτήρια στα μέσα της δεκαετίας του ’80, όμως το στίγμα τους αποδείχθηκε ανεξίτηλο. Μια γενιά ναυτικών γαλουχήθηκε σε αυτά, ενώ μια σειρά πλοιοκτητών, που συχνά ξεκινούσαν την καριέρα τους ως ναυτικοί εκεί, μεγαλούργησε.

Η ιδέα για την απόκτηση ενός λίμπερτυ, το οποίο θα λειτουργούσε ως κοιτίδα μνήμης για τη μεταπολεμική εμπορική ναυτιλία, άρχισε να ωριμάζει τη νέα χιλιετία.

Μια ομάδα μελών της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, με εμπνευστή τον εφοπλιστή Σπύρο Μ. Πολέμη, εντόπισε το καράβι σε ναυτική βάση στη Φλόριντα, η ομογένεια κινητοποιήθηκε και το Κογκρέσο, με ειδικό νόμο, το παραχώρησε στο ελληνικό Δημόσιο, ενώ συστήθηκε ο Όμιλος Φίλων Λίμπερτυ, ο φορέας διαχείρισής του πλοίου που καλύπτει και τα έξοδά του.


Ανήμερα του Αγίου Νικολάου, 6 Δεκεμβρίου του 2008, και ενώ είχαν προηγηθεί πρόχειρες επισκευές, αναχώρησε ρυμουλκούμενο από τις ΗΠΑ. Έφτασε στον Πειραιά μετά από ταξίδι 35 ημερών, σκορπώντας συγκίνηση σε όσους το περίμεναν στο λιμάνι. «Είμαι εδώ από την πρώτη μέρα. Από τότε που το βρήκαμε, στην Αμερική» μας εκμυστηρεύεται ο κ. Κούζιλος. «Το μεγαλύτερό σας μπάρκο;» τον ρωτάμε. «Το μεγαλύτερό μου», συμφωνεί χαμογελώντας.

Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Η θέα από τη κόντρα γέφυρα του πλοίου. Σε πρώτο πλάνο οι μπίγες, οι ανεμοδόχοι και η είσοδος στο αμπάρι που πλέον αποτελεί αίθουσα εκδηλώσεων και μαθημάτων. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Η αποκατάσταση του Hellas Liberty ήταν το νέο στοίχημα. «Ήταν παροπλισμένο από το 1982. Η φθορά, μεγάλη» εξηγεί. Χρειάστηκαν σχεδόν δύο χρόνια εργασιών ώστε το καράβι να βρει την παλιά του λάμψη. Στην προσπάθεια συνεισέφερε οικονομικά μια μικρή ομάδα Ελλήνων εφοπλιστών, ενώ η γενναιόδωρη δωρεά του ιδρυτή της Costamare, καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου έδωσε τη δυνατότητα να ολοκληρωθεί η αποκατάστασή του. Η ολοκλήρωση των επισκευών ξύπνησε την επιθυμία για ταξίδι στον παλιό καπετάνιο.


«Είπα “πάμε στην Αμερική να φορτώσουμε στάρια. Είμαστε έτοιμοι να περάσουμε επιθεώρηση και στο πιο δύσκολο λιμάνι”» μας εξομολογείται, παρότι ο ίδιος ξέρει ότι οι πιθανότητες το Hellas Liberty να ταξιδέψει ξανά αυτοδύναμα είναι σχεδόν μηδαμινές.

Ταινίες, εκδηλώσεις, εκθέσεις, μαθήματα- η νέα ζωή του Hellas Liberty

Στο σημείο όπου βρίσκεται το Hellas Liberty ο χρόνος φαίνεται να έχει παγώσει. Το παλιό φορτηγό πλοίο, σε μια γωνιά του λιμανιού όπου από καιρό έχουν σταματήσει οι εμπορικές δραστηριότητες, αποτελεί ένα δυσεύρετο σκηνικό. Δεν είναι τυχαίο ότι σκηνές από διεθνείς και ελληνικές κινηματογραφικές παραγωγές έχουν γυριστεί εκεί.

Ο επισκέπτης του πλοίου, μόλις περάσει τη σκάλα και ανέβει στην κουβέρτα του, έχει την ευκαιρία να το θαυμάσει σχεδόν απ’ άκρη σ’ άκρη. Τα αμπάρια του έχουν διαμορφωθεί κατάλληλα ώστε να φιλοξενούν εκδηλώσεις, ομιλίες και μαθήματα, ενώ σε δύο από αυτά φιλοξενούνται μόνιμες εκθέσεις. Το κομοδέσιο του πλοίου είναι και αυτό πλήρως προσβάσιμο, όπως και η γέφυρα με το ξύλινο τιμόνι, τα μπρούντζινα όργανα και τον ασύρματο. Από τα ανοιχτά καταστρώματα προσφέρεται μια σπάνια και, δεδομένου του σκηνικού, νοσταλγική θέα του μεγάλου λιμανιού.


Η είσοδος στο σπουδαίο έκθεμα είναι δωρεάν και ο κ. Κούζιλος βρίσκεται εκεί για να απαντήσει πρόθυμα στις ερωτήσεις των επισκεπτών. Άλλωστε, η επιθυμία του για το λίμπερτυ και τη δεύτερη του δεκαετία στο λιμάνι του Πειραιά είναι ξεκάθαρη: «Θέλουμε κόσμο να έρχεται, ιδιαίτερα νέους, και κάποιους να το αγαπήσουν πιο πολύ και από εμάς».

Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Μόνο τα απαραίτητα. Η λιτή, για τα σημερινά δεδομένα, γέφυρα του πλοίου με το ξύλινο τιμόνι, την πυξίδα και τον μπρούτζινο τηλέγραφο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Το chart room. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Κομμάτι της μόνιμης συλλογής που φιλοξενείται σε αμπάρι του Hellas Liberty Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Στο μηχανοστάσιο του Hellas Liberty. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Άποψη του μηχανοστασίου. Η ατμομηχανή που έφεραν εξασφάλιζε στα λίμπερτυ μέγιστη ταχύτητα 11,5 κόμβων. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Στην «καρδιά» του πλοίου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Ο μπρούτζινος τηλέγραφος στο μηχανοστάσιο του Hellas Liberty. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
H μεγάλη έκθεση με τις φωτογραφίες των 100 πρώτων λιμπερτυ που περιήλθαν στην κατοχή των Ελλήνων εφοπλιστών μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου σε αμπάρι του πλοίου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Hellas Liberty: Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά
Το πρυμναίο τμήμα του Hellas Liberty και στο φόντο το σιλό. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

5 thoughts on “Hellas Liberty | Αυτό το πλοίο είναι το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Πειραιά

  1. απο το liberty Μητρόπολις έπεσε στον Ατλαντικό και επέζησε…τον βρήκαν 6 ώρες μετά…ο κύριος Κουζιλος μου έδωσε και όλα τα στοιχεία του πλοίου όταν έκανα το αφιέρωμα στον πατέρα μου
    https://www.youtube.com/watch?v=E-r1aOOUmEE

  2. Κάποιες περισσότερες πληροφορίες εδώ.

    Από το Google βρίσκουμε επίσης αυτό το τηλέφωνο : 697 182 9562

    Περισσότερα δε γνωρίζουμε

  3. Παρακαλώ ενδιαφέρομαι να επισκεφτω το λιμπερτι στον Πειραια. Ποιες μέρες και ώρες μπορώ; ευχαριστώ

  4. Εκανα σε ΤΡΙΑ,,,,, στο ΣΑΡΩΝΙΣ στο ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΚΑΛ. και στο HELL.STAR.,,,,,τα δεδομενα των ανεσεων αυτων των πλοιων αν και κτιστηκαν για μια περατζαδα και μονον ηταν καταπληκτικα ειδικα για εμας τους Ελληνες που τα 95 % των πλοιων της τοτε εποχης ηταν ΚΟΥΙΜΠΕΚΕΣ ΣΚΕΤΕΣ……..Καμπινες-Τραπεζα,,ριες =Κουζινα -Μπανια -Ζεστα Κρυα Νερα -Θερμανσεις κ.λ.π………..Παρ ολα αυτα παρολα αυτα και παλι τα μετεπειτα χρονια σε μια περισσοτερη εξελιξη περιοδο …..πολλα απο ΑΤΜΟ το γυρισαν σε ΝΤΙΖΕΛ, αλλα τελος παντων αυτη η ταχυτητα των 10,5 μιλ. την ωρα με θαλασσα λαδι καταντουσε πλεον εκνευριστικη……….Εαν ειχε καιρο απο πλωρα τοτε ΤΡΕΙΣ ΒΑΡΔΙΕΣ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΦΑΝΑΡΙ και βαλε……..ΑΓΑΝΤΑ στο “ΚΟΤΕΤΣΙ ” οπως ελεγαν τοτε αυτη την Γεφυρα με τα τρια παραθυρακια………Μπιγες ΑΜΠΑΡΙΑ …….θησαυρος σκετος…….αλλα τα Τζενεραλαδικα τροποποιημενα με τρεις κουραδορους σε καθε αμπαρι ηθελες με τις ξυλινες μπουκαπορτες τρεις ημερες για να κανεις σπατσαμεντο (χωρις χιονια και βροχες)…….Αλλες εποχες αλλα αξεχαστα χρονια……Τωρα εμεις θελουμε GENERAL SURVEY……Γεια σας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *