FAZ: Γαλλικά Rafale «εναντίον» γερμανικών Eurofighter – Η αγορά από την Ελλάδα

FAZ: Γαλλικά Rafale «εναντίον» γερμανικών Eurofighter - Η αγορά από την Ελλάδα
FAZ: Γαλλικά Rafale «εναντίον» γερμανικών Eurofighter – Η αγορά από την Ελλάδα

Στην αγορά Rafale από την Αθήνα αναφέρεται η Frankfurter Allgemeine Zeitung και σχολιάζει ότι «μετά και την παραγγελία των αεροσκαφών από την Ελλάδα η εταιρεία παραγωγής Dassault μπορεί πλέον να καυχιέται για μία ακόμη παραγγελία από την ΕΕ και το ΝΑΤΟ».

Σύμφωνα με την Deutsche Welle, το δημοσίευμα αναφέρει πως «τα μαχητικά αεροσκάφη Rafale, που για πολύ καιρό πετούσαν μόνο για τη γαλλική πολεμική αεροπορία, δεν προκαλούν πια γέλια. Η πώλησή τους σε χώρες όπως η Αίγυπτος, το Κατάρ και η Ινδία έβαλε τέλος σε πολλές κριτικές». 

Όπως τονίζεται, «ένα είναι σίγουρο: οι Έλληνες παραγγέλνουν πολεμικό εξοπλισμό από την Γαλλία από τη δεκαετία του 70, με την τελευταία να αποτελεί γεωπολιτικό σύμμαχο της Ελλάδας στην περιοχή».

Προσθέτει ακόμα ότι πρόσφατα η Γαλλία έσπευσε να υποστηρίξει την Ελλάδα στη διαμάχη με την Τουρκία για τους φυσικούς πόρους υπογραμμίζοντας ότι η εν λόγω παραγγελία δεν αποτελεί έκπληξη. «Απλά δείχνει ότι η αγορά των πολεμικών αεροσκαφών είναι μέρος της πολιτικής. Η Γερμανία δεν είναι σε θέση με τα Eurofighter να ανταγωνιστεί την γαλλική διπλωματία των κανονιοφόρων», σημειώνει το δημοσίευμα.

Η FAZ αναφέρει πως «οι Γερμανοί πρέπει να ελπίζουν σε διαφανείς διαδικασίες στις εξαγωγές όπλων, στις οποίες θα υπερέχει τελικά το καλύτερο προϊόν. Ενδιαφέρον έχει η ερώτηση με ποια κριτήρια θα γίνονται στο μέλλον οι εξαγωγές, όταν σε λίγα χρόνια Γερμανοί και Γάλλοι θα θέλουν να πουλήσουν το νέας γενιάς μαχητικό FCA, το οποίο κατασκευάζουν από κοινού οι δύο χώρες».

Λίγα λόγια για το Eurofighter

Το Eurofighter Typhoon είναι ένα μαχητικό αεροσκάφος 4.5ης γενιάς, ευρωπαϊκής κατασκευής. Πρόκειται για ένα αεροσκάφος παντός καιρού, πολλαπλών ρόλων το οποίο κατασκευάζεται από την κοινoπραξία Eurofighter. Το Typhoon είναι ένα από τα πιο προηγμένα δείγματα δουλειάς της ευρωπαϊκής αεροδιαστημικής και αμυντικής βιομηχανίας, και υπηρετεί στις πολεμικές αεροπορίες 6 χωρών.

Το αεροσκάφος Eurofighter

Αρχικά προοριζόμενο να αντικαταστήσει μια σειρά εντελώς διαφορετικών αεροσκαφών (Lockheed F-104 Starfighter, SEPECAT Jaguar, BAe Harrier), το Typhoon προοριζόταν από την αρχή να είναι ένα αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων. Κατά τους πιλότους που έχουν πετάξει με το αεροσκάφος είναι ένα μαχητικό εύκολο στον χειρισμό, πολύ ευέλικτο και ιδιαίτερα ταχύ. Η ευελιξία του είναι κατά ένα μεγάλο ποσοστό απόρροια δύο χαρακτηριστικών:

  • Κατ’ αρχάς η “χαλαρωμένη” διαμήκης ευστάθεια του αεροσκάφους με το κέντρο πίεσης των φτερών να βρίσκεται πίσω από το κέντρο βάρους του αεροσκάφους (υποηχητικά). Κατά τη διάρκεια της υπερηχητικής πτήσης το αεροσκάφος έχει σχεδιασθεί ώστε το κέντρο πίεσης να μεταφέρεται μπροστά από το κέντρο βάρους, οδηγώντας σε ένα αεροσκάφος με διαμήκη αεροδυναμική ευστάθεια.
  • Δεύτερον, τα πτερύγια canard, δηλαδή πτερύγια ελιγμών, μικρού σχετικά εμβαδού, τοποθετημένα ακριβώς μπροστά από το κύριο φτερό του αεροπλάνου, τα οποία έχει αποδειχθεί ότι αυξάνουν ραγδαία τις ικανότητες στροφής και ελιγμών. Έχουν εμβαδόν 2,5 τετραγωνικών μέτρων και με εγκάρσια κλίση προς τα κάτω (anhedral). Επίσης κατά την προσγείωση μπορούν να χρησιμεύσουν ως επιφάνειες παραγωγής οπισθέλκουσας, πράγμα που σημαίνει ότι συντελούν στη μείωση της αναγκαίου μήκους διαδρόμου για την προσγείωση. Όσον αφορά το κύριο φτερό, είναι σχήματος “κομμένου” δέλτα (και όχι σύνθετου όπως στο EAP ή σε αεροσκάφη όπως το F-16), εφοδιασμένου με “φλάπερονς“, εμβαδού 50 τετραγωνικών μέτρων. Οι αισθητήρες του συστήματος αυτοπροστασίας βρίσκονται σε θάλαμους στα ακροπτέρυγα.

Κατανομή υλικών κατασκευής στο Eurofighter Typhoon

Αυτή η ανάγκη για μεγάλη ευελιξία έχει οδηγήσει τους σχεδιαστές να εισαγάγουν πολλά δομικά στοιχεία ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος και η λειτουργία του αεροσκάφους σε πολύ μεγάλες γωνίες προσβολής, όπως η τοποθέτηση των εισαγωγών των κινητήρων κάτω από το πιλοτήριο, ώστε να εξασφαλίζεται η τροφοδότηση του κινητήρα με αέρα σε όλες τις συνθήκες.

Το αεροσκάφος είναι κατασκευασμένο κατά 82% από συνθετικά ανθρακονημάτων και υαλονημάτων και κατά 15% από τιτάνιο και κράματα αλουμινίου, πράγμα που σημαίνει ότι το βάρος του είναι ιδιαίτερα μικρό. Συγκεκριμένα το κενό βάρος του σκάφους είναι μόλις 11 τόνοι, που σημαίνει ότι μπορεί να δεχτεί εφόδια βάρους έως και 12 τόνων. Είναι ικανό για μέγιστη ταχύτητα πλέον του Mach 2.0 σε μέγιστο ύψος 55.000 ποδών. Σημαντική είναι δε και η χρήση βαφών και υλικών μείωσης του στίγματος ραντάρ, κυρίως της πρόσοψης του αεροσκάφους. Τα υλικά αυτά αποτελούν το υπόλοιπο 3% της κατασκευής του αεροπλάνου.

Το Eurofighter Typhoon σε airshow

Οι συνδυασμοί αυτοί δίνουν τη δυνατότητα στο αεροσκάφος να αντέχει σε επιτάχυνσεις της τάξης των +9/-3g, ορίων προγραμματισμένων στον υπολογιστή του αεροσκάφους. Εν τούτοις έχει γίνει χρήση της εμπειρίας από παρόμοια συστήματα, και έτσι σε κατάσταση ανάγκης ο πιλότος μπορεί προσωρινά να υπερβαίνει τα όρια αυτά.

Το Typhoon χρησιμοποιεί σύστημα προστασίας από αποπροσανατολισμό του πιλότου (Automated Recovery System), αρκεί ο πιλότος να τον αναγνωρίσει έγκαιρα. Κατά τ’ άλλα στο αεροσκάφος περιέχεται ένα γυάλινο πιλοτήριο, τυπικό των σύγχρονων πολεμικών αεροσκαφών, καθώς και χειριστήρια HOTAS (Hands On Throttle and Stick), τα οποία επιτρέπουν στον πιλότο να χειρίζεται όλα τα βασικά συστήματα μάχης του αεροσκάφους μόνο από τους διακόπτες και τα κουμπιά που έχει στο χειριστήριο και στη μανέτα των κινητήρων. Μια πρωτοτυπία του Typhoon στον τομέα της εργονομίας στο πιλοτήριο, είναι η λειτουργία Φωνητικής Εισαγωγής Δεδομένων. Με αυτή είναι δυνατόν να γίνουν φωνητικά οι εξής λειτουργίες:

Το Eurofighter Typhoon σε airshow, επιδεικνύοντας ένα φορτίο πυραύλων αέρος-αέρος, και τους φορείς και πυλώνες του.

  • Εισαγωγή δεδομένων στόχου και πτήσης
  • Χειρισμός δεδομένων οθονών MFD
  • Επιλογή στόχων και διανομή στα υπόλοιπα αεροσκάφη

Ο αεριοστροβιλοπροωθητήρας EJ.200

Τέλος χρησιμοποιούνται δύο αεριοστροβιλοπροωθητήρων EuroJet EJ.200 που παρέχουν 60 kN ώσης (90 kN με χρήση μετάκαυσης). Η ακτίνα δράσης του (πτήση προς τον στόχο – προσβολή – επιστροφή στην βάση) είναι γύρω στα 1.400 χιλιόμετρα, η οποία μπορεί να επεκταθεί με την δυνατότητα εναέριου ανεφοδιασμού που έχει. Άλλες σημαντικά στοιχεία του είναι η ικανότητα για STOL (Short Take-off and Landing), και η δυνατότητα “supercruise”, που κατά κατασκευάστρια εταιρεία το Typhoon διαθέτει. Έτσι του επιτρέπεται να ξεπερνάει την ταχύτητα του ήχου χωρίς την χρήση μετάκαυσης.

FAZ: Γαλλικά Rafale «εναντίον» γερμανικών Eurofighter – Η αγορά από την Ελλάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *