Γιατί οι ευρωπαίοι αγρότες έβγαλαν τα τρακτέρ στους δρόμους

Γιατί οι ευρωπαίοι αγρότες έβγαλαν τα τρακτέρ στους δρόμους

Γιατί οι ευρωπαίοι αγρότες έβγαλαν τα τρακτέρ στους δρόμους

Κοινό πρόβλημα για όλους είναι η «πράσινη ατζέντα» της Κομισιόν και ο ανελέητος ανταγωνισμός λόγω της εισαγωγής γεωργικών προϊόντων προερχομένων από χώρες που δεν δίνουν δεκάρα για το περιβάλλον. Η Ανατολική Ευρώπη διαμαρτύρεται για τα ουκρανικά σιτηρά, οι Ιβηρες και οι Ιταλοί για την ξηρασία που δεν αποζημιώνεται

Ο Φεβρουάριος δεν μπήκε καλά για τις κεφαλές της Ευρωπαϊκής Ενωσης όσον αφορά την πρόσληψη της «πράσινης» ενέργειας και ανάπτυξης από τους ευρωπαίους αγρότες. Οι ζωηρές διαμαρτυρίες των αγροτών που πήγαν στις Βρυξέλλες για να πιέσουν τους ηγέτες της ΕΕ και τα βίαια επεισόδια με τις αστυνομικές δυνάμεις έκαναν τον γύρο του κόσμου μέσω των διεθνών media.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Τα αιτήματά τους, γνωστά: οι αγρότες λένε ότι τους πνίγουν οι φόροι και οι «πράσινοι» κανόνες της Κομισιόν και ότι ως επαγγελματίες υφίστανται ανελέητο ανταγωνισμό από εισαγόμενα γεωργικά προϊόντα (προερχόμενα από χώρες που δεν έχουν ιδιαίτερες περιβαλλοντικές ευαισθησίες και δεν δίνουν δεκάρα για την «πράσινη» ανάπτυξη). Από πολιτικής πλευράς το ζήτημα είναι πώς η αγροτική αγανάκτηση θα εκδηλωθεί στις κάλπες των ευρωεκλογών.

Βρυξέλλες, 1η Φεβρουαρίου: Διμοιρία αστυνομικών καταστολής διαδηλώσεων επιχειρεί κάτω από ένα πανό της Κομισιόν που προπαγανδίζει τη συμμετοχή στις ευρωεκλογές (REUTERS/Yves Herman)

Το BBC παρουσίασε περίληψη των κινητοποιήσεων που έχουν γίνει σε όλη την Ευρώπη τις τελευταίες ημέρες. Εγραψε ότι οι επαγγελματίες του πρωτογενούς τομέα βγήκαν στους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων για να εκφράσουν τα παράπονά τους, τόσο για την κρίση κόστους ζωής όσο και για τις «πολιτικές βιωσιμότητας» της Κομισιόν.

Ξεκίνησε με τη Γαλλία. «Κλείνοντας μεγάλα τμήματα αυτοκινητοδρόμων, οι αγρότες προκάλεσαν το πρώτο σοβαρό πρόβλημα στον νέο πρωθυπουργό Γκαμπριέλ Ατάλ, ο οποίος αναγκάστηκε να μεταβεί σε ένα αγρόκτημα στα νοτιοδυτικά της χώρας για να κατευνάσει την οργή τους». Πέρα από τα πανευρωπαϊκά ζητήματα που προαναφέρθηκαν, οι γάλλοι αγρότες καταφέρονται και εναντίον του γαλλικού κράτους, εστιάζοντας στη γραφειοκρατία του. «Λένε ότι δίνουν αγώνα επιβίωσης και ότι δεν θα σταματήσουν».

Στη Γαλλία, σχολίασαν οι Βρετανοί, συνέβησαν και τραγικά πράγματα στο πλαίσιο των αγροτικών κινητοποιήσεων: «Την περασμένη εβδομάδα, μια νεαρή αγρότισσα και η 12χρονη κόρη της σκοτώθηκαν όταν ένα αυτοκίνητο έπεσε επάνω σε οδόφραγμα αγροτών στα περίχωρα της Τουλούζης. Την προηγουμένη του περιστατικού αυτού η φονευθείσα είχε πει στο γαλλικό ραδιόφωνο ότι συμμετείχε στις διαδηλώσεις για να υπερασπιστεί το επάγγελμά της και για να φροντίσει για το μέλλον των θυγατέρων της»…

O φρέσκος στον πρωθυπουργικό θώκο της Γαλλίας Γκαμπριέλ Ατάλ (όρθιος δίπλα στα δεμάτια σανού) συνομιλεί με αγελαδοτρόφους (REUTERS/Nacho Doce)

Για τη Γερμανία, όπου συγκυβερνά το κόμμα των μαξιμαλιστών οικολόγων Πράσινοι, το BBC έγραψε ότι οι διαμαρτυρίες έχουν γενικευτεί. Οι γερμανοί αγρότες είναι εξοργισμένοι εξαιτίας της σταδιακής κατάργησης των φορολογικών ελαφρύνσεων όσον αφορά το αγροτικό πετρέλαιο κίνησης. Για το συγκεκριμένο θέμα είναι απόλυτοι: λένε ότι αναμφισβήτητα τους οδηγεί σε χρεοκοπία. Και εκεί καυτηριάζονται τα μέτρα Ευρωπαϊκής Ενωσης, τα οποία είναι προαπαιτούμενα για την πληρωμή των αγροτών (μείωση της χρήσης λιπασμάτων στο 20%, παραχώρηση του 4% της καλλιεργήσιμης γης σε μη παραγωγικές δραστηριότητες, κ.λπ.).

Κατόπιν το βρετανικό μέσο συσχέτισε τις πανευρωπαϊκές αγροτικές διαμαρτυρίες με το Ουκρανικό: «Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία απέκλεισε τους εμπορικούς δρόμους στη Μαύρη Θάλασσα. Η ΕΕ ήρε τους περιορισμούς στις εισαγωγές ουκρανικών προϊόντων και αυτά κατέκλυσαν τις ευρωπαϊκές αγορές. Αυτό είχε ως πρώτη επίπτωση τη μείωση των τιμών στις γειτονικές της Ουκρανίας χώρες, δηλαδή στις Ουγγαρία, Πολωνία και Ρουμανία, όπου τα ντόπια ομοειδή προϊόντα έμειναν αδιάθετα. Πέρυσι τα πολωνικά τρακτέρ είχαν βγει στους δρόμους».

Η Κομισιόν επέβαλε περιορισμούς στις ουκρανικές εξαγωγές αλλά, μόλις η διάρκειά τους έληξε, οι Ουγγαρία, Πολωνία και Τσεχία ανακοίνωσαν δικούς τους περιορισμούς. Τώρα οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης απαιτούν από την ΕΕ να αναθεωρήσει οριστικά τα μέτρα απελευθέρωσης του εμπορίου με την Ουκρανία. «Σήμερα στους δρόμους βρίσκονται πάλι οι αγρότες της Ρουμανίας και της Πολωνίας. Οι Πολωνοί ξεκίνησαν τη διαμαρτυρία τους στις 24 Ιανουαρίου, με βασικό αίτημα το μπλοκάρισμα των ουκρανικών γεωργικών προϊόντων, κυρίως των σιτηρών. Και την περασμένη εβδομάδα απέκλεισαν περισσότερους από 160 δρόμους».

Και οι έλληνες αγρότες κινητοποιήθηκαν: στιγμιότυπο από συγκέντρωση τρακτέρ στην εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης, στο ύψος της Αταλάντης (REUTERS/Giorgos Moutafis)

Εγραψαν οι Βρετανοί: «Στις μεσογειακές χώρες οι αγρότες δεν επηρεάζονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία, όμως είναι ευάλωτοι στην κλιματική αλλαγή, καθώς οι κυβερνήσεις της Ισπανίας και της Πορτογαλίας εξετάζουν τη θέσπιση εκτάκτων περιορισμών στη χρήση του νερού σε κάποιες περιοχές λόγω της έντονης ξηρασίας. Στη Σικελία ήδη έκλεισαν δρόμοι από τα τρακτέρ, με αίτημα την καταβολή αποζημιώσεων για την ξηρασία του περασμένου θέρους, που κατέστρεψε τις σοδειές. Οι σικελοί μικροπαραγωγοί κατηγορούν την Κομισιόν ότι βοηθάει μόνο τις μεγάλες εταιρείες».

Το κείμενο των Βρετανών έκλεισε με την επισήμανση ότι πολιτική εκμετάλλευση των υπαρκτών αγροτικών προβλημάτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση επιχειρούν ήδη οι ακροδεξιοί –το κόμμα της Μαρίν Λεπέν στη Γαλλία, η «Εναλλακτική» στη Γερμανία, κ.ά. αλλού–, ωστόσο εξέφρασε την ελπίδα ότι δεν θα καταφέρουν και πολλά πράγματα, καθώς «οι αγρότες όχι μόνο δεν είναι εξτρεμιστές, αλλά γνωρίζουν καλύτερα από πολλούς άλλους πόσο σημαντική είναι η Ευρώπη για αυτούς».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *