“Σώμα με σώμα” κοντράρονται Έλληνες και Κινέζοι εφοπλιστές για την πρωτοκαθεδρία στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, με τις συναλλαγές να έχουν φτάσει ήδη σε επίπεδα ρεκόρ.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Του Γιώργου Γεωργίου
Σύμφωνα με το τελευταίο report της ναυλομεσιτικής Allied Shipbroking, στο δεκάμηνο του τρέχοντος έτους, οι Έλληνες έχουν αποκτήσει 318 πλοία, ξοδεύοντας περίπου 5,73 δισ. δολάρια. Στη δεύτερη θέση, σε κοντινή απόσταση βρίσκονται οι Κινέζοι, οι οποίοι έχουν ενισχύσει τους στόλους τους με 300 second hand πλοία, έναντι 4,35 δισ. δολαρίων. Αυτοί οι αριθμοί είναι και οι υψηλότεροι των τελευταίων ετών κι ενώ μένουν ακόμη δύο “γεμάτοι” μήνες για την ολοκλήρωση του 2021.
Οι “Greeks” προπορεύονται σε αγορές tankers και containerships, οι Κινέζοι επικρατούν στα bulk carriers, ενώ ισορροπημένες είναι οι συμφωνίες στα gas carriers (LNG/LPG). Σημειώνεται πάντως ότι οι Ασιάτες έχουν κλείσει την “ψαλίδα” σε σχέση με ένα μήνα πριν και διεκδικούν την “πρωτιά” στις τελευταίες ημέρες του έτους.
Συγκεκριμένα, οι Έλληνες έχουν αποκτήσει 199 bulk carriers (έναντι 3,4 δισ. δολαρίων), 81 tankers (έναντι 1,6 δισ. δολαρίων), 28 containerships (έναντι 394 εκατ. δολαρίων) και 4 gas carriers (έναντι 226,5 εκατ. δολαρίων). Αντίστοιχα, οι εφοπλιστές από την ασιατική χώρα έχουν συνάψει deals για 215 bulk carriers (έναντι 3 δισ. δολαρίων), 56 tankers (έναντι 895,7 εκατ. δολαρίων), 5 containerships (έναντι 33,2 εκατ. δολαρίων) και 3 gas carriers (έναντι 255,1 εκατ. δολαρίων).
Η διαφορά Ελλήνων και Κινέζων από την τρίτη θέση είναι χαώδης. Ειδικότερα, εκεί συναντάμε πλοιοκτήτες από την Ελβετία, οι οποίοι έχουν δαπανήσει σχεδόν 2 δισ. δολάρια για 62 μεταχειρισμένα πλοία, με την πλειοψηφία να είναι containerships.
Οι πωλήσεις
Σε επίπεδο πωλήσεων, πρώτοι στη σχετική λίστα κατατάσσονται οι Ιάπωνες, οι οποίοι έχουν παραχωρήσει 228 second hand βαπόρια, έναντι 3,8 δισ. δολαρίων. Ακολουθούν οι Έλληνες με πωλήσεις 206 πλοίων και εισπράξεις ύψους 3,1 δισ. δολαρίων και οι Κινέζοι, οι οποίοι έχουν πουλήσει 109 πλοία για 2 δισ. δολάρια.
Στα ελληνικά deals, οι περισσότερες πωλήσεις αφορούν πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (94 έναντι 1,1 δισ. δολαρίων) και ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια (77 έναντι 1,29 δισ. δολαρίων).
Η παγκόσμια πρωτιά
Συνεπώς το ισοζύγιο αγορών – πωλήσεων αποδεικνύει πως οι ελληνικοί στόλοι εξακολουθούν να μεγεθύνονται, παραμένοντας η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως.
Με βάση πρόσφατη έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο εγχώριος στόλος αποτελείται από 4.901 πλοία, καταλαμβάνοντας το 19,42% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε τόνους deadweight (dwt).
Συνολικά, οι Έλληνες ελέγχουν το 30,25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 14,64% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου, το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG / LPG), το 20,04% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 9,53% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.