Σε ελληνικής διαχείρισης πλοία οι περισσότερες πειρατείες | Μειώθηκαν οι επιθέσεις το 2021

Σε ελληνικής διαχείρισης πλοία οι περισσότερες πειρατείες | Μειώθηκαν οι επιθέσεις το 2021

Σε ελληνικής διαχείρισης πλοία έγιναν την περασμένη χρονιά οι περισσότερες πειρατικές επιθέσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου (IMB) που εδρεύει στην Κουάλα Λουμπούρ. 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη

Τα στοιχεία για τις πειρατικές επιθέσεις, που ήταν οι λιγότερες των τελευταίων ετών, και στόχευαν κυρίως σε απαγωγές ναυτικών ή ληστείες, δείχνουν ότι από τα 132 περιστατικά που κατέγραψε το IMB τα 27 αφορούν πλοία που διαχειρίζονται γραφεία στην Ελλάδα, ενώ δεύτερα στη λίστα είναι τα πλοία που οι εταιρείες που τα διαχειρίζονται έχουν έδρα τη Σιγκαπούρη.

Σημειώνεται φυσικά ότι οι δύο αυτές χώρες, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα των Menon Economics και του DNV, είναι πρώτες στην παγκόσμια κατάταξη όσον αφορά τον στόλο που διαχειρίζονται. Ειδικότερα στην Ελλάδα πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρείες ελέγχουν έναν στόλο από 105 εκατ. cgt και 111 εκατ. cgt αντίστοιχα, ενώ στη Σιγκαπούρη, που είναι δεύτερη στη σχετική λίστα, είναι 83 εκατ. cgt και 52 εκατ. cgt αντίστοιχα. 

Όσον αφορά τις «προτιμήσεις» των πειρατών μέσα στο 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΜΒ τα bulk carriers καταλαμβάνουν την πρώτη θέση με 47 επιθέσεις, ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια με 31 και τα containerships τρίτα με 30 επιθέσεις. Ακόμα ένα χαρακτηριστικό των επιθέσεων είναι ότι οι πειρατές δείχνουν να προτιμούν πλοία που ταξιδεύουν ή βρίσκονται αρόδο. Πιο συγκεκριμένα, από τις 132 επιθέσεις που έγιναν πέρυσι, 63 σημειώθηκαν όταν τα πλοία ήταν εν πλω, 60 σε πλοία που ήταν αγκυροβολημένα, και μόλις εννέα σε λιμενικές εγκαταστάσεις.  

Τα στατιστικά   

 Όπως αναφέρεται στην έκθεση, το 2021 έγιναν οι λιγότερες επιθέσεις των τελευταίων ετών. Πέρυσι είχαμε 132 περιστατικά, το 2020 195, το 2019 162, το 2018 201 και το 2017 180. Από τις 132 απόπειρες, μόλις σε μία περίπτωση οι πειρατές κατάφεραν να πάρουν τον έλεγχο του πλοίου. Πέτυχαν όμως σε ποσοστό 88% να ανέβουν στο πλοίο, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα συνήθως είτε τη ληστεία είτε την απαγωγή μελών των πληρωμάτων των πλοίων. Συνολικά 57 ναυτικοί απήχθησαν την περσινή χρονιά, οκτώ κρατήθηκαν όμηροι από τους πειρατές, ενώ καταγράφηκε και ένας θάνατος ναυτικού. Οι πιο σκληροί πειρατές φαίνεται ότι είναι οι Αφρικανοί και ειδικότερα στην ευρύτερη περιοχή του κόλπου της Γουινέας, αφού είναι υπεύθυνοι για το σύνολο των απαγωγών ναυτικών.  

somalia
In this photo taken Sunday, Sept. 23, 2012, masked Somali pirate Hassan stands near a Taiwanese fishing vessel that washed up on shore after the pirates were paid a ransom and released the crew, in the once-bustling pirate den of Hobyo, Somalia. The empty whisky bottles and overturned, sand-filled skiffs that litter this shoreline are signs that the heyday of Somali piracy may be over – most of the prostitutes are gone, the luxury cars repossessed, and pirates talk more about catching lobsters than seizing cargo ships. (AP Photo/Farah Abdi Warsameh)

Το παγκόσμιο hotspot   

 Ως παγκόσμιο hotspot της πειρατείας χαρακτηρίζει το IMB την περιοχή του κόλπου της Γουινέας. 

 «Η αυξημένη παρουσία διεθνών ναυτικών πλοίων και η συνεργασία με τις περιφερειακές αρχές είχαν θετικό αντίκτυπο για την εξουδετέρωση μιας πειρατικής ομάδας στα τέλη Νοεμβρίου», αναφέρει το IMB και προσθέτει: 

 «Η συνολική μείωση των αναφερόμενων περιστατικών το 2021 αποδίδεται στη μείωση της δραστηριότητας που αναφέρθηκε στην περιοχή του Κόλπου της Γουινέας, η οποία μειώθηκε από 81 περιστατικά που αναφέρθηκαν το 2020 σε 34 το 2021. Ωστόσο, ενώ οι απαγωγές στη θάλασσα μειώθηκαν κατά 55% το 2021, πειρατές που δρουν στον κόλπο της Γουινέας ευθύνονται για όλα τα περιστατικά απαγωγών παγκοσμίως, με 57 μέλη του πληρώματος σε επτά διαφορετικά περιστατικά». 

Τα στενά της Σιγκαπούρης   

 Τα στενά της Σιγκαπούρης είναι περιοχή στην οποία κατά κόρον οι πειρατές εκμεταλλεύονται τα αβαθή και πραγματοποιούν ληστείες. Συνολικά 35 περιστατικά επιθέσεων σε πλοία καταγράφηκαν την περσινή χρονιά, αυξημένα κατά 50% από το 2020, ενώ είναι και ο υψηλότερος αριθμός επιθέσεων από το 1992. Σε 33 περιπτώσεις κατάφεραν να επιβιβαστούν στα πλοία για να κλέψουν, αν και σε δύο περιπτώσεις είχαμε τραυματισμό μέλους του πληρώματος. 

 Επίσης, στο Ινδονησιακό Αρχιπέλαγος οι αναφορές που ελήφθησαν το 2021 μειώθηκαν σε εννέα από 26 το 2020 και είναι οι λιγότερες από το 1993. Από τα αναφερόμενα περιστατικά, τέσσερα ήταν στην Τζακάρτα.  

tanker

Μεταμφιεσμένοι   

 Στη Νότια Αμερική και πιο συγκεκριμένα στο στο Port au Prince της Αϊτής, τον περασμένο Δεκέμβριο, τέσσερις ληστές μεταμφιεσμένοι σε ψαράδες επιβιβάστηκαν σε ένα φορτηγό πλοίο και απείλησαν το πλήρωμα. Οι ένοπλοι φρουροί που βρίσκονταν στο πλοίο αντάλλαξαν πυρά με τους επίδοξους πειρατές, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν δύο δράστες. 

 Λιμάνια που βρίσκονται στη Βραζιλία, στην Κολομβία, στον Ισημερινό, στο Περού, στο Μεξικό και στην Αϊτή συνεχίζουν να πλήττονται από περιστατικά ένοπλης ληστείας στη θάλασσα. Τριάντα έξι περιστατικά αναφέρθηκαν το 2021 σε σύγκριση με 30 το 2020. «Πειρατές» κατάφεραν να επιβιβαστούν σε 31 πλοία, εκ των οποίων τα περισσότερα ήταν αγκυροβολημένα 

One thought on “Σε ελληνικής διαχείρισης πλοία οι περισσότερες πειρατείες | Μειώθηκαν οι επιθέσεις το 2021

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.