Στρατηγικές επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία πραγματοποιούν από την αρχή του έτους οι Ελληνες εφοπλιστές, “χτυπώντας” έξυπνα, ανάλογα πάντα με τις συνθήκες των αγορών.
Του Γιώργου Γεωργίου
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι κινήσεις τους στο ξηρό φορτίο, αγορά στην οποία κινήθηκαν αστραπιαία στην αρχή του έτους, αλλά μόλις αυτή “εκτοξεύτηκε” και μαζί της και οι τιμές στα ναυπηγεία, “κατέβασαν ταχύτητα”.
Ειδικότερα, το πρώτο δίμηνο του 2021, τοποθέτησαν συνολικά 11 παραγγελίες, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny.
Ωστόσο, από τον Μάρτιο κι έπειτα, οι ναύλοι “σκαρφάλωσαν” σε επίπεδα ρεκόρ και παραμένουν μέχρι και σήμερα αρκετά υψηλά. Το αποτέλεσμα; Κατά το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου δεν καταγράφηκε καμία ελληνική παραγγελία για bulk carriers.
Πηγές της ναυλομεσιτικής Intermodal επισημαίνουν στο Capital.gr ότι “οι Έλληνες κινήθηκαν νωρίς, πριν ξεκινήσει το τρελό ράλι της αγοράς, προκειμένου να κλειδώσουν τις προηγούμενες τιμές. Οι παραγγελίες αυτές τοποθετήθηκαν κυρίως σε Ιαπωνία και Κίνα. Ειδικά στην Κίνα, λόγω της αύξησης της τιμής του σιδηρομεταλλεύματος, αλλά και της συναλλαγματικής ισοτιμίας του κινεζικού νομίσματος, οι τιμές ενισχύθηκαν πιο γρήγορα, ανοίγοντας μικρό παράθυρο στα ιαπωνικά ναυπηγεία να προσφέρουν ανταγωνιστικές τιμές στους πελάτες τους”.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι τιμές για νεότευκτα bulk carriers σημειώνουν άνοδο 20-30% τους τελευταίους μήνες. Ενδεικτικά για ένα kamsarmax (χωρητικότητας περίπου 82.000 dwt) έχουν φτάσει τα 32 εκατ. δολάρια από 27 εκατ. δολάρια, ενώ σε συγκεκριμένα ναυπηγεία, όπως το κινεζικό NACKS διαμορφώνονται στα 34 εκατ. δολάρια.
Στα υπόλοιπα μεγέθη και με βάση το πιο πρόσφατο report της Intermodal, ένα νεότευκτο capesize (180.000 dwt) κοστίζει 55,5 εκατ. δολάρια, ένα ultramax (63.000 dwt) 30 εκατ. δολάρια και ένα handysize (38.000 dwt) 26 εκατ. δολάρια.
Τα στοιχεία της Golden Destiny δείχνουν ότι το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους, οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου σε παγκόσμιο επίπεδο ήταν 113.
Όπως έγραψε πρόσφατα το Capital.gr, οι Έλληνες στρέφονται κυρίως στα δεξαμενόπλοια, προεξοφλώντας ανάκαμψη της αγοράς τα επόμενα χρόνια.
Αγοράζουν μεταχειρισμένα
Από την άλλη, η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων μοιάζει περισσότερο ελκυστική. Πιο συγκεκριμένα, οι “Greeks” αποδεικνύονται δεινοί αγοραστές, έχοντας αποκτήσει 101 second hand bulkers, έναντι 1,6 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με την Allied Shipbroking (στοιχεία μέχρι 16 Μαΐου). Συνολικά έχουν αγοράσει 175 μεταχειρισμένα πλοία.
Μόνο οι Κινέζοι πλοιοκτήτες έχουν αγοράσει περισσότερα bulkers, διοχετεύοντας, ωστόσο, λιγότερα κεφάλαια (105 έναντι 1,4 δισ. δολαρίων).
Οι αναλυτές της Allied κάνουν λόγο για “bullish momentum” στην αγορά, καθώς και την προηγούμενη εβδομάδα καταγράφηκαν αρκετά deals, παρά τη μικρή διόρθωση στα κέρδη των πλοίων. Μάλιστα, προσθέτουν ότι το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι καλά διαμοιρασμένο σε όλα τα μεγέθη και τις ηλικίες, γεγονός που προμηνύει ότι θα διατηρηθεί αυτή η τάση. “Με τις τιμές των περιουσιακών στοιχείων να βρίσκονται, επίσης, σε ανοδική τροχιά, αναμένουμε ενδιαφέρουσες κινήσεις στην αγορά τις επόμενες εβδομάδες” καταλήγουν.