Μια νέα έρευνα δείχνει ότι η Τουρκία συνεχίζει να στέλνει αργό πετρέλαιο στο Ισραήλ, παρά το εμπορικό εμπάργκο που επιβλήθηκε από την Άγκυρα τον Μάιο για τις κατακριτέες ενέργειες του Ισραήλ στη Γάζα, ανέφερε την Πέμπτη (28/11) το Middle East Eye.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Τα στοιχεία συγκεντρώθηκαν από ερευνητές της εκστρατείας Stop Fueling Genocide, με την υποστήριξη της Progressive International και περιλαμβάνουν δεδομένα ναυτιλίας και δορυφορικές εικόνες, τα οποία υποδηλώνουν ότι ένα δεξαμενόπλοιο φόρτωσε πετρέλαιο στο νότιο λιμάνι Τζεϊχάν της Τουρκίας και το παρέδωσε σε έναν τερματικό σταθμό κοντά στο Ασκελόν του Ισραήλ.
REVEALED 🇵🇸🇹🇷 Türkiye is still exporting oil to Israel despite its own embargo, following research by @EEforpalestine, @filistinicinbin and @palenembargo, supported by the @ProgIntl.
Read more via @MiddleEastEye: https://t.co/iIEPVhQxRU pic.twitter.com/11fQUDOgAJ
— Progressive International (@ProgIntl) November 28, 2024
Το λιμάνι Τζεϊχάν χρησιμεύει ως τελικό σημείο του αγωγού Μπακού-Τιφλίδα-Τσεϊχάν (BTC), ο οποίος μεταφέρει αργό πετρέλαιο από το Αζερμπαϊτζάν. Το πετρέλαιο που αποστέλλεται από τον τερματικό σταθμό Heydar Aliyev στο Τζεϊχάν αντιπροσωπεύει σχεδόν το 30% των εισαγωγών αργού πετρελαίου του Ισραήλ.
Στις 10 Νοεμβρίου, εν μέσω παγκόσμιων διαμαρτυριών κατά του ρόλου της Τουρκίας στη διευκόλυνση αυτών των αποστολών, ο Yπουργός Ενέργειας της Τουρκίας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, αρνήθηκε ότι οποιαδήποτε πετρελαιοφόρα με προορισμό το Ισραήλ είχαν αναχωρήσει από το Τζεϊχάν από την έναρξη του εμπάργκο.
Basın Açıklaması pic.twitter.com/Rysll4vcru
— T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (@TCEnerji) November 10, 2024
Η… ελληνική εμπλοκή!
Ωστόσο, η νέα έρευνα αμφισβητεί αυτόν τον ισχυρισμό. Και μάλιστα, φαίνεται να προκύπτει και ελληνική «εμπλοκή» στην όλη ιστορία!
Τι εννοούμε;
Σύμφωνα με την έρευνα και τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τους αναλυτές, το τάνκερ Seavigour, υπό μαλτέζικη σημαία, αλλά ελληνικών συμφερόντων (σ.σ. ναυτιλιακός όμιλος Thenamaris) φέρεται να φόρτωσε αζέρικο αργό στο Τζεϊχάν στις 28 Οκτωβρίου.
Όταν έφτασε στην Ανατολική Μεσόγειο στις 30 Οκτωβρίου, το τύπου Suezmax (σ.σ. μεσαίου έως μεγάλου μεγέθους) δεξαμενόπλοιο Seavigour, απενεργοποίησε το σήμα παρακολούθησης και εμφανίστηκε ξανά επτά ημέρες αργότερα, κοντά στη Σικελία.
Τα ημερολόγια του λιμανιού δείχνουν ότι το δεξαμενόπλοιο έφτασε στη Σικελία πιο ελαφρύ σε βάρος, υπονοώντας ότι είχε εκφορτώσει το φορτίο του μεταξύ των δύο καταγεγραμμένων στάσεων.
Χρησιμοποιώντας δορυφορικές εικόνες, οι ερευνητές εντόπισαν το Seavigour το οποίο έδεσε στον τερματικό σταθμό EAPC κοντά στο Ασκελόν στις 5 Νοεμβρίου.
Shipping data and satellite imagery compiled by researchers from the Stop Fuelling Genocide campaign, supported by Progressive International, indicates that a tanker shipped crude oil directly from Turkey’s Ceyhan port to a pipeline near Ashkelon in Israelhttps://t.co/nSeGk3jViV
— Middle East Eye (@MiddleEastEye) November 28, 2024
Ο Felix, ένας ερευνητής από την εκστρατεία Stop Fueling Genocide, είπε στο Middle East Eye ότι αυτή η περίπτωση είναι «μόνο η κορυφή του παγόβουνου σε σχέση με το συνεχιζόμενο εμπόριο μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας».
Πιστεύει ότι πολλά πετρελαιοφόρα έχουν ακολουθήσει παρόμοιες διαδρομές από τότε που επιβλήθηκε το εμπάργκο.
Το Middle East Eye ανέφερε προηγουμένως ότι η ομάδα υπεράσπισης Oil Change International έχει βρει πολλές αποστολές από το Τζεϊχάν στο Ισραήλ, από τον Μάιο.
Ρέει άφθονο το πετρέλαιο
Οι εξαγωγές πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν στο Ισραήλ έχουν τετραπλασιαστεί από την αρχή του έτους, αυξάνοντας από 523.554 τόνους τον Ιανουάριο σε 2.372.248 τόνους τον Σεπτέμβριο!
Τούρκος αξιωματούχος είπε νωρίτερα στην ιστοσελίδα, ότι η BP πουλά πετρέλαιο σε ενδιάμεσες εταιρείες πέρα από τον έλεγχο της Άγκυρας και ότι τα τάνκερ παραλαμβάνουν πετρέλαιο «χωρίς να δηλώνουν τον τελικό προορισμό τους».
Μια ερευνητική έκθεση του Energy Embargo για την Παλαιστίνη, τόνισε πώς το αργό πετρέλαιο από τον αγωγό BTC διυλίζεται και χρησιμοποιείται για να τροφοδοτήσει στρατιωτικό εξοπλισμό στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα.
Η έκθεση σημείωσε ότι εάν το Διεθνές Δικαστήριο (ICJ) κρίνει ότι το Ισραήλ διαπράττει γενοκτονία στη Γάζα, όσοι εμπλέκονται στις αποστολές, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, θα μπορούσαν να θεωρηθούν ότι παραβιάζουν το καθήκον πρόληψης της γενοκτονίας προμηθεύοντας καύσιμα στο Ισραήλ.
«Η γενοκτονία του Ισραήλ στη Γάζα βασίζεται σε μια τεράστια αλυσίδα εφοδιασμού: όπλα από τις ΗΠΑ, αναγνωριστικές πτήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, τεχνολογία επιτήρησης από την Ινδία, πετρέλαιο από το Αζερμπαϊτζάν και λιμάνια σε όλο τον κόσμο», είπε στο Middle East Eye η Varsha Gandikota-Nellutla, γενική συντονίστρια του Progressive International.
«Κάθε έθνος έχει νομική υποχρέωση να αποτρέψει τη γενοκτονία και κάθε αποστολή καυσίμων που επιτρέπεται παραβαίνει αυτή την υποχρέωση», συμπλήρωσε.
Αυτά τα νέα στοιχεία προέκυψαν μετά τον ισχυρισμό του Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν ότι η Τουρκία διακόπτει όλες τις σχέσεις με το Ισραήλ.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Τουρκία απαγόρευσε στον Ισραηλινό Πρόεδρο Ισάακ Χέρτζογκ να χρησιμοποιήσει τον εναέριο χώρο της για να παραστεί στο Cop29 στο Αζερμπαϊτζάν.