Νέα πτώση σημειώθηκε την τρέχουσα εβδομάδα στα ναύλα της spot αγοράς μεταφοράς containers, με πολλούς αναλυτές να εκτιμούν ότι οι “εξωφρενικές” επιδόσεις που καταγράφονται από το δεύτερο μισό του 2020 έχουν πλέον κορυφωθεί και θα ξεκινήσει η αποκλιμάκωση.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Ο σύνθετος δείκτης του οίκου Drewry που καταγράφει την πορεία των θαλάσσιων διαδρομών στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων υποχώρησε κατά 2% σε εβδομαδιαία βάση (στοιχεία μέχρι 28 Οκτωβρίου). Ωστόσο, η πτώση είναι ήπια και το μεταφορικό κόστος παραμένει αρκετά υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι.
Ενδεικτικά σε ταξίδι από τη Σαγκάη έως το Ρότερνταμ, το κόστος μεταφοράς ενός container 40 ποδών (ft) στην αγορά spot έπεσε στα 14.062 δολάρια, μειωμένο κατά 3% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά 543% μεγαλύτερο από το αντίστοιχο ποσό ένα χρόνο πριν.
“Κατά τη γνώμη μου, τόσο το μεταφορικό κόστος όσο και οι χρονοναυλώσεις έχουν κορυφωθεί. Συνεπώς αναμένεται να υποχωρήσουν και εν τέλει να ομαλοποιηθούν, παραμένοντας, όμως, σε υγιή επίπεδα για τη ναυτιλιακή αγορά” επισημαίνει στο Capital.gr ο Φίλιππος Προκοπάκης, Commercial Manager / Chartering, Sale & Purchase, μίας εκ των μεγαλύτερων εταιρειών με στόλο containerships, της Danaos Shipping.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Προκοπάκη, η συμφόρηση στα λιμάνια και οι καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των πλοίων συνεχίζονται και θα περάσει ακόμη αρκετός καιρός, μέχρι να καταγραφεί “πραγματική μείωση”.
Πάντως τα στοιχεία του οίκου αναλύσεων VesselsValue υποδεικνύουν κάμψη στον αριθμό των containerships που περιμένουν να εξυπηρετηθούν παγκοσμίως. Ειδικότερα, στις 26 Οκτωβρίου, συνολικά 239 πλοία μεταφοράς containers, συνολικής χωρητικότητας 1,8 εκατ. TEUs, βρίσκονταν έξω από τερματικούς, όταν μία εβδομάδα πριν ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 334 βαπόρια, χωρητικότητας 2,2 εκατ. TEUs.
Σε κάθε περίπτωση, παρότι η πτώση των ναύλων είναι αναπόφευκτη, αυτό δε σημαίνει πως οι προοπτικές για τη ζήτηση δεν είναι θετικές. Όπως έχει πει στο Capital.gr ο αναλυτής της Jefferies, Randy Giveans, “αναμένουμε μία πτώση της ναυλαγοράς στο πρώτο τρίμηνο του 2022, καθώς θα μειώνονται οι καταναλωτικές δαπάνες, η συμφόρηση θα υποχωρεί και η παραγωγή από την Κίνα θα επιβραδύνει λόγω της κινεζικής πρωτοχρονιάς και των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στο Πεκίνο.
Ωστόσο, προβλέπουμε αύξηση των ναύλων ξανά στη διάρκεια του 2022, λόγω της αναμενόμενα ανοδικής πορείας της ζήτησης για αγαθά, ιδιαίτερα από επιχειρήσεις που θέλουν να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους”.
Δραματική πτώση στο χύδην ξηρό φορτίο
Για έκτη διαδοχική συνεδρίαση υποχώρησε την Πέμπτη ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, Baltic Dry Index, φτάνοντας στο χαμηλότερο σημείο από τις 8 Σεπτεμβρίου.
Τα μέσα ημερήσια κέρδη για τα μεγάλα πλοία της αγοράς, τα capes διαμορφώνονται πλέον στα 37.669 δολάρια, όταν μία εβδομάδα πριν είχαν προσεγγίσει τα 57.374 δολάρια. Ανθεκτικότερη εικόνα παρουσιάζουν τα μικρότερα panamaxes.
“Σημάδια πανικού” στον κλάδο των capes βλέπει ο οίκος Fearnleys, επισημαίνοντας ότι παρά τα σημάδια στήριξης, η αγορά παραμένει “νευρική”.
“Η εξάπλωση της παραλλαγής delta του κορονοϊού οδήγησε την Κίνα σε αυστηρότερα μέτρα καραντίνας για τα εισερχόμενα πλοία, γεγονός που αύξησε την συμφόρηση. Η συμφόρηση στα λιμάνια της ασιατικής χώρας υποδηλώνει επιβράδυνση στον τομέα της κατασκευαστικής δραστηριότητας. Ας μην ξεχνάμε ότι ο κατασκευαστικός τομέας αντιπροσωπεύει σχεδόν το 1/3 του κινεζικού ΑΕΠ. Μάλιστα, η παραγωγή χάλυβα έφτασε σε χαμηλό σχεδόν τριών ετών στην ασιατική χώρα. Συνεπώς η επιβράδυνση των κινεζικών εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος επηρεάζει αρνητικά τον κλάδο των πλοίων τύπου capesize” τονίζει στο Capital.gr ο αναλυτής της D&F – Shipping Market Analysis, Διονύσης Φωτούλης.
“Ο ρυθμός των λιμένων στην Κίνα θα καθορίσει την τροχιά των ναύλων για τον στόλο χύδην ξηρού φορτίου μέχρι το τελος του 2021. Σημαντικός παράγοντας είναι και οι καιρικές συνθήκες που θα επικρατήσουν στο πρώτο τρίμηνο του 2022 σε λιμάνια – κλειδιά για την εξυπηρέτηση των bulk carriers και θα επηρεάσουν τα ναύλα” προσθέτει.