ΟΛΘ – Λιμάνια – Οικονομική Συνεργασία | Σκληρό πόκερ μεταξύ ΗΠΑ – Κίνας στη Β. Ελλάδα

ΟΛΘ - Λιμάνια - Οικονομική Συνεργασία | Σκληρό πόκερ μεταξύ ΗΠΑ – Κίνας στη Β. Ελλάδα

Τις βάσεις για να εξελιχθεί σε… εναλλακτική πύλη εισόδου για τις εμπορικές ροές που προέρχονται από την Ασία και την Αφρική με κατεύθυνση την Ευρώπη θέτει η Βόρεια Ελλάδα, μέσα από τη συνεργασία του ΟΛΘ με την Οικονομική Ζώνη της Διώρυγας του Σουέζ (SCZone).

κείμενο Λάμπρος Καραγεώργος

Πρόκειται για μία συμφωνία, η οποία αναδεικνύει τον νέο ρόλο που διαδραματίζουν τα λιμάνια ως ευέλικτοι επιχειρηματικοί φορείς και δεν αρκούνται πλέον σε έναν παθητικό ρόλο υποδοχής πλοίων αλλά διεκδικούν να συνδιαμορφώνουν το θαλάσσιο εμπόριο.

Η συνεργασία, όπως αναφέρουν στα «ΝΕΑ» άνθρωποι που γνωρίζουν την υπόθεση, αφορά την ανάπτυξη «θαλασσίων λεωφόρων» με στόχο την ενίσχυση του εμπορίου όχι μόνο μεταξύ των δύο χωρών αλλά μεταξύ Αφρικής και Ασίας με την Κεντρική, Ανατολική και Δυτική Ευρώπη.

Άλλωστε πολλά θα εξαρτηθούν από τη ταχύτητα εξυπηρέτησης των διακινούμενων φορτίων. Το πλεονέκτημα του ΟΛΘ είναι ότι μπορεί να εξυπηρετήσει φορτία από την Αίγυπτο σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα από ό,τι άλλα λιμάνια της Ελλάδας, όπως ο Πειραιάς, αλλά και της γειτονικής Ιταλίας.

Το σχέδιο για την ανάπτυξη ενός dry port στη Σόφια και ενός δεύτερου στη Σερβία από τον ΟΛΘ φέρνει πιο κοντά τα φορτία στον σιδηρόδρομο και από εκεί με ταχύτητα και ασφάλεια στις αγορές των Βαλκανίων και της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Έτσι, η εξυπηρέτηση του εμπορίου ευπαθών προϊόντων με τη ναύλωση πλοίων από την πλευρά των δύο εταίρων φαντάζει μια πολύ φυσιολογική εξέλιξη. Αλλωστε κάτι ανάλογο επισημάνθηκε και στο κοινό ανακοινωθέν, στο οποίο σημειώνεται ότι στόχος δεν είναι μόνο η ανταλλαγή γνώσεων και επαγγελματικής εμπειρίας μεταξύ των Λιμένων της Πορτ Σαΐντ και του Λιμένα της Θεσσαλονίκης, αλλά και η δημιουργία ναυτιλιακής γραμμής για ευπαθή εμπορεύματα και χύδην φορτίου αλλά και η ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

«Η Οικονομική Ζώνη τη Διώρυγας του Σουέζ, μια περιοχή που φιλοδοξεί να αποτελέσει οικονομικό hub μιας Αφρικής που θέλει να πλησιάσει την Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη και ο ΟΛΘ, που θέλει να αποτελέσει την πύλη όχι μόνο των Βαλκανίων αλλά ολόκληρης τη Νοτιοανατολικής και της Κεντρικής Ευρώπης, συναντώνται σε ένα φιλόδοξο σχέδιο που δεν έχει όρια όσον αφορά τις εμπορικές ροές» σύμφωνα με όσους είναι σε θέση να γνωρίζουν το παρασκήνιο.

Κάτι περισσότερο από ένα λιμάνι

Την ίδια στιγμή, παράγοντες της Βόρειας Ελλάδας αναφέρουν στα «ΝΕΑ» πως η υπογραφή του συμφώνου συνεργασίας με την SCZone αποτελεί μέρος της επιδίωξης του ΟΛΘ να είναι κάτι περισσότερο από ένα λιμάνι και να μετατραπεί σε κύριο πάροχο δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης». Κάποιοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι οι Βορειοελλαδίτες «πήραν την μπουκιά από το στόμα» των Κινέζων καθώς το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποκτά πελατεία από μια πολύ μεγάλη αγορά που εκπροσωπεί Αφρική και ασιατικές χώρες μέχρι και την Ινδία.

Η συνεργασία των δύο πλευρών πάντως έχει και γεωπολιτικό ενδιαφέρον καθώς το project φαίνεται να ενισχύει και τον ρόλο του Λιμανιού τη Θεσσαλονίκης ως εναλλακτικού σε αυτό του Πειραιά, τον οποίο ελέγχουν οι Κινέζοι, και την περαιτέρω ανάπτυξη του οποίου δεν βλέπει με καλό μάτι ο αμερικανικός παράγοντας.

Είναι πολύ φρέσκες άλλωστε οι δηλώσεις του νέου πρεσβευτή των ΗΠΑ στην Αθήνα Τζορτζ Τσούνη, σύμφωνα με τις οποίες «είναι ξεκάθαρο ότι οι (Κινέζοι) επιθυμούν να κάνουν σημαντικές επενδύσεις στις υποδομές και να χρησιμοποιήσουν αυτή την οικονομική επιρροή για μεγαλύτερη γεωπολιτική επιρροή. Εάν εγκριθώ για τη θέση του πρεσβευτή, υπόσχομαι να εργαστώ με την κυβέρνηση των ΗΠΑ, αυτή την επιτροπή και την ελληνική κυβέρνηση για να δράσω ενάντια σε αυτό. Και, ως επιχειρηματίας κατανοώ τι σημαίνει να ανταγωνίζεσαι επιθετικά στις επιχειρηματικές συναλλαγές».

Συνεπώς ,την εξέλιξη αυτή βλέπει με θετικό μάτι και ο αμερικανικός παράγοντας, καθώς όπως συμβαίνει στη διεθνή διπλωματία κάθε κίνηση που δημιουργεί προβλήματα στον αντίπαλό σου είναι καλοδεχούμενη. Επιπλέον η συμφωνία έχει τις ευλογίες και της ελληνικής κυβέρνησης.

Δεν πρέπει να λησμονείται ότι παράλληλα με τα παραπάνω βρίσκεται σε εξέλιξη η ιδιωτικοποίηση δύο άλλων λιμανιών στη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας (παραχώρηση δραστηριότητας στο εμπορικό λιμάνι) με τα οποία στο μέλλον ο ΟΛΘ δεν αποκλείεται να συνεργασθεί, συνδέοντας τα δύο αυτά λιμάνια με τη Διώρυγα του Σουέζ, εξυπηρετώντας τα επιμέρους ενδιαφέροντα του κάθε λιμανιού.

Ήδη ένα θεωρητικό σενάριο που εξετάζεται είναι η μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Αίγυπτο στο υπό κατασκευή FSRU στην Αλεξανδρούπολη.

Σύμφωνο Συνεργασίας μεταξύ ΟΛΘ και Οικονομικής Ζώνης Διώρυγας του Σουέζ

Σύμφωνο Συνεργασίας με στόχο την ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου και την αύξηση των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων μέσω της προώθησης της θαλάσσιας οδού μεταξύ Ευρώπης και Ασίας διαμέσου της Διώρυγας του Σουέζ και του Λιμένα της Θεσσαλονίκης, υπέγραψαν η ΟΛΘ Α.Ε. και η Οικονομική Ζώνη της Διώρυγας του Σουέζ (SCZone).

Ο κύριος στόχος αυτής της συνεργασίας είναι η ανταλλαγή γνώσεων και επαγγελματικής εμπειρίας μεταξύ των Λιμένων της Πορτ Σαΐντ και του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και η ανάπτυξη κοινών πρωτοβουλιών με επίκεντρο εμπορικές και εκπαιδευτικές δράσεις που θα ενισχύσουν τις εμπορευματικές και επιβατικές ροές μεταξύ Αιγύπτου και Ελλάδας, όπως η δημιουργία ναυτιλιακής γραμμής για ευπαθή εμπορεύματα και χύδην φορτίο και η ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

Το Σύμφωνο Συνεργασίας υπεγράφη σε μία διαδικτυακή τελετή παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιάννη Πλακιωτάκη, του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, κ. Ευάγγελου Κυριαζόπουλου, του Πρόεδρου της SCZone, Μηχ. Yehia Zaki, του Γενικού Διευθυντή του Πορτ Σαΐντ, Πλοιάρχου Aly Assem M. Ibrahim, του Εκτελεστικού Πρόεδρου Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε., κ. Αθανάσιου Λιάγκου, του Διευθύνοντος Συμβούλου – Γενικού Εκτελεστικού Διευθυντή της ΟΛΘ Α.Ε., κ. Franco Nicola Cupolo, του Γενικού Διευθυντή Επενδύσεων της ΟΛΘ Α.Ε., κ. Artur Davidian, του Γενικού Εμπορικού Διευθυντή της ΟΛΘ Α.Ε., κ. Ιωάννη Φετάνη και άλλων Στελεχών των δύο μερών.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιάννης Πλακιωτάκης δήλωσε: «Η συμφωνία αυτή δημιουργεί πρόσθετες ευκαιρίες για την περαιτέρω ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, οι οποίες ενισχύονται σημαντικά από τη στρατηγική θέση των δύο μερών. Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι που το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης παρέχει ένα εξελισσόμενο, αποτελεσματικό και αξιόπιστο δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών, το οποίο διασφαλίζει και αναβαθμίζει την εφοδιαστική αλυσίδα, προσφέροντας προστιθέμενη αξία σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο».

Ο Πρόεδρος της SCZone, Μηχ. Yehia Zaki, τόνισε: «Η συνεργασία αυτή υποκινείται από το αμοιβαίο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη σημαντικών εμπορευματικών ροών, καθώς και διασυνδέσεων εφοδιαστικής και λιμένων, όπως αυτές που εκπροσωπούνται από την SCZone και την ΟΛΘ Α.Ε. και θα έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη κίνηση για τους λιμένες της SCZone. Με τέσσερις βιομηχανικές περιοχές και έξι λιμάνια, η SCZone βρίσκεται στο σταυροδρόμι μεταξύ της Αφρικής, της Ευρώπης και της Ασίας και καταλαμβάνει 461 χλμ2 κατά μήκος των όχθων της πρόσφατα διευρυμένης διώρυγας του Σουέζ, σε στρατηγική θέση στην κύρια εμπορική διαδρομή μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο».

Ο Εκτελεστικός Πρόεδρος Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε., κ. Αθανάσιος Λιάγκος, δήλωσε: «Η υπογραφή του συμφώνου συνεργασίας με την SCZone αποτελεί μέρος της στρατηγικής μας για την προώθηση της εφοδιαστικής αλυσίδας της ευρύτερης περιοχής δραστηριοποίησής μας σε μια νέα εποχή, παρέχοντας συνδεσιμότητα που διευκολύνει την ανάπτυξη των επιχειρήσεων, προωθώντας την οικονομική και κοινωνική προστιθέμενη αξία και σεβόμενοι την εντολή για ένα “πράσινο” μέλλον για τον πλανήτη μας και τις νεότερες γενιές. Στόχος μας είναι, να είμαστε κάτι περισσότερο από ένα λιμάνι, να είμαστε ο κύριος πάροχος δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *