Το ινστιτούτο CFR, δημοσιοποίησε έναν κατάλογο με πιθανές πολεμικές εμπλοκές στον πλανήτη, αναφέροντας ξεκάθαρα την πιθανότητα πιθανής πολεμικής σύγκρουσης μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας λόγω των τουρκικών απαιτήσεων (οι οποίες δεν υπάρχει καμία περίπτωση να ευοδωθούν ποτέ).
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Τα αποτελέσματα της έρευνας, στην οποία έγινε αξιολόγηση κινδύνου για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ, είναι αρκετά εντυπωσιακή
Η έρευνα αυτή διεξάγεται κάθε χρόνο από το 2008, και μόλις συντάχθηκε στάλθηκε σε Αμερικανούς κυβερνητικούς αξιωματούχους, ακαδημαϊκούς και εμπειρογνώμονες εξωτερικής πολιτικής για να μελετηθεί επισταμένα.
Περίπου 550 άτομα απάντησαν στο ερωτηματολόγιο, στο οποίο ζητήθηκε να δοθεί προτεραιότητα σε 30 προσδιορισμένους πιθανούς κινδύνους που θα οδηγήσουν σε πιθανή ανάφλεξη για το 2021.
Σημειώνεται ότι η έρευνα δεν αφορούσε θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, οι φυσικές καταστροφές, τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, ή ο κίνδυνος εσωτερικής αναταραχής που θα μπορούσε να απειλήσει την ασφάλεια των ΗΠΑ.
Η έρευνα αφορούσε αποκλειστικά τις δυνατότητες στις οποίες η στρατιωτική δύναμη των ΗΠΑ θα μπορούσε «να χρησιμοποιηθεί εύλογα» σε όλο τον κόσμο.
Η έκθεση αναφέρει ότι κάθε κυβέρνηση των ΗΠΑ πρέπει να διαχειριστεί κατά μέσο όρο ετησίως 15 ξένες στρατιωτικές κρίσεις ( μικρού ή μεγάλου χαρακτήρα) ετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, ενώ τονίστηκε ότι ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ, Joe Biden, μπορεί να αντιμετωπίσει αυτές τις καταστάσεις.
Αναφέρει επίσης ότι οι απροσδόκητες καταστάσεις στον πλανήτη θα μπορούσαν να αποτελέσουν μεγάλη απειλή για τα αμερικανικά συμφέροντα, επομένως για αυτόν τον λόγο πρέπει να ληφθούν προληπτικά μέτρα πριν είναι …πολύ αργά.
Συγκεκριμένα, νέες απροσδόκητες συνθήκες που πιθανόν οδηγήσουν σε σύγκρουση, αναφέρουν χώρες όπως την Αιθιοπία, την αντιπαράθεση μεταξύ Κίνας και Ινδίας, τον εμφύλιο πόλεμο στο Λίβανο, μια πιθανή σύγκρουση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, την αναταραχή στη Ρωσία, και έναν ακόμη πιθανό πόλεμο μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν.
Πιθανοί κίνδυνοι στην έκθεση του CFR
Κατατάχθηκε σε τρεις κατηγορίες με βάση την πιθανότητα εμφάνισης στο εγγύς μέλλον και το μέγεθος των επιπτώσεών στις ΗΠΑ.
Οι υψηλότεροι κίνδυνοι τοποθετήθηκαν στην κατηγορία επιπέδου 1 (Level-I), και οι χαμηλότεροι στην κατηγορία Επιπέδου 3 (Level-III).
Οι παράμετροι εξηγούνται ως εξής:
Επιπτώσεις στα ενδιαφέροντα των ΗΠΑ:
Υψηλή: Απειλούνται άμεσα τα συμφέροντα των ΗΠΑ, ή συμμάχου χώρας ή περιοχής ζωτικού στρατηγικού συμφέροντος και επομένως είναι πιθανό να προκαλέσει μια μαζική στρατιωτική επέμβαση των ΗΠΑ.
Μεσαία: Έμμεση απειλή κατά των ΗΠΑ ή επηρεάζεται μια στρατηγικά σημαντική χώρα για τις ΗΠΑ, αλλά όχι σύμμαχος με αμυντική συνθήκη.
Χαμηλή: Επηρεάζει μια χώρα με περιορισμένη στρατηγική σημασία για τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά μπορεί να έχει σοβαρές / εκτεταμένες συνέπειες για τις ΗΠΑ.
Δυνατότητα:
Υψηλή: Πιθανό να συμβεί το 2021.
Μεσαία: Η πιθανότητα να συμβεί το 2021 μειώνεται στο μισό.
Χαμηλή: Δεν είναι πιθανό να συμβεί το 2021.
Υπάρχουν έντονες ανησυχίες για την περαιτέρω ανάπτυξη πυρηνικών όπλων και βαλλιστικών πυραύλων από τη Βόρεια Κορέα, κατατάσσοντας την χώρα αυτή στην θέση της υψηλής πιθανότητας σύγκρουσης. Η σημερινή κατάσταση (ειδικά μετά την εμφάνιση νέων βαλλιστικών πυραύλων) χαρακτηρίζεται ως «υψηλή πιθανότητα» σύγκρουσης , ενώ έχει και «υψηλή επίπτωση» για τις ΗΠΑ.
Επίσης μια καταστροφική απειλή επίθεσης στον κυβερνοχώρο με στόχο τις υποδομές των ΗΠΑ, παραμένει στην κορυφή του ενδιαφέροντος, παραμένοντας στο επίπεδο-I και για φέτος.
Παράλληλα, ο αυξανόμενος κίνδυνος πιθανής στρατιωτικής σύγκρουσης μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων, ( αφορά την πιθανότητα σύγκρουσης Κίνας και ΗΠΑ με αφορμή μια σοβαρή κρίση στην Ταϊβάν) έχει αυξηθεί από το Επίπεδο-ΙΙ στο Επίπεδο-Ι για πρώτη φορά.
Το αμφιλεγόμενο πρόβλημα των συνόρων μεταξύ Κίνας και Ινδίας, το οποίο αφαιρέθηκε εντελώς από τη λίστα το 2020, περιλαμβάνεται ξανά στην ημερήσια διάταξη στο Επίπεδο II.
Ο κίνδυνος ένοπλης σύγκρουσης μεταξύ των ΗΠΑ και του Κινεζικού Πολεμικού Ναυτικού στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας μειώθηκε από το Επίπεδο-Ι στο Επίπεδο-ΙΙ.
Μια μαζική τρομοκρατική επίθεση ή αυξημένη αναταραχή στο Κασμίρ, στις περιοχές που διοικούνται από την Ινδία ανήλθε επίπεδο, λόγω της αυξημένης πιθανότητας πρόκλησης βίαιης στρατιωτικής σύγκρουσης μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν.
Η εμβάθυνση των οικονομικών και πολιτικών κρίσεων στον Λίβανο μπορεί να οδηγήσει σε νέο εμφύλιο πόλεμο.
Οι “αμφιλεγόμενοι” ισχυρισμοί (την Τουρκίας εννοεί) στις περιοχές όπου υπάρχουν πλούσια κοιτάσματα υδρογονανθράκων στα ύδατα της Ανατολικής Μεσογείου, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε στρατιωτική κλιμάκωση μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας.
Η κατάρρευση της διαδικασίας κατάπαυσης του πυρός και των ειρηνευτικών συνομιλιών στη Λιβύη, θα μπορούσε να οδηγήσει σε έξαρση της στρατιωτικής βίας μεταξύ των δύο αντίπαλων κυβερνήσεων επιφέροντας περισσότερη ξένη στρατιωτική παρέμβαση.
Η κατάρρευση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός μεταξύ της Αρμενίας και του Αζερμπαϊτζάν στο επίμαχο έδαφος του Ναγκόρνο-Καραμπάχ, θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε νέα κλιμάκωση και στρατιωτική σύγκρουση, η οποία θα αποσταθεροποιούσε την ευρύτερη περιοχή του Καυκάσου.
Η βία και η πολιτική αστάθεια μπορούν να εξαπλωθούν στο Σαχέλ ( Βόρεια Αφρική), συμπεριλαμβανομένων των χωρών, Μπουρκίνα Φάσο, Μάλι και Νίγηρα, καταλήγει η έρευνα μεταξύ πολλών άλλων.
Το αμερικανικό ινστιτούτο θεωρεί ουσιαστικά ότι μεταξύ άλλων, οι προκλητικές απαιτήσεις της Άγκυρας σε Αιγαίο και Α.Μεσόγειο μπορούν να οδηγήσουν πιθανότατα, σε “στρατιωτικά επεισόδια”, τα οποία όπως γνωρίζουμε, μπορούν…να επεκταθούν πολύ εύκολα σε κάτι πολύ πιο μεγάλο.
Τα μέτρα που θα αφορούσαν πιθανόν στην πρόληψη πιθανών κρίσεων στον πλανήτη, είναι σαφώς και αλλαγή στάσης και οι χαμηλότερες προσδοκίες ορισμένων χωρών, οι οποίες κινούνται πέρα από την λογική των διεθνών νόμων και πρακτικών, όπως για παράδειγμα η σημερινή Τουρκία.
Τα σχέδια της “Γαλάζιας πατρίδας”, η αμφισβήτηση κυριαρχίας σε ελληνικά νησιά, μικρονήσους και βραχονησίδες, και οι απειλές για γεωτρήσεις, αποτελούν σαφώς κινήσεις “ πολεμικού χαρακτήρα” από πλευράς Άγκυρας, οι οποίες όμως δεν θα μείνουν επουδενί αναπάντητες από τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, οι οποίες ως γνωστόν, ξεχωρίζουν σε ΕΕ και ΝΑΤΟ για την αποτελεσματικότητα τους και κυρίως για την ισχύ τους, και αυτό δεν μπορεί να αγνοηθεί πλέον από κανέναν.
Conflicts to Watch in 2021
Conducted by CFR ’s Center for Preventive Action (CPA) last November, the survey asks foreign policy experts to rank thirty ongoing or potential conflicts based on their likelihood of occurring or escalating in the next year and their potential impact on U.S. national interests.
“There are many potential international clashes that the incoming Joe Biden administration must be particularly mindful of, especially given its desire to focus on bringing the novel coronavirus pandemic under control,” said Paul B. Stares, CPA director and General John W. Vessey senior fellow for conflict prevention. “Our survey is a valuable tool to help policymakers focus preventive efforts on those conflicts of greatest risk to the United States.”
The dangers posed by North Korea’s nuclear program moves ahead of the threat of a highly disruptive cyberattack on U.S. critical infrastructure, which was the top threat in both 2019 and 2020. Survey respondents continue to rank cyberattacks a top-tier risk for 2021.
A severe crisis between China and the United States over Taiwan rises to a top-tier conflict for the first time, reflecting heightened concern over the growing risk of military confrontation between major powers. However, an armed confrontation in the South China Sea involving U.S and Chinese forces is judged to have a lower likelihood this year than in 2020.
In total, nine contingencies are considered top-tier risks:
Likelihood: High; Impact: High
- North Korea’s further development of nuclear weapons or ballistic missile testing, precipitating heightened military tensions on the Korean Peninsula
Likelihood: High; Impact: Moderate
- Increasing violence and political instability in Afghanistan, resulting in the collapse of the peace process
- Continued violent reimposition of government control in Syria, leading to further civilian casualties and heightened tensions among external parties to the conflict
- Accelerating economic collapse and political instability in Venezuela, leading to further violent unrest and increased refugee outflows
Preventive Action Update
A snapshot of global hot spots along with expert analysis on ways to prevent and mitigate deadly conflict from the Center for Preventive Action. Quarterly.
Likelihood: Moderate; Impact: High
- Intensifying political and economic pressure from China against Taiwan, leading to a severe crisis with the United States
- An armed confrontation between Iran and the United States or one of its allies over Iran’s involvement in regional conflicts and support of militant proxy groups
- A highly disruptive cyberattack on U.S. critical infrastructure
- Russian interference or intimidation against a member of the North Atlantic Treaty Organization (NATO), resulting in heightened military tensions
- A mass-casualty terrorist attack on the United States or a treaty ally directed or inspired by a foreign terrorist organization
Πηγές
Αμερικανική έκθεση βλέπει πολεμική σύγκρουση Ελλάδας-Τουρκίας το 2021