Το καινοτόμο σύστημα της ελληνικής AMS υιοθετήθηκε από την Ε.Ε | Εξυπνο αεροπορικό κοντέινερ made in Greece

Το καινοτόμο σύστημα της ελληνικής AMS υιοθετήθηκε από την Ε.Ε | Εξυπνο αεροπορικό κοντέινερ made in Greece
Το ελληνικό κοντέινερ υπόσχεται να εξοικονομήσει τουλάχιστον 200 κιλά βάρος ανά μονάδα, ενώ η εταιρεία ανέπτυξε και ρομποτική πλατφόρμα, η οποία μπορεί να φορτώσει το κοντέινερ και κατόπιν να αποσυρθεί από το αεροσκάφος. | Το καινοτόμο σύστημα της ελληνικής AMS υιοθετήθηκε από την Ε.Ε | Εξυπνο αεροπορικό κοντέινερ made in Greece

Η ελληνική εταιρεία Aerospace Management & Support (AMS) είναι αυτή που επιλέχθηκε από την επιτροπή του προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ενωσης Clean Sky για την ανάπτυξη των αεροπορικών εμπορευματοκιβωτίων νέας γενιάς, με στόχο την εξοικονόμηση βάρους και επομένως και εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις πτήσεις, αλλά και τη μετάβαση των αεροπορικών φορτίων στην ψηφιακή εποχή.

κείμενο Ηλίας Μπέλλος

Μάλιστα η ελληνική εταιρεία βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με την Airbus, με στόχο την υιοθέτηση του πρότυπου εμπορευματοκιβωτίου που ανέπτυξε και το οποίο επέλεξε μεταξύ δεκάδων συνυποψήφιων από ολόκληρη την Ευρώπη ως το βασικό τμήμα για αυτή την υπηρεσία της ευρωπαϊκής κατασκευάστριας αεροσκαφών. Το ελληνικό κοντέινερ υπόσχεται να εξοικονομήσει τουλάχιστον 200 κιλά βάρος ανά μονάδα.

Το «έξυπνο» εμπορευματοκιβώτιο είναι κατασκευασμένο από σύνθετα υλικά και έχει ενσωματωμένες λειτουργίες για ασφάλιση, αυτόνομη κίνηση, ανίχνευση και καταστολή πυρκαγιάς – καπνού, αλλά και δυνατότητες ασύρματης παρακολούθησης και επικοινωνίας. Εάν αναλογιστεί κανείς πως υπάρχουν αυτή τη στιγμή παγκοσμίως περί τα 700 εκατομμύρια τέτοια κοντέινερ γίνεται ευκολότερα αντιληπτή η σημασία της επιλογής μιας ελληνικής εταιρείας σε αυτόν τον τομέα, αλλά και η εμπορική σημασία της.

AEROSKAFOS
Το καινοτόμο σύστημα της ελληνικής AMS υιοθετήθηκε από την Ε.Ε | Εξυπνο αεροπορικό κοντέινερ made in Greece

Πρόκειται για 700 εκατομμύρια κοντέινερ τα περισσότερα εκ των οποίων σήμερα δεν διαθέτουν δυνατότητα απομακρυσμένου ηλεκτρονικού εντοπισμού από την κάθε ιδιοκτήτρια αεροπορική, αφού εναλλάσσονται στα αεροδρόμια ανά τον πλανήτη, δημιουργώντας μια χαοτική κατάσταση. Ο λόγος για τα μεγάλα αλουμινένια συνήθως κουτιά, που είναι συχνά ορατά από τα φινιστρίνια των επιβατών όταν φορτώνονται με τις ειδικές πλατφόρμες στο αεροσκάφος πριν από την απογείωση.

Αλλα περιέχουν αποσκευές, άλλα τα προϊόντα της τροφοδοσίας και άλλα φορτία εμπορευματικών μεταφορών. Κοντέινερ λίγο μεγαλύτερου μεγέθους χρησιμοποιούνται όμως και από τα αεροπλάνα κάργκο των αεροπορικών εταιρειών που μεταφέρουν μόνο εμπορεύματα και τα οποία επίσης μπορούν να αντικατασταθούν από το ελληνικό μοντέλο.

Για να φορτωθούν, εκφορτωθούν και ασφαλιστούν στην άτρακτο όλα αυτά τα κιβώτια, τα αεροπλάνα είναι εφοδιασμένα με μηχανισμούς εφέλκυσης και αγκίστρωσης, οι οποίοι προσθέτουν σημαντικό βάρος. Βάρος που απαιτεί πρόσθετη ισχύ, η παραγωγή της οποίας αποβάλλει ακόμα περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα.

Η ελληνική κοινοπραξία ανέπτυξε έτσι και ρομποτική πλατφόρμα η οποία μπορεί να φορτώσει και κατόπιν να αποσυρθεί από το αεροσκάφος, ενώ το κοντέινερ φέρει το ίδιο πολύ ελαφρύτερο μηχανισμό αγκίστρωσης, καθιστώντας άχρηστο τον σχετικό εξοπλισμό και εξοικονομώντας περαιτέρω βάρος.

Τα νέα αυτά κοντέινερ και το σύστημα φορτοεκφόρτωσης δεν θα χρησιμοποιούνται μόνο από τα καινούργια αεροσκάφη στο μέλλον αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από τον υπάρχοντα στόλο με τις κατάλληλες τροποποιήσεις (retrofit) . Διαδικασία που επιταχύνει την προσπάθεια μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Είναι ελαφρύ και έχει ενσωματωμένες λειτουργίες για ανίχνευση και καταστολή πυρκαγιάς, αλλά και δυνατότητες ασύρματης παρακολούθησης.

Η AMS, επικεφαλής και βασικός μέτοχος της οποίας είναι ο μηχανικός Ηλίας Κόκκοτας, έχει έδρα στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, στα παλιά γραφεία της γερμανικής Hochtief. Είναι ο leader και συντονιστής του προγράμματος Intelligent Lightweight Composite Aircraft Container, ή Intellicont όπως ονομάζονται τα εν λόγω εμπορευματοκιβώτια που χρησιμοποιούν τα αεροπλάνα και βρίσκονται κάτω από το πάτωμα των επιβατών.

Στο project συνεργάστηκαν επίσης η Avionics Greece, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, η Prisma Electronics Ελλάς και άλλοι διεθνείς φορείς, όπως το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ και η ισπανική εταιρεία Acciona Construccion, η οποία αναμένεται να συμμετέχει και στη μαζική κατασκευή τους.

Το πρωτότυπο «έξυπνο» κοντέινερ παραδόθηκε επίσημα τον Δεκέμβριο 2021 στην επιτροπή του ευρωπαϊκού προγράμματος Clean Sky, Intellicont, για την υλοποίησή του από την Airbus στις εγκαταστάσεις της στο Αμβούργο και συγκεκριμένα στο κέντρο έρευνας και τεχνολογίας ZAL (Hambourgs Zentrum fur Angewandte Luftfahrtforschung) κατά τη διάρκεια επίδειξης της ορθής λειτουργίας και των δυνατοτήτων του, εξηγεί ο Ηλίας Κόκκοτας. Η κοινή επιχείρηση Clean Sky είναι μια σύμπραξη δημόσιου – ιδιωτικού τομέα μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ευρωπαϊκής βιομηχανίας αεροναυπηγικής που συντονίζει και χρηματοδοτεί ερευνητικές δραστηριότητες για να παραδώσει σημαντικά πιο ήσυχα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον αεροσκάφη.

7a0a71c115a7d87c75243bceb7769954 air freight 1 960x600 1
Το καινοτόμο σύστημα της ελληνικής AMS υιοθετήθηκε από την Ε.Ε | Εξυπνο αεροπορικό κοντέινερ made in Greece

Η AMS και οι συνεργάτες της εργάστηκαν τέσσερα χρόνια για την ανάπτυξη του καινοτόμου αυτού συστήματος που θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα και θα επιταχύνει σημαντικά τους χρόνους φορτοεκφόρτωσης και εν τέλει εξυπηρέτησης επιβατών και εργαζομένων στις αερομεταφορές. Οπως εξηγεί ο Ηλίας Κόκκοτας στην «Κ», το κόστος του project έφτασε τα 4 εκατομμύρια ευρώ, με ένα σημαντικό μέρος να προέρχεται από κοινοτική χρηματοδότηση.

Πρωταρχικός στόχος του προγράμματος Intellicont ήταν η ανάπτυξη, κατασκευή και επικύρωση ενός έξυπνου ελαφρού εμπορευματοκιβωτίου αεροσκαφών με ενσωματωμένες λειτουργίες συγκράτησης, μεταφοράς, καταστολής πυρκαγιάς και καπνού, με δυνατότητες ανίχνευσης και ασύρματης παρακολούθησης. Η καινοτόμος ιδέα και προσέγγιση περιέλαβε την ανάπτυξη ενός ως επί το πλείστον σύνθετου κοντέινερ με βελτιωμένες δομικές δυνατότητες και λειτουργίες.

Κατασκευασμένο κυρίως από σύνθετα υλικά (composites), αλουμίνιο και χάλυβα και βάρος 90 κιλά, η ομάδα κατάφερε, όπως προαναφέρθηκε, να αφαιρέσει συνολικά έως και 200 κιλά ανά εμπορευματοκιβώτιο. Διαθέτει αισθητήρες χαμηλού κόστους και χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας για την παρακολούθηση της κατάστασής του (ταυτότητα, τοποθεσία, κατάσταση ασφάλισης) καθώς και την ανίχνευση κρίσιμων συμβάντων (πυρκαγιάς – καπνού, χτυπήματος, κακής χρήσης).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.