Ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου | Το σχέδιο – χρονοδιάγραμμα

Ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας - Κύπρου | Το σχέδιο - χρονοδιάγραμμα

Στα τέλη του προσεχούς Οκτωβρίου αναμένεται να προκηρυχθεί το νέο διαγωνιστικό έγγραφο για τη θαλάσσια σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες

To νέο έγγραφο θα περιλαμβάνει, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ορισμένες τροποποιήσεις συγκριτικά με αυτό που παρουσιάστηκε στην πρότερη διαγωνιστική διαδικασία, η οποία είχε καταστεί άγονη, προκειμένου να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μεταφορέων και να προχωρήσει η σύνδεση ξανά μετά από 21 χρόνια.

Οι αλλαγές

Αρχικά, η σύνδεση μετατρέπεται από τακτική σε εποχική, κάτι που αποτελούσε αίτημα των ενδιαφερόμενων μεταφορέων. Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι θα αφορά 26 ταξίδια για το διάστημα Απριλίου, Μαΐου – Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου.

Έτσι, ο ανάδοχος μεταφορέας θα καλύπτει τη διαδρομή για το παραπάνω διάστημα και κατά τη χειμερινή περίοδο θα μπορεί να αξιοποιεί το πλοίο και σε άλλα δρομολόγια. Άλλωστε, το ενδιαφέρον των πολιτών για τη σύνδεση εντοπίζεται κατά κύριο λόγο στους καλοκαιρινούς μήνες.

Παράλληλα, σε αντίθεση με τον πρώτο διαγωνισμό, στη νέα διαδικασία δε θα ζητείται από το μεταφορέα να αναπτύσσει εμπορική δραστηριότητα.

Αυτό δε σημαίνει ότι η μεταφορά φορτίου θα είναι απαγορευμένη, απλώς δε θα είναι προαπαιτούμενο για την ανάδειξη αναδόχου.

Εάν τελικά ο μεταφορέας αναπτύσσει εμπορική δραστηριότητα, θα ενεργοποιείται ένας μηχανισμός, βάσει του οποίου θα μειώνεται σε ένα βαθμό η επιδότηση που θα δοθεί για την κάλυψη του δρομολογίου. 

Η κρατική επιδότηση αφορά μόνο την επιβατική πτυχή του δρομολογίου, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες και ουσιαστικά πρόκειται για επιδότηση των εξόδων του μεταφορέα για τη διενέργεια του ταξιδιού. Με άλλα λόγια, θα υπάρχει ένας μηχανισμός καταγραφής εξόδων και αναλόγως θα επιδοτείται κάθε ταξίδι. 

Οι υπολογισμοί των αρμοδίων που επεξεργάζονται το διαγωνισμό έχουν καταδείξει ότι η επιδότηση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 5 εκατ. ευρώ ετησίως.

Φυσικά όποιος μεταφορέας παρουσιάσει πρόταση με το μικρότερο δυνητικό κόστος, θα έχει και προβάδισμα στη διαγωνιστική διαδικασία.

Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημανθεί ότι πιθανότατα θα προβλέπεται και ρήτρα, η οποία θα ενεργοποιείται σε περιόδους αύξησης των τιμών των καυσίμων και θα ενισχύει την επιδότηση περίπου κατά 10%.

Μία ακόμη τροποποίηση έγκειται στο λιμάνι άφιξης του πλοίου στην Ελλάδα. Αντί του Κερατσινίου, επιλέχθηκε ο βασικός τερματικός στον Πειραιά, ο οποίος εκτιμάται ότι θα εξυπηρετήσει αρτιότερα τη σύνδεση.

Σημειώνεται ότι οι περισσότερες αλλαγές στο νέο διαγωνισμό τελούν υπό την έγκριση της Κομισιόν και συγκεκριμένα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, η οποία φαίνεται ότι έχει ανάψει το “πράσινο φως” για τα περισσότερα καίρια σημεία.

Φυσικά, άλλα τμήματα της διαδικασίας, όπως τα τεχνικά κριτήρια και οι διαστάσεις του πλοίου, για παράδειγμα, εμπίπτουν στο πεδίο αρμοδιοτήτων της κυπριακής κυβέρνησης.

Οι προσδοκίες

Σε ό,τι αφορά τώρα στο χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού, η κατακύρωση των προσφορών, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν ενδιαφερόμενοι, θα πραγματοποιηθεί στα μέσα Ιανουαρίου, με τελικό στόχο το Μάιο του 2022 να ξεκινήσουν τα δρομολόγια. 

Παράγοντες που παρακολουθούν στενά τις διαδικασίες επισημαίνουν ότι εάν τελικά η γραμμή εκκινήσει, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασης σε τρίτο κράτος, σε κάποια γειτονική χώρα. Χωρίς, φυσικά, κάτι τέτοιο να προβλέπεται από το διαγωνιστικό έγγραφο, το οποίο θα δημοσιευτεί τον Οκτώβριο.

Το ενδιαφέρον για μία τέτοια σύνδεση φαίνεται πως είναι “ζεστό”, ιδιαίτερα για την Κύπρο, η οποία βασίζεται αποκλειστικά στις αερομεταφορές.

Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει τα δρομολόγια να κρατήσουν 2-3 χρόνια, για να διαπιστωθεί εάν ο κόσμος θα “αγκαλιάσει” την πρωτοβουλία, σημειώνουν αρμόδιες πηγές.

Πάντως οι διαφορετικές συνθήκες διενέργειας του δεύτερου διαγωνισμού, σε χρονικό και διαδικαστικό επίπεδο, δημιουργούν αισιοδοξία στους εμπλεκόμενους φορείς πως το εγχείρημα θα έχει ευτυχή κατάληξη.

του Γιώργου Γεωργίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *