
Το Μαξίμου, και η ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου
-Η ναυτιλία είναι στα βασικά θέματα της ατζέντας του Μεγάρου Μαξίμου. Ο πρωθυπουργός θέλει να ενισχυθεί το ελληνικό νηολόγιο, δηλαδή οι Έλληνες εφοπλιστές να εγγράψουν σε αυτό και να υψώσουν την ελληνική σημαία σε περισσότερα πλοία τους. Πρώτη κίνηση μαθαίνω ότι θα είναι η περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών για την εγγραφή των πλοίων, αφού τώρα χρειάζεται ένα βουνό από έγγραφα σε μία χρονοβόρα διαδικασία. Το θέμα ανέφερε την προηγούμενη εβδομάδα στους Έλληνες εφοπλιστές του Λονδίνου ο Β. Κικίλιας, στη διάρκεια δείπνου που παρέθεσε προς τιμήν του ο Έλληνας πρέσβης στην πρεσβευτική κατοικία. Το επόμενο βήμα είναι να έρθει προς συζήτηση το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης. Το νομοσχέδιο ήταν να παρουσιαστεί μέσα στο φθινόπωρο, αλλά μαθαίνω ότι πάει για αρχές Δεκεμβρίου. Τα μόρια εισόδου είναι πολύ χαμηλά, με αποτέλεσμα οι σπουδαστές να δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν μαθήματα και ένα σημαντικό ποσοστό να εγκαταλείπει στη μέση τις σπουδές. Εδώ να θυμίσω ότι επί Χρήστου Στυλιανίδη είχε δημοσιευθεί έκθεση του Ιδρύματος Ευγενίδου για την αναβάθμιση της Ναυτικής Εκπαίδευσης. Είχε γίνει αποδεκτή τόσο από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών όσο και από τον υπουργό, αλλά δεν προχώρησε ποτέ. Δεν ήρθε καν προς συζήτηση στο Συμβούλιο Ναυτικής Εκπαίδευσης του ΥΝΑ. Ή μάλλον μπήκε στην ατζέντα παραμονή της συνεδρίασης του Συμβουλίου, αλλά την επομένη αποσύρθηκε. Το Μαξίμου κινείται γιατί υπάρχει ανησυχία για το μέλλον του ελληνικού νηολογίου. Έχουμε ραγδαία κάθοδο στην ελληνική σημαία, η οποία υποστηρίζεται από ελάχιστες οικογένειες πατριωτών εφοπλιστών.
Ο γερασμένος ακτοπλοϊκός στόλος, τα 4 δισ. και οι τραπεζίτες
-Με βάση τους νέους περιβαλλοντικούς νόμους, η ανανέωση των στόλων της ακτοπλοΐας και της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΝΜΑ) είναι επιβεβλημένη. Καταρρέει το σύστημα, γιατί τα ποσά που απαιτούνται είναι τεράστια, η χρηματοδότηση γίνεται με δυσκολία και τα χρονικά περιθώρια τελειώνουν για όλους. Η υλοποίηση της δέσμης μέτρων Fit for 55, στο πλαίσιο της οποίας το 2023 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέκτεινε το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) στις θαλάσσιες μεταφορές, παράλληλα με τη σχετική δράση που συμφωνήθηκε εντός του IMO, καθιστά επιτακτική την ανάγκη αντικατάστασης και εκσυγχρονισμού του στόλου της εγχώριας ΝΜΑ, ο οποίος είναι αρκετά γερασμένος. Πάνω από το 70% των πλοίων έχει ηλικία άνω των 30 ετών, έναντι 41,4% για το σύνολο των ελληνικών φορτηγών και δεξαμενόπλοιων, ενώ άνω των 45 ετών είναι το 40,9% του στόλου της ΝΜΑ. Επίσης, έως το 2030 θα χρειαστεί να αντικατασταθούν 70-75 πλοία της ακτοπλοΐας λόγω ηλικίας και των αυστηρών κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων. Περί τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν για την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, με στόχο τη συμμόρφωση στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και την ενίσχυση της βιωσιμότητας του κλάδου. Για τους λόγους αυτούς, στις 30 Σεπτεμβρίου 2025 θα υπάρξει συνάντηση του προεδρείου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος με την Ένωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας για να συζητηθούν τρόποι χρηματοδότησης. Στο βάθος, όμως, δεν φαίνονται επενδυτές ούτε για την ακτοπλοΐα ούτε για τη ΝΜΑ, κάτι που είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό.
Έλληνες στα ναυπηγεία της Ινδονησίας και το σχέδιο για την επόμενη ημέρα
-Η Ινδονησία βρίσκεται σε πορεία οικονομικής ανάπτυξης και απαρτίζεται από 17.508 νησιά. Τώρα, λοιπόν, που ήρθε η ανάπτυξη, η κυβέρνηση ρίχνει το βάρος στα ναυπηγεία, προκειμένου σε πρώτη φάση να κατασκευάσει πλοία ακτοπλοϊκά αλλά και φορτηγά για τη Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων, προκειμένου να μεταφέρονται εμπορεύματα ενδονησιωτικά. Η προσπάθεια αρχίζει μεθοδευμένα, και οι Ινδονήσιοι έστρεψαν το βλέμμα προς την Ελλάδα. Έλληνες ναυπηγοί βρίσκονται σε θέσεις-κλειδιά, υπεύθυνοι για την κατασκευή εμπορικών πλοίων και όχι για τα ακτοπλοϊκά. Υπάρχουν επίσης Έλληνες εφοπλιστές που άρχισαν να βάζουν δειλά δειλά παραγγελίες ή να εξετάζουν τις συνθήκες για να προχωρήσουν.



