4 ερωτήματα για την ελληνική ναυτιλία ζητούν απαντήσεις

tanker 1

Πόσα ελληνόκτητα πλοία τελικά έχουν οι Έλληνες εφοπλιστές;
Γιατί φεύγουν τα ποντοπόρα από την ελληνική σημαία;
Γιατί μειώνονται οι Έλληνες ναυτικοί;
Γιατί έχασε η ελληνική σημαία την πρωτιά στην Ευρώπη;

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

κείμενο Σάββας Αθανασίου

Η ερώτηση που έθεσε το mononews στη διάρκεια της συνέντευξης στα «Ποσειδώνια 2022» στην πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού ήταν η ακόλουθη:

«Η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας ανακοίνωσε τον Μάρτιο ότι τα ελληνόκτητα έσπασαν ρεκόρ και έφτασαν τα 4.140 πλοία». Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες με την ετήσια έκθεση της ότι τα ελληνόκτητα, έφτασαν τα 5.514 πλοία. Η Εθνική Στατιστική Αρχή, γνωστοποίησε ότι από τον Μάρτιο του 2021 έως τον Μάρτιο του 2022 μειώθηκαν τα ποντοπόρα πλοία. Επίσης, στα αποτελέσματα της απογραφής των ναυτικών, που έγινε τον Σεπτέμβριο του 2020, προκύπτει ότι οι Έλληνες ναυτικοί που εργάζονταν πάνω στα ποντοπόρα πλοία ήταν μόνο 4.242. Με άλλα λόγια: Λιγότερο από ένας Έλληνας ναυτικός είναι σε κάθε ελληνόκτητο πλοίο. Όσο μεγαλώνει ο ελληνόκτητος στόλος, τόσο μειώνονται οι Έλληνες ναυτικοί. Γιατί συμβαίνουν όλα αυτά;»

Η απάντηση της κ. Τραυλού ήταν φειδωλή: «Δεν υπάρχει ανεργία στους ναυτικούς».

Αργότερα, βέβαια, δίνοντας απάντηση σχετική με τη ναυτική εκπαίδευση η πρόεδρος της ΕΕΕ τόνισε: «θα συνεχιστούν οι ενέργειες που ξεκίνησαν επί προεδρίας Θεόδωρου Βενιάμη για την ενίσχυση και αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης» καθώς «οι νέοι είναι το μέλλον της ναυτιλίας και είναι απαραίτητη η προσέλκυσή τους στη θάλασσα».

Επίσης υπογράμμισε ότι «η ΕΕΕ σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδου έχει καταθέσει τις προτάσεις της προς τους αρμόδιους κρατικούς φορείς και συνεργάζεται με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το υπουργείο Παιδείας» και κατέληξε, λέγοντας ότι «είναι αγωνία μας ότι δεν αυξάνεται ο αριθμός των ναυτικών όσο θα έπρεπε συγκριτικά με την αύξηση του ελληνόκτητου στόλου».

Ωστόσο, τα ερωτήματα που εξακολουθούν να παραμένουν αναπάντητα, είναι τα εξής:

  1. Γιατί μειώνονται οι Έλληνες ναυτικοί;
  2. Γιατί δεν προσέρχονται στο ναυτικό επάγγελμα οι νέοι;
  3. Γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά με των στοιχείων της ΕΕΕ και του “Κομίτι”;
  4. Γιατί μειώνονται τα πλοία με ελληνική σημαία;
  5. Γιατί απώλεσε η ελληνική σημαία την πρωτιά στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

Συμπέρασμα Πρώτο: Σε κάθε φορτηγό πλοίο με ελληνική σημαία ήταν ναυτολογημένοι 6,97 Έλληνες ναυτικοί. Σε κάθε δεξαμενόπλοιο, εργάζονταν 8,80 Έλληνες ναυτικοί. Με ένα απλό υπολογισμό, στα 5.514 ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία, όπως αναφέρει στην ετήσια έκθεση της η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, αν εργάζονταν κατά μέσο όρο 6 Έλληνες ναυτικοί, τότε συνολικά θα ήταν μέσα στα ελληνόκτητα πλοία 33.084 Έλληνες εφοπλιστές.

Αν συνεκτιμηθεί ότι απαιτείται ένας αριθμός Ελλήνων ναυτικών για να αντικαταστήσει τους ναυτολογημένους και ένας άλλος που θα βρίσκεται στα Κέντρα Εκπαίδευσης Σπουδαστών Ναυτικών για την προαγωγική τους εξέλιξη, τότε αυτός ο αριθμός θα πρέπει να υπερβαίνει τους 50.000 ναυτικούς.

Σε όλα αυτά τα νούμερα δεν έχει εκτιμηθεί ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών που απαιτούνται για την στελέχωση των επιβατηγών πλοίων. Σήμερα υπολογίζεται ότι υπάρχουν συνολικά 25.000 ναυτικοί που είναι ασφαλισμένοι στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο. Το έλλειμμα των Ελλήνων ναυτικών είναι τεράστιο, δεδομένου ότι υπάρχει σε προσφορά – με προϋποθέσεις – μόνο το ένα τρίτο των πραγματικών αναγκών του ελληνόκτητου στόλου.

Συμπέρασμα Δεύτερο: Η αποφυγή της ελληνικής σημαίας αποδυναμώνει τη φωνή της Ελλάδας στα διεθνή φόρα και κυρίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η υποχώρηση της χώρας στη δεύτερη θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης είναι μια δυσάρεστη εξέλιξη και οι επιπτώσεις από αυτό το γεγονός είναι αρκετές και σημαντικά αρνητικές .Η ελληνική σημαία, δυστυχώς, στηρίζεται και υποστηρίζεται από ελάχιστους Έλληνες εφοπλιστές.

Συμπέρασμα τρίτο: Η ιδιαίτερα μεγάλη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στα στοιχεία της Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, όσον αφορά στον αριθμό και στην χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου, προκαλεί έντονο προβληματισμό για το πόσο είναι αξιόπιστα τα στοιχεία που δίνονται κατά καιρούς στη δημοσιότητα. Οι δύο συλλογικοί φορείς υποχρεούνται να δώσουν διευκρινίσεις και συμπληρωματικά στοιχεία.

Συμπέρασμα τέταρτο: Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας παρακολουθεί μάλλον αμήχανα, τόσο το θέμα της αποφυγής της ελληνικής σημαίας, όσο και την μείωση των Ελλήνων ναυτικών. Η αδυναμία του διοικητικού φορέα να παρέμβει ουσιαστικά στα δύο αυτά μείζονα θέματα, μάλλον αποδυναμώνει τον ρόλο του στα ναυτιλιακά δρώμενα της χώρας.

Α. Τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες με 5.514 πλοία ελέγχουν σήμερα περίπου το 21% του παγκόσμιου στόλου, σε όρους χωρητικότητας (dwt). Η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 45,8% σε σύγκριση με το 2014, ενώ ακόμη και κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, δηλαδή από το 2019, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 7,4%2.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν: Το 31,78% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων. Το 25,01% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Το 22,35% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG). Το 15,60% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών & προϊόντων πετρελαίου. Το 13,85% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Αερίου Πετρελαίου (LPG). Το 9,33% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται από Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), ο οποίος σε ποσοστό άνω του 75% δραστηριοποιείται στον bulk/tramp τομέα.

Το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου φέρει σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ. αποτελούμενη από σύγχρονα, φιλικά προς το περιβάλλον και ασφαλή πλοία. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν συνεχώς σε νέα, ενεργειακά αποδοτικά πλοία και σε φιλικό προς το περιβάλλον εξοπλισμό.

H μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου είναι 9,99 έτη και είναι χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο, που είναι 10,28 έτη.

Οι παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων από Έλληνες πλοιοκτήτες ανέρχονται σε 173 πλοία που αντιστοιχούν σε 17,3 εκατομμύρια dwt. Το προηγούμενο έτος, 2021, ναυπηγούσαν μόνο 104 πλοία,.

Το 2014 η μέση χωρητικότητα των ελληνόκτητων πλοίων ήταν 71.308 dwt, ενώ σήμερα υπολογίζεται σε 86.247 dwt, αριθμός σχεδόν διπλάσιος από τον αντίστοιχο του παγκόσμιου στόλου που είναι 45.020 dwt. .

Β. Τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου

Ο  ελληνόκτητος στόλος  «έσπασε άλλο ένα ρεκόρ με 4.140 πλοία και χωρητικότητα 355.342.694 DWT». Για 35η συνεχή χρονιά  η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου – «Κομίτι» παρουσίασε στατιστικά στοιχεία, με τη μορφή έντεκα πινάκων για ελληνόκτητα πλοία άνω των 1.000 GT, νηολογημένα με ελληνική και άλλη σημαία.

Σε σύγκριση με τα αντίστοιχα στατιστικά στοιχεία του προηγούμενου έτους, έδειξαν ότι, κατά τη διάρκεια του έτους έως τον Μάρτιο του 2022, ο ελληνόκτητος στόλος έχει αυξηθεί ως προς τον αριθμό των πλοίων και έχει φτάσει σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ σε επίπεδο DWT και GT . Σύμφωνα με τα στοιχεία, την 01.03.2022, τα ελληνικά συμφέροντα διαχειρίζονταν 4.140 πλοία διαφόρων κατηγοριών, 355.342.694 DWT και 210.077.273 GT. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση 102 πλοίων και αύξηση 4.876.695 DWT και 4.429.704 GT.

Τα στοιχεία περιλαμβάνουν 167 πλοία διαφόρων κατηγοριών κατόπιν παραγγελίας από ναυπηγεία, συνολικά 16.264.486 DWT και 11.137.069 GT.

Ο στόλος που είναι νηολογημένος υπό ελληνική σημαία έχει μειωθεί ως προς τον αριθμό των πλοίων, DWT και GT και αποτελείται πλέον από 570 πλοία, των 35.600.214 GT και 59.614.661 DWT σε αντίθεση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους των 584 πλοίων, των 336,235 GT και 336,235 GT. Επιπλέον, η ελληνική σημαία κατέγραψε απώλειες 14 πλοίων φέτος, 2.703.197 σε DWT και 1.023.141 σε GT.

Η ελληνική σημαία με 570 πλοία των 59.614.661 DWT. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι η ελληνική σημαία παραμένει στην τέταρτη θέση παγκοσμίως σε DWT, καθώς αντιπροσωπεύει το 16,8 % του συνόλου DWT του ελληνόκτητου στόλου.

Ο ελληνόκτητος στόλος είναι νηολογημένος σε περίπου 28 σημαίες. Η ανάλυση σημαίας πλοίων που ανήκουν σε ελληνικές μητρικές εταιρείες, η οποία δίνει τον συνολικό αριθμό πλοίων, συνολικό DWT και συνολικό GT, που είναι νηολογημένα σε κάθε ένα από τα κύρια νηολόγια που χρησιμοποιούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο πίνακα του περασμένου έτους, δείχνει ότι οι Νήσοι Μάρσαλ κέρδισαν 132 πλοία, Λιβερία 83 πλοία, Κύπρος 7 και Μπαχάμες 2 πλοία.

Συνολικά, οι σημαίες της Λιβερίας και της Νήσου Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ελληνόκτητου στόλου με 1014 και 1009 ελληνικά πλοία, αντίστοιχα, στα νηολογια τους. Όσον αφορά το DWT, η Λιβερία είναι 90.031.049 που αντιπροσωπεύει το 25,3% και οι Νήσοι Μάρσαλ είναι 79.756.562 που αντιπροσωπεύουν το 22,4% του συνολικού DWT του ελληνικού στόλου. Ακολουθεί η Μάλτα με 658 πλοία χωρητικότητας 62.686.264 DWT που αντιπροσωπεύουν το 17,6% του συνολικού DWT του ελληνικού στόλου.

Ακολουθεί ο Παναμάς με 306 πλοία 19.861.113 DWT, η Κύπρος με 209 πλοία 14.467.559 DWT και οι Μπαχάμες με 206 πλοία 18.642.438 DWT.

Το αξιοσημείωτο της έρευνας είναι ότι οι ελληνικές μητρικές εταιρείες αντιπροσωπεύουν το 26,1% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 15% του στόλου Ore and Bulk.

Ο ελληνόκτητος στόλος αντιστοιχεί στο 7% του παγκόσμιου στόλου ως προς τον αριθμό των πλοίων, στο 12,9% σε GT και στο 15,3% σε DWT.

Ο ελληνικός νηολογημένος στόλος ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου, ως προς τον αριθμό των πλοίων, GT, και DWT είναι 1%, 2,2% και 2,6% αντίστοιχα. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι για τα πετρελαιοφόρα τα ποσοστά είναι 6,7%, 7% και 7,1% αντίστοιχα.

Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου σε πλοία ανέρχεται πλέον στα 12,3 έτη έναντι 14,7 ετη για τον παγκόσμιο στόλο. Όσον αφορά τα GT και DWT, είναι 10,5 και 10,5 έτη αντίστοιχα, έναντι 10,6 και 10,4 ετών του παγκόσμιου στόλου.

Ο μέσος όρος ηλικίας του υφιστάμενου στόλου ελληνικής σημαίας κατέγραψε ελαφρά αύξηση, ως προς τον αριθμό των πλοίων, GT και DWT, στα 14,2, 10 και 9,7 έτη αντίστοιχα έναντι 13,9, 9,9 και 9,6 ετών το 2021.

Γ. Μειώνεται ο στόλος με ελληνική σημαία

Συρρικνώνεται ο στόλος των φορτηγών πλοίων και των δεξαμενοπλοίων με ελληνική σημαία, ωστόσο αυξάνεται σε επιβατηγά και διάφορα πλοία. Τα ποντοπόρα μέσα σε ένα χρόνο έφυγαν 33 πλοία από την ελληνική σημαία. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους η δύναμη του ελληνικού στόλου, άνω των 100 κόρων, αποτελείτο από 1.838 πλοία και 39.690.516 κόρους, ενώ τον αντίστοιχο Μάρτιο του 2021 ο στόλος αριθμούσε 1837 πλοία 40.367.294 κόρους.

Ειδικότερα, τον Μάρτιο του 2022 υπήρχαν 386 φορτηγά πλοία, χωρητικότητας 11.680.446 κόρους, 450 δεξαμενόπλοια, χωρητικότητας 26.602.960 κόρους, 734 επιβατηγά πλοία, χωρητικότητας 1.282.451 κόρους και 268 διάφορα πλοία, χωρητικότητας 124.282.451 κόρους.

Τον Μάρτιο του 2021 υπήρχαν με ελληνική σημαία 402 φορτηγά πλοία, χωρητικότητας 11.970.514 κόρων, 467 δεξαμενόπλοια, χωρητικότητας 27.019.225 κόρων, 710 επιβατηγά, χωρητικότητας 1.283.040 κόρων και 258 διάφορα πλοία, χωρητικότητας 94.515 κόρων.

Με άλλα λόγια, ο ελληνικός στόλος μπορεί να αυξήθηκε κατά 1 πλοίο, όμως μειώθηκε κατά 16 φορτηγά πλοία, κατά 17 δεξαμενόπλοια, αλλά και σε χωρητικότητα και αυξήθηκε κατά 24 επιβατηγά πλοία και κατά 10 διάφορα πλοία.

Δ. Μειώνονται συνεχώς οι Έλληνες ναυτικοί

Στο σύνολο των 1.072 πλοίων που απογράφηκαν την ημέρα της απογραφής ( Σεπτέμβριος 2020) απασχολούνταν 16.541 Έλληνες και ξένοι ναυτικοί. Αναλυτικότερα, στα ελληνικά πλοία που απογράφηκαν απασχολούνταν 15.667 ναυτικοί, από τους οποίους το 59,5% ήταν Έλληνες και το 40,5% ξένης εθνικότητας.

Οι Έλληνες ναυτικοί σε όλες τις κατηγορίες πλοίων ήταν 9.322 και οι ξένοι ναυτικοί ήταν 6.345. Επισημαίνεται επίσης ότι στα ποντοπόρα πλοία ήταν ναυτολογημένοι 4.242 Έλληνες ναυτικοί, από τους οποίους 1.346 στα φορτηγά πλοία και 2.896 στα δεξαμενόπλοια.

Στα επιβατηγά πλοία και στα διάφορα άλλα πλοία απασχολούνταν 5.080 Έλληνες ναυτικοί.

Στα ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία συμβεβλημένα με το ΝΑΤ απασχολούνταν 874 ναυτικοί, εκ των οποίων το 87,5% ήταν Έλληνες και το 12,5% ξένης εθνικότητας.

Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) επί συνόλου 1.344 πλοίων, 100 ΚΟΧ και άνω, που περιλαμβάνονταν στο μητρώο του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) , απογράφηκαν 1.072 πλοία, εκ των οποίων 996 ήταν ελληνικά και 76 ελληνόκτητα υπό ξένη σημαία συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.

Από τα 996 ελληνικά πλοία, τα 846 ήταν εν ενεργεία και 150 σε αργία ή παροπλισμό. Από τα 76 ελληνόκτητα πλοία, συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, τα 53 ήταν εν ενεργεία και 23 σε αργία ή παροπλισμό.

Από τη σύγκριση των στοιχείων της απογραφής του έτους 2020 με τα αντίστοιχα στοιχεία της προηγούμενης απογραφής του έτους 2018, παρατηρείται ότι το σύνολο των Ελλήνων και ξένων ναυτικών στα ελληνικά πλοία που απογράφηκαν (996 πλοία) μειώθηκε κατά 20,3%, ενώ στα ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία, συμβεβλημένα με το ΝΑΤ (76 πλοία) το σύνολο των Ελλήνων και ξένων ναυτικών μειώθηκε κατά 16,2%.

Παρατηρείται μείωση, κατά 17,6% των Ελλήνων ναυτικών που υπηρετούσαν σε ελληνικά πλοία και αύξηση κατά 4,1%, αυτών που υπηρετούσαν σε ελληνόκτητα πλοία. Αντίστοιχα, παρατηρείται μείωση, κατά 23,9%, των ξένων ναυτικών που υπηρετούσαν σε ελληνικά πλοία και μείωση κατά 64,6%, αυτών που υπηρετούσαν σε ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.

Η κατανομή του ναυτεργατικού δυναμικού μεταξύ των κατηγοριών των πλοίων δείχνει ότι 3.387 ναυτικοί (20,5%) υπηρετούσαν σε φορτηγά πλοία, 7.176 (43,4%) σε δεξαμενόπλοια, 5.430 (32,8%) σε επιβατηγά και τουριστικά και 548 (3,3%) σε λοιπά πλοία.

Από τα στοιχεία της απογραφής έτους 2020, παρατηρείται ότι, από το σύνολο των 15.667 Ελλήνων και ξένων ναυτικών που υπηρετούσαν σε ελληνικά πλοία, το ανώτερο προσωπικό αποτελούσε το 33,9% (5.305 άτομα), το κατώτερο προσωπικό το 61,1% (9.571 άτομα), οι δόκιμοι και το υγειονομικό προσωπικό το 4,9% (766 άτομα) και το 0,2% (25 άτομα) δεν είχε ναυτική ειδικότητα.

Αντίστοιχα, από το σύνολο των 874 Ελλήνων και ξένων ναυτικών, στα συμβεβλημένα με το ΝΑΤ ελληνόκτητα πλοία, το ανώτερο προσωπικό αποτελούσε το 35,1% (307 ναυτικοί), το κατώτερο προσωπικό το 61,1% (534 ναυτικοί), οι δόκιμοι και το υγειονομικό προσωπικό το 2,9% (25 ναυτικοί) και χωρίς ναυτική ειδικότητα ήταν το 0,9% (8 ναυτικοί).

Ε. Οι αγοραπωλησίες και διαλύσεις ελληνόκτητων πλοίων στο 5μηνο 2022

Οι Έλληνες εφοπλιστές από την αρχή του έτους έως και τις 5 Ιουνίου αγόρασαν και πούλησαν συνολικά 225 πλοία, ενώ οδήγησαν και άλλα 11 πλοία τους στα Διαλυτήρια.

Αυτό σημαίνει ότι συνολικά 236 πλοία άλλαξαν χέρια και ο τζίρος αυτών των αγοραπωλησιών διαμορφώθηκε στα 5.491,1 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied από την 1 Ιανουαρίου έως τις 5 Ιουνίου πωλήθηκαν και αγοράστηκαν 869 πλοία με ένα τζίρο 18. 251,2 δισ. δολάρια.

Οι Έλληνες σε αυτό το πεντάμηνο ήταν πρώτοι στις αγορές και πρώτοι στις πωλήσεις. Αναλυτικότερα, αγόρασαν 130 πλοία και πούλησαν 95.

Αγόρασαν 72 φορτηγά πλοία, 52 δεξαμενόπλοια, 3 μεταφοράς κοντέινερ και 2 μεταφοράς αερίου. Για αυτά τα πλοία πλήρωσαν 2.631,3 δισ. δολάρια.

Ταυτόχρονα πώλησαν 95 πλοία, από τα οποία τα 49 ήταν φορτηγά, τα 28 δεξαμενόπλοια, τα 10 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 4 μεταφοράς αερίου. Συνολικά εισέπραξαν 2.101,6 δισ. δολάρια.

Επίσης διέλυσαν και 11 πλοία και εισέπραξαν 767 εκατ. δολάρια.

Στους αγοραστές, οι Κινέζοι ακολουθούν τους Έλληνες στη δεύτερη θέση με 99 πλοία, οι εφοπλιστές από τη Σιγκαπούρη με 34 πλοία, οι Γερμανοί με 28 πλοία, οι Ελβετοί με 25 πλοία και οι Τούρκοι με 15.

Τέλος, στα Διαλυτήρια πήγαν 265 πλοία. Ειδικότερα 59 πλοία οδηγήθηκαν στα Διαλυτήρια των Ινδιών, 54 στο Μπαγκλαντές, 30 στην Τουρκία, 27 στο Πακιστάν και 95 σε διάφορες άλλες χώρες.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

  1. Η αποφυγή της ελληνικής σημαίας, είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να βρίσκεται στην 8η θέση στον κόσμο σε όρους χωρητικότητας dwt. Διαθέτει συνολικά 647 πλοία, άνω των 1.000 gt, στην ελληνική σημαία και η συνολική χωρητικότητα τους ανέρχεται σε 61,8 εκατομμυρίων dwt.

2. Το ελληνικό νηολόγιο κατέχει τη δεύτερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που μετά από δεκαετίες πρωτοκαθεδρία για πρώτη φορά υποχωρεί στην δεύτερη θέση. Η Μάλτα πέρασε στην πρώτη θέση. Να επισημανθεί ότι μεγάλος αριθμός Ελλήνων εφοπλιστών διαθέτει πλοία με σημαία Μάλτας.

3. Με 17 δισ. ευρώ εισφέρει η ναυτιλία στην εθνική οικονομία.Οι θαλάσσιες μεταφορές συνεισφέρουν περισσότερο από το 3% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας και ανέρχονται συνολικά περίπου στο 7% του ΑΕΠ (άμεσα και έμμεσα), προσφέροντας σχεδόν 200 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

4. Στα 52,58 δισ. δολάρια διαμορφώθηκε η χρηματοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας. Οι Ελληνικές Τράπεζες χρηματοδότησαν τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις το προηγούμενο έτος 2021 με 13,57 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση κατά 14,2%.

Η συνολική χρηματοδότηση διαμορφώθηκε στα 52,58 δισ. δολάρια. Η Eurobank ήταν η Τράπεζα με το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο, η οποία τροφοδότησε τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες με 3,38 δισ. δολάρια. Η Τράπεζα Πειραιώς έρχεται δεύτερη με 3,25 δισ., τρίτη η Alpha Bank με 3,2 δισ., η Εθνική Τράπεζα με 2,64 δισ., η Aegean Baltic Bank με 536 εκατ. Η Credit Suisse συνέχισε να διατηρεί την πρώτη θέση για έβδομη συνεχή χρονιά, με την Eurobank να αντικαθιστά την BNP Paribas στη δεύτερη θέση.

Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στην ετήσια οικονομική ανάλυση της Petrofin του Τεντ Πετρόπουλου. Ο αριθμός των τραπεζών που συμμετέχουν στην ελληνική χρηματοδότηση για την ναυπήγηση και αγορά πλοίων παρέμεινε ίδιος και ανέρχεται στις 56 τράπεζες.

5. Ο ελληνόκτητος στόλος από από 2.487 πλοία που ήταν το 1988 με συνολική χωρητικότητα 85.047.436 dwt, εκτοξεύτηκε το 2022 στα 4.140 πλοία και σε 355.342.694 dwt.

6. Ο στόλος με ελληνική σημαία από 3.942 πλοία, άνω των 100 κόρων, που η χωρητικότητα τους ήταν 41.228.593 κόρων, το έτος 1980 συρρικνώθηκε σε 1.831 πλοία με χωρητικότητα 39.326.127 κόρων τον Δεκέμβριο του 2021.

7. Το 1980 ήταν ναυτολογημένοι στα ελληνικά πλοία 59.536 Έλληνες ναυτικοί και τον Σεπτέμβριο του 2020 είχαν περιοριστεί σε 10.087! Το σύνολο των ναυτικών που εργάζονταν στα υπό ελληνική σημαία πλοία το 1980 ήταν 91.872 ναυτικοί – Έλληνες και ξένοι – και το 2020 ήταν μόνο 16.541!

8. Σε τέσσερις δεκαετίες χάθηκαν συνολικά 75.331 θέσεις εργασίας. Από το 2014 μέχρι το 2020 χάθηκαν 6.384 θέσεις εργασίας ναυτικών. Αυτο οφείλεται στις μειώσεις των συνθέσεων που αποφασίζονται από το διοικητικό φορέα της ναυτιλίας για λόγους ανταγωνιστικότητας.

9. Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που λειτουργούσαν το 1998 ήταν 926, ενώ το 2019 μειώθηκαν σε 589 ναυτιλιακές εταιρείες. Παρατηρείται γιγάντωση αρκετών ναυτιλιακών εταιρειών και εξαφάνιση και απορρόφηση άλλων μικρότερων ναυτιλιακών εταιρειών.

10. Η διαρροή των σπουδαστών από τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού ανέρχεται σε 51,3%, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Από το σπουδαστικό έτος 2010-2011 μέχρι και το 2014-2015 εισήλθαν στις ΑΕΝ συνολικά 7.309 σπουδαστές και αποφοίτησαν 3.750 σπουδαστές. Δηλαδή, ένας στους δύο που μπαίνουν στις σχολές, εγκαταλείπει τις σπουδές του και δεν ακολουθεί το ναυτικό επάγγελμα.

11. Η σημαία της Λιβερίας είναι πρώτη στην προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών, που αντιπροσωπεύει το 25%, ενώ δεύτερη προτίμηση είναι η σημαία των Marshall Islands με 24%. Ακολουθεί η σημαία Μάλτας με 16% και η Ελλάδα με 14%.

12. Τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια αντιπροσωπεύουν το 25,3% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων σε dwt, ενώ πέρσι ήταν στο 26,4%, ενώ τα φορτηγά αντιπροσωπεύουν το 17%, ενώ πέρσι ήταν 16,8%, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιπροσωπεύουν το 5,6%, από 7,5% πέρσι.

13.Στο σύνολό του ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί το 15,3% του παγκόσμιου στόλου.

14. Μειώνεται σταθερά ο αριθμός των εταιρειών που εδρεύουν στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Το έτος 2019, σύμφωνα με την καταμέτρηση που έκανε ο Τεντ Πετρόπουλος της Petrofin υπήρχαν το 2019 συνολικά 589 ελληνικές ναυτιλιακές σε λειτουργία. Η τάση που παρατηρείται είναι η γιγάντωση των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιρειών. Στην έρευνα της Petrofin επισημαίνεται ότι οι πενήντα κορυφαίες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες διαχειρίζονταν το 73,47% του στόλου το 2019, έναντι 71,28% το 2018. Το 2018 ο αριθμός των εταιρειών λειτουργούσαν 588 ναυτιλιακές εταιρείες, έναντι 597 που ήταν το 2017. Το 2016 υπήρχαν 638 ναυτιλιακές εταιρεία στην Ελλάδα, ενώ το 2015 ήταν 648 και το 1998 αριθμούσαν 926 το 1998.

15. Ένα απο τα προβλήματα της σύγχρονης εποχής είναι η αποφυγή του ναυτικού επαγγέλματος. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, κατά τη διάρκεια πέντε διδακτικών ετών, από το εκπαιδευτικό έτος 2010-2011 μέχρι και το 2014-2015 εισήλθαν συνολικά στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού συνολικά 7.309 σπουδαστές και αποφοίτησαν μόνο 3.750 σπουδαστές. Με άλλα λόγια, το ποσοστό διαρροής από τις ΑΕΝ ανέρχεται σε 51,3%. Αναλυτικότερα, κατά το εκπαιδευτικό έτος 2010-2011 εισήλθαν σε όλες τις ΑΕΝ συνολικά 1.134 σπουδαστές. Τέσσερα χρόνια αργότερα, από την εκπαιδευτική σειρά, αποφοίτησαν 664 σπουδαστές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το δηλαδή ποσοστό αποφοίτησης ήταν 58,55%.

ΕΤΟΣ                       ΣΥΝΟΛΟ       ΕΛΛΗΝΕΣ    ΞΕΝΟΙ

ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ        ΝΑΥΤΙΚΩΝ   ΝΑΥΤΙΚΟΙ    ΝΑΥΤΙΚΟΙ

1980                         91.872            59.534           32.338

1991                          36.861           26.766            10.095

2000                        18.450

20.09.2014             22.925           12.663             10.262

20.09.2016              21.440          12.163              9.277

20.09.2018              20.691          12.042             8.649

20.09.2020              16.541           10.087            6.454

ΜΕΙΩΣΗ                  – 6.384         – 2.209          – 3.808

ΕΛΛΗΝΟΚΤΗΤΑ ΠΛΟΙΑ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟ ΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΣΕ DWT

1988        2.487          85.047.436

2022        4.140         355.342.694

ΥΠΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟ ΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΚΟΡΩΝ ΑΝΩ ΤΩΝ 100 ΚΟΧ

1980         3.942        41.228.593

1991          2.062        24.090.312

2000        1.967         27.328.446

2021         1.831         39.326.127

2 thoughts on “4 ερωτήματα για την ελληνική ναυτιλία ζητούν απαντήσεις

  1. Παράθεμα: Θρίλερ με τα ελληνικά δεξαμενόπλοια – Ιρανικό τάνκερ δίπλα στο ελληνικό Prudent Warrior έτοιμο να πάρει το φορτίο του | De-Facto
  2. Παράθεμα: Γερμανική δημόσια τηλεόραση | «Ελληνικά τάνκερ για το πετρέλαιο του Πούτιν;» | De-Facto

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.