
Τον τελευταίο καιρό έχει υπάρξει μια έντονη παραφιλολογία σχετικά με την επιλογή των κορβετών από το Πολεμικό Ναυτικό. Όλοι, έχουν καταλάβει πως η επιλογή των γαλλικών φρεγατών FDI HN θα συμπαρασύρει και τις κορβέτες, με τη Gowind HN σαν την λογική αγορά. Βέβαια, σε πολλούς έχει διαφύγει το γεγονός ότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν εγκλωβίζεται σε διλήμματα, και σε “μοναδικές” λύσεις.
Πράγματι, οι γαλλικές κορβέτες θα φέρουν μια ομοιοτυπία σε επίπεδο συστήματος διαχείρισης μάχης (CMS. Ωστόσο να μην ξεχνάμε πως FDI και Gowind είναι τελείως διαφορετικά πλοία. Τα Κέντρα Μάχης και οι κονσόλες θα είναι σχεδόν ίδια, αν έχουμε επιλογή των γαλλικών κορβετών, αλλά αυτό δεν αρκεί για να αγοράσει το ΠΝ τις κορβέτες. Όλα αυτά συναρτήσει της τιμής που θα ζητήσουν οι Γάλλοι.

Μην ξεχνάμε ότι το ΠΝ δεν αγόρασε δυο φρεγάτες για 3,4 δις ευρώ.
Κανείς βέβαια δεν είπε τίποτα όταν το ΠΝ με 3 δις (3,048) ευρώ αγόρασε 3 φρεγάτες αντί για 2.
Το ΠΝ έχει συγκεκριμένο προϋπολογισμό για να πάρει 4 κορβέτες. Μετά θα γίνει αναβάθμιση στις ΜΕΚΟ (σε δυο από αυτές), και θα αποκτηθούν και 2 Μ Class από Ολλανδία. Όμως ο προϋπολογισμός αυτός είναι ανελαστικός.
Αν οι Γάλλοι, δεν “έρθουν” οικονομικά, εκεί που θέλει το ΠΝ, τότε υπάρχουν κι άλλες επιλογές.
Ολα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Ποια είναι αυτά; Ναι, είναι 3 ακόμη οι ανταγωνιστές, σύνολο 4 σχήματα.
Πρώτη πρόταση, και μάλιστα εξαιρετική, σχεδόν φαβορί θα λέγαμε, είναι η ελαφριά φρεγάτα 10514 της ολλανδικής Damen. Το πλοίο είναι 3.000 τόνους σε εκτόπισμα. H 10514 είναι φθηνότερη από την Gowind HN, και μάλιστα με δοκιμασμένο σύστημα πρόωσης. (EΔΩ μπορείτε να διαβάσετε την ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Stephan Stout της Damen)
Μπορεί να οπλιστεί με τους MICA VL , αλλά το ΠΝ έχει εξετάσει και τη λύση των ESSM Block 2 αλλά και των NSM. Μην ξεχνάμε πως οι ESSM έχουν και ελληνική προστιθέμενη αξία, ενώ η MBDA έχει ακόμη τους Έλληνες υποκατασκευαστές στην…. αναμονή.
Την ίδια στιγμή, οι Ολλανδοί δίνουν ίδιους χρόνους κατασκευής με τους Γάλλους (ή και μικρότερους) ενώ είναι και πιο δεκτικοί στο θέμα της κατασκευής των πλοίων στην Ελλάδα. Το πλοίο είναι ταχύτερο από το γαλλικό (μπορεί να πλησιάσει και τους 28 με 30 κόμβους), τη στιγμή που η Gowind HN χωρίς φορτίο πιάνει μόλις 25 κόμβους.
Άλλωστε, και η FDI είναι και η ίδια αρκετά αργή, καθώς με μισό φορτίο το πλοίο επιτυγχάνει 26 κόμβους. Πρέπει όμως να έχουμε κατά νου πως κάποια από τα πλοία του ΠΝ έχουν ως αποστολή και τη συνοδεία ταχέων επιβατηγών, έμφορτων με Έλληνες στρατιώτες, προς τα νησιά ή την Κύπρο.
Οι Ιταλοί με την Doha έχουν πρόταση ακριβότερη από τους Γάλλους και τους Ολλανδούς, αλλά ταυτόχρονα έχουν μερικά πλεονεκτήματα.
Ερχονται μαζί με την ΟΝΕΧ να προτείνουν λύση για τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Παράλληλα το πλοίο τους είναι ανώτερο των άλλων προτάσεων, με καλύτερο ραντάρ και δυνατότητα να φέρει ASTER 30 αν χρειαστεί, κάτι που σημαίνει πως το ΠΝ δεν θα πάει σε άλλο πύραυλο (MICA VL).
Βέβαια προσφέρουν και γαλλικά όπλα (Exocet, MICA VL) αλλά σε περίπτωση που οι Γάλλοι δεν είναι…. ‘ευέλικτοι’ έχουν πλήρη γκάμα όπλων (CAMM, CAMM-ER, OTOMAT, κ.ο.κ.) για να καλύψουν τις ελληνικές ανάγκες με το παραπάνω.
Πολλοί έσπευσαν να διαγράψουν και τους Αμερικανούς από το παιχνίδι, μετά τη γαλλική επιλογή. Το αμερικανικό, πολεμικό ναυτικό θα απαντήσει με LoA στην ελληνική LoR του περασμένου Μαρτίου.
Θα αναλύεται πως το ΠΝ μπορεί με 1 δις να εκσυγχρονίσει τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά και να πάρει 3 άμεσα, και 1 ακόμη στο μέλλον, Littoral Combat Ship (LCS) Freedom, δημιουργώντας με κάτω των δυο δις (με όπλα, ανταλλακτικά κ.λπ.) έναν στόλο 8 σκαφών επιφανείας.
Επίσης η λύση Ticonderoga είναι πλέον υπαρκτή, και άνετα ένα πλοίο “χωράει” στο 1 δις.
Να τονίσουμε πως η διαδικασία έχει “παγώσει” μέχρι και τουλάχιστον τις 15 Ιανουαρίου, όπου αναμένεται νέο ολλανδικό “χτύπημα”. Επίσης, αναμένεται παράδοση της αμερικανικής LoA ενώ υπάρχει ήδη στα χέρια Ελλήνων αξιωματούχων περίληψη.
Στο ΠΝ αναμένουν με ενδιαφέρον την τελική αμερικανική απάντηση, και σίγουρα δεν μένουν ασυγκίνητοι στα δωρεάν πλοία.
Τέλος τα όσα χρήματα περισσέψουν από το πρόγραμμα, αν περισσέψουν, θα πάνε και πάλι στο ΠΝ, που ετοιμάζεται για την αντικατάσταση των υποβρυχίων 209/1100.
