
Έντονη ανησυχία αρχίζει να εκφράζει η Ευρώπη σχετικά με τον έλεγχο ευρωπαϊκών λιμανιών από κινεζικές εταιρείες, οι οποίες ενισχύουν την παρουσία τους όλο και περισσότερο στις θαλάσσιες πύλες εισόδου της ΕΕ. Αίσθηση προκαλεί το γεγονός πως το θέμα έθεσε – μετ’ επιτάσεως – ο Έλληνας Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, ενώ το λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο στη χώρα, βρίσκεται στα χέρια της COSCO.
Σύμφωνα με το Politico, απευθυνόμενος σε εκπροσώπους του κλάδου, υπογράμμισε πως τα ευρωπαϊκά λιμάνια πρέπει να «επανεξετάσουν την ασφάλεια … και να εξετάσουν πιο προσεκτικά την ξένη παρουσία».
Όπως σχολιάζεται στο δημοσίευμα παρότι ο κ. Τζιτζικώστας δεν αναφέρθηκε ρητά στην Κίνα, το υπονοούμενο ήταν σαφές και ήταν ένα από τα πιο ξεκάθαρα μηνύματα μέχρι σήμερα από τις Βρυξέλλες ότι αυτό που παλαιότερα φαινόταν ως επένδυση, τώρα αρχίζει να θεωρείται κίνδυνος για την ασφάλεια.
Η πρόσφατη Λευκή Βίβλος για την άμυνα της Επιτροπής αντανακλά αυτή την ανησυχία, προτείνοντας αυστηρότερους ελέγχους στην ξένη ιδιοκτησία «κρίσιμων υποδομών μεταφορών».
Αντίστοιχη ανησυχία αποτυπώνεται και σε προσχέδιο κειμένου της πολιτικής ομάδας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο έχει δει το Politico και το οποίο ζητά αυστηρότερους κανόνες στην επερχόμενη αναθεώρηση του κανονισμού για τον έλεγχο ξένων επενδύσεων στην ΕΕ.
Αναλυτές υπογραμμίζουν στο Politico πως οι δηλώσεις υποδηλώνουν πιθανότατα την αυξανόμενη επιρροή του Πεκίνου σε βασικά ευρωπαϊκά λιμάνια, από την Αμβέρσα-Μπρυζ και το Ρότερνταμ, μέχρι τον Πειραιά. Οι κινεζικοί κολοσσοί COSCO και China Merchants, καθώς και η εταιρεία Hutchison με έδρα το Χονγκ Κονγκ, κατέχουν πλέον μερίδια σε περισσότερους από 30 τερματικούς σταθμούς στην ΕΕ.
Η Ana Miguel Pedro, Πορτογαλίδα ευρωβουλευτής του κεντροδεξιού Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Μέλος της Διακομματικής Ομάδας του Κοινοβουλίου για τις Θάλασσες, τα Ποτάμια, τα Νησιά και τις Παράκτιες Περιοχές, προειδοποίησε ότι «κρατικοί φορείς όπως το Πεκίνο λειτουργούν με επίπεδο συντονισμού και πρόθεσης που υπερβαίνει κατά πολύ την κατακερματισμένη αντίδραση των επιμέρους χωρών».
Η Pedro υποστήριξε ότι η COSCO δεν λειτουργεί όπως ένας τυπικός παράγοντας της αγοράς, αλλά εκτελεί εντολές του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος. «Η αυξανόμενη παρουσία της στα λιμάνια δεν είναι απλώς ένα οικονομικό ζήτημα», είπε. «Είναι μια στρατηγική ευπάθεια».
Και φαίνεται πως αυτή τη θέση υιοθετεί όλο και περισσότερο και κεντρικά η ΕΕ, επανεξετάζοντας με επείγουσα πλέον διάθεση την ξένη εμπλοκή στα λιμάνια της. «Αν ένας ξένος αντίπαλος εκμεταλλευτεί μια ευπάθεια σε ένα ευρωπαϊκό λιμάνι, θέτει όλους μας σε κίνδυνο», δήλωσε η Pedro. «Στον σημερινό κόσμο, δεν μπορούμε να επιτρέψουμε στρατηγική τύφλωση, την ώρα που άλλοι δρουν με πλήρη διαύγεια και πρόθεση».