Οι αμερικανικές αρχές σταμάτησαν ένα δεξαμενόπλοιο που ανήκει στο στόλο της TMS Tankers, του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου, το οποίο ταξίδευε από τη Ρωσία στη Λουιζιάνα φορτωμένο με καύσιμα, σύμφωνα με την Wall Street Journal.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Πρόκειται για το χωρητικότητας 116,000-dwt Daytona, που ναυλώθηκε από την εταιρεία εμπορίας ενέργειας και εμπορευμάτων Vitol, με έδρα την Ελβετία. Το τάνκερ ξεκίνησε το ταξίδι του από τη ρωσική χερσόνησο Ταμάν στη Μαύρη Θάλασσα στις αρχές Ιουνίου μεταφέροντας μαζούτ και ντίζελ, σύμφωνα με τα στοιχεία, και σχεδίαζε να φτάσει στη Νέα Ορλεάνη την Κυριακή.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, οι αρχές εμπόδισαν το πλοίο να εκφορτώσει το φορτίο του, ενώ υποβάλλεται σε ελέγχους από τα Τελωνεία και την Προστασία των Συνόρων των ΗΠΑ, δήλωσε αξιωματούχος της ακτοφυλακής των ΗΠΑ.
«Η Vitol λειτουργεί πλήρως συμμορφωμένη με τους σχετικούς νόμους και κανονισμούς, συμπεριλαμβανομένων των κυρώσεων», δήλωσε ένας εκπρόσωπος της εταιρείας μέσω email. Στελέχη της TMS Tankers αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Οι ΗΠΑ επέβαλαν εμπάργκο πετρελαίου κατά της Ρωσίας τον Μάρτιο, απαγορεύοντας τις εισαγωγές αργού, καυσίμων πετρελαίου, υγροποιημένου φυσικού αερίου και άνθρακα από τη χώρα μετά την εισβολή της στην Ουκρανία.
Το φορτίο του τάνκερ Daytona, χαρακτηρίζεται ως ρωσικής προέλευσης, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, μιας πλατφόρμας παρακολούθησης των ροών των εμπορευμάτων.
Το εμπάργκο εξαιρεί το αργό και τα διυλισμένα προϊόντα που έχουν διέλθει μέσω της Ρωσίας, όπως το πετρέλαιο του Καζακστάν που χρησιμοποιεί το δίκτυο αγωγών της γείτονος χώρας για να φτάσει στα λιμάνια. Μέσω του τερματικού σταθμού στη χερσόνησο Ταμάν μεταφέρονται προϊόντα πετρελαίου τόσο από τη Ρωσία όσο και από το Καζακστάν.
Για το μαζούτ και το ντίζελ, περίπου το 25% των προϊόντων που αποστέλλονται από αυτόν τον τερματικό σταθμό είναι από το Καζακστάν και τα υπόλοιπα είναι ρωσικά, σύμφωνα με μια ναυτιλιακή εταιρεία που δραστηριοποιείται στην περιοχή.
«Αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι, δεδομένης της απαγόρευσης των εισαγωγών από τις ΗΠΑ, οποιοσδήποτε θα έκανε κάτι τέτοιο», δήλωσε η Livia Gallarati, αναλύτρια αγορών πετρελαίου στην Energy Aspects. «Θα μπορούσε να είναι από το Καζακστάν. Αν και οι εξαγωγές πετρελαιοειδών του Καζακστάν στις διεθνείς αγορές είναι ελάχιστες».
Ποιος είναι ο Οικονόμου
Ο Γεώργιος Οικονόμου είναι Έλληνας μεγαλοεφοπλιστής, γενικός διευθυντής και ιδρυτής της DryShips Inc. και της Ocean Rig, και ιδιοκτήτης της Cardiff Marine
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα το 1953. Σήμερα κατοικεί στην Εκάλη Αττικής. Απόφοιτος του Κολλεγίου Αθηνών,σπούδασε ναυπηγική και εφαρμοσμένη μηχανική στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης (ΜΙΤ),από όπου και έλαβε Bachelor of Science και Master of Science ως Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός,καθώς και Master of Science στη Ναυτιλία και Διοίκηση Ναυπηγείων. Είναι ο ιδρυτής και διαχειριστής πλέον της ναυτιλιακής εταιρείας DryShips, που είναι μια από τις μεγαλύτερες στο χώρο της ναυτιλίας και η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Ο Γιώργος Οικονόμου ξεκίνησε την καριέρα του το 1976,όταν ξεκίνησε να εργάζεται ως Έφορος Μηχανικός στη ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris. Από το 1981-1986 κατείχε τη θέση του Γενικού Διευθυντή στην Oceania Maritime Agency με έδρα τη Νέα Υόρκη.Από το 1986 έως το 1991 επένδυσε και συμμετείχε στο σχηματισμό μεγάλου αριθμού ναυτιλιακών εταιρειών και το 1991 ίδρυσε την εταιρεία Cardif Marine Inc. Group of Companies.
Το 2015 περιλαμβανόταν στην λίστα του περιοδικού Forbes με τους πιο πλούσιους ανθρώπους στον πλανήτη (2 δισεκατομμύρια δολάρια). Στην Ελλάδα η εταιρία πληροφορικής PC SYSTEMS συμφερόντων του, είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Αναπτύσσει εμπορικές και ναυτιλιακές δραστηριότητες με επιχειρήσεις της Κίνας και υπήρξε ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής που εξασφάλισε δανειοδότηση από κινεζική τράπεζα, με την σύναψη δάνειου ύψους 120 εκατομμυρίων Ευρώ τον Φεβρουάριο του 2012.
Τον Μάρτιο του 2015, σύμφωνα με την Bloomberg, η καθαρή του αξία βρισκόταν στα $1.5 δισεκατομμύρια, και κατείχε στόλο 116 πλοίων.
Τον Νοέμβριο του 2016, η DryShips ανακοίνωσε χρηματοδότηση ύψους 100 εκατομμυρίων δολαρίων από την Kalani, μια μυστηριώδη εταιρεία με έδρα στις Βρετανικές Παρθένες Νήσους και Τζέρσεϊ, στα Νησιά της Μάγχης, η οποία παρουσιάστηκε στις 22 Μαρτίου 1990. Μέχρι στιγμής, δεν είναι δυνατό να αποδειχθεί ότι ο Γιώργος Οικονόμου εμπλέκεται άμεσα στην ιδιοκτησία της Kalani λόγω του καθεστώτος των Βρετανικών Παρθένων Νησιών ως offshore, φορολογικό καταφύγιο, που παρέχει εχεμύθια στους πελάτες του.
Στις 15 Δεκεμβρίου του 2016, η DryShips ανακοίνωσε μια “συνολική αναχρηματοδότηση και στρατηγική επανατοποθέτηση”, η οποία περιελάμβανε την αύξηση της πιστωτικής διευκόλυνσης της εταιρείας στα 200 εκατομμύρια δολάρια. Περιελάμβανε επίσης πληρωμή 33,5 εκατομμυρίων δολαρίων στον Οικονόμου.
Στις 27 Δεκεμβρίου του 2016, η Kalani κατέληξε σε ακόμη μια συμφωνία αναχρηματοδότησης ύψους 200 εκατομμυρίων δολαρίων. Η DryShips ανακοίνωσε στη συνέχεια νέα σύμβαση προαίρεσης αγοράς 4 πλοίων VLGC από άλλες εταιρείες που ελέγχονται από τον Οικονόμου με συνολικό δυνητικό κόστος 334 εκατομμυρίων δολαρίων για τους μετόχους της DryShips.
Οι επενδυτές και οι έμποροι υποθέτουν ότι ο Οικονόμου κινεί τα νήματα στην Kalani, χρησιμοποιώντας την για να ανακεφαλαιοποιήσει το DryShips και να εκφορτώσει περιουσιακά στοιχεία σε βάρος των μετόχων της DryShips.
Το 2016 και το 2017 ο Οικονόμου αραιώνει τις μετοχές της DryShips τέσσερις φορές μέσω της αντίστροφης διαίρεσης (ο συνολικός αντίστροφος διαχωρισμός είναι 12.000:1) για να μειώσει τις μετοχές της DryShips στο 1 εκατομμύριο. Στη συνέχεια, εξέδωσε 60 εκατομμύρια νέες μετοχές για να πραγματοποιήσει συναλλαγές θυγατρικών από τη δική του ιδιωτική εταιρεία για να πουλήσει στην DryShips τέσσερις, υπερτιμημένους, πολύ μεγάλους αερομεταφορείς (VLGC). Το 2017, αντιστρέφει τη διάσπαση των μετοχών και πάλι στο 8:1.