Στην Tesla συμβαίνουν πολλά το τελευταίο διάστημα: Η σημαντική πτώση στις πωλήσεις, που πυροδότησε ανησυχίες μεταξύ των επενδυτών και των αναλυτών του κλάδου, σε μια αγορά EV όπου χρειάστηκαν επιθετικές μειώσεις τιμών για να τονωθεί η ζήτηση, έχει συνδεθεί με τις αποφάσεις που έλαβε η εταιρεία του Elon Musk να απολύσει εργαζομένους και να περιορίσει τις δαπάνες για τον δίκτυο ταχυφορτιστών EV της Tesla. Και η τιμή της μετοχής της έχει υποχωρήσει πάνω από 30% φέτος.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Από τον Vikram Barhat/CNBC
Στη συνέχεια, υπάρχει και ο εμπορικός πόλεμος με την Κίνα, στον οποίο ο Musk κατέχει μια ιδιαίτερη θέση.
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ είναι αποφασισμένη να περιορίσει την ικανότητα της Κίνας, όπως λέει, να «πλημμυρίσει» την αγορά των ΗΠΑ με προϊόντα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της ταχέως αυξανόμενης προσφοράς ηλεκτρικών οχημάτων, με μοντέλα με τιμή έως και 10.000 δολάρια. Όμως, η Tesla έχει μια σημαντική επιχείρηση στην Κίνα, παρόμοια κατά κάποιο τρόπο με την Apple, ένα κλειδί της αγοράς τόσο για την παραγωγή όσο και για τη ζήτηση των καταναλωτών.
Όλα αυτά έβαλαν τον Musk υπό σημαντική πίεση να προσπαθήσει να ανακαλύψει νέες λύσεις ως προς την ανάπτυξη, ενώ αντιμετωπίζει τις προκλήσεις του αυξημένου ανταγωνισμού, των διαταραχών της αλυσίδας εφοδιασμού και του αυξανόμενου κόστους πρώτων υλών.
Ο αμερικανικός γίγαντας των EV φαίνεται να δίνει μεγαλύτερη προσοχή στο τεράστιο δυναμικό της Ασίας πέρα από την Κίνα, μια από τις πιο καυτές αγορές EV. Εκτός από το γνωστό ενδιαφέρον της για την Ινδία, η Tesla ρίχνει μια πιο προσεκτική ματιά πλέον στην Ταϊλάνδη, την πρωτεύουσα των ηλεκτρικών οχημάτων της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπου η πράσινη κινητικότητα κερδίζει όλο και σημαντικά περισσότερο έδαφος.
Οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι της Ταϊλάνδης έχουν διαφημίσει τις συνομιλίες με την Tesla καθώς ο Musk ανιχνεύει τοποθεσίες για το επόμενο γίγα-εργοστάσιο -η Ταϊλάνδη ήταν μέρος αυτών των διαβουλεύσεων εδώ και μερικά χρόνια, όπως και η Ινδία, όπου ο Musk επρόκειτο να πραγματοποιήσει μια πρόσφατη επίσκεψη πριν την ακυρώσει, αναφέροντας διάφορα ζητήματα.
Η περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας, αναμφίβολα, έχει τη δυνατότητα να προσφέρει στην Tesla μια σημαντική πελατειακή βάση για να διαφοροποιηθεί από την υπερβολική εξάρτηση της από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ και μια ξεχωριστή επιλογή για την κατασκευή οχημάτων, εκτός από τις υπάρχουσες δραστηριότητές της στην Κίνα και του ενδιαφέροντος της στην Ινδία.
«Το Detroit της Ασίας»
Η Ταϊλάνδη, γνωστή ως «Detroit της Ασίας» εδώ και πολλά χρόνια, λόγω του εξειδικευμένου εργατικού της δυναμικού και της επιτυχίας της να προσελκύει πολλές διεθνείς εταιρείες αυτοκινήτων, μπορεί να βοηθήσει την Tesla να μειώσει την εξάρτησή της από την Κίνα. Με κατασκευαστική βάση στην Ταϊλάνδη, η Tesla θα μπορούσε επίσης να εξυπηρετήσει τις ασιατικές αγορές και όχι μόνο, αντιγράφοντας δυνητικά την τροχιά ταχείας ανάπτυξης της Κίνας.
«Η Ταϊλάνδη είναι μια πιθανή λύση που θα προσφέρει την παραγωγή αυτοκινήτων χαμηλού κόστους», λέει ο Craig Irwin, ανώτερος ερευνητικός αναλυτής της Roth Capital που καλύπτει τα θέματα της Tesla. «Η Ταϊλάνδη είναι μια σοβαρή επιλογή, καθώς θα δώσει συνέχεια πρόσβασης στην αλυσίδα εφοδιασμού που υποστηρίζει τις εγκαταστάσεις της Σαγκάης, αλλά και που δεν ελέγχεται από το Πεκίνο».
Αυτό έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία για τη ζήτηση, με την κυβέρνηση των ΗΠΑ να μειώνει σημαντικά τις εκπτώσεις φόρου EV που διατίθενται στους καταναλωτές με βάση την κινεζική προμήθεια στη διαδικασία παραγωγής —αν και ορισμένοι επικριτές λένε ότι οι κανόνες δεν είναι αρκετά αυστηροί. Η κυβέρνηση της Ταϊλάνδης προσφέρει τις δικές της επιδοτήσεις και φορολογικά κίνητρα για να προωθήσει την υιοθέτηση EV και να προσελκύσει ξένους κατασκευαστές.
«Υπάρχουν λιγότερες πολιτικές επιπτώσεις στην περίπτωση της εξαγωγής οχημάτων από την Ταϊλάνδη σε αγορές όπως οι ΗΠΑ ή η ΕΕ έναντι της Κίνας», δήλωσε ο Seth Goldstein, στρατηγικός αναλυτής μετοχών στη Morningstar, ο οποίος καλύπτει την Tesla.
Αν και τα οχήματα που κατασκευάζονται στην Ταϊλάνδη μπορεί να μην πληρούν τις προϋποθέσεις για τις επιδοτήσεις του αμερικανικού νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού, είναι λιγότερο πιθανό να αντιμετωπίσουν τους σημαντικούς δασμούς που έχουν επιβληθεί στα κινεζικά οχήματα στις ΗΠΑ, είπε ο Goldstein, και πολλές αγορές είναι ήδη σε αναμμένα κάρβουνα όσον αφορά τους δασμούς που θα μπορούσαν να αυξηθούν ακόμη περισσότερο εάν ο Donald Trump επανεκλεγεί. Μάλιστα, ίσως το τελευταίο να μη χρειαστεί καν: Η κυβέρνηση Biden μπορεί να επιβάλει 100% δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα την επόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Παρασκευής.
Υπάρχει επίσης μια πολύ μεγάλη αγορά πωλήσεων, όπου οι δασμοί των ΗΠΑ δεν θα έχουν καθόλου σημασία: Τα 650 εκατομμύρια άνθρωποι στη Νοτιοανατολική Ασία που μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση σε μια από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων της ASEAN (Ένωση Χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας), σύμφωνα με τον Tu Le, ιδρυτή της εταιρείας συμβούλων Sino με έδρα το Πεκίνο Auto Insights, ο οποίος έχει εργαστεί από το Detroit μέχρι την Κίνα.
Ένα πιο προσιτό Tesla
Αυτό που ονομάζεται στρατηγική αλυσίδας εφοδιασμού «China Plus One» κερδίζει δυναμική σε όλες τις βιομηχανίες εν μέσω της γεωπολιτικής αβεβαιότητας και της συνεχιζόμενης εμπορικής διαμάχης ΗΠΑ-Κίνας. Ακόμη και πριν από τις τελευταίες αναφορές, ο Πρόεδρος Biden ήταν από πολλές απόψεις τόσο επιθετικός όσο ο Trump όσον αφορά την Κίνα.
Ωστόσο, το προσιτό όχημα μαζικής αγοράς που μέχρι στιγμής δεν έχει εφευρεθεί από την Tesla θα είναι το κλειδί για την επίτευξη μεγάλων όγκων πωλήσεων στην περιοχή. «Ένα Model 3 ή Y θα εξακολουθεί να είναι πολύ ακριβό για αυτές τις αγορές ώστε να είναι προϊόντα μεγάλου όγκου για την Tesla», είπε ο Le.
Η Tesla ανέφερε στην πρόσφατη ανακοίνωση κερδών της ότι επιταχύνει την κυκλοφορία «νέων οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων πιο προσιτών μοντέλων» —με σχέδια για ένα πολυαναμενόμενο μοντέλο 25.000 δολαρίων έως το 2025. Αλλά η εταιρεία κατέστησε επίσης σαφές ότι πολλά από αυτά (τα σχέδια) θα υλοιποιηθούν υπό την παρούσα κατάσταση προτού τις επενδύσεις σε νέες εγκαταστάσεις.
Συγκεκριμένα, η Tesla κυκλοφόρησε το Model 3 και το Model Y στην Ταϊλάνδη το 2022, αλλά ανταγωνίζεται σκληρά ενάντια στην επίθεση των Κινέζων ανταγωνιστών της όπως η κινεζική BYD και η Xiaomi που προσφέρουν μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, από υψηλής ποιότητας έως προσιτά. Στην πραγματικότητα, η BYD κατασκεύασε πάνω από τρία εκατομμύρια EV το 2023, ξεπερνώντας την παραγωγή της Tesla για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.
Πρόσφατες αναφορές από τον Nikkei Asia ανέφεραν ότι η τιμή του σεντάν Model 3 της Tesla μειώθηκε 9% έως 18% χαμηλότερα στην Ταϊλάνδη, καθώς η αγορά αυτοκινήτων της εντάχθηκε στην παγκόσμια ύφεση και καθώς η BYD, η Great Wall Motor και άλλοι κινέζοι κατασκευαστές EV ετοιμάζονται να ξεκινήσουν τη δική τους παραγωγή στη χώρα. Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της BYD, έχουν διαθέσει 1,44 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες εγκαταστάσεις παραγωγής στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Νοτιοανατολικής Ασίας.
«Ο πόλεμος τιμών δεν πρόκειται να τελειώσει πολύ σύντομα», είπε ο Naruedom Mujjalinkool της Krungsri Securities.
Η Tesla Thailand κυκλοφόρησε πρόσφατα ένα ειδικό πρόγραμμα χρηματοδότησης για να τονώσει περισσότερες πωλήσεις.
Η Ταϊλάνδη είναι κορυφαία στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία
Ο Steven Dyer, πρώην εκτελεστικός και διευθύνων σύμβουλος της Ford στην εταιρεία συμβούλων AlixPartners με έδρα τη Σαγκάη, ανέφερε ότι η υπάρχουσα υποδομή αυτοκινήτων, το εργατικό δυναμικό και η πολιτική της Ταϊλάνδης παρέχουν τη δυνατότητα να γίνει μεγάλος παίκτης στην κατασκευή EV. Αλλά εξίσου σημαντικό είναι να βλέπουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρκετή καταναλωτική αγορά για τοπικό εφοδιασμό. Στην αυτοκινητοβιομηχανία, είπε, ένας εμπειρικός κανόνας είναι «κάντε κάτι εκεί που πουλάτε», έτσι ώστε να υπάρχει μείωση του κόστους μεταφοράς και τελωνειακών δασμών και μετριασμός των κινδύνων της ανταλλαγής νομισμάτων.
Η Νοτιοανατολική Ασία είναι μια αναπτυσσόμενη αγορά αυτοκινήτων και η Ταϊλάνδη είναι ήδη ο μεγαλύτερος παραγωγός και εξαγωγέας αυτοκινήτων της περιοχής, με τις Toyota, Honda, Nissan, Ford, GM και Mercedes-Benz να έχουν ήδη αγκαλιάσει την Ταϊλάνδη δημιουργώντας περιφερειακά κεντρικά γραφεία.
Η χώρα προσπαθεί να γίνει ηγετική παγκόσμια παραγωγική δύναμη μέσω ευνοϊκών φορολογικών πλεονεκτημάτων και εισαγωγικών δασμών, αλλά έχει επίσης πολύ δρόμο να διανύσει για να μετατρέψει την τρέχουσα παραγωγή αυτοκινήτων σε EV-ready. Μέχρι το 2030, η Ταϊλάνδη στοχεύει να μετατρέψει το 30% της ετήσιας παραγωγής οχημάτων της σε EVs, που ισοδυναμεί με 725.000 αυτοκίνητα και 675.000 μοτοσικλέτες, καθώς είναι μια αγορά όπου οι μοτοσικλέτες είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικές τόσο από την άποψη της κατασκευής όσο και από την πλευρά των καταναλωτών.
Ο Le λέει ότι η χώρα έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα, αλλά θα πρέπει να παίξει σωστά τα χαρτιά της. «Όλες οι χώρες της ASEAN επιδιώκουν να προσλάβουν κατασκευαστές EV στις ακτές τους, αλλά θα έλεγα ότι η Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ είναι δύο χώρες που έχουν πλεονέκτημα έναντι των άλλων λόγω της εμπειρίας τους στην αυτοκινητοβιομηχανία», είπε.
Οι κορυφαίες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Honda και Toyota, έχουν δεσμεύσει 4,1 δισεκατομμύρια δολάρια για την παραγωγή EVs στην Ταϊλάνδη.
Η κυβέρνηση της Ταϊλάνδης προσφέρει στους ξένους κατασκευαστές EV σημαντικά κίνητρα, συμπεριλαμβανομένων περικοπών έως και 40% στους εισαγωγικούς δασμούς και μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης 2% για πλήρως συναρμολογημένα EV που θα εισαχθούν το 2024 και το 2025, υπό την προϋπόθεση ότι θα αρχίσουν να παράγουν στην Ταϊλάνδη έως το 2027, σύμφωνα με τον Narit Therdsteerasukdi, γενικό γραμματέα του Συμβουλίου Επενδύσεων της Ταϊλάνδης.
Ο Dyer είπε ότι εάν μια αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία πετύχει σε μακρινές αγορές με ηλεκτρικά οχήματα, «εξοικειώνει τις διάφορες αμερικανικές μάρκες σε περισσότερους καταναλωτές, κάτι που συχνά βοηθά στη δημιουργία δυναμικής για άλλες ομοεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες σε αυτές τις αγορές».
Η ανακάλυψη από την Ταϊλάνδη σχεδόν 15 εκατομμυρίων τόνων κοιτασμάτων λιθίου -ένα τρέχον κλειδί στη χημεία των μπαταριών- θα μπορούσε επίσης να προσφέρει στη χώρα ένα άλλο πλεονέκτημα έναντι των Ασιατών αντιπάλων στην προσέλκυση κατασκευαστών EV.
«Εάν η Ταϊλάνδη γίνει μια αγορά όπου τα EV ή τα εξαρτήματά τους μπορούν να παράγονται φθηνά και να εξάγονται ελεύθερα, τότε θα φανταζόμουν ότι πολλοί μεγαλύτεροι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα εξέταζαν το ενδεχόμενο κατασκευής εργοστασίων στη χώρα», δήλωσε ο Goldstein, συμπεριλαμβανομένης της Tesla.
Κίνδυνοι για τα ηλεκτρικά οχήματα του Musk στην Ασία
Σίγουρα υπάρχουν κίνδυνοι για την Tesla εντός της Ασίας. Ορισμένοι ειδικοί έχουν εκφράσει την ανησυχία ότι εάν η Tesla συνεχίσει να ανταγωνίζεται αποτελεσματικά τους Κινέζους ανταγωνιστές της στην Κίνα και στην ευρύτερη ασιατική αγορά, η Κίνα θα μπορούσε να διακόψει την πρόσβαση της Tesla σε ανταλλακτικά χαμηλού κόστους. Η ανάδειξη της Ταϊλάνδης ως κόμβου παραγωγής θα βοηθούσε στην αντιμετώπιση ενός τέτοιου πλήγματος.
Επιπλέον, «εάν τα ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στην Ταϊλάνδη πληρούν τις προϋποθέσεις για επιδοτήσεις του αμερικανικού νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού, τότε αυτό θα δημιουργούσε ένα ισχυρό κίνητρο για την παραγωγή οχημάτων ή μπαταριών εκεί για εξαγωγές», είπε ο Goldstein.
Προς το παρόν, οι ρυθμίσεις της κυβέρνησης των ΗΠΑ δίνουν στις αμερικανικές εταιρείες «χρόνο να σχεδιάσουν, να αναπτύξουν και να κατασκευάσουν πιο ανταγωνιστικά ηλεκτρικά οχήματα σε λογικές τιμές», είπε ο Le.
Ωστόσο, χωρίς ένα φθηνότερο αρχικό μοντέλο, οι αμερικανοί κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων όπως η Tesla ενδέχεται να μην μπορούν να αντιμετωπίσουν με αποτελεσματικότητα τους Κινέζους ανταγωνιστές τους που αυξάνουν την παραγωγή και διαθέτουν μοντέλα σε ένα πολύ ευρύτερο φάσμα τιμών.
«Η Tesla μπορεί να ανταγωνιστεί σε τμήματα πολυτελών αυτοκινήτων παράγοντας οχήματα τοπικά στην Κίνα, αλλά οι ΗΠΑ ως αγορά ηλεκτρικών οχημάτων είναι πολύ πιο πίσω από την Κίνα», δήλωσε ο Goldstein.
Το αναμενόμενο όχημα εισαγωγικού επιπέδου των 25.000 δολαρίων της Tesla, με το όνομα Model 2, θα μπορούσε να βοηθήσει να αλλάξει η τάση εν μέσω πτώσης πωλήσεων και σκληρού κινεζικού ανταγωνισμού, αλλά όπως συμβαίνει με όλα τα ζητήματα της Tesla, οι υποσχέσεις και τα χρονοδιαγράμματα οδηγούν τους ειδικούς να παραμένουν προσεκτικοί, αν όχι εντελώς δύσπιστοι.
Ο Le λέει ότι η Tesla μπορεί να έχει ήδη μείνει πίσω σε μια ασιατική αγορά που έχει γίνει πιο ανταγωνιστική με τα κινεζικά EVs αξίας 11.000 δολαρίων. «Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ εξακολουθούν να υπόσχονται για ένα “προσιτό” Tesla, αλλά η σημασία για την ασιατική αγορά θα είναι πολύ πιο περιορισμένη λόγω της “China EV Inc”», είπε.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι μεγάλη ευκαιρία: Ο Goldstein πιστεύει ότι ένα προσιτό μοντέλο Tesla θα μπορούσε να βοηθήσει την εταιρεία να αυξήσει τη δυναμική της στις πέντε εκατομμύρια παραδόσεις το 2030, ειδικά στις ΗΠΑ και την ΕΕ, όπου η Tesla μπορεί να κατασκευάζει τοπικά για να αποφεύγει τους δασμούς. Δεν είναι κάτι που μπορεί να ευνοήσει ένα σημαντικό παιχνίδι για τον καταναλωτή της Νοτιοανατολικής Ασίας, ακόμα κι αν η αγορά είναι πολύ μεγάλη για να αγνοηθεί εντελώς.
«Η ASEAN και η Νότια Ασία είναι βασικές αγορές για το μέλλον της Tesla, αλλά οι Κινέζοι κατασκευαστές EV έχουν πραγματικά περιπλέξει την πορεία τους προς την παγκόσμια κυριαρχία στο μέλλον», είπε ο Le. Τα κινεζικά EV αποτελούν ήδη το 60% των παγκόσμιων πωλήσεων, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.
«Ο μυστικισμός της μάρκας Tesla έχει αρχίσει να εμφανίζεται παγκοσμίως και οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι τα προϊόντα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητα εδώ και τρία έως τέσσερα χρόνια», κατέληξε ο Le.