Μπορεί στην Ελλάδα να κάνουμε λόγο για Ισλάμ, ωστόσο μία θρησκεία που ακολουθείται από περισσότερους από 1 δις ανθρώπους δεν θα μπορούσε να είναι μία κι αδιαίρετη. Όπως κι ο χριστιανισμός έχει τα δικά του δόγματα που πιθανώς να τα έχετε ακούσει. Χωρίζονται οι μουσουλμάνοι σε Σουνίτες και Σιίτες.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Οι δύο αυτοί βασικοί κλάδοι έχουν τεράστια αντιπαλότητα μεταξύ τους, από το θάνατο του Μωάμεθ και μετά, δηλαδή από το 632 μ.Χ κι έκτοτε. Όλα ξεκίνησαν από την έλλειψη διαδόχου του Μωάμεθ, αφού ο ιδρυτής της θρησκείας δεν όρισε κάποιον.
Η πλειοψηφία των σιιτικών πληθυσμών βρίσκεται στο Ιράν, το Ιράκ, τη Συρία, το Λίβανο και το Μπαχρέιν.
Στην Τουρκία, τη Συρία, την Αίγυπτο και τη Σαουδική Αραβία, η πλειοψηφία είναι σουνίτες. Παγκοσμίως οι σουνίτες αποτελούν το 85 έως 90% του μουσουλμανικού κόσμου.
Πώς ξεκίνησαν όλα
Οι σιίτες ιδρυτές υποστήριξαν ότι η εξουσία πρέπει να περάσει στο γαμπρό και ξάδελφο του Προφήτη Μωάμεθ, Αλί, και στη συνέχεια στους αρσενικούς διαδόχους του. Οι σιίτες, αναφέρουν πηγές, θεωρούν ότι ο Μωάμεθ όρισε ως διάδοχο του τον Αλί. Ωστόσο, κάποιοι από τους πιστούς του, βιάστηκαν να χρίσουν νέο πνευματικό ηγέτη τους, τον πεθερό του Προφήτη, Αμπού Μπάκρ. Σε εκείνο το σημείο ακριβώς ξεκίνησαν οι προστριβές και διαμάχες. Αν και οι διαφορές ήταν στην αρχή πολιτικές, στη συνέχεια, αναπτύχθηκαν και θρησκευτικές διαφορές.
Δεν πρέπει να παραβλέπουμε πως το Ισλάμ εκείνη την περίοδο ήταν μία τεράστια αραβική αυτοκρατορία. Το ίδιο το όνομα των σιιτών προέρχεται από την αραβική λέξη «σία», που σημαίνει διάδοχος.
Εν συνεχεία ο Αλί επελέχθη να γίνει ο 4ος χαλίφης το 656 μ.Χ με αποτέλεσμα να ξεσπάσουν βίαιες συγκρούσεις. Το σχίσμα οριστικοποιήθηκε το 680 μ. Χ με τη δολοφονία του Χουσείν, γιου του Αλί, στην Καρμπάλα του Ιράκ.
Στον μουσουλμανικό εμφύλιο οι Σιίτες έχασαν ωστόσο διατήρησαν ισχυρές κοινότητες σε πολλές περιοχές του μουσουλμανικού κόσμου. Συσπειρώθηκαν δε γύρω από το γιο του Χουσείν.
Οι σουνίτες, που πήραν το όνομα τους από τη λέξη σούνα (παράδοση) ακολούθησαν το γιο του κυβερνήτη της Δαμασκού, Γιαζίντ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Pew Research Center’s Forum on Religion & Public Life, στις περισσότερες χώρες της Μέσης Ανατολής, περίπου το 40% των σουνιτών, δεν θεωρούν ότι οι σιίτες είναι πραγματικοί μουσουλμάνοι.
Από την άλλη οι σιίτες υποστηρίζουν ότι ο δογματισμός των σουνιτών και η προσκόλλησή τους στην παράδοση δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για τον εξτρεμισμό.
Ποιες οι διαφορές στην άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων μεταξύ σιιτών – σουνιτών
Η βασική και πιο εύκολα αντιληπτή διαφορά είναι πως οι σιίτες προσεύχονται 3 φορές τη μέρα ενώ οι σουνίτες 5, ωστόσο υπάρχουν και διαφορές πιο βαθιές και ουσιαστικές.
Οι μουσουλμάνοι βασίζουν την πίστη τους στο Κοράνι και τις Χαντίθ, δηλαδή τις προφορικές «οδηγίες» για τον τρόπο λατρείας και ζωής, τον οποίο πρέπει να ακολουθούν οι πιστοί.
Το Κοράνι και οι Χαντίθ προσδιορίζουν τη Σαρία, δηλαδή τον ισλαμικό νόμο, που ρυθμίζει τους κανόνες οι οποίοι διέπουν θέματα ιδιοκτησίας, κληρονομιάς, γάμου, διαζυγίου, συμβόλαια, συμφωνητικά, εμπορικές και τραπεζικές συναλλαγές, επενδύσεις, δάνεια, υποθήκες.
Οι σουνίτες ακολουθούν τις δικές τους Χαντίθ, ενώ οι σιίτες αποδέχονται διαφορετική έκδοση των Χαντίθ και δίνουν πολύ μεγάλη σημασία στα κηρύγματα του Αλί και των απογόνων του.
Χαρακτηριστικά οι σιίτες θεωρούν ότι οι ιμάμηδες έχουν θεϊκή προέλευση και δεν είναι απλώς «βοηθοί» του Προφήτη αλλά εκπρόσωποί του στη γη. Με αυτή τη λογική δεν προσκυνούν μόνο στη Μέκκα, αλλά στους τάφους των 11 από τους 12 ιμάμηδες (καθώς ο 12ος, ο Μεχντί, θεωρείται κρυμμένος ή ότι έχει εξαφανιστεί). Η ύπαρξη του Μεχντί δίνει και μία μεσσιανική διάσταση στην πίστη τους.
Οι σουνίτες δεν αποδίδουν, τόση μεγάλη αξία στους ιμάμηδες, αντίθετα αποκαλούν με αυτό το όνομα όλους τους πνευματικούς ηγέτες της μουσουλμανικής κοινότητας.
Και τα δύο ρεύματα αποδέχονται τους πέντε πυλώνες της Πίστης: Ομολογία της Πίστης, Προσευχή, Φόρος ελεημοσύνης, Νηστεία, Προσκύνημα στη Μέκκα. Ωστόσο, σε αυτούς οι σιίτες προσθέτουν ακόμα πέντε πυλώνες: τη Μοναδικότητα του Θεού, τη δύναμη του Προφήτη, την Ανάσταση, τη Θεϊκή Δικαιοσύνη και την Πίστη στην πολιτική και πνευματική ανωτερότητα των απογόνων του Προφήτη.
Το σιιτικό Ιράν ενάντια στους Σαουδάραβες σουνίτες
Στη σύγχρονη εποχή η αντιπαράθεση σιιτών και σουνιτών οξύνθηκε το 1979 με την επανάσταση του Αγιατολάχ Χομεινί στο Ιράν.
Ο επαναστατικός σιισμός συνιστά απειλή για τους Σαουδάραβες επειδή αμφισβητεί τόσο τον ρόλο τους ως «θεματοφυλάκων των ιερών τόπων» όσο και το δόγμα του ουαχαμπισμού, που στηρίζεται στην αδικία και την καταστολή.
Η Σαουδική Αραβία είναι ένας παγκόσμιος παίκτης, λόγω της πετρελαικής ισχύς που έχει. Η Σαουδική Αραβία είναι από το 1945 σύμμαχος μιας Αμερικής που οι Ιρανοί θεωρούσαν πάντα τον «Μεγάλο Σατανά».
Οι Σαουδάραβες και οι Ιρανοί βρίσκονται σε έναν διαρκή «πόλεμο δι’ αντιπροσώπων», που διεξάγεται στον Λίβανο, στο Ιράκ, στη Συρία, στην Υεμένη, στο Μπαχρέιν.
Ενδεικτικό είναι πως όταν η Σαουδική Αραβία μιλά για τρομοκρατία δεν εννοεί μόνο την Αλ Κάιντα αλλά και όλα τα σιιτικά κινήματα στη Μ.Ανατολή.
Όσο ο πολιτικός και θρησκευτικός διχασμός των δύο ισλαμικών ‘γιγάντων’ (Σ.Αραβία – Ιράν) συνεχίζεται, τόσο θα παραμένει ασταθής η Μέση Ανατολή.