Ένοπλοι κατέλαβαν δεξαμενόπλοιο ελληνικών συμφερόντων στον Κόλπο του Ομάν | Επιβαίνουν 1 Ελληνας και 18 Φιλιππινέζοι

Κατάληψη δεξαμενόπλοιου ελληνικών συμφερόντων στον Κόλπο του Ομάν | Επιβαίνουν 1 Ελληνας και 18 Φιλιππινέζοι

Όπως αναφέρουν διεθνή μεσα ενημέρωσης πρόκειται για το δεξαμενόπλοιο St.Nikolas, σημαίας Νήσων Μάρσαλ.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Για κατάληψη του δεξαμενόπλοιου ελληνικών συμφερόντων από ενόπλους στο Κόλπο του Ομάν κάνει λόγο το ειδησεογραφικό πρακτορείο Associated Press.



Σύμφωνα με τις πληροφορίες αυτές, πρόκειται για το δεξαμενόπλοιο St.Nikolas, σημαίας Νήσων Μάρσαλ.

Η βρετανική στρατιωτική υπηρεσία United Kingdom Maritime Trade Operations, η οποία παρέχει προειδοποιήσεις στους ναυτικούς στη Μέση Ανατολή, δήλωσε ότι η προφανής κατάληψη ξεκίνησε νωρίς το πρωί της Πέμπτης, στα ύδατα μεταξύ του Ομάν και του Ιράν, σε μια περιοχή από όπου διέρχονται τα πλοία τα οπποία εισέρχονται και εξέρχονται από το Στενό του Ορμούζ.



Η βρετανική υπηρεσία περιέγραψε ότι έλαβε μια αναφορά από τον υπεύθυνο ασφαλείας του πλοίου ότι άκουσε «άγνωστες φωνές από το τηλέφωνο» μαζί με τον καπετάνιο του πλοίου. Είπε ότι περαιτέρω προσπάθειες να επικοινωνήσουν με το πλοίο απέτυχαν και ότι οι άνδρες που επιβιβάστηκαν στο πλοίο φορούσαν «μαύρες στρατιωτικού τύπου στολές με μαύρες μάσκες».

Η ιδιωτική εταιρεία ασφάλειας Ambrey δήλωσε ότι «έξι ένοπλοι» επιβιβάστηκαν στο πλοίο, το οποίο αναγνώρισε ως το πετρελαιοφόρο St. Nikolas. Πρόσθεσε ότι οι άγνωστοι άνδρες είχαν καλύψει τις κάμερες παρακολούθησης κατά την επιβίβασή τους.

Το St. Nikolas ονομαζόταν νωρίτερα Suez Rajan, το οποίο συνδέεται με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation.

Η πληροφορία επιβεβαιώνεται από το υπουργείο Ναυτιλίας, ωστόσο δεν υπάρχει κάποια επικοινωνία με το πλοίο. Στο St.Nikolas επιβαίνουν ένας Έλληνας και 18 Φιλιππινέζοι.

Ο 5ος Στόλος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, ο οποίος περιπολεί στη Μέση Ανατολή, δεν απάντησε σε αίτημα του Associated Press για το περιστατικό.

Το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA του Ιράν, επικαλούμενο ξένα δημοσιεύματα, αναφέρθηκε στην κατάληψη αλλά δεν πρόσθεσε κάτι περισσότερο.

Το περιστατικό σημειώθηκε 50 ναυτικά μίλια ανατολικά του Σοχάρ του Ομάν. Οι ειδικοί ασφαλείας λένε ότι το σύστημα παρακολούθησης των πλοίων έχει απενεργοποιηθεί και το πλοίο πιστεύεται ότι κατευθύνεται προς το Ιράν.

Εκπρόσωπος της Empire Navigation επιβεβαίωσε ότι χάθηκε η επαφή με το πλοίο περίπου στις 06:30 π.μ. ώρα Αθήνας (04:30 GMT) «καθώς έπλεε στα ανοιχτά του Ομάν, κοντά στο Σόχαρ. Το πλοίο είναι επανδρωμένο με συνολικά 19 μέλη πληρώματος: 18 Φιλιππινέζους και έναν Ελληνα.»

Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο βρέθηκε στο επίκεντρο διαμάχης Ηνωμένων Πολιτειών – Ιράν για 1 εκατομμύριο βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου. Τον Φεβρουάριο του 2022, η ομάδα United Against Nuclear Iran ανέφερε ότι υποπτεύεται πώς το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν , τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα για μήνες, το πλοίο να καθηλωθεί στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης πριν αποπλεύσει ξαφνικά για την ακτή του Τέξας χωρίς εξήγηση. 

Η ανακοίνωση της Empire Navigation

Σύμφωνα με την Empire Navigation, με την οποία επικοινώνησε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η επαφή με το δεξαμενόπλοιο St. Nikolas χάθηκε περίπου στις 06:30 ώρα Αθήνας καθώς έπλεε στα ανοιχτά των ακτών του Ομάν, κοντά στο Sohar. Το σκάφος είναι επανδρωμένο με συνολικά 19 μέλη πλήρωμα, 18 υπηκόοι Φιλιππίνων και ένας Έλληνας.

Το πλοίο είχε φορτώσει τις προηγούμενες ημέρες στη Μπάσρα (Basrah) του Ιράκ φορτίο περίπου 145.000 τόνων αργού πετρελαίου με προορισμό την Aliaga (Τουρκία), μέσω της διώρυγας του Σουέζ.

Ο ναυλωτής του πλοίου είναι η Tupras.

Όπως αναφέρθηκε από την διαχειρίστρια εταιρεία έχει ήδη ενεργοποιηθεί σχέδιο έκτακτης ανάγκης ενώ καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποκατάσταση της επικοινωνίας με το πλοίο St.Nikolas.

Το ιστορικό της κατάληψης

Η βρετανική στρατιωτική υπηρεσία United Kingdom Maritime Trade Operations, η οποία παρέχει προειδοποιήσεις στους ναυτικούς στη Μέση Ανατολή, δήλωσε ότι η κατάληψη ξεκίνησε νωρίς το πρωί στα ύδατα μεταξύ του Ομάν και του Ιράν, σε μια περιοχή που διέρχονται τα πλοία που εισέρχονται και εξέρχονται από το Στενό του Ορμούζ, το στενό στόμιο του Περσικού Κόλπου από το οποίο διέρχεται το ένα πέμπτο του πετρελαίου που διακινείται.

Η στρατιωτική ομάδα του Ηνωμένου Βασιλείου επισήμανε ότι έλαβε αναφορά από τον υπεύθυνο ασφαλείας του πλοίου ότι άκουσε «άγνωστες φωνές από το τηλέφωνο» μαζί με τον καπετάνιο του πλοίου. Είπε ότι περαιτέρω προσπάθειες να επικοινωνήσει με το πλοίο απέτυχαν και ότι οι άνδρες που επιβιβάστηκαν στο πλοίο φορούσαν «μαύρες στρατιωτικού τύπου στολές με μαύρες μάσκες».

Η επιβίβαση ομάδας ενόπλων στο πλοίο St Nicolas ακολουθεί μια περίοδο τεράστιας αστάθειας για την εμπορική ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν με ένα σημαντικό τμήμα του εμπορικού στόλου που επιλέγει να πλεύσει μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας λόγω των φόβων ότι θα στοχοποιηθεί από το Ιράν και τους Χούτι, οι οποίοι έχουν επιτεθεί συνολικά σε 26 πλοία από τις αρχές Νοεμβρίου.

Η παραβίαση των κυρώσεων

Τον Απρίλιο του περασμένου έτους, δυνάμεις των ΗΠΑ κατέλαβαν το δεξαμενόπλοιο St Nicolas (με την τότε ονομασία Suez Rajan) αφού συνελήφθη να μεταφέρει πετρέλαιο ανοιχτά της Σιγκαπούρης.

Μετά τη κατάληψη, η Empire Navigation παραδέχθηκε, τον περασμένο Σεπτέμβριο, ότι σύναψε συμφωνία αναβολής δίωξης με τις ΗΠΑ, δεσμευόμενη να μεταφέρει περίπου 800.000 βαρέλια παράνομου ιρανικού αργού στις ΗΠΑ για παράδοση.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ είχε ζητήσει από το δικαστήριο να μην αποκαλυφθεί η συμφωνία δεδομένου ότι «η αποκάλυψη αυτής της ενέργειας ήταν πιθανό να προκαλέσει κινδύνους για την ασφάλεια των κατηγορουμένων, της κυβέρνησης, καθώς και του πλοίου και των μελών του πληρώματος του», σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα.

Σταμάτης Μόλαρης | Ένας εφοπλιστής, γέννημα – θρέμμα του Κορυδαλλού

Η παραβίαση των κυρώσεων

Τον Απρίλιο του περασμένου έτους, δυνάμεις των ΗΠΑ κατέλαβαν το δεξαμενόπλοιο St Nicolas (με την τότε ονομασία Suez Rajan) αφού συνελήφθη να μεταφέρει πετρέλαιο ανοιχτά της Σιγκαπούρης.

Μετά τη κατάληψη, η Empire Navigation παραδέχθηκε, τον περασμένο Σεπτέμβριο, ότι σύναψε συμφωνία αναβολής δίωξης με τις ΗΠΑ, δεσμευόμενη να μεταφέρει περίπου 800.000 βαρέλια παράνομου ιρανικού αργού στις ΗΠΑ για παράδοση.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ είχε ζητήσει από το δικαστήριο να μην αποκαλυφθεί η συμφωνία δεδομένου ότι «η αποκάλυψη αυτής της ενέργειας ήταν πιθανό να προκαλέσει κινδύνους για την ασφάλεια των κατηγορουμένων, της κυβέρνησης, καθώς και του πλοίου και των μελών του πληρώματος του», σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα.

Η εταιρεία ανήκει στον Σταμάτη Μόλαρη, έναν εφοπλιστή, γέννημα – θρέμμα του Κορυδαλλού.

Αν και δεν αποτελεί γόνο παλιάς εφοπλιστικής οικογένειας, ούτε διαθέτει ρίζες με βάθος στα χρόνια των αδάμαστων Ελλήνων καραβοκύρηδων, ο Σταμάτης Μολάρης, είναι ο επιχειρηματίας-μάνατζερ, που τάραξε τα διεθνή ναυτιλιακά ύδατα πρώτα με την εξαγορά του στόλου του Θόδωρου Αγγελόπουλου και το 2008 με πώληση της εταιρείας που δημιούργησε και διοίκησε, με την Excel Maritime της oικογένειας Παναγιωτίδη.

Το background του κάθε άλλο παρά ναυτιλιακό είναι. Με σπουδές του επικεντρώθηκαν στα οικονομικά και τη λογιστική, ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του από την Arthur Andersen, λίγο καιρό πριν η τελευταία αλλάξει όνομα, χαρακτήρα και προσανατολισμό. Λίγα χρόνια μετά η μεγάλη ευκαιρία παρουσιάζεται μπροστά του, στο πρόσωπο του Στέλιου Χατζηιωάννου και της ναυτιλιακής εταιρείας Stelmar που ο τελευταίος δημιουργεί εκ του μηδενός. Ο δραστήριος ελληνοκύπριος επιθυμούσε να βρει νέα ταλέντα για να στελεχώσει την εταιρεία που θα τον οδηγούσε στην κερδοφόρο κούρσα που ακόμα και σήμερα με τόση επιτυχία συνεχίζει. Ένα από αυτά, ήταν και ο Σταμάτης Μολάρης.

Αμέσως, ο Πειραιώτης μάνατζερ τοποθετείται οικονομικός διευθυντής του ομίλου, που αρχικά αριθμεί μόλις ένα πλοίο! Είναι το 1993, σε μία περίοδο δηλαδή που η ναυτιλία ακόμα δεν ήταν must και παρουσίαζε προβλήματα. Ο νυν πρόεδρος της Quintana Maritime τονίζει πως αυτό που του έχει μείνει από την τότε περίοδο ήταν η μεγάλη προσπάθεια προσέλκυσης κεφαλαίων που καταβλήθηκε. Οι κρούσεις ήταν συνεχείς.

Το 1998, ο Σταμάτης Μολάρης επιδιώκει την διερεύνηση της προοπτικής άντλησης κεφαλαίων από το χρηματιστήριο της Wall Street, σε μία ατυχή όμως προσπάθεια. Ανάλογη υπήρξε και η προσέγγιση του χρηματιστηρίου της Κύπρου, όμως τα όπλα κανείς δεν ήθελε να τα παραδώσει με τόσο μεγάλη ευκολία. Κάπως έτσι, το Μάρτιο του 2001 η Stelmar εισάγεται στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, επιτυγχάνοντας κατά πολλούς ένα μεγάλο άθλο, αφού τερμάτιζε το εξαετές εμπάργκο εισόδου ναυτιλιακών εταιρειών στο χρηματιστήριο.

Η Stelmar εισήχθη με μόλις 11 πλοία και γρήγορα έφθασε τα 40. Η εταιρεία, σύντομα έγινε στόχος κι από το 2001 ήταν πλέον θέμα χρόνου το πότε θα εξαγοραζόταν. Κάπου εκεί όμως ξεκινά και η αντίστροφη μέτρηση για την φιλία του Σταμάτη Μολάρη με τον Στέλιο Χατζηιωάννου. Επιθυμώντας να επενδύσει σε νέους τομείς (αερομεταφοράς, λιανική, κρουαζιέρες και ξενοδοχεία) το 2002 ο Stelios επιδιώκει τη ρευστοποίηση της συμμετοχής του στην ίδια του την εταιρεία, όμως το διοικητικό συμβούλιο του αρνείται το δικαίωμα αυτό. Από την ιστορία δεν έλειψαν και οι προσωπικές επιθέσεις. Αποτέλεσμα αυτών ήταν η Stelmar να πουληθεί στην OSG Shipping, καταγράφοντας μάλιτσα και χρηματιστηριακό ρεκόρ (η τιμή της μετοχής της εκτοξεύθηκε στα 48 ευρώ). Όμως ο Σταμάτης Μολάρης ήταν ήδη… αλλού.

Ενώ έχει αποχωρήσει και μετά από μία προσπάθεια να ηγηθεί σχήματος εξαγοράς της Stelmar, μαζί με Αμερικανούς επενδυτές ξεκινά τηνQuintana Maritime. Κύριος χρηματοδότης του εγχειρήματος ήταν ο Κόρμπι Ρόμπερτσον, είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στο κάρβουνο. Η πρεμιέρα της εταιρείας πραγματοποιείται τον Ιανουάριο του 2005. Η πορεία της υπήρξε ραγδαία και σε μεγάλο βαθμό θύμισε τις χρυσές ημέρες τόσο της Stelmar, όσο και της Top Tanker Τον Απρίλιο του 2005, πραγματοποιείται η είσοδος της Quintana Maritime στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και με τα κεφάλαια που αντλούνται, ξεκινά ένα νέο αναπτυξιακό ράλι.

Το super deal

Η συμφωνία για την εξαγοράς του στόλου του Θόδωρου Αγγελόπουλου αποτέλεσε την κορωνίδα του δραστήριου Έλληνα επιχειρηματία. Πραγματικά εκεί αξιοποίησε στο έπακρο τα κεφάλαια που η εταιρεία του άντλησε από την Wall Street, καθώς παρά τα 735 εκατ. δολ. που δαπάνησε, δημιούργησε (τότε) τον νεότερο σε ηλικία παγκόσμιο στόλο (μ.ο τα 4.5 έτη).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *