Το YOLO των ξέφρενων δαπανών της μετα-Covid εποχής στις ΗΠΑ πεθαίνει | Πόσο (πολύ) κοντά πλέον μπορεί να είναι μια ύφεση;

Το YOLO των ξέφρενων δαπανών της μετα-Covid εποχής στις ΗΠΑ πεθαίνει | Πόσο (πολύ) κοντά πλέον μπορεί να είναι μια ύφεση;

Το YOLO («you only live once») της αμερικανικής οικονομίας, δηλαδή το οικονομικό κλίμα του «ζεις μόνο μια φορά», γίνεται πλέον «yo, no» οικονομία.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Από την Nicole Goodkind/CNN Business

Όχι πολύ καιρό πριν, πολλοί από εμάς ήμασταν πρόθυμοι, αν όχι το επιδιώκαμε κιόλας, να ξοδέψουμε για φανταχτερές νέες τηλεοράσεις, για αναβαθμισμένα μπάνια και κουζίνες, για ποδήλατα Peloton και για μπουκάλια με «καλό πράγμα». Τα πράγματα πλέον έχουν αλλάξει. Αυτό το καλοκαίρι, τα μπάνια δεν απασχολούν πλέον και τα μπουκάλια της σαμπάνιας είναι καλά βουλωμένα.

Οι Αμερικανοί βγήκαν από τα lockdown της πανδημίας με καλύτερες θέσεις εργασίας, ξοδεύοντας επιπλέον χρήματα και έχοντας διακαή επιθυμία να ζήσουν τη ζωή έξω από τα όρια των δικών τους κατοικιών, ανεξάρτητα από τις τιμές. Σε αυτό που ονομάστηκε YOLO οικονομία ή δαπάνες εκδίκησης, οι καταναλωτές αναπλήρωναν τις εμπειρίες και τα αγαθά που είχαν χάσει.

«Η Covid έδειξε σε όλους μας ότι η ζωή δεν συνεχίζεται για πάντα», δήλωσε στο Before the Bell του CNN ο Sameer Samana, ανώτερος στρατηγικός αναλυτής της παγκόσμιας αγοράς στο Wells Fargo Investment Institute. «Η προετοιμασία για μια συνταξιοδότηση που πλησιάζει στο μέλλον και θα μπορούσε να διακοπεί από κάτι σαν την παγκόσμια πανδημία άλλαξε τη νοοτροπία μας. Οι άνθρωποι ήθελαν να ζήσουν τη στιγμή».

Τώρα, πέντε χρόνια μετά την έναρξη της πανδημίας, το πάρτι με τις «δωρεάν» δαπάνες φτάνει στο τέλος του. Και αυτό μπορεί να αποτελεί άσχημο νέο για την αμερικανική οικονομία.

Ουσιαστικά, οι καταναλωτικές δαπάνες μειώνονται και επιστρέφουν στην πραγματικότητα, και ακόμη και οι Αμερικανοί με υψηλότερο εισόδημα στρέφονται σε εμπόρους λιανικής με εκπτώσεις όπως η Walmart. Στόχος των τελευταίων είναι η μείωση των τιμών για να προσελκύσουν απρόθυμους αγοραστές πίσω στα καταστήματά τους, και μοδάτα ταχυφαγεία όπως τα Starbucks ανέφεραν ότι οι πωλήσεις δεν αυξάνονται όπως παλιά -ένα Frappuccino δεν είναι πλέον τόσο απαραίτητο.

Τι συμβαίνει λοιπόν; Ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ εξακολουθεί να είναι αυξημένος και οι καταναλωτές έχουν εξαντλήσει τις αποταμιεύσεις τους από την εποχή της Covid, ενώ η αγορά εργασίας αρχίζει να σφίγγει και οι εργαζόμενοι ανησυχούν μήπως χάσουν τη δουλειά τους.

Υπάρχει επίσης μια άλλη εξήγηση: Οι Αμερικανοί έχουν απαλλαγεί από την ψυχολογία των τρελών δαπανών της μετά-Covid εποχής και είναι έτοιμοι να σταθμίζουν ξανά τα πράγματα.

«Υπάρχει ένα κυρίαρχο ερώτημα, το “πόσο καιρό μπορώ να ζήσω σε αυτό το PTSD (διαταραχή μετατραυματικού στρες) περιβάλλον μετά την Covid”» είπε ο Samana. «Κάποια στιγμή πρέπει να όλοι να καταλάβουν πώς μοιάζει η νέα κανονικότητα. Οι εργοδότες θέλουν τους εργαζόμενους να επιστρέφουν πιο συχνά στο γραφείο και σε ορισμένες περιοχές (των ΗΠΑ), δεν μπορείτε πλέον να εργαστείτε από πουθενά πια εκτός γραφείου και αυτό αλλάζει επίσης ολόκληρη τη νοοτροπία. Υπάρχει αυτή η αίσθηση της επιστροφής».

Ωστόσο, στις ΗΠΑ ο κόσμος εξακολουθεί να είναι πρόθυμος να πληρώσει για συναυλίες και αεροπορικά εισιτήρια για να δουν την Taylor Swift. Τα ταξίδια για την Ημέρα Μνήμης ήταν στο υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία, σύμφωνα με την TSA. Αλλά αυτό δείχνει ότι οι άνθρωποι μειώνουν τις διακριτικές τους αγορές και προσπαθούν να τις ανταλλάσσουν με τις καθημερινές τους ανάγκες.

Στο Before the Bell έχει αναφερθεί εκτενώς για το πώς οι καταναλωτικές δαπάνες έσωσαν την οικονομία των ΗΠΑ από την ύφεση κατά τα έτη υψηλού πληθωρισμού και επιτοκίων μετά την πανδημία. Και εξακολουθεί να είναι το πιο σημαντικό κριτήριο μέτρησης μιας ισχυρής οικονομίας: Οι δαπάνες αντιπροσωπεύουν περίπου το 70% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, ο βασικός δείκτης της οικονομικής υγείας των ΗΠΑ.

Επομένως, εάν αυτός επιβραδυνθεί, θα είναι άσχημα νέα και θα μπορούσε ενδεχομένως να πυροδοτήσει την ύφεση για την οποία άρχισαν να προειδοποιούν οι οικονομολόγοι το 2021 (μην ανησυχείτε, οι περισσότεροι οικονομολόγοι σε μεγάλες τράπεζες και εταιρείες δεν προβλέπουν ότι αυτό θα συμβεί σύντομα, και αν συμβεί, μπορεί να μην είναι μια μέτρια επιβράδυνση για όλους).

Όμως, αυτη η αλλαγή κλίματος τραντάζει επίσης τις αγορές και κρατά τους επενδυτές σε εγρήγορση και άγχος: Ο Dow έπεσε περισσότερες από 1.000 μονάδες μεταξύ Τρίτης και Πέμπτης την περασμένη εβδομάδα λόγω απροσδόκητων οικονομικών δεδομένων. Υποχώρησε άλλες 115 μονάδες τη Δευτέρα, μετά από έκθεση που έδειξε ότι η μεταποιητική βιομηχανία έχει συρρικνωθεί ελαφρά.

«Δεν υπάρχει πραγματικά καμία ένδειξη ότι όλοι οι παράγοντες που βαραίνουν το μυαλό των καταναλωτών πρόκειται να χαλαρώσουν σύντομα», είπε ο Samana.

Τι ακολουθεί: Αυτές οι επόμενες δύο εβδομάδες θα είναι σημαντικές για τους επενδυτές, τους καταναλωτές και γενικά τους παρατηρητές της αμερικανικής οικονομίας. Τα επίσημα στοιχεία για τις θέσεις εργασίας για τον μήνα Μάιο θα δημοσιευτούν την Παρασκευή και οι αναλυτές θα εξετάσουν τους αριθμούς για υποδείξεις σχετικά με το εάν η αγορά εργασίας θα συνεχίσει να χαλαρώνει.

Την επόμενη εβδομάδα, η Federal Reserve θα πραγματοποιήσει τη συνεδρίαση πολιτικής της, όπου οι αξιωματούχοι θα ανακοινώσουν επίσης τις εκτιμήσεις τους για την απασχόληση, τον πληθωρισμό και τα επιτόκια τους επόμενους μήνες. Είναι πολύ απίθανο να δούμε κάποια αλλαγή στα επιτόκια σε αυτή τη συνεδρίαση, αλλά ο πρόεδρος της Fed Jerome Powell θα μπορούσε να παράσχει κάποια καθοδήγηση σχετικά με το πότε η κεντρική τράπεζα αναμένει να ξεκινήσει την περιστροφή της.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *