Το μεγάλο πάρτι στην ακτοπλοΐα | «Μαύρο Χρήμα» για τις Άγονες Γραμμές | Τι είναι Άγονη Γραμμή

Το μεγάλο πάρτι στην ακτοπλοΐα | «Μαύρο χρήμα» για τις άγονες γραμμές
Το μεγάλο πάρτι στην ακτοπλοΐα | «Μαύρο Χρήμα» για τις Άγονες Γραμμές | Τι είναι Άγονη Γραμμή

Έντονη είναι φημολογία των τελευταίων εβδομάδων γύρω από το χώρο της ακτοπλοΐας.

Η διαδεδομένη φήμη ακούγεται σε όλα σχεδόν τα λιμάνια της χώρας, σύμφωνα με την οποία για να εξασφαλίσει μια νέα «γραμμή» ένας ακτοπλόος απαραίτητη προϋπόθεση είναι να τα «χώσει».

Χρήμα και μάλιστα μαύρο σε διάφορους που χειρίζονται αυτά τα ζητήματα τόσο στο προσκήνιο, όσο και στο παρασκήνιο για λογαριασμό του υπουργείου Ναυτιλίας.

Κύκλοι του υπουργείου κάνουν λόγο για ‘παρτυ’ που έλαβε χώρα στο Υπουργείο από προηγούμενη διακυβέρνηση, όχι από το χώρο της Νέας Δημοκρατίας. Φυσικά είναι εύκολο να ομιλεί κανείς για το παρελθόν ειδικά με διαρροές και off the record συνομιλίες.

Μάλιστα αναφέρουν και το όνομα συγκεκριμένου πλοιοκτήτη που ήταν αρεστός της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου, χωρίς όμως να είναι σε δυσμένεια στο παρόν. Άλλωστε ας μην είμαστε εκτός τόπου και χρόνου. Το κεφάλαιο δεν κάνει διάκριση κομματική. Τα συμφέροντα είναι πάντα υπερκομματικά.

Αξίζει να σημειωθεί πως το Υπουργείο δίνει χρήματα στις άγονες γραμμές (άρα στους ακτοπλόους) και από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Θυμίζουμε πως πριν από λίγες εβδομάδες  υπό την Προεδρία του Γενικού Γραμματέα Ευάγγελου Κυριαζόπουλου το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής ενέκρινε για το 2022, ως άγονες, 49 γραμμές για επιδότηση. Έτσι, μαζί με τις 28 υφιστάμενες πολυετείς συμβάσεις, η νησιωτική χώρα θα εξυπηρετείται το 2022 με 75 άγονες γραμμές, συνολικού κόστους 138 εκατ. ευρώ.

Μεταξύ αυτών, για πρώτη φορά, χρηματοδοτείται με 2.322.000 ευρώ και η γραμμή ΚΥΜΗ – ΜΕΣΤΑ Χίου – ΣΙΓΡΙ Λέσβου, με 2 δρομολόγια την εβδομάδα καθόλη την διάρκεια του χρόνου, η οποία ενώνει 3 ολοκαίνουργιες λιμενικές εγκαταστάσεις του Κεντρικού & Βορείου Αιγαίου.

Η ακτοπλοϊκή αυτή γραμμή μπορεί να περιορίσει σημαντικά τον χρόνο πρόσβασης και το κόστος στα ακριτικά νησιά της Χίου και της Λέσβου από την Αττική, κυρίως δε την χρονοαπόστασή τους από τη βιομηχανική και εμπορική περιοχή του Σχηματαρίου, Οινοφύτων, Αυλίδος κλπ. μέχρι τη Θήβα και τη Λαμία.

Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνεται στον εθνικό αναπτυξιακό σχεδιασμό του πρωτοπόρου πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη (1913-1975), αλλά και στο Εθνικό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΦΕΚ 128/Α/03.07.2008). Σε μια μελλοντική προοπτική, εξομάλυνσης των σχέσεων με την γείτονα χώρα, ο λιμένας της Κύμης, μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στο εμπόριο με τα παράλια της Μικράς Ασίας και κυρίως με την Σμύρνη και το Αϊβαλί.

Η γραμμή ΚΥΜΗ – ΜΕΣΤΑ – ΣΙΓΡΙ εκτός του ότι θα αξιοποιήσει 3 σύγχρονες λιμενικές εγκαταστάσεις που χρηματοδοτήθηκαν σημαντικά από ενωσιακούς πόρους, θα μειώσει το κόστος του εμπορίου των ακριτικών νησιών του Κεντρικού & Βορείου Αιγαίου καθώς και θα βελτιώσει τον τουρισμό τους.

Σε ό,τι αφορά την Εύβοια, βελτιώνεται περαιτέρω ο ρόλος της στον ακτοπλοϊκό χάρτη, αξιοποιώντας τον κεντροβαρή γεωγραφικό της ρόλο στο Κεντρικό & Βόρειο Αιγαίο.

Βέβαια, για να ολοκληρωθεί η προοπτική αυτή απαιτείται η βελτίωση των οδικών υποδομών της Εύβοιας και κυρίως η σύνδεση της Χαλκίδας με τον λιμένα της Κύμης, που έχει καθυστερήσει σημαντικά.

Οι 49 ακτοπλοϊκές γραμμές, που χρηματοδοτούνται ως άγονες, θα προκηρυχτούν εντός Ιουλίου του 2021, προκειμένου να λειτουργήσουν από 1/11/2021.

Τέλος, σημειώνεται ότι το ΣΑΣ ενέκρινε και την αύξηση του τιμήματος της υφιστάμενης άγονης γραμμής ΚΥΜΗ – ΣΚΥΡΟΣ κατά 12%, βοηθώντας την ποιοτική εξυπηρέτηση της Σκύρου που εξυπηρετείται χρόνια τώρα από την εταιρεία Λαϊκής Βάσης “Σκύρος Ναυτική Εταιρεία”.

Τέλη Αυγούστου επίσης μάθαμε τους πλειοδότες σε οκτώ άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές τις οποίες ανακήρυξε με απόφαση του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης.

Ειδικότερα με την απόφαση του, ο Υπουργός κατακύρωσε τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για την εξυπηρέτηση των οκτώ αγόνων γραμμών μέχρι 31/10/2021 για τις συμβάσεις ενός έτους ή μέχρι 31/10/2023 για τις συμβάσεις τριετούς διάρκειας. ως ακολούθως:

– ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΡΟΔΟΣ – ΧΑΛΚΗ – ΚΑΡΠΑΘΟΣ – ΚΑΣΟΣ – ΣΗΤΕΙΑ και επιστροφή στο Ε/Γ-Ο/Γ-Τ/Χ «ΧΕΛΛΕΝΙΚ ΧΑΪΣΠΙΝΤ» της ΧΕΛΛΕΝΙΚ ΣΗΓΟΥΕΪΣ με μίσθωμα 58.000 ευρώ ανά δρομολόγιο

– ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΥΜΗ – ΡΟΔΟΣ και επιστροφή στο Ε/Γ-Δ/Ρ «ΣΕΜΠΕΚΟ» της ΣΑΝ ΛΟΡΕΝΤΖΟ Ι Ν.Ε. με μίσθωμα 2.424 ανά δρομολόγιο

ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΚΑΛΑ ΚΑΜΕΙΡΟΥ ΡΟΔΟΥ – ΧΑΛΚΗ – ΤΗΛΟΣ και επιστροφή με μισθούμενο τμήμα: ΧΑΛΚΗ – ΤΗΛΟΣ και επιστροφή στο Ε/Γ-Δ/Ρ «ΣΕΜΠΕΚΟ ΙΙ» της ΑΛΚΟ ΣΙΠΙΝΓΚ Ν.Ε. με μίσθωμα 2.396,49) ανά δρομολόγιο

-ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΚΩΣ – ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ και επιστροφή στο Ε/Γ-Ο/Γ – ΚΑΤ-ΤΑΧ «ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΠΡΑΪΝΤ» της ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ με μίσθωμα 9.375 ευρώ ανά δρομολόγιο

-ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΑΤΜΟΣ – ΦΟΥΡΝΟΙ – ΙΚΑΡΙΑ (ΑΓΙΟΣ ΚΗΡΥΚΟΣ) και επιστροφή στο Ε/Γ-Τ/Ρ-Δ/Ρ «ΛΕΡΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» της ΛΕΡΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Ι.Κ.Ε. με μίσθωμα 2.699 ευρώ ανά δρομολόγιο

-ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ – ΛΗΜΝΟΣ και επιστροφή στο «ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ» της ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΖΑΚΥΝΘΟΥ Α.Ε. με μίσθωμα 18.000 ευρώ ανά δρομολόγιο

-ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΘΥΜΑΙΝΑ – ΦΟΥΡΝΟΙ και επιστροφή στο Ε/Γ-Δ/Ρ «ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ» της ΚΟΤΤΑΡΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ με μίσθωμα 202,45 ευρώ ανά δρομολόγιο -ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΑΤΡΑ – ΙΘΑΚΗ και επιστροφή στο Ε/Γ-Ο/Γ «ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ» της ΕΝΩΣΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΠΑΤΡΑΣ -ΙΘΑΚΗΣ με μίσθωμα 7.143 ευρώ ανά δρομολόγιο

Το μεγάλο πάρτι στην ακτοπλοΐα | «Μαύρο Χρήμα» για τις Άγονες Γραμμές | Τι είναι Άγονη Γραμμή

Τι είναι Άγονη Γραμμή

Με τον όρο Άγονη γραμμή (non profit line) χαρακτηρίζεται η δρομολογιακή εκείνη γραμμή πλοίου που δεν παρουσιάζει εμπορική ή επιβατική κίνηση με συνέπεια ούτε και επιχειρηματικό ενδιαφέρον εκ μέρους των πλοιοκτητών ή των εφοπλιστών.

Προκειμένου όμως στην Ελλάδα, να τύχουν της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης οι περιοχές αυτών των δρομολογιακών γραμμών, που κυρίως είναι νησιωτικές, αναγκάζεται το κράτος να επιδοτήσει τις γραμμές αυτές και να δρομολογήσει πλοία κατόπιν μειοδοτικού διαγωνισμού. Κατά τον Κ.Δ.Ν.Δ. τις άγονες γραμμές τις καθορίζει το Υπουργικό Συμβούλιο και αυτές διακρίνονται σε “κύριες”, “ταχυδρομικές” και “τουριστικές”.

Τους μειοδοτικούς διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές διενεργεί το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (Υ.Ε.Ν.), στη συνέχεια των οποίων και υπογράφονται σχετικές συμβάσεις μεταξύ του Δημοσίου και των πλοιοκτητών ή εφοπλιστών που μειοδότησαν για κάθε μία των αγόνων γραμμών.

Το μεγάλο πάρτι στην ακτοπλοΐα | «Μαύρο Χρήμα» για τις Άγονες Γραμμές | Τι είναι Άγονη Γραμμή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *