Nike | Παγώνει αναπτυξιακά σχέδια στην Ελλάδα | H ιστορία της Nike

Nike Tuscaloosa Factory Store0119crop native 1600 1280x850 1

Στο δίκτυο των 6 καταστημάτων της εστιάζει η Nike στην Ελλάδα, που «παγώνει» και για το 2022 σχέδια ανάπτυξης, έχοντας πληρώσει την κρίση της πανδημίας με απώλειες τζίρου πάνω από 20 εκατ. ευρώ, αναφέρει σε άρθρο της στο euro2day η Σοφία Εμμανουήλ και συνεχίζει.

Πέρυσι, στη χρήση Ιούνιος 2020/Μάιος 2021, οι απώλειες άγγιξαν τα 15 εκατ. ευρώ, αθροιστικά για τη Nike Retail Eλλάς ΕΠΕ (13 εκατ. ευρώ) και τη Nike Ελλάς ΕΠΕ (1,7 εκατ. ευρώ) ενώ είχαν προηγηθεί απώλειες περίπου 5,8 εκατ. ευρώ στην οικονομική χρήση που προηγήθηκε, 2019/2020.

1479296 nike 930

Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της Nike Retail Eλλάς ΕΠΕ ανήλθε σε 20,4 εκατ. ευρώ στη χρήση 2020/2021, που έκλεισε τον περασμένο Μάιο σημειώνοντας πτώση 38,9% συγκριτικά με τα 33,3 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης. Η εταιρεία λειτούργησε με 7 καταστήματα στην εξεταζόμενη περίοδο, λίγο πριν τη λήξη της οποίας (από 12 Μαΐου) αποφασίστηκε η διακοπή λειτουργίας του καταστήματος στην Πυλαία Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής της, που δίνει έμφαση στο ψηφιακό κανάλι και στις απευθείας πωλήσεις (Direct to Consumer).

Ο τζίρος επηρεάστηκε από τα lockdown με την υποχρεωτική διακοπή λειτουργίας των καταστημάτων της εταιρείας για 3,5 μήνες. Την ίδια στιγμή, τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν σε 299.832,88 ευρώ από 630.816,33 ευρώ στην προηγούμενη χρήση ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 157.964 ευρώ από 458.403 ευρώ αντίστοιχα. Η εταιρεία περιόρισε το προσωπικό της στη χρήση Ιούνιος 2020/Μάιος 2021 κατά 10 άτομα, στα 163 άτομα, ενώ δεν διένειμε μέρισμα.

Η διοίκηση της Nike στην Ελλάδα αποδίδει την πτώση των μεγεθών στις επιπτώσεις της πανδημίας. Το κλείσιμο των καταστημάτων αλλά και η μειωμένη τουριστική κίνηση σε περιοχές όπου διατηρεί καταστήματα είχε ως αποτέλεσμα την πτώση των πωλήσεων. Πάντως οι αρνητικές επιπτώσεις της κρίσης δεν είχαν συνέχεια στο α’ τρίμηνο της χρήσης 2021/2022, οπότε και η εταιρεία αποπλήρωσε το ενδοομιλικό δάνειο που χρειάστηκε πέρυσι, λόγω των μειωμένων ταμειακών διαθεσίμων (6.838,38 ευρώ). Για το 2022, δεν έχει στα πλάνα για να ιδρύσει νέα καταστήματα αλλά θα εστιάσει στην καλύτερη εξυπηρέτηση του καταναλωτή μέσα από το δίκτυο των 6 καταστημάτων που διαθέτει σήμερα.

Σημειώνεται ότι δεν έχει διανείμει μέρισμα στις χρήσεις 2019-2021 και η διοίκηση δεν σκοπεύει να προτείνει διανομή μερίσματος για τη χρήση 2022.

Υπενθυμίζεται ότι η Nike Retail Eλλάς ΕΠΕ ελέγχεται κατά 99,33% από τη Nike Retail BV, που ελέγχει επίσης μικρό ποσοστό, 0,2% και στη Nike Ελλάς ΕΠΕ Υπηρεσιών, με δραστηριότητα στις υπηρεσίες διαφήμισης και marketing προϊόντων της πολυεθνικής. Το μεγαλύτερο ποσοστό της τελευταίας, 99,8% ελέγχεται από την ολλανδική Nike Galaxy Holding B.V. Οι οικονομικές καταστάσεις των παραπάνω εταιρειών συμπεριλαμβάνονται στις ενοποιημένες χρηματοοικονομικές καταστάσεις που συντάσσει η Νike INC με έδρα τις ΗΠΑ.

Όσο για τον κύκλο εργασιών της Nike Ελλάς ΕΠΕ ανήλθε σε 3,34 εκατ. ευρώ στην οικονομική χρήση Ιούνιος 2020 – Μάιος 2021 από 5 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Η πτώση είναι της τάξης του 34% ενώ η εταιρεία εμφάνισε κέρδη 235,7 χιλ. ευρώ από 351,3 χιλ. ευρώ αντίστοιχα. Η εταιρεία προχώρησε σε διανομή μερίσματος προηγούμενων ετών ύψους 3,5 εκατ. ευρώ μέσα στη χρήση 2020 ενώ δεν προχώρησε σε διανομή μερίσματος για τη χρήση 2021 και δεν σκοπεύει να προτείνει διανομή μερίσματος το 2022. Οι προβλέψεις της διοίκησης πάντως είναι αισιόδοξες για το 2022 και εκτιμάται ότι η πανδημία δεν θα επηρεάσει σημαντικά τη λειτουργία και την κερδοφορία της εταιρείας.

Στο δίκτυο των 6 καταστημάτων της εστιάζει η Nike στην Ελλάδα, που «παγώνει» και για το 2022 σχέδια ανάπτυξης, έχοντας πληρώσει την κρίση της πανδημίας με απώλειες τζίρου πάνω από 20 εκατ. ευρώ. Πέρυσι, στη χρήση Ιούνιος 2020/Μάιος 2021, οι απώλειες άγγιξαν τα 15 εκατ. ευρώ, αθροιστικά για τη Nike Retail Eλλάς ΕΠΕ (13 εκατ. ευρώ) και τη Nike Ελλάς ΕΠΕ (1,7 εκατ. ευρώ) ενώ είχαν προηγηθεί απώλειες περίπου 5,8 εκατ. ευρώ στην οικονομική χρήση που προηγήθηκε, 2019/2020. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της Nike Retail Eλλάς ΕΠΕ ανήλθε σε 20,4 εκατ. ευρώ στη χρήση 2020/2021, που έκλεισε τον περασμένο Μάιο σημειώνοντας πτώση 38,9% συγκριτικά με τα 33,3 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης.

nike

Η εταιρεία λειτούργησε με 7 καταστήματα στην εξεταζόμενη περίοδο, λίγο πριν τη λήξη της οποίας (από 12 Μαΐου) αποφασίστηκε η διακοπή λειτουργίας του καταστήματος στην Πυλαία Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής της, που δίνει έμφαση στο ψηφιακό κανάλι και στις απευθείας πωλήσεις (Direct to Consumer). Ο τζίρος επηρεάστηκε από τα lockdown με την υποχρεωτική διακοπή λειτουργίας των καταστημάτων της εταιρείας για 3,5 μήνες.

Την ίδια στιγμή, τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν σε 299.832,88 ευρώ από 630.816,33 ευρώ στην προηγούμενη χρήση ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 157.964 ευρώ από 458.403 ευρώ αντίστοιχα. Η εταιρεία περιόρισε το προσωπικό της στη χρήση Ιούνιος 2020/Μάιος 2021 κατά 10 άτομα, στα 163 άτομα, ενώ δεν διένειμε μέρισμα. Η διοίκηση της Nike στην Ελλάδα αποδίδει την πτώση των μεγεθών στις επιπτώσεις της πανδημίας. Το κλείσιμο των καταστημάτων αλλά και η μειωμένη τουριστική κίνηση σε περιοχές όπου διατηρεί καταστήματα είχε ως αποτέλεσμα την πτώση των πωλήσεων.

Πάντως οι αρνητικές επιπτώσεις της κρίσης δεν είχαν συνέχεια στο α’ τρίμηνο της χρήσης 2021/2022, οπότε και η εταιρεία αποπλήρωσε το ενδοομιλικό δάνειο που χρειάστηκε πέρυσι, λόγω των μειωμένων ταμειακών διαθεσίμων (6.838,38 ευρώ).

Για το 2022, δεν έχει στα πλάνα για να ιδρύσει νέα καταστήματα αλλά θα εστιάσει στην καλύτερη εξυπηρέτηση του καταναλωτή μέσα από το δίκτυο των 6 καταστημάτων που διαθέτει σήμερα. Σημειώνεται ότι δεν έχει διανείμει μέρισμα στις χρήσεις 2019-2021 και η διοίκηση δεν σκοπεύει να προτείνει διανομή μερίσματος για τη χρήση 2022. Υπενθυμίζεται ότι η Nike Retail Eλλάς ΕΠΕ ελέγχεται κατά 99,33% από τη Nike Retail BV, που ελέγχει επίσης μικρό ποσοστό, 0,2% και στη Nike Ελλάς ΕΠΕ Υπηρεσιών, με δραστηριότητα στις υπηρεσίες διαφήμισης και marketing προϊόντων της πολυεθνικής. Το μεγαλύτερο ποσοστό της τελευταίας, 99,8% ελέγχεται από την ολλανδική Nike Galaxy Holding B.V.

Οι οικονομικές καταστάσεις των παραπάνω εταιρειών συμπεριλαμβάνονται στις ενοποιημένες χρηματοοικονομικές καταστάσεις που συντάσσει η Νike INC με έδρα τις ΗΠΑ. Όσο για τον κύκλο εργασιών της Nike Ελλάς ΕΠΕ ανήλθε σε 3,34 εκατ. ευρώ στην οικονομική χρήση Ιούνιος 2020 – Μάιος 2021 από 5 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Η πτώση είναι της τάξης του 34% ενώ η εταιρεία εμφάνισε κέρδη 235,7 χιλ. ευρώ από 351,3 χιλ. ευρώ αντίστοιχα.

Η εταιρεία προχώρησε σε διανομή μερίσματος προηγούμενων ετών ύψους 3,5 εκατ. ευρώ μέσα στη χρήση 2020 ενώ δεν προχώρησε σε διανομή μερίσματος για τη χρήση 2021 και δεν σκοπεύει να προτείνει διανομή μερίσματος το 2022. Οι προβλέψεις της διοίκησης πάντως είναι αισιόδοξες για το 2022 και εκτιμάται ότι η πανδημία δεν θα επηρεάσει σημαντικά τη λειτουργία και την κερδοφορία της εταιρείας.

Η ιστορία της Nike

Μπορεί µια εργασία στο πανεπιστήµιο να ωθήσει κάποιον να ιδρύσει µια εταιρεία αθλητικών παπουτσιών που σύντοµα θα κατακτούσε όλο τον κόσµο; Στην περίπτωση του Φιλ Νάιτ, µέτριου σπουδαστή και δροµέα µεσαίων αποστάσεων, η απάντηση είναι «ναι». Μια εργασία µε τίτλο «Μπορούν τα γιαπωνέζικα αθλητικά παπούτσια να κάνουν στους Γερµανούς ό,τι έκαναν και οι γιαπωνέζικες φωτογραφικές µηχανές;», συνεπήρε το νεαρό σπουδαστή, που πρότεινε την παραγωγή ανθεκτικών παπουτσιών στην Ιαπωνία (χώρα µε φθηνό εργατικό δυναµικό) και την εισαγωγή τους στην Αµερική. Με το πέρας της εργασίας, ο Νάιτ ήξερε τι ήθελε να κάνει στη ζωή του.

Εκείνη την εποχή, ο Μπιλ Μπάουερµαν, προπονητής στο Πανεπιστήµιο του Όρεγκον, είχε φέρει το τζόκινγκ στην Αµερική εγκαινιάζοντας ένα πρωτοποριακό πρόγραµµα προπόνησης για τους δροµείς. Ο Νάιτ, ένας από τους µαθητές του Μπάουερµαν, δοκίµαζε τα παπούτσια που έφτιαχνε ο προπονητής του, χωρίς όµως εντυπωσιακά αποτελέσµατα. Οι δύο άνδρες συζητούσαν συχνά για την έλλειψη ενός αξιόλογου αµερικάνικου παπουτσιού για τρέξιµο, το οποίο θα µπορούσε να ανταγωνιστεί τα αντίστοιχα γερµανικά.

image 1

Μετά από ένα ταξίδι στην Ιαπωνία, όπου έµαθε την τοπική κουλτούρα και θρησκεία, ο Νάιτ επέστρεψε στην Αµερική αποφασισµένος να αµφισβητήσει την κυριαρχία της Adidas. Έτσι, λοιπόν, το 1964 ο 26χρονος δροµέας, µαζί µε τον προπονητή του, επένδυσαν 500 δολάρια έκαστος –μια συνεργασία που επισφραγίστηκε με μια χειραψία- ιδρύοντας την Blue Ribon Sports και ξεκίνησαν την εισαγωγή 300 ζευγαριών αθλητικών παπουτσιών από µια άγνωστη ιαπωνική εταιρεία, την Onitsuka Tiger. Ο Νάιτ αποθήκευε τα παπούτσια στο υπόγειο του σπιτιού του και στη συνέχεια τα πουλούσε µε ιδιαίτερη επιτυχία από το πίσω κάθισµα του αυτοκινήτου του, κατά τη διάρκεια αγώνων δρόµου που διοργανώνονταν σε γυµνάσια και κολέγια.

Το πρώτο κατάστηµα άνοιξε δίπλα σε ένα κέντρο ομορφιάς το 1966 στην Καλιφόρνια, όµως πέντε χρόνια αργότερα οι δύο συνεταίροι, που αναζητούσαν ένα πιο ελαφρύ, ελαστικό και ανθεκτικό παπούτσι, αποφάσισαν να διακόψουν τη συνεργασία με την ιαπωνική εταιρεία και να δηµιουργήσουν τη δική τους σειρά παπουτσιών. Αυτό που έλειπε, όµως, ήταν ένα όνοµα πιο εµπορικό, οπότε ο Νάιτ ζήτησε από τους 45 υπαλλήλους του να γράψουν την πρότασή τους σ’ ένα χαρτάκι και να το ρίξουν σ’ ένα καπέλο. Η ιδέα για το όνοµα «Nike» (ο Νάιτ είχε προτείνει το µάλλον άστοχο «Dimension Six»), από το ελληνικό «Νίκη», την ελληνίδα φτερωτή θεά, προήλθε από έναν συνάδελφο του Νάιτ, που είδε τη θεά στο όνειρό του.

image

Ένα χρόνο αργότερα, τα πρώτα αθλητικά παπούτσια Nike έκαναν την εµφάνισή τους µε λογότυπο το φτερό της Απτέρου Νίκης και µέχρι το 1982 εκτόπισαν την Adidas από την κορυφή στην αµερικάνικη αγορά αθλητικών ενδυµάτων.

Το 1972 σηµειώθηκε η πρώτη µεγάλη επιτυχία, όταν ο Μπάουερμαν σχεδίασε ένα παπούτσι που διέθετε σόλα σε σχήμα βάφλας –εμπνεόμενος ένα πρωινό από την ψηστιέρα της βάφλας που είχε στην κουζίνα του σπιτιού του και συγκεκριμένα από τις γραμμώσεις που έκανε η επιφάνειά της (ένα από αυτά τα πρώτα παπούτσια βρέθηκε πρόσφατα πεταμένο στο ράντσο του Μπάουερμαν), βάσει των οποίων έπαιρνε το γνωστό σχήμα το γλύκισμα- για τους Ολυµπιακούς Αγώνες στο Όρεγκον και κατάφερε να πείσει αρκετούς µαραθωνοδρόµους να το φορέσουν. Τέσσερις από αυτούς τερµάτισαν στις επτά πρώτες θέσεις, κάτι το οποίο διαφηµίστηκε δεόντως από την εταιρεία (για την ιστορία, οι τρεις πρώτοι φορούσαν Adidas)

Στα µέσα της δεκαετίας του ’80, οι πωλήσεις της Nike είχαν παραμείνει στάσιμες, όταν αναζητήθηκε ένας διάσηµος αθλητής, που θα «ταυτιζόταν» µε την εταιρεία. Επιλέχθηκε ένα νέο αστέρι του µπάσκετ, ο Μάικλ Τζόρνταν, ο οποίος, αν και αρχικά αρνήθηκε (όταν αντίκρυσε τα µαύρα και κόκκινα παπούτσια που είχαν σχεδιάσει γι’ αυτόν, είπε «δεν τα φοράω αυτά, έχουν τα χρώµατα του διαβόλου»), εντούτοις αποδέχτηκε την πρόταση και υπέγραψε συµβόλαιο 2,5 εκατοµµυρίων δολαρίων για πέντε χρόνια. Με σλόγκαν το Just Do It, ένα από τα πέντα καλύτερα σλόγκαν του 20ού αιώνα (πηγή έμπνευσης υπήρξαν τα τελευταία λόγια, «Let’s do it» ενός θανατοποινίτη), η Nike επισφράγησε την πρωτοκαθεδρία της.

Σύντοµα η Nike, αναγνωρίζοντας την αξία του ονόµατός της, επεκτάθηκε και σε άλλους τοµείς και βρέθηκε πίσω από ποικίλα προϊόντα – από παπούτσια ποδηλασίας µέχρι απλά, καθηµερινά ρούχα. Στην Αµερική, µάλιστα, άρχισαν να εµφανίζονται τα Niketown, τεράστια εµπορικά κέντρα µε προϊόντα της εταιρείας, όπου υπήρχαν ακόµη και µικρά γήπεδα µπάσκετ για να µπορούν οι επισκέπτες να δοκιµάσουν τα παπούτσια που επιθυµούσαν να αγοράσουν

Η παντοδυναμία της αμερικάνικης εταιρείας κλονίστηκε το 1996, όταν προέκυψε σκάνδαλο σχετικά με τις απάνθρωπες συνθήκες εργασίας που επικρατούσαν στο εργοστάσιό της στην Ινδονησία. Μία φωτογραφία στο περιοδικό Life απεικόνιζε έναν ανήλικο εργάτη να ράβει μια μπάλα της Nike, εξαγριώνοντας την κοινή γνώμη που προέβη σε μποϋκοτάζ καθώς το συμβόλαιο του Τζορνταν ισοδυναμούσε με 44.492 χρόνια εργασίας ενός ινδονήσιου εργάτη. Υπό την πίεση των εξελίξεων, ο Νάιτ ανέλαβε μια σειρά διορθωτικών δράσεων προκειμένου να περιχαρακώσει τη φήμη της εταιρείας του που είχε πληγεί.

logo sign nike just do it 3d 3d model low poly max obj 3ds

Σήµερα, το φτερό της Απτέρου Νίκης είναι από τα πιο αναγνωρίσιµα σήµατα παγκοσµίως. Η Κάρολαϊν Ντέιβιντσον, σχεδιάστρια του διάσηµου λογότυπου, είχε λάβει τότε ως αµοιβή µόλις 35 δολάρια από τον Νάιτ, που δεν είχε ενθουσιαστεί αρκετά από τη δουλειά της. «Δεν µου αρέσει, αλλά θα το συνηθίσω», της είχε πει τότε. Πάντως, το 1988 την προσκάλεσε σε δείπνο, όπου της έδωσε ένα χρυσό δαχτυλίδι µε το σήµα της Nike, καθώς και ένα διόλου ευκαταφρόνητο µερίδιο από το µετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας…

Πηγή για την ιστορία της εταιρείας : “Γνωστά Ονόματα Αγνωστες Ιστορίες 1” (εκδ. Σταμούλης)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.